Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samlivsbrudd, nøkkel bolig


Gjest 02143...39c

Anbefalte innlegg

Gjest 02143...39c

Har nylig flyttet ut fra et langt samliv med 3 felles barn.

Eierandel i borettslag står fortsatt på begge to, og vi står enda som lånetaker begge to. Jeg har ikke overførte min andel til henne enda.

Jeg har flyttet ut, og vi har avtalt at eks tar seg av betaling av felleskostnader,bank lån, og strøm for bolig frem til hun kan overta. Vi har biler som må selges før hun får opprettet lån.

 

Som en følge av at jeg ikke stoler på henne rundt oppgjør og fordeling av innbo, har jeg valgt å beholde 1 nøkkel som sikkerhet. 

Har ikke låst meg inn, og heller ikke truet med det. Men forklart at jeg beholder den frem til vi har kommet til enighet i fordelingen av innbo.

Hun synes dette er drøyt og truer med rettslige skritt om jeg ikke avleverer nøkkel. Sier også hun har snakket med advokat, og at så lenge vi har avtalt denne ordningen har jeg ikke lov til å beholde nøkkel.. 

Men fra lovens side, hva er riktig her?

Anonymous poster hash: 02143...39c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 02143...39c
Big_JT skrev (14 minutter siden):

Ser ikke hvordan nøkkelen spiller inn i eierskapet av leiligheten. Det er uansett pappirene som teller.

Pust med magen og lever nøkkelen så slipper du ufred rundt en liten bagatel. Spar heller energien til avtalen om fordeling skal gjennomføres.

Det er jo der problemet ligger, jeg stoler ikke på ex.. kan plutselig finne ut at dersom det ikke gjøres akkurat nå, så får jeg ikke min andel eksempel.

Nøkkel er en slags sikkerhet frem til vi har fått fordelt..

Anonymous poster hash: 02143...39c

Lenke til kommentar

Kan godt hende at du ikke stoler på henne, og har god grunn til det, men handlingen i seg selv er smålig. Hvis hun så utrolig hardt ønsker det, kan hun bytte ut hele lås og nøkkelsett. Støtter Big_JT her. Selv om en ikke har mye til overs for hverandre, så er det sjeldent at uenighet resulterer i generøsitet. Derimot hvis en er generøs og snakker ordentlig om ting, "hei, dette kan jeg gjøre for deg. Er det noe annet vi kan gjøre, for at dette skal bli bra?", så er det som regel slik at kravene fra motparten ikke blir så urimelige likevel. Er de urimelige uansett, så behold deg rolig, og legg frem dine egne argumenter "jeg forstår at du ikke har mye til overs nå, og at du ønsker dette og dette. Grunnen til at jeg ønsker å gjøre det slik og slik, er..". Hvis en har brukt alle midler, oppført seg profesjonelt og eksemplarisk, så er det enklere å ta dette videre i en eventuelt tvistesak. Da kan du dokumentere at du har forsøkt å være den som forener, og ikke splitter. 

Kort oppsummert: Jo mindre krangling, desto fortere overstått, og mindre sår som må slikkes i ettertid. Spesielt når det er barn involvert, må en kanskje tenke litt mer enn utover eget såret ego. 

Lenke til kommentar
Gjest 02143...39c
The Avatar skrev (7 timer siden):

Har du avtalt å levere inn nøkkelen som ein del av denne avtalen? 

Nei, vi har ikke avtalt det på nåværende tidspunkt.

Anonymous poster hash: 02143...39c

Lenke til kommentar
Gjest 02143...39c
Agentspoon skrev (8 timer siden):

Kan godt hende at du ikke stoler på henne, og har god grunn til det, men handlingen i seg selv er smålig. Hvis hun så utrolig hardt ønsker det, kan hun bytte ut hele lås og nøkkelsett. Støtter Big_JT her. Selv om en ikke har mye til overs for hverandre, så er det sjeldent at uenighet resulterer i generøsitet. Derimot hvis en er generøs og snakker ordentlig om ting, "hei, dette kan jeg gjøre for deg. Er det noe annet vi kan gjøre, for at dette skal bli bra?", så er det som regel slik at kravene fra motparten ikke blir så urimelige likevel. Er de urimelige uansett, så behold deg rolig, og legg frem dine egne argumenter "jeg forstår at du ikke har mye til overs nå, og at du ønsker dette og dette. Grunnen til at jeg ønsker å gjøre det slik og slik, er..". Hvis en har brukt alle midler, oppført seg profesjonelt og eksemplarisk, så er det enklere å ta dette videre i en eventuelt tvistesak. Da kan du dokumentere at du har forsøkt å være den som forener, og ikke splitter. 

Kort oppsummert: Jo mindre krangling, desto fortere overstått, og mindre sår som må slikkes i ettertid. Spesielt når det er barn involvert, må en kanskje tenke litt mer enn utover eget såret ego. 

Takk for reflektert svar. 

Er veldig enig med deg. Status er dessverre slik at en ikke blir møtt om en prøver. 

Når jeg var innom (etter avtale) sist for å ta med litt innbo, var det lagt frem en del ting jeg kunne ta med, jeg sier fint om vi sammen kan gå gjennom skap osv for fordeling. Får til svar at jeg ikke har noe å gjøre i hennes skap. 

Begrunnelser med at eksempel det bildet, og den seksjon var kjøpte for å passe inn i stuen osv, uten forståelse for at alt er kjøpt når vi bodde sammen, og dermed skal deles.

Opplever også det holdes tilbake penger (vi betaler enda på noen felles ting frem mot salg) etter eget velbefinnende.. 

Er som sagt redd for at enten blir jeg nektet, eller så plukker hun bare ut og setter ut ting. 

Verdien av det vi styrer rundt er nok ikke så stor, og ville muligens blitt dyrere med advokat enn hele verdien.

Uansett, dette er jo lagt inn under juss. Så jeg lurer rett og slett på.hva sier loven? 

Har jeg rett på å beholde nøkkel/adgang til bolig hvor jeg fortsatt står med oppført andel, oppført som medlåntaker i bank, og hvor jeg har eiendeler som ikke er ferdig fordelt.?

 

Anonymous poster hash: 02143...39c

Lenke til kommentar
Gjest 02143...39c
Herr Brun skrev (8 timer siden):

Sikkerheten har du i at du har hjemmel til halve eiendommen. Å beholde en nøkkel etter samlivsbrudd når man er enige om at du skal flytte ut er helt ekstremt smålig. Jeg vil tro det er i strid med avtalen også, og dermed ulovlig.

Kort fortalt: Skjerp deg. 

Takk for innspill. Som nevnt, dette er juss spørsmål. 

Jeg lurer på hva loven sier..

Anonymous poster hash: 02143...39c

Lenke til kommentar

Samlivsbrudd er tungt, og kan føre til krangling i laang tid. Min anbefaling er å være ryddig, rolig og profesjonell hele veien, for å korte ned denne perioden med krangling og uenigheter. Lag klare avtaler på alt dere skal dele på av utgifter og inntekter ifbm barna og hold dere til disse, selvom hun ikke skulle gjøre det, så gjør du det.
Eksempelvis, dersom dere skal kjøpe vinterklær eller annet utstyr, og er enige om å betale halvparten hver, så legger du ut, fremviser kvittering og krever at hun betaler deg halvparten. Skulle det vise seg at hun ikke gjør dette, så forlanger du at hun legger ut neste gang og du betaler henne. dette viser at du forholder deg til avtaler gjort. 

Dette med fordeling av innbo er bare starten, vurder å ta noen små tap her, for å sikre at det ikke skal bli uenigheter i årevis om absolutt alt hele tida, men vær tydelig på at avtaler som er gjort bør holdes. 

Med dette mener jeg at du ikke bør henge deg opp i at du vil ha den store bakebollen, ta heller nødvendige krangler om  ting av vesentlig verdi, slik at du slipper å måtte ut med de største summene for å komme igang med ny bolig. Kanskje du skal lage en liste med ting du mener det er riktig at du skal ha, slik at hun allerede nå er forberedt på hva det er du ønsker å dele. 

Jeg hadde begynt med å levere nøkkelen, begrunn det med at du ønsker å begrave stridsøksa snarest mulig, og at du ønsker å stole på hun holder seg til avtaler, og at hun kan stole på at du ikke bruker nøkkelen til å ta deg inn for å hente innbo.  Dere har 3 barn, dere er nødt til å kunne samarbeide, og det betyr at dere ikke kan krangle om alt hele tida. 

Worst case, så må du ta noen turer på Ikea, selvom det kan bety at du må bruke litt mer penger enn du trodde, så er det bedre enn å krangle med eks hver eneste gang om hver eneste lille ting i lang tid fremover, men forbered deg på at det tar tid å skape godt samarbeid, men at dette hele tiden MÅ være målet og oppfør deg deretter. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk om Advokatvakten har et tilbud nær deg:

https://www.advokatenhjelperdeg.no/advokatvakten/

Fungerer etter første-mann-til-mølla-prinsippet, så det kan være lurt å troppe opp en halvtime før åpningstid og stille deg i kø. Ta med deg alt du tror er relevant av papirer, og lag en liste med spørsmål du lurer på. Dette høres ut som en type sak du enkelt kan få oversikt over i løpet av en halv times konsultasjon, samt gode tips for hvordan du agerer fremover. 

Når det gjelder det mellommenneskelige, er det (som andre allerede har vært inne på) ekstremt viktig at du nå tar alt med stoisk ro. Jo mer irriterende, bitter og hevngjerrig hun er, jo viktigere er det at du ikke lar dine følelser ta overhånd. Du er mann, hun er kvinne, det er felles barn med i bildet og du har allerede flyttet ut av felles bolig. Alt dette betyr at du har ingenting å tjene på å heve konfliktnivået, og at hun enkelt kan gjøre livet surt for deg hvis hun bestemmer seg for det. 

Så fronten du presenterer for henne bør være kun forståelse, løsningsorientering og totalkontroll på følelsene dine. Steg du må ta for å beskytte deg selv og eiendelene dine tar du kun i det skjulte. F.eks. er det å anbefale at du har en liten lydopptaker på innerlomma hver gang du er hjemom, og hver gang du kommuniserer med henne. Det er 100% lovlig å ta lydopptak av samtaler man selv er deltagende i, og det er ikke noe krav om at man skal opplyse andre parter om dette. Forhåpentligvis vil du aldri få bruk for opptakene, men det er en god sikkerhet i forhold til eventuelle trusler og innrømmelser som kan dukke opp underveis. 

Endret av AntonMarkmus
Lenke til kommentar

Jeg ble fortalt av min advokat at det ikke fantes noe regelverk for det trådstarter spør om. Man måtte bare bli enige om noe. Men finn deg en advokat selv, og sjekk med denne. Det høres, dessverre,  ut som at du kommer til å trenge det.

Jeg ville beholdt nøkkelen til alt er gjort opp, selv om eksen lager bråk om det. Det gir eksen litt motivasjon til å gjøre ting riktig og kjappere. Ja, jeg vet det høres smålig ut, men dersom man ikke har opplevd et dårlig brudd selv, så kan ekser gjøre ting man ikke ville tro før man opplever det selv.

Lenke til kommentar
Gjest 02143...39c skrev (5 timer siden):

Nei, vi har ikke avtalt det på nåværende tidspunkt.

Anonymous poster hash: 02143...39c

Så lenge du er eigar av av leiligheita, og det ikkje er inngått avtale om noko anna så har du juridisk sett full rett til både nøkkel og bruksrett til leiligheita. 

Det som er spørsmålet er om det er inngått avtale om at ho tek over eller tok over leiligheita i det du flytta ut, og at betaling og dokumentasjon er ein formalitet som dykk er innforstått med skal ordnast i ettertid.

Dersom dette er tilfelle så er det inngått munnleg avtale så har du nok i realiteten overdratt den fulle bruksretten til leiligheita etter ein munnleg avtale. 

Som ho sjølv seier så må eit krav om inndraging av nøkkelen frå deg gå via retten der ho må kunne vise til ei sannsynlegheitsovervekt for at hennar tolking av avtalen stemmer. 

Det vil nok være langt meir fornuftig om ho vil tvinge fram eksklusiv at ho bytter lås i leiligheita. Sjølv om det er eit burettslag så burde det være uproblematisk, og at burde heller ikkje være eit stort tema at ho eventuelt må legge ut for å bytte heile låsesystemet i blokka. Den nøkkelen som du har er ikkje på avvege, og så lenge du er medeigar i andelen så har du sjølvsagt full rett til å disponere fellesarealet, også om du har inngått anna avtake om bruken av sjølve leiligheita. 

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at frem til hun faktisk overtar din eierandel er dere sameiere. Sameiere kan ikke nekte hverandre adgang til det sameide objekt med mindre noe annet er avtalt. 

I dette tilfellet er det gode holdepunkter for at det er inngått en slik avtale. Hun har før hun er forpliktet til det overtatt ansvar for betjening av gjeld, felleskostnader, og brukskostnader ved boligen. Lovens utgangspunkt er at dere i fellesskap skal gjøre det. Det gir ikke mening at hun skal påta seg dette samtidig som du skal beholde full tilgang og bruksrett til boligen.

Dette støttes opp av hva du skriver - du ønsker ikke å beholde nøkkelen for noe annet formål enn å sikre dine egne interesser i oppgjøret, du ønsker ikke å utøve bruksrett o.l. i seg selv. Det er sikkerhet du ikke har krav på, like lite som du har krav på å få med deg nøkkelen til Ford-verkstedet hjem fordi du ikke stoler på at de ikke bulker Fiestaen din. 

Et annet spørsmål er om du bør gjøre det likevel. Som Ratleto skriver er det mye som kan gå galt i et samlivsbrudd, og særlig det å få oversikt over hva som er en del av innboet (og verdsettelse) er en betydelig utfordring for den som flytter ut. En mellomløsning som begge kan leve med kan være at nøkkelen leveres tilbake etter at dere i fellesskap har gått gjennom innbo og laget en omforent liste over hva som er i boligen til fordeling (hvem som eier hva, og hva det er verdt, kan man ta senere). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opplever ikke at nøkkelen egentlig har noe med sakens kjerne å gjøre.
Det du må få gjort er å få en oversikt over alt av innbo og løsøre som dere eier sammen.

Nøkkelen bruker du jo kun som et instrument for å "sikre" deg mot at hun gjør noe galt med fordelingen, men det er jo en falsk sikkerhet. Hva gjør du når hun har solgt unna alt av innbo og så skifter lås? Du er jo ikke noe lengre en løsning.

Ring henne og si at dere må avtale et tidspunkt for gjennomgang av alt av innbo og løsøre, for å sette verdi og deretter fordele.
Om hun sier nei til det, så sier du at da vil du hente det som du anser som ditt. Be om et tidspunkt for når du kan komme å hente de tingene, si at du trenger en halv dag, da du må sortere igjennom. 

Om hun sier nei til det også, så får du koble på en advokat. Du har din fulle rett til å ta ut din eiendom av boligen. 

Om du starter på dette raskt nok, så vil nøkkelen bli andreprioritet, og noe du lett kan kvitte deg med når du har fått gjennomslag for å hente ut tingene dine. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...