Gå til innhold

Folders forsvinner/slettes fra Outlook


Jayhawks

Anbefalte innlegg

Tjenare. 

Jeg kjøpte meg nylig ny laptop. Office 365 var inkludert. Jeg har i mange år hatt en online.no-konto + en tilhørende aliaskonto, [email protected] og yyy.online.no. 

Jeg koblet til disse til den nye Outlooken. Mappene/folders ble ikke med (til tross for at de er koblet til kontoen - jeg ser dem når jeg logger på via nettet), men det tar ikke mange øyeblikkene å opprette dem (10 stk.) på ny. I tillegg til de to, er det en Outlook-datafil. 

Det er flere ting jeg stusser på. 

1) Det opprettes en Inbox-folder  under Inbox, altså en undermappe til Inbox. Jeg forsøkte å slette undermappen, men den spretter tilbake med én gang. 

2) Jeg får opprettet nye undermapper til Inbox (øverste nivå), men de forsvinner ganske raskt. Det snodige er at 2 av 8 IKKE blir slettet. 

3) Jeg har mange regler knyttet til de ulike mappene. Da jeg startet opp Outlook nå i stad, fikk jeg feilmelding på to av reglene fordi mappene som de skulle dytte mailene til, var borte. 

Ka farsken?!?

Noen ideer? 

Jeg har da byttet laptop flere ganger før, men aldri opplevd Outlook-trøbbel à la dette. 

(Jeg kan supplere med skjermdumper hvis det trengs.)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du fremdeles har den "gamle" maskinen fungerende med outlook, lokaliser .PST fila og kopier den ut. I denne ligger alle mailer/mappestruktur etc. På den nye maskina må du fortelle outlook under "fanen" kontoinnstillinger og ny fane "datafiler" hvor .PST fila ligger/skal ligge.... 

Har online selv, men bruker fremdeles gamle POP-innstillinger istedet for IMAP.

Grunnen er at jeg har 4 forskjellige maskiner, IMAP brukte "sååååå" lang tid på å synke, og derfor "flyttet" jeg .PST fila til en mappe i Dropbox og sync'er den likt til alle maskinene over dropbox. På den måten er outlook helt identisk på alle maskinene samtidig. Hvis du er virkelig "paranoid", kan du bruke f.eks Tresorit som er fullkryptert i stedet for Dropbox eller annen skytjeneste.

Selvfølgelig er det de som her vil si at det er nettopp derfor IMAP er så genialt (synke til flere maskiner etc), men jeg opplevde at det tok "såååå" lang tid å synke/oppdatere mappene og i tillegg ett systemkræsj av typen som krevde fullstendig re-installasjon av systemet.  Det hører også med at jeg hadde office 2007 enterprise for 6-7 år siden på en W7 maskin før jeg gikk over til office 365 på en W8.1 og senere til W10 med 365. .PST-fila har vært den samme i alle år. I tillegg opererer jeg med outlook-profiler, så hver gang jeg starter oulook, må jeg velge mellom jobb eller privat. Synes det er ganske betryggende å ikke blande det sammen i samme vindu.....

Siden har maskin(ene) blitt byttet ut/oppgradert/re-installerte flere ganger, og da er det i mitt tilfelle greit at den viktigste outlookfila (.PST) ligger trygt et sted. Jeg har også med i innstillingene at mailer skal slettes fra server når de er lastet ned til maskin (har ingen interesse av at Telenor-folk eller andre skal ha tilgang til mine mailer når jeg har lastet dem ned lokalt).

 

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...