Gå til innhold

Simulator skal hindre misforståelser mellom folk og førerløse ferger: – Et autonomt fartøy er litt autistisk [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I neste omgang kommer folk i et kontrollsenter på land til å ha denne oppgaven."

Ja, det spørs om tonen er like optimistisk etter de 1. rettssakene, hvor det har gått med liv. Ulykker blir det garanter, men kan hende blir ulykkene med tap av menneskeliv redusert. Tiden vil vise, men det er ikke vanskelig å peke på utfordringer.

Et autonomt skip er avhengige av gode radarsystem, og alle som har vært på sjøen vet at en kajakk i bølger er ikke lett å oppdage.

Sjøveisreglene gjør ikke forskjell på størrelsen, og i prinsippet har store fartøy vikeplikt for små fartøy på åpent hav. Unntaket er i farvann hvor store skip ikke kan manøvrere fritt, og definert som "trange farvann".

§ 2 som er den viktigste sier at i prinsippet kan alle involverte få skylden ved en ulykke, dersom du ikke har gjort det som står i din makt for å unngå ulykken.

Problemet må nærmest bli uoverstigelig dersom ingen mennesker er på skipet, for hvem har da skylden?

Er det den som laget programmet(software)?

Er det den som laget datamaskinene eller følerne(hardware)?

I tilfellet med kajakken når radaren ikke oppdager den fordi bølgene er for store og den i kajakken mister livet. Kan operatøren likevel få skylden?

Blir det slik at det er bare å komme seg bort fra stedet raskest mulig, og håpe på at ingen oppdaget ulykken?

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Du har nok glemt en regel:

Hold god avstand til nyttetrafikk.

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

Ref. https://www.sdir.no/fritidsbat/regelverk-for-fritidsbat/Sjoveisreglene/

 

Lenke til kommentar
aanundo skrev (4 timer siden):

Sjøveisreglene gjør ikke forskjell på størrelsen, og i prinsippet har store fartøy vikeplikt for små fartøy på åpent hav. Unntaket er i farvann hvor store skip ikke kan manøvrere fritt, og definert som "trange farvann".

Ferger har forkjørsrett, uansett størrelse, så alle andre må vike, uansett størrelse

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke helt, Dubious. Du tenker nok på Sjøveisregel 44:

"Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde."

Sjøveisregel 44 er vel gjerne den dårligste regelen av de alle. Hva med når fergen er på veg til verksted? Da er den ikke rutegåeende. Hva med alle de nye "taxibåtene"? De er fritidsfartøy i helgen, men de er nyttetrafikk i ukene (feks.). Hva er "et større fartøy"? Hva når denne gjengen kaster løst, dette er en ferge, men den er ikke nyttetrafikk lenger: https://www.itromso.no/nyheter/2018/01/26/Kj%C3%A6restepar-bygde-den-over-50-%C3%A5r-gamle-fergen-om-til-flytende-luksusbolig-i-Kaldfjorden-15972788.ece

Sjøveisregel 44 har dessverre vært moden for forbedring i lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...