Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Eldre leilighet som er oppgradert, ønsker bedre luftsirkulasjon


Anbefalte innlegg

Hei!

Så, flyttet sammen med min frøken som har en leilighet på rundt 70 kvadrat (tomannsbolig hvor vi holder til i den øverste etasjen). Boligen er fra 40-tallet men er nylig restaurert og særdeles effektiv mtp. varme. Fant så et lite område rundt et vindu som hadde noe sopp (vasket vekk) samt dugg på noen av vinduene, noe som får meg til å tenke at vi bør ta fatt i å oppgradere luftanlegget her. Gjorde en kort kikk rundt, og ser ikke ut som det er noen ventiler eller noe som tar inn luft, ergo det er potte-tett. Det jeg derimot er usikker på, hva slags løsninger kan man gå for? Ser snakk om luftanlegg til 100 000 og varmepumper til 15-20 000, men er usikker på hva som skiller disse fra hverandre? (bortsett fra at varmepumper varmer luft).
Kunne jeg gått til anskaffelse av en varmepumpe og da brukt denne for å dekke behovet for ny frisk luft i leiligheten, eller må jeg ta den vanvittige kostnaden med 100 000 til luftannlegg?

Verd å nevne at ingen av oss er syke (samt at jeg pleier å være var på disse tingene), så foreløpig er det ikke krise, men man ønsker selvfølgelig å gjøre tiltakene FØR man får videre problemer med helse eller leilighet :) Takker for all hjelp og innsikt dere har!

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, 5YN6PQB1 said:

Vil ikke en varmepumpe kun blåse inn luft?, den fuktige luften inne må jo ut en plass?.

Kan ikke noe slikt funke? https://ventilasjonost.no/miniventilasjon-fra-mitsubishi-electric/

Takker så mye for svar! Det eneste problemet jeg ser med den er følgende "kan installeres i eksisterende ventilasjonsluker hvor det er minst 125mm åpning", iom. at jeg ikke kan se at det er noen ventiler i vinduene, så antar jeg at man må lage noe ... på en eller annen måte hehe! Innser hvor fantastisk udugelig jeg er på disse tingene, har ikke tenkt på dette før jeg endte opp med en google runde og fant ut at jeg sikkert får 14 typer kreft og boligen faller sammen om dette ikke tas fatt i :p 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Varmepumpe vil bare varme opp luften du allerede har der, det vil ikke skifte ut luft. Den verken blåser inn eller suger ut luft.

Du må ha ventilasjon.

Den linket til over skal ikke i små ventilene over vinduet, dere må lage ett 125mm stort rundt hull gjennom veggen om det ikke er noe fra før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, aklla said:

Varmepumpe vil bare varme opp luften du allerede har der, det vil ikke skifte ut luft. Den verken blåser inn eller suger ut luft.

Du må ha ventilasjon.

Den linket til over skal ikke i små ventilene over vinduet, dere må lage ett 125mm stort rundt hull gjennom veggen om det ikke er noe fra før.

Ah! Takker! :) 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...