Gå til innhold

Åpning av Supercharger: Derfor er det usannsynlig at alle vil få lade hos Tesla


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Trestein said:

De herjer i allefall mye for å oppnå høye ladehastigheter. Yojoing rett før lading med full akselerasjon/regen , forvarmer en time, 200km høy fart på autobahn. De fleste får bare hastigheter som er langt lavere enn konkurrentene

Slipper dette med Tesla. Bare å velge på kartet hvilken lader man skal til så varmes batteriet opp til man ankommer.

Men ganske mange andre biler er "dumme" og man må kjører yoyo for å få batteriet varmt nok til å lade raskt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (3 minutter siden):

Jeg tror teslabjørn hadde en annen forklaring. Han påstod at de første superladerne bestod av 3 ladere som maksimalt kunne gi ca 120kw.

Tror at mange tyskere som har kjøpt SR utgaven tror den skal lade 170kw maks.

De herjer i allefall mye for å oppnå høye ladehastigheter. Yojoing rett før lading med full akselerasjon/regen , forvarmer en time, 200km høy fart på autobahn. De fleste får bare hastigheter som er langt lavere enn konkurrentene

Nå blander du mellom hva stasjonene klarer å gi, og hva bilene klarer å motta. Det blir som å påstå bilene maks klarer rett under 50 kW fordi masse ladere ikke kan gi mere ladefart. Uansett, sammenligner man innen samme årsklasse, så har Tesla nesten alltid ligget høyest oppe på ladefart.

Det er kun Porsche Taycan som jeg kjenner til, som kan oppnå høyre ladefart, og det pga et system som kan operere på 800V. Når det kommer til snittfart på lading, så kommer Audi E-Tron seg godt med en ladekurve som nesten er flatt 150 kW opp til nesten 90 % SoC, mens TM3 LR og P kan oppnå 250 kW, men har en fallende ladekurve.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kanin skrev (På 23.1.2021 den 12.44):

Som Teslaeier har jeg ikke noe i mot at nettverket åpnes for andre. Tvert i mot; deres betaling hadde bidratt til enda større utbygging. Selv om forholdet mellom ladere og biler skulle være konstant, gjør flere ladere at sannsynligheten for at alle stolper er opptatt fordi det tilfeldigvis kommer mange biler på en gang, mye mindre. Vinn-vinn for alle, men det tekniske må på plass.

Du tar feil dessverre. Åpnes Tesla sitt superladenettverk, så blir det full stopp i utbygging av andre ladere. Da blir det kun Tesla som bygger ut, og da er man totalt sett like langt (eller kort). Og vi har mistet en stor fordel.

Sitat

Hva tenkte de på som plasserte ladekontakten foran der den er absolutt mest utsatt for vær og vind?

At bilene bare svingte inn til ladeplassen med fronten først? Men værmessig langt fra ideelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Du tar feil dessverre. Åpnes Tesla sitt superladenettverk, så blir det full stopp i utbygging av andre ladere. Da blir det kun Tesla som bygger ut, og da er man totalt sett like langt (eller kort). Og vi har mistet en stor fordel.

Det er ren spekulasjon. Behovet for ladestasjoner er enormt og den ønskede veksten kan ikke en småprodusent som stort sett er ferdig med å bygge sitt lukkede nettverk tilby. Videre vil Tesla aldri åpne opp for andre, det finnes ikke et eneste rasjonale for det.

2 hours ago, Hanhijnn said:

At bilene bare svingte inn til ladeplassen med fronten først? Men værmessig langt fra ideelt.

Sikkerhetsmessig er det mye bedre å rygge inn i en tom parkeringsplass enn å rygge ut i trafikken. Jeg mener at ladeporten bør være bak på kjøretøyet (der tanklokket stort sett alltid har vært). Å ha ladeporten foran er ikke noe stort problem når det gjelder støv og fuktinntrengning da det er støvtetting og et ytre lokk. Men endel glemmer jo å lukke lokket og det er nok lite gunstig å kjøre i saltslaps med åpen stikkontakt i fronten.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, 6RCURCGB said:

Jeg mener at ladeporten bør være bak på kjøretøyet (der tanklokket stort sett alltid har vært). Å ha ladeporten foran er ikke noe stort problem når det gjelder støv og fuktinntrengning da det er støvtetting og et ytre lokk. Men endel glemmer jo å lukke lokket og det er nok lite gunstig å kjøre i saltslaps med åpen stikkontakt i fronten.

Selges jo slike produkter, så er vel ikke helt problemfritt å ha laderen i fronten.

eco-dome-lf-6.thumb.jpg.0961630d5ad7355cd8e4423ff9150e1a.jpg

Man kan jo gjøre som MG og ha den veldig lavt i fronten, men det har jo og sine praktiske ulemper..

mg.jpg.daf36972a9449127c568bd65b17388f6.jpg

De monterer nok ladeporten nærmest mulig bilens innebygde lader så de slipper å ha masse ekstra kabel i bilen.

2 meter ekstra kabel per bil fort kan bli mye penger.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Complexity said:

Selges jo slike produkter, så er vel ikke helt problemfritt å ha laderen i fronten.

Man kan jo gjøre som MG og ha den veldig lavt i fronten, men det har jo og sine praktiske ulemper.

De monterer nok ladeporten nærmest mulig bilens innebygde lader så de slipper å ha masse ekstra kabel i bilen.

2 meter ekstra kabel per bil fort kan bli mye penger.

Når man lader er det vinkelen på stikkontakten og om den er eksponert for nedbør eller ikke som teller. Hvor den er på kjøretøyet har ingen betydning sånn sett. Det holder ikke med dryppnese på kabelen når stikkontakten peker oppover og man er direkte eksponert for nedbør. Ideelt sett burde stikkontakten peke nedover.

Såvidt jeg kan se er Audi sin løsning den beste værmessig der stikkontakten er godt beskyttet. Men plasseringen på bilen er helt feil da.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Hanhijnn said:

Du tar feil dessverre. Åpnes Tesla sitt superladenettverk, så blir det full stopp i utbygging av andre ladere. Da blir det kun Tesla som bygger ut, og da er man totalt sett like langt (eller kort). Og vi har mistet en stor fordel.

Legg av deg teslaeksepsjonalismen. Konkurranse fungerer ikke slik. En ny aktør i markedet betyr ikke at alle de eksisterende aktørene bare gir opp. Hadde det vært slik hadde det ikke eksistert konkurranse.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, 6RCURCGB said:

Jeg mener at ladeporten bør være bak på kjøretøyet (der tanklokket stort sett alltid har vært). Å ha ladeporten foran er ikke noe stort problem når det gjelder støv og fuktinntrengning da det er støvtetting og et ytre lokk. Men endel glemmer jo å lukke lokket og det er nok lite gunstig å kjøre i saltslaps med åpen stikkontakt i fronten.

Først og fremst bør laderne designes for å fungere med mange forskjellige konfigurasjoner. Enten å ha lang nok kabel (Man kan bruke fjær eller roterende bom for å holde kabelen oppe fra bakken), eller la kabinettet stå på siden av oppstillingsplassen. Sistnevnte er også gunstig for å håndtere biler med henger eller annet som gjør bilen lengre (sykkelstativ f.eks)

Lenke til kommentar
51 minutes ago, 6RCURCGB said:

Såvidt jeg kan se er Audi sin løsning den beste værmessig der stikkontakten er godt beskyttet.

Audi_e-tron_SUV_EV_3_0.png.b9b4c2d108ef0eee03d7ae1c88197a71.png

Er jo ikke helt perfekt det der heller da. Porten er vinklet litt oppover og eksponerer DC pluggene, og vil annta det kan samle seg is og sne på mekanisken til luken som gjør det vanskelig å få lukket den.

Men har vel e-tron Type2 lader på andre siden som man kansje heller vil bruke for AC lading og da unngår man jo litt av problemet.

Plasseringen er jo dog helt på trynet.. Var vitne til en e-tron eier som virkelig sleit med å få ladet på en Circle-k lader en gang. Misunnet ikke vedkommende.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, sverreb said:

Først og fremst bør laderne designes for å fungere med mange forskjellige konfigurasjoner.

Og når man må velge alternative detaljer så utpeker seg én situasjon å ta hensyn til som forkommer i 99.9 % av tilfellene: det er sjåføren som plugger inn ladekabelen. Derfor bør porten være på sjåførsiden slik at man ikke må gå rund bilen/åpen bildør.

Så er det en del som saktelader ved en stolpe i veikanten eller tilsvarende situasjon med bilens høyre side mot ladestolpen. Sålenge stolpen ikke har egen kabel så er det sjåføren som uansett må ta frem kabelen og ved smart oppbevaring bak førersetet for eksempel er det fortsatt ingen ulempe at porten er på sjåførsiden: ta frem kabelen, plugge inn i bilen, gå rund bilen plugge inn ved stolpen.

Så finnes jo flere andre situasjoner så som hurtiglading men de er sjeldnere totalt sett.

Endret av trikola
klarere ordvalg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 23.1.2021 den 15.16):

Så har vi selvsagt de som meg, som ikke har innlagt strøm på hytta. Men det gjelder ikke mer enn ca. 15% av hyttene her til lands, de andre 85% har strøm (og vei vil jeg tro, når de har strøm). 

Er nok en ganske stor andel som ikke har (vinter)vei frem til hytteveggen selv om de har strøm altså. Det er ganske vanlig der vi har hytte.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (2 timer siden):
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Du tar feil dessverre. Åpnes Tesla sitt superladenettverk, så blir det full stopp i utbygging av andre ladere. Da blir det kun Tesla som bygger ut, og da er man totalt sett like langt (eller kort). Og vi har mistet en stor fordel.

Det er ren spekulasjon. Behovet for ladestasjoner er enormt og den ønskede veksten kan ikke en småprodusent som stort sett er ferdig med å bygge sitt lukkede nettverk tilby. Videre vil Tesla aldri åpne opp for andre, det finnes ikke et eneste rasjonale for det.

Det er min mening (kall det gjerne spekulasjon, siden jeg ikke er synsk). 😄

Håper du har rett i at Tesla ikke kommer til å åpne opp ladenettverket.

6RCURCGB skrev (2 timer siden):
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

At bilene bare svingte inn til ladeplassen med fronten først? Men værmessig langt fra ideelt.

Sikkerhetsmessig er det mye bedre å rygge inn i en tom parkeringsplass enn å rygge ut i trafikken. Jeg mener at ladeporten bør være bak på kjøretøyet (der tanklokket stort sett alltid har vært). Å ha ladeporten foran er ikke noe stort problem når det gjelder støv og fuktinntrengning da det er støvtetting og et ytre lokk. Men endel glemmer jo å lukke lokket og det er nok lite gunstig å kjøre i saltslaps med åpen stikkontakt i fronten.

Jeg er 100% enig med deg. Kjører Leaf nå med ladeluken i front, men jeg rygger alltid inn på parkeringsfeltet. Men jeg har aldri hurtigladet den enda. Den brukes bare til lokalkjøring. Men har bestilt en Tesla (bl.a.) for langturer (som vi kjører endel), og der er ladeluken MYE bedre plassert.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
2 hours ago, sverreb said:

Legg av deg teslaeksepsjonalismen. Konkurranse fungerer ikke slik. En ny aktør i markedet betyr ikke at alle de eksisterende aktørene bare gir opp. Hadde det vært slik hadde det ikke eksistert konkurranse.

Ett addendum:
I.h.t. https://www.eafo.eu/alternative-fuels/electricity/charging-infra-stats#

Ble det lagt til over 8000 CCS ladepunkter i fjor i europa, en absolutt økning på 80% (I.e frem til 2019 var det ca 10000 ladepunkter), til sammenligning la tesla til 1500 ladepunkter, opp fra 4000 m.a.o en absolutt økning på ca 38%. Utbyggingstakten blant åpne operatørene er altså ca dobbelt så stor som tesla, og økningen i 2020 alene er langt mer enn teslas totale ladere.

 

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Er jo ikke helt perfekt det der heller da. Porten er vinklet litt oppover og eksponerer DC pluggene, og vil annta det kan samle seg is og sne på mekanisken til luken som gjør det vanskelig å få lukket den.

Nei, ingen av produsentene har greid å designe en fullgod løsning som i mine øyne innebærer enten at stikkontakter peker nedover eller at lokket gir beskyttelse for nedbør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, 6RCURCGB said:

Nei, ingen av produsentene har greid å designe en fullgod løsning som i mine øyne innebærer enten at stikkontakter peker nedover eller at lokket gir beskyttelse for nedbør.

Jeg tror ikke stikk-kontaktene er designet for å peke nedover. De er utstyrt med drenering, og det er hankjønn kontakter. Mens kabelpluggene ikke har drenering, og dermed kan fylles med vann hvis de holdes oppover mens det regner og evt renner vann fra bilen under iplugging..

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
58 minutes ago, J-Å said:

Jeg tror ikke stikk-kontaktene er designet for å peke nedover. De er utstyrt med drenering, og det er hankjønn kontakter. Mens kabelpluggene ikke har drenering, og dermed kan fylles med vann hvis de holdes oppover mens det regner og evt renner vann fra bilen under iplugging..

Du har et poeng. Det er nok av og på-kobling som er utfordringen hvor støpselet er ute i vær og vind uansett hvordan ladeporten på bilen ser ut. Når støpselet er satt i kontakten er det kanskje tett nok uansett hvilken retning de peker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 timer siden):

Er nok en ganske stor andel som ikke har (vinter)vei frem til hytteveggen selv om de har strøm altså. Det er ganske vanlig der vi har hytte.

På fjellet altså? Vet det er vanlig å ha hytte med strøm men uten vei ved sjøen, men jeg har aldri sett det på fjellet. Og jeg har vært på en del hytter...

Hytter med vintervei men uten strøm vil jeg tro er mye vanligere. Slike har jeg vært på mange av. 

Klart, noen har vei men gidder ikke å betale for brøyting. Men det er da noe man velger selv i så fall.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

På fjellet altså? Vet det er vanlig å ha hytte med strøm men uten vei ved sjøen, men jeg har aldri sett det på fjellet. Og jeg har vært på en del hytter...

Hytter med vintervei men uten strøm vil jeg tro er mye vanligere. Slike har jeg vært på mange av. 

Klart, noen har vei men gidder ikke å betale for brøyting. Men det er da noe man velger selv i så fall.

Jepp, veldig mange hytter å se i Sirdal med fellesparkering og strøm om du har lyst å se noe nytt.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (10 timer siden):

Jepp, veldig mange hytter å se i Sirdal med fellesparkering og strøm om du har lyst å se noe nytt.

Må være et vestlandsfenomen ;) Har aldri sett det her på østlandet. 

Men da er det vel ikke verre enn å bli enige i hytteforeningen om å sette opp noen ladere på fellesparkeringen. Det vil jo øke verdien på alle hyttene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...