Gå til innhold

Råd/veiledning ang 4g og deling av WiFi mellom 2 boliger


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk, jeg har ett problem som jeg trenger hjelp av noen med bedre teknisk kompetanse enn jeg har 🙈

 

Forord

Mine foreldre, og besteforeldre er naboer og for øyeblikket Telenor som ISP. Som noen av dere kanskje vet, så har Telenor offisielt kuttet støtten/reparasjoner av Internett levert over kobber linjer.  

Begge husstandene er tilknyttet en eldre telefonlinje som ikke har blitt byttet på ca 20 år. De er tilknyttet m VDSL, noe som gir ca 12mbit ned og 0.7 opp.

 

Avstand mellom boligene er ca 40-50 meter

Da både risikoen for at kobberen ryker, elendig hastighet, og generell dårlig WiFi dekning i begge boligene så har jeg blitt spurt om å utarbeide en løsning.

 

Mitt forslag

Jeg tenker å kjøpe en 4g/LTE router som blir montert på loftet hos mine foreldre. For å forbedre 4g/LTE dekningen ønsker jeg å montere en 4g antenne/forsterker som kan monteres på taket og kobles til routerens 4g antenne kontakt/port.

For å forbedre WiFi signalet i huset til foreldrene så tenkte jeg å montere WiFi antenner på strategiske steder, ved å borre små hull i taket fra loftet og tre antennen igjennom.

For å kunne slippe å betale for to abonnement så tenkte jeg p montere en WiFi antenne nærmest mulig nabohuset slik at besteforeldrene kan koble seg på samme WiFi.

 

Utstyr:

Router:

  • Må kunne bruke norske 4g nett
  • Må ha ekstern 4g antenne
  • Minimum 4 eksterne WiFi kontakter 

4G antenne/forsterker:

  • Kontakten til router må passe
  • Lang kabel

WiFi antenne i foreldrenes hus

  • Kontakten til router må passe
  • Helst så liten antenne som mulig
  • Lang kabel

Wifi antenne for å sende WiFi signal til nabo hus

  • Må kunne sende signal minimum 60 meter
  • Signalet må kunne gi god dekning i hele nabohuset, så signalet må trenge igjennom flere vegger for å nå hele nabohuset

Spørsmål

  • Er det noen som har gjort noe lignende før? Setter isåfall pris på erfaringer og tips til hvordan det ble gjennomført.
  • Er det noen som har erfaringer med 4g routere som oppfyller kravene jeg listet opp over? Setter enormt stor pris på anbefalinger av produkter man har gode erfaringer
  • Noen med tips eller erfaringer med kraftige WiFi antenner som kan anbefale ett produkt som oppfyller kravene?

 

Om noen har forslag til hvordan det kan gjøres bedre så taes alt imot med stor takknemlighet 😁

Om noen har spørsmål så er det bare å fyre løs!

 

Ønsker alle en fortreffelig kveld, og på forhånd takk for svarene 😊

 

Link93

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Liink93 said:

Minimum 4 eksterne WiFi kontakter 

Eeeh, Aksesspunkt er nok det beste her.

 

2 hours ago, Liink93 said:

4G antenne/forsterker:

  • Lang kabel

Da taper du mye signal på veien mellom ant og modem.

 

2 hours ago, Liink93 said:

WiFi antenne i foreldrenes hus

  • Kontakten til router må passe
  • Helst så liten antenne som mulig
  • Lang kabel

flere aksesspunkt/mesh.

 

3 hours ago, Liink93 said:

Wifi antenne for å sende WiFi signal til nabo hus

 Punkt til punkt link + flere AP for god wifi.


Huawei B818 som 4G modem
Unifi AP for WiFi
Nanostations for punkt til punkt mellom hus

 

Lenke til kommentar

Telenor (og Telia?) leverer vel sånn fast mobilt bredbånd.. sim er da låst til ruteren Telenor leverer..

De leveres vel med antenne for utendørs montering også mener jeg og du betaler for hastighet fremfor datamengde.

Til nabohuset setter du opp en enkel link som https://mikrotik.com/product/wireless_wire_dish

Så setter du opp det du vil i nabohuset, du har jo nå en linje mellom husene..

Lenke til kommentar
12 hours ago, Snylter said:

Telenor (og Telia?) leverer vel sånn fast mobilt bredbånd.. sim er da låst til ruteren Telenor leverer..

De leveres vel med antenne for utendørs montering også mener jeg og du betaler for hastighet fremfor datamengde.

Nå er jeg Telenor-ansatt, så dere får anse dette som svært subjektiv reklame..

Men jeg tror også det er veldig lurt å ihvertfall vurdere Telenor og Telias "Trådløst bredbånd" (som visstnok er den riktige benevnelsen nå).  Jeg mener begge inkluderer en svært god utendørs "antenne" ferdig montert.  Denne støtter også 5G når det blir tilgjengelig.  Jeg skriver "antenne" i hermetegn fordi utendørsenheten egentlig er en komplett 5G-ruter med ethernet inn i huset. Dermed unngår du lange antennekabler, som ellers er en utfordring ifm motering av utendørsantenner.  Du får også utnyttet MIMO, noe som ellers er komplisert med eksterne antenner.

Telenor leverer denne per idag: https://www.zyxel.com/products_services/5G-New-Radio-Outdoor-Router-NR7101/

Den kobles til en ordinær hjemmeruter med ethernet via et PoE adapter.  Resten av installasjonen er ellers akkurat som for dsl eller fiber.

Prisvurdering får være opp til hver enkelt.  Men om du søker litt på nettet etter denne ruteren eller tilsvarende så vil du nok se at det ikke er noen upris ihvertfall.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...