Gå til innhold

Åpning av Supercharger: Derfor er det usannsynlig at alle vil få lade hos Tesla


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

En adapter kan jo fint være 2m lang. Det fikser problemet. 

Ja, og hvis ID ligger i adapteren så kan den være tilgjengelig for utleie.   Jeg vet ikke helt hvilke begrensinger CCS standarden setter, men det bør være mulig å komme rundt det. Det viktigste er vel at en har kontroll på evt varmgang, og at skjøten ikke blir liggende helt på bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Spectre said:

Den gamle CCS standarden med 50kW lading og ekstern aktivering var for dårlig.

Det var ingen begrensing i standarden. At man kun implementerte 50kW i starten var p.g.a. at det var ingen biler som brukte mer. Hadde aktører som tesla blitt med i CCS istedet for å drive alenegang ville nok de første CCS laderne også klart siden det da hadde vært et markedsgrunnlag for å implementere det. Den første prototypen som ble vist frem var på 100kW.

Teslas 'betalingsløsning' er ingen løsning som er brukbar generellt. Den er basert på at det er kun ett selskap involvert og de kan internt gi blaffen i personvernhensyn. En mer generell plug&charge løsning trenger nøytralitet ovenfor betalingsformidlere, kjøpere og selgere og metoder for å utveklse autoriseringer mellom selskaper uten å bryte personvernregler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (8 timer siden):

Propritaritet og egen policy = klima fiendtlig teknologi.

Nå må politikere vise hva de er laget av og kun tillate ladestasjoner som er åpne for alle. Tesla får konkurransfortrinn servert i fanget av våre egne politikkere, noe jeg mener ikke er lovlig, og kan neppe klassifiseres som miljøpolitikk i det man nå gjerne må bygge flere lade annlegg. Andre bilmerker er stortsett sentrert om åpne standarder. Alikavel hyller enkelte Tesla for sin proprietære løsning for da trenger de ikke dele... Teslaeiere bør heie frem solidaritet og vise seg fra en bedre side enn de gjør nå. 

ErmittPåTur er helt ute å sykle her...
Telsa inviterte alle legacy produsentene å være med på SuperCharger nettverket, men de avstod fordi de ikke ønsket at Tesla skulle lykkes med elbil satsningen. Tilbake i 2013 var type2 europeisk standard, og Tesla tilpasset seg dette. Deretter to europerisk bilindustri (politikerne som er nikkedukker til bilindustrien) og gjorde om CCS og dagens (unødvendige) store plugg, og Tesla tilpasset seg (igjen) dette.
Tesla har hele tiden vært åpen til at legacy produsentene kunne være med, men etterhvert må de da betale seg inn på et gangske stort nettverk (verdens største, og flere ganger større enn ionity.) Tesla har gjort dette uten støtte fra det offentlige, hvor Ionity får stikke sugerøret i statskassen og allikevel tillater seg å ta ågerpris for «fremmedlading» 

Altså har Taycan, eTron iPhase osv. eiere det dårlig utbygget ladenettverket bilprodusentene deres bakstreversk har gjort seg fortjent til. Å skylde på Tesla blir helt feil. Tvert i mot er de enestående på å bygge ut ladestasjoner. Hvis politikere og andre bilprodusenter har lyst til å ta del i dette nettverket får de hoste opp en rettferdig andel av kostnadene å kjøpe seg inn. Det er kjøperne at Tesla biler som har finansiert ladenettverket. En andel av bilens pris er for å ha tilgang til Tesla SuperCharger nettverket. 
 

På ett annet forum (eller var det her på TU) så var den en fersk Porsche Taycan eier som ble dirigert rundt i ladekøen på en av de off. ladestasjonene. Han solgte bilen umiddelbart etter dette, da han «ville ikke bli dirigert rundt av en liten japapsebil en gang til» Om det er egoet hans eller ladenettverket det er noe galt med er umulig å si, men jeg kjøper ikke en elektrisk langturbil uten å ha adgang til Tesla SuperCharger nettverket. I dag har vi nr Tesla model S og Leaf. Åpnes det for andre bilmerker på Telsa SC, kan det hende at vi bytter inn Leafen til noe annet enn Tesla model Y når den kommer,  men det ser ikke slik ut... 

 

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, kremt said:

 

Hadde BMW kun vært eneste bilmerke på markedet har det virket naturlig at de bygger for å drive BMW kjøring.
Det virker også naturlig da andre kommersielle eller statelige ladestasjoner slutter så snart du forlater visse urbane områder.

At Tesla har bygd ut et ladenettverk er eneste måten å unngå "catch 22", altså høna eller egget må komme først.
Og per dags dato er det fortsatt et enormt konkurransefortrinn, da andre aktører kvieer seg mot å bygga infrastruktur. Eller kvieer seg for å bygge infastruktur utenfor meget urbane strøk, derav gjør de hvert urbant senter til en øy du ikke kan forlate med de elendigere elbilene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
molna skrev (27 minutter siden):

Men idag selges biler som lader på 150 kw mens Teslaladerne er på rundt 115 kw. Og snart kommer 350kw-biler...

SuC V.3 lader opptil 250 kW, så her er du nok ikke helt oppdatert. Dessuten, Porsche Taycan støtter 800V som er påkrevd for å nå opptil 350 kW, selv om toppmodellen stopper ved 270 kW (oppgitt ladehastighet). Den er foreløpig den eneste, men bl.a. Ioniq 5 skal også komme med 800V-støtte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
11 hours ago, del_diablo said:

At Tesla har bygd ut et ladenettverk er eneste måten å unngå "catch 22", altså høna eller egget må komme først.
Og per dags dato er det fortsatt et enormt konkurransefortrinn, da andre aktører kvieer seg mot å bygga infrastruktur. Eller kvieer seg for å bygge infastruktur utenfor meget urbane strøk, derav gjør de hvert urbant senter til en øy du ikke kan forlate med de elendigere elbilene.

Jeg kommer frem til at dette er et fortrinn for ett merke, men en ulempe for alle de andre, samt EV som helhet. Tipper dette vil seriøst forsinke EV utbredelsen når folk ser alt kasoet som vil bli med lading på påske, sommerutfart osv. Tesla hadde en stor first-mover advantage der andre produsenter regelrett ble satt sjakk matt, + en enorm hype selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Type 2 kabler kan ikke skøytes av sikkerhetsmessige grunner.

Så tviler på man kan skøyte CCS. Mange av kablene er jo vannkjølte i tillegg.

Teslas CHAdeMO-adapter er en halvmeter langt med myk kabel så det lar seg helt klart løse. Dog neppe med vannkjøling, så man blir nok noe begrenset i hastighet. CCS-adapteret har heller ikke vannkjøling, men klarer ca. 140kW. Jeg vil tro de fleste ville vært fornøyd med 140kW. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Type 2 kabler kan ikke skøytes av sikkerhetsmessige grunner.

Så tviler på man kan skøyte CCS. Mange av kablene er jo vannkjølte i tillegg.

 

6 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Teslas CHAdeMO-adapter er en halvmeter langt med myk kabel så det lar seg helt klart løse. Dog neppe med vannkjøling, så man blir nok noe begrenset i hastighet. CCS-adapteret har heller ikke vannkjøling, men klarer ca. 140kW. Jeg vil tro de fleste ville vært fornøyd med 140kW. 

Ja det meste lar seg løse, hvis en er løsningsorientert. Grunnen til at det ikke tillates skjøt på vanlige Type 2 kabler er bl.a.  at den da kan bli liggende på bakken, utsatt for vann og overkjøring. Dessuten er det utfordringer med låsing og kommunikasjon.

En "intelligent" skjøt som heves fra bakken, og som har låsing,  temperatur - og jordfeilkontroll blir noe helt annet. Væskekjøling  er neppe nødvendig nei, men i prinsippet løsbart det også, det er bare et par hundre watt som  skal ledes bort. Selvfølgelig vil en slik sak ta litt plass, men noen ulemper bør det jo være med å ikke kjøre Tesla. En kan jo tenke seg at den ligger utplassert og låses ut av kunden, omtrent som en bysykkel. I Nederland er det plassert ut Chademo adaptere på endel ladestasjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Tror du henger litt igjen i timen ja.

Her er en Model 3 (2018) på en Tesla supercharger V3 som er det som bygges i Norge nå.

tesla-superchrger-v3-insights-1.jpg

Har du tilsvarende bilde for dagens modell?

Det ser ut til at 10-80% tiden tesla oppnår på nye biler 2021 ligger på 34-36min.

Kinesiske SR mye saktere. Selv med siste software oppdatering
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Jeg kommer frem til at dette er et fortrinn for ett merke, men en ulempe for alle de andre, samt EV som helhet. Tipper dette vil seriøst forsinke EV utbredelsen når folk ser alt kasoet som vil bli med lading på påske, sommerutfart osv. Tesla hadde en stor first-mover advantage der andre produsenter regelrett ble satt sjakk matt, + en enorm hype selvfølgelig.

Det er helt forståelig at man tenker at et "låst"/lukket nettverk som Tesla sin kjede av SuC-stasjoner gir et dårligere tilbud. Men nettopp pga at folk så hva Tesla-eiere kunne "kose seg med", ga et påtrykk til de tyske produsentene. Jeg mistenker at Ionity ikke ville sett sitt markedsmessig behov, hadde det ikke vært for at kjøpergrupper la press på disse.

Altså kan det hende Tesla sine SuC-stasjoner faktisk førte til en mer massiv utbygging enn vi ellers ville sett, siden disse etter hvert skjønte at EV faktisk har sin etterspørsel, og av det følger et behov de ikke utelukkende kan overlate til andre aktører.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Trestein said:

Har du tilsvarende bilde for dagens modell?

Det ser ut til at 10-80% tiden tesla oppnår på nye biler 2021 ligger på 34-36min.

Kinesiske SR mye saktere. Selv med siste software oppdatering
 

 

Den nye lader en del saktere akkurat nå. Kommer nok snart en oppdatering som justerer det opp så ville ikke vært bekymret.

Den gamle modellen klarte og bare 120kW når den kom men de økte det til 250kW med en OTA etterhvert.

SR+ med LFP batterier er ganske dårlig ja.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (33 minutter siden):

Har du tilsvarende bilde for dagens modell?

Det ser ut til at 10-80% tiden tesla oppnår på nye biler 2021 ligger på 34-36min.

Kinesiske SR mye saktere. Selv med siste software oppdatering

Tipper Complexity bare har tatt frem bilde fra sin egen bil, og sitter ikke nødvendigvis med tilgang til en haug andre biler. Uansett er dette et sidespor i debatten, da målet var å vise at begrensningene som Molna snakket om, var utdaterte tall.

Forørvrig, TM3 SR+ produsert i Kina har en annen batterikjemi enn LR og andre modeller. Med annen batterikjemi, kommer og ulempene frem, så som noe lavere ladefart og tyngre batteripakke. Fordelen var billigere batterier som ga lavere innstegspris, noe som var viktigere på SR+ enn den råeste ytelsen.

Det betyr altså  at man ikke kan forvente tilsvarende redusert ladefart på andre modeller. Dog, noen har opplevd merkelige tall etter innføring av varmepumpe, men mye av problemet her lå i dårlige sensorer og SW-feil. Det er litt tidlig ennå, men resultatene for biler som har fått nye sensorer og ny SW, vil komme etter hvert, og da får vi se om forskjellen mot biler uten varmepumpe er så stor eller ikke. En ting er i hvert fall sikkert, forbruket er lavere for de med varmepumpe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (14 minutter siden):

Det er klart når folk sitter og fryser at forbruket blir lavt :) 

Hehehe,! Ja, når ikke varmen står på, sparer man (normalt sett) strøm.

Men dette kan faktisk slå begge veier. Om kjøling står på med full pinne, eller SW krangler med seg selv om den skal varme eller kjøle, så blir batteriene så kalde at man ikke får ut all potensiell energi, og mye av den går i stede til å kjøle ett eller flere steder fremfor å varme. Er det ikke liv i kupé-varmingen, men batteriet er innen fornuftig temperaturområde, så får man sikkert mer rekkevidde pga ingen/redusert forbruk som ikke direkte går på fremdrift av kjøretøyet.

Dog, en farlig situasjon da man som sjåfør mister oppmerksomhet og førlighet, noe som dessverre ikke er ukjent fra MC-verden, der folk har kjørt av veien i svinger fordi de ikke hadde kledd seg rett i forhold til vær og forhold ellers. Går relativt greit rett frem, men når svingen kommer eller man normalt sett måtte foreta en unnamanøver, men man enten ikke oppfatter eller rekker å reagere.

Endret av Snowleopard
Endret rekkefølge på avsnitt...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Den nye lader en del saktere akkurat nå. Kommer nok snart en oppdatering som justerer det opp så ville ikke vært bekymret.

Den gamle modellen klarte og bare 120kW når den kom men de økte det til 250kW med en OTA etterhvert.

SR+ med LFP batterier er ganske dårlig ja.

Jeg tror teslabjørn hadde en annen forklaring. Han påstod at de første superladerne bestod av 3 ladere som maksimalt kunne gi ca 120kw.

Tror at mange tyskere som har kjøpt SR utgaven tror den skal lade 170kw maks.

De herjer i allefall mye for å oppnå høye ladehastigheter. Yojoing rett før lading med full akselerasjon/regen , forvarmer en time, 200km høy fart på autobahn. De fleste får bare hastigheter som er langt lavere enn konkurrentene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...