Gå til innhold

Ikke mulig å sette opp egen 5ghz tilkobling på router


Anbefalte innlegg

Jeg har en Telia X2(?) router som har både 2.4ghz og 5ghz men når jeg skrur på 5ghz forsvinner muligheten for 2.4ghz.

Tidligere routere har splittet disse slik at jeg kunne velge hvilke av de jeg kobler til, men denne virker ikke å ha denne muligheten.

Routeren står litt langt unna slik at telefonen driver å detter av wifi og velger 4g så skulle gjerne hatt muligheten for å ha et 2.4ghz tilkoblingsalternativ også.

Se vedlagt bilde for router info fra instillingssiden til routeren.

Noen som har vært borti lignende og vet om jeg kan få det til å bli to nettverk?

router.PNG

Endret av Gulrotsaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanlig i dag på mange rutere at 2,4 og 5GHz har samme SSID. Uten å kjenne spesielt til denne ruteren er det også slik at ruteren i seg selv har funksjonalitet for å flytte enheter mellom 2,4 og 5GHz avhengig av hva som er mest hensiktsmessig med tanke på signalforholdene for en klient. Dette kalles Bandsteering. Hvis det ikke er aktiv bandsteering-logikk, blir det opp til klienten å koble fra 5GHz og i stedet velge 2,4GHz-nettet. Hvor godt det fungerer på en del klienter, varierer vel noe.

Med god logikk på dette området vil man genrelt kunne få et bedre wifi-nett. F.eks. også med at ruteren flytter enheter til det andre båndet hvis det ut fra belastningen er hensiktsmessig, og kan optimalisere ytelsen for de enhetene som "trenger det".

Ved bruk av diverse wifi-apper vil man fort kunne se om det er en og samme SSID for to frekvensbånd. Eks. via InSSIDer til Windows eller Wifi Analyser til Android/iOS.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar NULL. 

Sikker på at jeg har sett din avatar tidligere med et annet navn, men det er en annen sak.

Madammen har ikke problemer med dette så tror nok det koker ned til at jeg må bytte telefon. Tror ikke jeg gidder å investere mer tid i dette når det finnes en logisk grunn for at det skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...