Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

En trend jeg rett og slett ler av. Alle skriver skryter så av at «jeg har innsett at kos er viktigere enn kropp» og noe i den durer


Gjest 23142...fad

Anbefalte innlegg

Gjest 23142...fad

Folk som liksom skal fremstå så «voksne» som innså at kropp ikke er noe å strebe etter. De legger ut bilder av at de har lagt på seg ila sommeren eller julen. Og så skriver de «hadde dette vært noen år siden så hadde jeg begynt hardtrening og blitt kjempe streng med meg». 
Dette er alltid når de har lagt på seg. Hele tiden skal det poengteres hvor positivt det er at de har lagt på seg, at kroppsidealet er sykt og at ingen noen gang kommer til å klare å opprettholde det. 
Hvorfor snakker de på vegne av andre? Innbiller de seg at de er noen forbilder og siden de tydeligvis ble dvaske så gjør alle det? Stemmer ikke for meg isåfall. Jeg har vært slank hele livet. Jeg ser fort trent ut om jeg trener. Folk tror jo sikkert jeg er en skikkelig fanatiker, men det er naturlig for meg å være sånn. Men det er min type kropp det skrives så negativt om. Det er visst en type kropp ingen klarer å holde hele livet, særlig ikke etter 25. Ja, så er jeg en av de kanskje mer «skjeldne» som kan spise mye uten at det vises. I min slekt er jeg og ei kusine de eneste. Resten må telle kalorier. Det er fint med forskjellige kropper, noen ganger ønsker jeg mer fett, men det er denne oppskrytingen av å ha lagt på seg og blitt litt utrent jeg ler litt av. Skal de liksom hylles for å tørre? «Så modig du er som tør vise en ekte kropp» . Det er ikke akkurat et kompliment da. 

Anonymous poster hash: 23142...fad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 00ab2...55b

I denne tiden der alle skal være perfekte på sosiale medier er det sunt med folk som faktisk tør gi faen i slikt. Og ja med de sosiale presset om å fremstå perfekt er man faktisk tøff om man tør vise at man har lagt på seg litt. 

Anonymous poster hash: 00ab2...55b

Lenke til kommentar

Det er menneskelig å beskytte egoet sitt ved å rettferdiggjøre dårlige valg overfor en selv. Å la kroppen forfalle er selvsagt ingen god idé, men det kan lett forsvares ved å henvise til f.eks. "kroppspress". Vipps, så er det en politisk statement og en god gjerning overfor andre at man dropper fysisk aktivitet, og gir beng i hva man putter i seg. 

Samme med røyking: "Vel, onkel Einar røyket hele livet og levde til godt opp i 90-åra. Det er viktig å kose seg også. Blablabla sunnhetspress".

Eller snusing (som er en av mine personlige svøper): "Det er i hvert fall bedre enn å røyke!"

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Trender kommer og går. Sosiale medier har alltid vært glansbildet av et liv - en profil det er lett å forme og tilpasse slik man ønsker å fremstilles. Nå er det ikke lengre mote å bli fremstilt helt perfekt. Man får større anerkjennelse av å vise frem "virkeligheten" - og derfor, siden folk lar seg tiltrekke av likes. Kaster de seg på bølgen. Jeg syns sånt er bare kleint og flaut å se på. 

For flere år siden meldte meg jeg ut av denne dyrehagen av sosiale medier. 

Kan jo nevne at på grunn av en tarmsykdom har jeg alltid slitt med å ta til meg næring. Det å slenge rundt med kommentarer som "nei så tynn du er, du må spise gutt, fy som du ser ut" - er av en eller annen grunn helt akseptert. Men snur du på det, mot overvektige "nei så feit du er, du må spise mindre gutt, fy som du ser ut". Er ikke sosialt korrekt å si. Overvektig og fedme skal helst byttes ut med "stor og tung" - fordi det høres bedre ut. Helt idiotisk spør du meg. Er du feit - er du feit. Ferdig snakka. Er du tynn, er du tynn. Ferdig snakka. 

Generelt får dette med kropp alt for stor oppmerksomhet i media, på sosiale medier og generelt over alt. Noen er store, noen er små. Noen er feite, noen er tynne. Sånn er det bare. Det er ingen som er bedre enn noen andre. Men det er klart at noe av dette bilde speiler livsstilen du har. 

Til sist: Jeg syns ikke det er spesielt tøft å vise seg frem slik man er. Hvis det er "tøft" sier det litt om hvor dårlig selvbildet til folk generelt i samfunnet er. Men for ungdom som kanskje er de som er mest opptatt av kropp - er det kanskje litt tøft. Men jo eldre du blir, jo mindre slutter du å bry deg om slike ting. Selvsikkerheten rundt egen kropp øker med alderen. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å være tynn, normalvektig eller gravid er ikke å la kroppen forfalle. Så lenge man spiser sunt er man sunn. Det vil si minst mulig av alt mettet fett. Mange vil være uenig i det, men det er kalde harde fakta. Slik folk trener i dag er ikke optimalt. Vi er ikke skapt for å overkompensere med vekter i treningsstudio i timesvis. Vi er skapt for å gå og løpe og løfte litt når det gjelder. Det er masse overvektige usunne folk som trener styrke og blir kompakt blanding av feit og muskuløs, og tror de er 10/10 deretter. Flaut.

 

Tynne menn med turkropp ❤️

Lenke til kommentar
Gjest 23142...fad

Men jeg selv synes den stramme, lange og trente kroppen er fin. Jeg synes det er viktig å trene både for psyken og jeg synes det er viktig å se bra ut. Folk kler forskjellige kropper, ikke alle kan være tynne. Men når man blir dvask så synes jeg det blir veldig teit å legge ut bildet av seg og skrive «det er viktig å kose seg og ikke bare fokusere på kropp». Jeg sier aldri noe til dem. For de snakker ned kroppen min i samme slengen, for jeg er nettopp så tynn som de henger ut. Jeg har denne idealkroppen, ikke langt unna ihvertfall. Spesielt når jeg trener blir det veldig bra, men hvis jeg skal gå ut fra det de skriver, streber jeg altså etter en kropp som jeg ikke vil klare å beholde om få år, og kaster bort tiden min på trening.... 

Beklager til de som legger på seg av en pose potetgull, for at jeg går rundt og er tynn liksom... 

Anonymous poster hash: 23142...fad

Lenke til kommentar
Gjest 23142...fad skrev (55 minutter siden):

Folk som liksom skal fremstå så «voksne» som innså at kropp ikke er noe å strebe etter. De legger ut bilder av at de har lagt på seg ila sommeren eller julen. Og så skriver de «hadde dette vært noen år siden så hadde jeg begynt hardtrening og blitt kjempe streng med meg». 
Dette er alltid når de har lagt på seg. Hele tiden skal det poengteres hvor positivt det er at de har lagt på seg, at kroppsidealet er sykt og at ingen noen gang kommer til å klare å opprettholde det. 
Hvorfor snakker de på vegne av andre? Innbiller de seg at de er noen forbilder og siden de tydeligvis ble dvaske så gjør alle det? Stemmer ikke for meg isåfall. Jeg har vært slank hele livet. Jeg ser fort trent ut om jeg trener. Folk tror jo sikkert jeg er en skikkelig fanatiker, men det er naturlig for meg å være sånn. Men det er min type kropp det skrives så negativt om. Det er visst en type kropp ingen klarer å holde hele livet, særlig ikke etter 25. Ja, så er jeg en av de kanskje mer «skjeldne» som kan spise mye uten at det vises. I min slekt er jeg og ei kusine de eneste. Resten må telle kalorier. Det er fint med forskjellige kropper, noen ganger ønsker jeg mer fett, men det er denne oppskrytingen av å ha lagt på seg og blitt litt utrent jeg ler litt av. Skal de liksom hylles for å tørre? «Så modig du er som tør vise en ekte kropp» . Det er ikke akkurat et kompliment da. 

Anonymous poster hash: 23142...fad

Tynn/slank, er ikkje synonym med å være frisk eller trent. Ja du kan være tynn heile livet, men den veltrente kroppen, må ein sei takk og farvel til ein gang i livet. Om det er i alder av 35, eller 80 er dog opp til individet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men det skrives da ikke noe negativt om din slanke kropp? Som normal, og innenfor normen og samfunnets idealer og verdier, så blir du verken stigmatisert eller diskriminert. Det er åpenbart at du aldri har opplevd det, men skjønner at det er vanskelig for deg å relatere til en bevegelse som du ikke kan kjenne deg igjen i. Grunnen til at folk legger ut slike bilder og budskap er fordi mange stresser med kropp. De legger altfor mye energi og tid inn i noe som bare er selvdestruktivt og som går på helsa løs. Samtidig handler det om å akseptere kroppen slik den er, her og nå, og innse at kroppen faktisk forandrer seg i løpet av livet. Den gjør det kanskje ikke for alle, men de fleste har ikke kroppen de hadde som konfirmant, og de fleste 50-åringer ser ikke ut som de gjorde når de var i midten av 20-årene. Så klart finnes der unntak - noen sto fremst i køen når gode gener ble utdelt, noen jobber hardt for kroppen de har, noen har stabil vekt og god helse gjennom hele livet. Men for mange setter livet sitt preg på kroppen, enten det er at man eser ut, blir tynnere, får arr eller blir gammel ganske fort. Og det at mange i tillegg kaller det å "forfalle" når man forandrer seg... Det er tåpelig. 

Gjest 23142...fad skrev (3 timer siden):

Men jeg selv synes den stramme, lange og trente kroppen er fin. Jeg synes det er viktig å trene både for psyken og jeg synes det er viktig å se bra ut. Folk kler forskjellige kropper, ikke alle kan være tynne. Men når man blir dvask så synes jeg det blir veldig teit å legge ut bildet av seg og skrive «det er viktig å kose seg og ikke bare fokusere på kropp». Jeg sier aldri noe til dem. For de snakker ned kroppen min i samme slengen, for jeg er nettopp så tynn som de henger ut. Jeg har denne idealkroppen, ikke langt unna ihvertfall. Spesielt når jeg trener blir det veldig bra, men hvis jeg skal gå ut fra det de skriver, streber jeg altså etter en kropp som jeg ikke vil klare å beholde om få år, og kaster bort tiden min på trening.... 

Beklager til de som legger på seg av en pose potetgull, for at jeg går rundt og er tynn liksom... 

Anonymous poster hash: 23142...fad

Hvorfor dette behovet med å få alt til å handle om seg selv, og sette seg i en offerrolle? Dette handler faktisk ikke om deg. Må også informere om at man legger ikke på seg av å spise en pose potetgull, men av å ligge i kalorioverskudd over tid. Aktivitetsnivå, genetikk, matvaner, alder, vekt og mye annet vil påvirke forbrenningen din. Kroppen din blir ikke snakket ned fordi noen er "dvask" og syns det er viktigere å kose seg enn å fokusere på kropp? 

Det beste hadde vært om vi kunne brydde oss om oss selv, fremfor å rakke ned på andre, heve oss over andre. I et samfunn hvor det er tabu å elske kroppen sin så er det akkurat det man bør gjøre, nemlig være fornøyd med seg selv og akseptere seg selv. Men uansett hva man gjør så blir det feil.

Kris85 skrev (3 timer siden):

Kan jo nevne at på grunn av en tarmsykdom har jeg alltid slitt med å ta til meg næring. Det å slenge rundt med kommentarer som "nei så tynn du er, du må spise gutt, fy som du ser ut" - er av en eller annen grunn helt akseptert. Men snur du på det, mot overvektige "nei så feit du er, du må spise mindre gutt, fy som du ser ut". Er ikke sosialt korrekt å si. Overvektig og fedme skal helst byttes ut med "stor og tung" - fordi det høres bedre ut. Helt idiotisk spør du meg. Er du feit - er du feit. Ferdig snakka. Er du tynn, er du tynn. Ferdig snakka. 

Jeg vil påpeke at det er forskjell på beskrivelsene "tynn" og "feit". Tynn er i mange tilfeller et positivt ladet ord. Jeg skulle ønske jeg var tynn, hun har blitt så pen og tynn, tenk å kunne være så tynn, klærne hadde passa bedre om hen hadde vært tynn osv. Tror du folk sier tilsvarende ting når ordet tynn blir bytta ut med feit? Nei. Det er, og vil aldri være, et ideal å være tjukk. Jeg er helt enig i at overvektig og fedme er beskrivelser som ikke skal dysses ned eller byttes ut, fedme er tross alt en medisinsk betegnelse og en sykdom. Man må kalle en spade for en spade. 

Det er ikke greit å kommentere folks kropp, enten man er tynn eller tjukk. Vi har heldigvis kommet langt i dagens samfunn og man hører sjeldnere slike kommentarer som "du er så tynn, du må spise" og "nå begynner du å bli feit, du må kutte ned på godteriet". Jeg ser at du tror at det ikke er normalt at tjukke folk får kommentarer, men det er faktisk helt normalt å få meninger om kroppen og kostholdet sitt, fra nære og fjerne. Det står ikke skrevet noen steder at det er sosialt korrekt å kommentere en tynn person sin kropp, mens å kommentere en tjukk persons kropp ikke er det. Jeg har personlig erfaring med begge deler, og har vært på begge sider av skalaen. 

Jeg syns det er fint å se at folk finner tilhørighet til forskjellige bevegelser i sosiale medier. Det kan være en god støtte og trøst. Jeg personlig har aldri klart det. Det finnes nok ulike bevegelser for slanke kropper som føler seg mobbet også, trådstarter. Ser at der er en trend hvor slanke/tynne kvinner viser frem små valker på magen, som om ingen visste at det er normalt at huden "bretter" seg når man sitter. "Bodies who look like this, also look like this" osv, du finner nok noe om du googler det. Kanskje du føler deg bedre da? 

Endret av Lakrisen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 23142...fad

Jo min kropp blir snakket ned. Ikke direkte slik «tynne er stygge» men de legger ut skrytebilder av seg selv der de liksom står frem med «slik ser en vanlig kropp ut. Jeg orker ikke lenger å gå inn for å holde meg slank» og da starter hyllingen. 
Selv har jeg blitt roset oppi skyene for min slanke kropp, noe som har skadet på sin måte. Siden jeg var en av de få som stod langt frem i kø da forbrenning ble utdelt, ble det kanskje litt mye fokus på dette hos meg. Selv brydde jeg meg ikke før jeg ble voksen, jeg var heller sur gjennom tenårene fordi ingen bukse satt fint, for at jeg ikke hadde fine former som de andre jentene. «Så heldig du er som kan spise så mye» «fy faen! Du trenger ikke jobbe for det en gang du!» og ei i slekten har innerlommer at hun var så mye slem mot meg i barndommen fordi hun var sjalu for at jeg kunne spise så mye mer enn henne. 
 

Jeg har kanskje misforstått, men det føles nesten som jeg skal skamme meg for den jeg er. Jeg blir automatisk «bedre enn andre» der jeg går med min tynne kropp. Jeg er absolutt ikke fornøyd med alt jeg heller. Jeg kjenner på missunnelse jeg også. Men jeg er glad for at jeg slipper å telle kalorier. Derimot er det andre ting jeg ikke har sluppet. 
 

Anonymous poster hash: 23142...fad

Lenke til kommentar
Gjest 23142...fad skrev (1 minutt siden):

Jo min kropp blir snakket ned. Ikke direkte slik «tynne er stygge» men de legger ut skrytebilder av seg selv der de liksom står frem med «slik ser en vanlig kropp ut. Jeg orker ikke lenger å gå inn for å holde meg slank» og da starter hyllingen. 
Selv har jeg blitt roset oppi skyene for min slanke kropp, noe som har skadet på sin måte. Siden jeg var en av de få som stod langt frem i kø da forbrenning ble utdelt, ble det kanskje litt mye fokus på dette hos meg. Selv brydde jeg meg ikke før jeg ble voksen, jeg var heller sur gjennom tenårene fordi ingen bukse satt fint, for at jeg ikke hadde fine former som de andre jentene. «Så heldig du er som kan spise så mye» «fy faen! Du trenger ikke jobbe for det en gang du!» og ei i slekten har innerlommer at hun var så mye slem mot meg i barndommen fordi hun var sjalu for at jeg kunne spise så mye mer enn henne. 
 

Jeg har kanskje misforstått, men det føles nesten som jeg skal skamme meg for den jeg er. Jeg blir automatisk «bedre enn andre» der jeg går med min tynne kropp. Jeg er absolutt ikke fornøyd med alt jeg heller. Jeg kjenner på missunnelse jeg også. Men jeg er glad for at jeg slipper å telle kalorier. Derimot er det andre ting jeg ikke har sluppet. 
 

Anonymous poster hash: 23142...fad

Ja, du har misforstått. Jeg håper jeg klarerte noen ting for deg i innlegget mitt. Du skal vite at de kvinnene du snakker om overhodet ikke blir hyllet av alle. De får store mengder hets og får slengt etter seg at de er stygge, feite, forfalne individer med lite selvrespekt og omsorg for seg selv, som lar seg ese ut og ødelegger seg selv på den måten. Tro meg, det er ikke bare gull og grønne skoger. Føler du deg bedre av å vite dette kanskje? Det virker som om du bryr deg om hva andre tenker og synes, så hvorfor fokuserer du ikke på de flotte kommentarene du har fått? Du kan jo prøve å legge ut et bilde av kroppen din på sosiale medier, så vil du se at du også vil få mye positiv oppmerksomhet. Men som alle andre på sosiale medier, så vil du også få dritt. 

Så klart er du ikke fornøyd med alt du heller. Vis meg kvinnen som ikke er det. Jeg slipper å telle kalorier jeg også, og jeg er ikke slank, bare sånn til info... 

Lenke til kommentar
Gjest 23142...fad skrev (6 minutter siden):

Jo min kropp blir snakket ned. Ikke direkte slik «tynne er stygge» men de legger ut skrytebilder av seg selv der de liksom står frem med «slik ser en vanlig kropp ut.

Ein slank kropp blir hyllet daglig, i reklamer, media, film, mote og samfunnet generelt. Det har vært fokuset i 60 år pluss. Då er det kanskje greit å ikkje gløyme "pappakroppen", eller "mammakroppen", opp i det heile, uten at den tynne skal føle seg truet?

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 23142...fad
Pallehysa skrev (43 minutter siden):

Ein slank kropp blir hyllet daglig, i reklamer, media, film, mote og samfunnet generelt. Det har vært fokuset i 60 år pluss. Då er det kanskje greit å ikkje gløyme "pappakroppen", eller "mammakroppen", opp i det heile, uten at den tynne skal føle seg truet?

Føler meg ikke truet. Er det underbevisstheten din som vil det?
Mammakroppen er nok noe de fleste ønsker vekk, og det er dumt kroppen ikke kan være sterkere slik at den holder seg bra etterpå... 

Anonymous poster hash: 23142...fad

Lenke til kommentar
Gjest 23142...fad skrev (5 minutter siden):

Føler meg ikke truet. Er det underbevisstheten din som vil det?

Kvifor skal eg ville det?

Ellers holder mammakroppen seg utmerket etter ein fødsel. Mange vil nok tenke litt på det kosmetiske, då ein fødsel vil være ein stor påkjenning for mage, hofte og brystregionen, men kroppen tåler det fint.

Og eg ser ingen problemer med at folk velger bort kropphysteriet, for litt kos og hygge i kvardagen. Sjøl om du ler av det.

 

Lenke til kommentar
Gjest 23142...fad skrev (34 minutter siden):

Føler meg ikke truet. Er det underbevisstheten din som vil det?
Mammakroppen er nok noe de fleste ønsker vekk, og det er dumt kroppen ikke kan være sterkere slik at den holder seg bra etterpå... 

Anonymous poster hash: 23142...fad

Mammakroppen er jo helt nydelig. Den har båret frem et barn! Det i seg selv er vanvittig sterkt, kroppen blir utsatt for store påkjenninger under svangerskap og fødsel. Og du mener den ikke er sterk nok fordi den forandrer seg etter det? Du høres vanvittig overfladisk ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 23142...fad
Lakrisen skrev (29 minutter siden):

Mammakroppen er jo helt nydelig. Den har båret frem et barn! Det i seg selv er vanvittig sterkt, kroppen blir utsatt for store påkjenninger under svangerskap og fødsel. Og du mener den ikke er sterk nok fordi den forandrer seg etter det? Du høres vanvittig overfladisk ut. 

jeg irriterer meg bare litt over at det å bære frem et barn er så stort. Det er bare naturlig? Det er ikke et mirakel, det er ikke stort. Ja, jeg er nok overfladisk, men hvorfor er det verre? Jeg synes de fleste er overfladiske på en eller annen måte. Mødre får så mye respekt fordi de er mødre. De har tross alt båret frem et barn. 

Anonymous poster hash: 23142...fad

Lenke til kommentar
Gjest 23142...fad skrev (2 minutter siden):

jeg irriterer meg bare litt over at det å bære frem et barn er så stort. Det er bare naturlig? Det er ikke et mirakel, det er ikke stort. Ja, jeg er nok overfladisk, men hvorfor er det verre? Jeg synes de fleste er overfladiske på en eller annen måte. Mødre får så mye respekt fordi de er mødre. De har tross alt båret frem et barn. 

Anonymous poster hash: 23142...fad

Vet du, det kan være lurt å ta tyren ved hornene og fokusere på egne komplekser fremfor å undergrave alle andre for å føle seg bedre. Bare et lite tips. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 00ab2...55b
6 minutes ago, Guest 23142...fad said:

jeg irriterer meg bare litt over at det å bære frem et barn er så stort. Det er bare naturlig? Det er ikke et mirakel, det er ikke stort. Ja, jeg er nok overfladisk, men hvorfor er det verre? Jeg synes de fleste er overfladiske på en eller annen måte. Mødre får så mye respekt fordi de er mødre. De har tross alt båret frem et barn. 

Anonymous poster hash: 23142...fad

Det er bare å lese alt det fjaset du lirer av deg i denne tråden for å forstå hvorfor det er på tide at folk tør vise frem mamma og pappakroppen.

Du burde seriøst fokusere på egne komplekser fremfor å klage på at andre har sitt å slite med.

Anonymous poster hash: 00ab2...55b

Lenke til kommentar
Gjest 23142...fad skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg er nok overfladisk, men hvorfor er det verre?

Ein har lov å være overfladisk. Men eg syns meir synd på deg i årene som kjem, om du ikkje klarer å legge det litt til sides, når kroppen endrer seg naturlig av alderdom. Hud, hår og kropp endrer seg sjøl om du velger å trene, og er tynn.

Skulle det bli krise, kan du nok ringe Jan Thomas eller Sofie Elise om tips.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...