Gå til innhold

Ti år gammel sudo-sårbarhet gir vanlige brukere root-tilgang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
57 minutes ago, LMH1 said:

Men kan noen si hvordan det går på? for ubuntu og fedora mener jeg kan reboote maskinen uten å være root?

Det er ikke et sikkerhetshull. Det er satt opp slik med vilje.

Det vanlige i Ubuntu, og sikkert Fedora, er at brukere som er innlogget på lokalt konsoll kan reboote maskinen. Du kan konfigurere det om du vil. Relevant stikkord er polkit.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 27.1.2021 at 1:49 PM, Kahuna said:

Uffda. 😮

Hva om systemet ditt ikke har lokale brukere bortsett fra root?

Kan ikke privilege eskalere om du allerede er root *roll safe meme*

Bruker du bare root for å logge deg på serveren, så øker du risikoen for at eleverte tilganger kommer på avveie, så du gjør det enklere for hackere, fjerner ett steg for de. Godt jobba👍

I tillegg, selv om du bare har en bruker med Shell tilgang, så har du fortsatt brukere som kjører tjenestene på serveren. Dersom de ikke har Shell, så må hackere kombinere forskjellige exploits, noe som er relativt vanlig å gjøre. 

 

Endret av nai1sirk
Lenke til kommentar
nai1sirk skrev (6 timer siden):

Kan ikke privilege eskalere om du allerede er root *roll safe meme*

Bruker du bare root for å logge deg på serveren, så øker du risikoen for at eleverte tilganger kommer på avveie, så du gjør det enklere for hackere, fjerner ett steg for de. Godt jobba👍

I tillegg, selv om du bare har en bruker med Shell tilgang, så har du fortsatt brukere som kjører tjenestene på serveren. Dersom de ikke har Shell, så må hackere kombinere forskjellige exploits, noe som er relativt vanlig å gjøre. 

 

Når jeg leser den posten tenker jeg at du burde gått og lagt deg i stedet for å sitte oppe om natta for å finne 'feil' hos andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...