Gå til innhold

Finnes det egentligt norske TV-konsepter?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg husker verdensbildet mitt som yngre falt i grus da jeg fant ut at verken Olsen Banden eller The Julekalender var opprinnelig norsk.

Selvsagt er Idol, Paradise Hotell, the Voice og Norske Talenter lisensierte utenlandske konsepter. Men jeg oppdager flere og flere utenlandske versjoner av programmer jeg trodde var norske.

Brille er jo bare en kopi av BBC sitt show QI.

Kongen Befaler er egentlig Taskmaster

Nytt på Nytt er egentlig «Have I Got News For You»

Huskestue må jo være basert på japanske gameshow?

Nå er det slik at jeg begynner å tviler på om Farmen egentlig er norsk? Jeg vet det finnes en svensk versjon, men hvem kom først?

71 grader nord er vel norsk? The Amazing race kom vel etter?

 

 

Flere som en skulle tro var norske konsepter, men ikke er det?

Hvilke Norske TV konsepter er faktisk norske? Om det i det hele tatt finnes 😅

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Sakte-TV?

Tror også en del av de Monsen-programmene når han blir sluppet ut i villmarka og skal finne veien hjem er originale, men kan være jeg tar feil.

Skam var også nytt.

Ellers er det viktig å huske at kreativitet ikke er en magisk bryter en bare kan slå på. Utenlandske sendere låner også konsepter av hverandre.

Lenke til kommentar

Det jeg med en gang kommer på er Alt for Norge, et konsept som er solgt til mange andre land også. 

De siste 20 år er det lite som kan finnes opp til TV. Det kan være noen får en ide, så må man sjekke ut i det enorme utvalget av program rettigheter, om noe kanskje er likt ideen man har. 

I dag er det jo rettigheter om alt mulig av program, i hvert fall innen såkalt reality.

Nå er det veldig enkelt å finne ut hva som er oppfunnet i Norge eller ikke. Vi har jo Internett nå 😊

Skam, som nevnt over, ble også en suksess ut av landet. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 minutter siden):

Har ikke sjekket på nett, men er vel det aller minst opplagte at skal være norsk!

Et program som tar for seg hverdagslige korte innslag rundt i eget land. 

Kanskje du er inne på noe, men det er såpass gammelt, så kan jo tenkes at det faktisk var først ute med noe slikt?  Innholdet er jo heller ikke umiddelbart noe jeg tenker er populært i andre land, siden det handler om meget snevre ting fra "utkant"norge.

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Norge har solgt mange format til utlandet. Nå sitter vi vel og Google hele gjengen her inne. En link som nevner flere program

 https://fremantle.no/norsk-tv-er-mer-trendy-enn-noen-sinne/

Husk at Norge var veldig sen med start av vanlig TV sending. Vi hadde noen kristne her i landet som mente TV var djevelens verk, og gjorde alt for å hindre innføring av TV.

 Vi hadde vanlige TV sendinger først fra 1960. 24 år etter BBC...

Altså var mange konsept tatt allerede da.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (24 minutter siden):

Kanskje du er inne på noe, men det er såpass gammelt, så kan jo tenkes at det faktisk var først ute med noe slikt?  Innholdet er jo heller ikke umiddelbart noe jeg tenker er populært i andre land, siden det handler om meget snevre ting fra "utkant"norge.

Husk at det er konseptet og ikke navntittel man må se på. Det er færre programrettigheter som krever at navnet på programmet må være likt i alle land. 

Konseptet er små underholdnings/fakta historier fra ulike distrikt i landet TV selskapet har sending i.

Ofte grunnpilarene ved oppstart av mange TV kanaler i 1920-1970: Nyheter, fakta, lett underholdning, innslag fra hele landet og undervisning.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (21 minutter siden):

Husk at det er konseptet og ikke navntittel man må se på. Det er færre programrettigheter som krever at navnet på programmet må være likt i alle land. 

Konseptet er små underholdnings/fakta historier fra ulike distrikt i landet TV selskapet har sending i.

Ofte grunnpilarene ved oppstart av mange TV kanaler i 1920-1970: Nyheter, fakta, lett underholdning, innslag fra hele landet og undervisning.

Joda joda, men samtidig er det ekstremt snevert, med innhold som er meget sært.  Vanner man ut hva konsept er, så kan man jo si at Farmen bare er en litt annerledes kopi av Big Brother.  Men jeg er enig i det du sier, det er nok et ganske kjent konsept med sære nyheter fra deler av landet. 

Oppgaven med å finne et særnorsk program ble plutselig veldig vanskelig🤣

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Tviler på at det er noe norsk på tv som er originalt. Norge henger så langt etter og jeg mistenker at utgiverne er så trangsynte at de kun satser på konseptet de kan se i andre land.

 Se også på norsk standup. Så mye plagiat at det er cringe. Mitt verdensbilde ble snudd opp-ned når jeg fant ut at Øystein Sunde basicly bare har oversatt alt han noen gang har gitt ut :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Var Brødrene Dal norsk tro? Et av de beste program noensinne. Er lenge siden lineær tv var verdt det nå. Alt er bare talentprogrammer og kjendis-ditt og kjendis-datt. Rent søppel alt sammen.

Ja, opplegget med Brødrene Dal var norsk. Men KLM-trioenes humor var i utgangspunktet sterkt innspirert av Monty Python, ihvertfall de tidligste årene. Men den gangen eksisterte som kjent ikke strømme-TV; og heller ikke DVDer og dette var før videokassettene også og Norge hadde en TV-kanal og der viste de ihvertfall ikke Monty Python. Jeg har lest et sted at det som norske komikere som KLM og Wesensteen faktisk gjorde var at de reiste til London kun i den hensikt å se på TV-en på hotellrommet for å finne inspirasjon til sine programmer. Der oppdaget Wesensteen The Goons og KLM Monty Python.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så godt som alt er kopi. Også inne musikken. Hør bare på denne - høres det kjent ut?
https://www.youtube.com/watch?v=XxXzD0eQQBg

 

Norge er et lite land og lineær-TV er et dødende format. Derfor er det nok mye å spare ved å kjøpe inn allerede eksisterende tv-konsepter. Vi har noen drama-serier som er originale. Men så godt som alt innen tv-underholdning er basert på et-eller-annet. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

At et program er inspirert av andre programmer er en ting, men det er verre når det faktisk er tro kopi.

Mot i Brøstet er jo inspirert av sitcoms fra statene. Men det er ikke som Olsen Banden hvor orginalen er Dansk.

Samme med Kongen befaler :)

 

Eller hva med The Julekalender

Nytt på nytt?

Brille

Farmen

Allsang På grensen?

 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det beste eksempelet på norske TV konsept er vel 71 grader nord?

Konseptet har blitt solgt til andre land i ettertid, der nokon land la innspeling til Norge medan andre har lagt produksjonen til eige heimland.

Sjølv om realitykonseptet ikkje er nytt, så trur eg at konseptet til 71 grader nord var ganske så unikt, andre liknande TV-seriar som amazing race som også var ein realityserie der deltakarane reiste rundt kom seinare.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...