Gå til innhold

Ny prosessor - nytt hovedkort og?


Varis

Anbefalte innlegg

Har en gaming pc jeg bygde selv med hjelp en gang i tiden, og den tar WoW på minimum, men twitch ville ikke la meg streame fordi det var for dårlig. CanIRunIt foreslo å oppgradere skjermkort og prossesor (for WoW da). Skjermkort er jo ganske plug and play, men prosessor må jeg vel tenke litt mer på. Har pr i dag Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz   3.80 GHz ifølge pc'en min, men om jeg oppgradere dette til en type i7 eller i beste fall i9 om jeg finner til en pris som passer, burde jeg også oppgradere hovedkortet da?

 

Alt jeg en gang kunne om pc'er, komponenter o.l. har bare stukket av så derfor spør jeg heller dumme spørsmål :D
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha ny prosessor må du ha nytt hovedkort samt nye RAM brikker.
Du bør da også kjøpe ny strømforsyning da jeg antar den du har benyttet er ganske gammel allerede. 
Jeg ville også kjøpt nytt kabinett da nåværende kabinetter er vesentlig bedre en hva som ble laget rundt den tiden i5-3570k var nytt.

Egentlig alt nytt her.

Lenke til kommentar
MrMidget skrev (12 minutter siden):

Skal du ha ny prosessor må du ha nytt hovedkort samt nye RAM brikker.
Du bør da også kjøpe ny strømforsyning da jeg antar den du har benyttet er ganske gammel allerede. 
Jeg ville også kjøpt nytt kabinett da nåværende kabinetter er vesentlig bedre en hva som ble laget rundt den tiden i5-3570k var nytt.

Egentlig alt nytt her.

Kabinettet er jeg ganske fornøyd med så det blir nok ikke byttet. Husker absolutt ikke hva det heter nå, men er firkantet med åpninger på alle sider og stor plass. Fant den etter litt kikking, https://www.coolermaster.com/catalog/cases/lan-box/haf-xb/ Ser ufattelig teit ut, men eneste som passer under benken min.

Ram'en er ganske ny egentlig, men jeg har kun 8 nå, tenkte kjøpe 16 til evt.

Strømmen har vært til vurdering sånn uavhengig, men den er ikke for liten helt enda. Dog jeg bygde vel pc'en i 2013-14 en gang.

Endret av Varis
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 minutter siden):

RAM-en du har er nok DDR3. Nye CPUer bruker DDR4. De går ikke om en annen.

Nei det er jeg klar over, mente jeg hadde ddr4, men ser nå at de ser mektig like ut så jeg har nok bare blinga på passformen.

Men da blir det en hel del dyrer om jeg skal ha alt 😄 Jeg innser jeg kan kjøpe the bare minimum, eller så kan jeg spare litt lengre og faktisk kjøpe noe bra. Jeg spiller uansett hovedsakelig WoW og sims + tegner, så jeg trenger jo ikke det aller beste, men kjedelig når twich bare nei du får ikke streame fordi pc'en din er for dårlig!

Lenke til kommentar
V8Climber skrev (20 minutter siden):

Et alternativ kunne kanskje vært å skaffe bedre kjøling til CPU (om du kun har standardkjøleren) og overklokke den. Vil egentlig tro det står aller mest på skjermkortet.

Cpu'en står på undersiden av ett brett midt i kabinettet og der er det rimelig liten plass egentlig, så usikker på hvor mye mer jeg kunne fått inn på den. Nå står pc'en min uner pulten og godt fast så får ikke tatt bilde inni.

CM-HAFXB-open.jpg

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Varis said:

Cpu'en står på undersiden av ett brett midt i kabinettet og der er det rimelig liten plass egentlig, så usikker på hvor mye mer jeg kunne fått inn på den. Nå står pc'en min uner pulten og godt fast så får ikke tatt bilde inni.

CM-HAFXB-open.jpg

Hvilket skjermkort har du forresten? Du kunne jo sjekket ut youtube-videoer av din prosessor kombinert med div. skjermkort.
Nytt skjermkort kan jo gi en god boost (selv om det blir bottlenecked av CPU) mens du sparer opp til nytt HK+Ram+CPU.

 

Lenke til kommentar
V8Climber skrev (1 time siden):

Hvilket skjermkort har du forresten? Du kunne jo sjekket ut youtube-videoer av din prosessor kombinert med div. skjermkort.
Nytt skjermkort kan jo gi en god boost (selv om det blir bottlenecked av CPU) mens du sparer opp til nytt HK+Ram+CPU.

 

Husker ikke nøyaktig, men er gtx i5, mulig 1000 noe, kjøpte nytt for noen år siden.

Lenke til kommentar

Hvor mye penger har du til rådighet? 

Det går an å få CPU, HK og RAM på finn til under 3000kr. 

Jeg nettopp solgte en Asus Maximus VIII og i7 6700k til 2200kr. 16gb ram koster vel ca 600-700kr i tillegg, det er ett bra start. Jeg spilte i 1440p med en 1080ti med dette oppsettet. 

Husk at du kan selge dine gamle komponenter for noen kroner også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...