Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljepeilepinnen ødelagt - hvordan tette hullet midlertidig?


kote

Anbefalte innlegg

Når jeg fikk bilen (Audi 14 1998) tilbake fra verkstedet hadde de kastet peilepinnen. Den var ødelagt og ubrukelig og tettet ikke hullet 100%.

Men det var bare så vidt at jeg ble opplyst om at "peilerøret" eller hva det heter ikke var blitt tettet på noen som helst måte.

Verkstedet anbefalte å trekke plast rundt røret og feste strikk rundt. Dette er komplett umulig siden røret ligger langt nede i et mørkt og trangt rom.

Kan jeg bruke en øreplugg i skum? Eller er det greit nok hvis jeg får dekket hullet med gaffateip sånn at det henger nogenlunde fast?

Det hører med til historien at hele Follo nå er i lockdown, og jeg kan kun bruke ting jeg har selv eller kan få kjøpt på dagligvare/apotek...jeg får heller ikke hentet ny peilepinne før Thansen på Ski åpner igjen, så den midlertidige løsningen må kanskje holde i noen ukers tid...
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, ExcaliBuR said:

Handle på internett virker nok enda. 😃

EDIT: https://www.google.com/search?q=peilepinne+audi+a4+1998&oq=peilepinne+audi+a4+1998&aqs=chrome..69i57j0i333l3.6123j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Vet ikke om det er forskjellige typer avhengig av hvilken motor du har.

Jo takk for tipset. Problemet er at alle disse utenlandske nettbutikkene skal ha 220 kroner i frakt, og hos Thansen kunne jeg gratis hente i butikk eller få i posten for 99.

Siden jeg fikk skifta olje i går, så trenger jeg ikke å peile oljen på en stund. Derfor er det greiest for meg å plugge hullet midertidig, og tar gjerne imot tips til hvordan dette kan gjøres.

Jeg prøvde nettopp å teipe igjen hullet, men det er så fett at teipen ikke vil sitte. En øreplugg virker egentlig som den optimale løsningen, men jeg lurer på om det er fare for at den suges inn. Noen som kan fortelle meg om det er sugekraft i det hullet, eller vil den sitte trygt?

Lenke til kommentar

Kan jo spørre samtidig:

thansen viser meg et utvalg av oljepeilepinner som passer til min bil. Men på bildene ser de veldig forskjellige ut!

517616941091_0_m_1078_1800.JPG801520991091_0_m_1078_1800.JPG
501616961090_0_m_1078_1800.JPG

Peilepinnen på det siste bildet tror jeg er den samme som jeg hadde. (håndtaket hadde en "knekk" og det var minst én plastbit på metallpinnen). Det er vanskelig å si, men det ser egentlig ut som de har lik lengde, men alt fra 0 til 2 plastbiter på selve pinnen.

Samtidig selger de trakter til oljepeilepinner i ulike lengder, for eksempel:

501616991090_0_m_1078_1800.JPG501613831110_0_m_1078_1800.JPGSå egentlig skjønner jeg ingenting lenger...må peilepinnen ha en spesiell trakt for å måle riktig? Hvordan kan jeg finne ut om en peilepinne funker på trakta som er i bilen allerede?

Lenke til kommentar
14 minutes ago, sedsberg said:

Veivhusventilasjonen er koblet til innsuget så du kan risikere at den suges inn. I tillegg er det usikkert om ørepropper tåler olje.

Ja, fryktet dette. Og det kan godt tenkes at ørepropper smelter i kontakt med olje. Da legger jeg fra meg den idéen. Takk!
 

5 minutes ago, RAVKØM said:

Prøv å spikke til en trepinne, få den så rund som mulig.

Det er det tipset jeg har lest flest plasser på nettet, så jeg går for dette. Takk!

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, RAVKØM said:

Prøv å spikke til en trepinne, få den så rund som mulig.

Gikk en tur i skauen og fant noen kvister som jeg spikka til, men det ble ikke 100% hånd i hanske akkurat. Så jeg tok ei bomullsfille og stappa ned med pinnen og da kjennes det godt og tett. Holdt på å bruke en sånn engangsklut av 70% viskose først, men den hadde kanskje smelta nedi og lagt et helvete?

Lenke til kommentar
kote skrev (1 time siden):

Gikk en tur i skauen og fant noen kvister som jeg spikka til, men det ble ikke 100% hånd i hanske akkurat. Så jeg tok ei bomullsfille og stappa ned med pinnen og da kjennes det godt og tett. Holdt på å bruke en sånn engangsklut av 70% viskose først, men den hadde kanskje smelta nedi og lagt et helvete?

Det holder sikkert med den måten å gjøre det på, se etter at pinnen fremdeles er på plass når du har kjørt et stykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, RAVKØM said:

Det holder sikkert med den måten å gjøre det på, se etter at pinnen fremdeles er på plass når du har kjørt et stykke.

At den ikke har brent opp da tenker du? 😋 Joda, kommer nok til å være ganske påpasselig med å sjekke at det sitter

Lenke til kommentar
kote skrev (1 minutt siden):

At den ikke har brent opp da tenker du? 😋 Joda, kommer nok til å være ganske påpasselig med å sjekke at det sitter

Nei den brenner ikke opp, det er i tilfelle det oppstår et trykk i bunnpanna så pinnen spretter ut, lurt å sjekke om den har dryppet olje der du parkerer bilen, når du starter opp igjen og skal kjøre så rygger du så ser du om det er olje på asfalten eller snøen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Dubious said:

Krev tilbake pinnen de kastet, eller en ny en

"Den mobilen din er utdatert så den kastet vi"

Nei, den var ødelagt fra før, og jeg sa til de at jeg hadde bestilt ny pinne. Den var helt herpa, plasten var pill råtten og smuldret opp totalt da jeg dunket den hardt. Den holdt ikke lenger tett, og det var fare for at den ville drysse dritt nedi trakta

Lenke til kommentar
kote skrev (På 23.1.2021 den 13.43):

Kan jo spørre samtidig:

thansen viser meg et utvalg av oljepeilepinner som passer til min bil. Men på bildene ser de veldig forskjellige ut!

517616941091_0_m_1078_1800.JPG801520991091_0_m_1078_1800.JPG
501616961090_0_m_1078_1800.JPG

Peilepinnen på det siste bildet tror jeg er den samme som jeg hadde. (håndtaket hadde en "knekk" og det var minst én plastbit på metallpinnen). Det er vanskelig å si, men det ser egentlig ut som de har lik lengde, men alt fra 0 til 2 plastbiter på selve pinnen.

Samtidig selger de trakter til oljepeilepinner i ulike lengder, for eksempel:

501616991090_0_m_1078_1800.JPG501613831110_0_m_1078_1800.JPGSå egentlig skjønner jeg ingenting lenger...må peilepinnen ha en spesiell trakt for å måle riktig? Hvordan kan jeg finne ut om en peilepinne funker på trakta som er i bilen allerede?

Du må ha motorkode for å finne rett, A4 B5 leveres med ulike motorer. Regner du både må ha selve plastrøret i tillegg til peilepinnen. Erfaringsmessig slites det plastrøret slik at det uansett vil få behov for å skiftes. Dyttes lett på, fåes ved enten å dra det av eller knekke av de nedre festene ved hjelp av skrujern eller lignende.

Ville samtidig sjekket veivhusventilasjonen, skjer at disse slangene "råtner på rot".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/24/2021 at 9:17 PM, KVTL said:

Du må ha motorkode for å finne rett, A4 B5 leveres med ulike motorer. Regner du både må ha selve plastrøret i tillegg til peilepinnen. Erfaringsmessig slites det plastrøret slik at det uansett vil få behov for å skiftes. Dyttes lett på, fåes ved enten å dra det av eller knekke av de nedre festene ved hjelp av skrujern eller lignende.

Ville samtidig sjekket veivhusventilasjonen, skjer at disse slangene "råtner på rot".

Så ikke at noen hadde svart på dette!

Jeg fikk etter mye om og men bestilt rett peilepinne. Jeg måtte se lenge på chassisnummeret ("Chassisnummer til 8D-X-400000") før jeg skjønte hva bindestrekene betyr...Den sitter som et skudd og målte perfekt oljenivå.

Jeg vurderte faktisk å kjøpe en trakt til å ha i bakhånd, men utsatte det. Litt mange utgifter om dagen. I mellomtiden skal jeg bare være veldig varsom når jeg tar den av og på.

Men jeg lurte på om det kan gå an å smøre peilepinnen med littegrann silikonolje eller motorolje for å unngå at den setter seg fast.

Bilen skal få en skikkelig overhaling til våren, så da skal jeg prøve å huske veivhusventilasjonen. Takk for tipset!
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...