Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cola hos spedbarn


torbjornnesso

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viktig å få etablert colaavhengigheita i tidleg alder? 

Det er fleire moment å vurdere her. For det fyrste er det mengden av koffein, det neste er at kullsyren kan være problematisk for små barn, deretter har vi tannproblematikken med syreinnholdet i brusen, sukkermengda som kan påvirke apetitten, og usikkerheita rundt kunstig søtningsstoff om det er den typen du har i hus. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
20 hours ago, The Avatar said:

Viktig å få etablert colaavhengigheita i tidleg alder? 

Det er fleire moment å vurdere her. For det fyrste er det mengden av koffein, det neste er at kullsyren kan være problematisk for små barn, deretter har vi tannproblematikken med syreinnholdet i brusen, sukkermengda som kan påvirke apetitten, og usikkerheita rundt kunstig søtningsstoff om det er den typen du har i hus. 

Alt må prøves :) skal ikke bli en kresen-fant.

Endret av torbjornnesso
Lenke til kommentar

Uten at jeg er helsepersonell eller skal moralisere for mye, så tror jeg ikke det er skadelig å la babyen smake på en teskje brus, men hva er hensikten?  Om hensikten er at barnet ikke skal bli kresent, så tenker jeg at denne fremgangsmåten er lite hensiktsmessig, og skal man lære noen å ikke bli kresen, så er nok tidspunktet for å starte det på, et senere tidspunkt hvor det er mulig å kommunisere ordentlig med barnet. 

Om du skal gi barnet brus for å lage en video, eller fremtvinge en morsom reaksjon, så tenker jeg at dette er helt normalt for foreldre å gjøre. Jeg tror ikke barnet ditt blir sukkeravhengig av å prøve en teskje brus, men jeg ville forsikret meg om at det ikke var direkte skadelig før jeg gjorde det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nei, ikke gi barnet cola.. Hva er egentlig poenget? Det har ikke kommet fram noen gode argumenter for å gi barnet det.. Fordi det ikke eksisterer en eneste god grunn.. 

Lenke til kommentar

Har selv en sønn på 6 mnd. Han har ikke spurt om hverken sjokolade, saft eller brus. Så har liksom tenkt at det har vært like greit å la være å introdusere han for det. Har ikke lest dette noe sted, er bare magefølelsen min som har sagt at barnet burde holde seg til det som er naturlig.

Hva er vitsen, han skjønner jo ikke pøkk uansett. I beste fall går det bra. I verste fall påfører du han smerte hvis han får magevondt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...