Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min første bil, hvilken burde jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter min første bil. Jeg vil ikke bruke mer enn 60000kr. Jeg er ikke særlig flink med slikt og kan ikke skru og fikse ting selv. Relativt lavt forbruk og utgifter er viktig for meg, og hestekrefter og slikt er ikke svært viktig men en bonus. Vet at det uansett blir utgifter ved denne prisen men jeg mener sammenlignet med andre. Jeg ønsker også ganske god plass, men heller ikke en svær bil, tenker helst en stasjonsvogn. Jeg har kommet frem til at Volvo V50 2010-2012 virker bra for mine behov og de finnes innenfor min pris om de er kjørt rundt 150000km. Men jeg er også åpen for andre forslag. Er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det vel så og si kun diesel å velge i. Med mye småkjøring kan dieselpartikkelfilteret gå tett, men det gjelder alle biler som har dette (kom i 2007). Kjører du bilen god og varm (ikke på tomgang..) går det nok greit. Ellers mener jeg hvordan bilen er ivaretatt er viktigere enn selve merket når du kommer opp i en viss alder/kjørelengde, så lenge det er en bil uten store rustproblemer.

Ellers kan du lese litt om hva Broom skriver om den her: https://www.tv2.no/a/10155165/

Lenke til kommentar

Er det V50 med 1.6 Diesel du ser på? med fransk motor? Lite utgifter passer vel ikke helt inn der isåfall..

Men hold deg unna Diesel generelt om du skal drive med mye småkjøring ja.

Finn deg isåfall en med bensinmotor. Dyrere drivstoff men billigere å holde på veien.

Hvor mye kjører du i hverdagen? Vil du virkelig gjøre det billig så får man vel en Nissan Leaf for sånn 40 tusen nå, men det forutsetter at du klarer deg med rundt 10 mil per lading. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, CetOr said:

Ville forsøkt så langt det er å gjøre og holde meg unna diesel jeg var deg, pga turbo, partikkelfilter, egr etc. Slikt kan bli dyrt. Ville kikket på Mazda og golf. 

Turbo er det nok i de fleste Golf med bensin også, om du ser på biler til rundt 60' og under 150' km. VW hadde mye rustproblemer rundt den tiden. Mazda er nok ikke så dumt så lenge den er fri for rust.

Lenke til kommentar

Korleis er køyremønsteret og behovet ditt ellers?

Skal du opp i stasjonsvognstørrelse så kjem du nok ikkje blir det nok fort diesel som er mest aktuelt.
Om du kan klare deg med litt mindre bil så har du også litt elektriske bilar i denne prisklassa (blant anna Leaf rundt 2013 modell).
Ein eldre elbil er sjølvsagt ikkje det beste valget om du har behov for å kunne køyre langt, men du får billig drivstoff og forholdsvis lave vedlikeholdskostnadar.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tusen takk til alle for gode innspill! Jeg endte opp med en Volvo V50 2011 1,6D men denne motoren har ikke intervaller på partikkelfilteret, vi har vært i kontakt med Volvo, det skal ifølge dem være på grunn av at det er 8ventiler og ikke 16 i motoren. Kjøremønsteret mitt er forsåvidt ikke kun småkjøring og kommer til å bruke bilen til mye langkjøring også. Når det gjelder størrelse så vil jeg ha stasjonsvogn og ikke en småbil som golf, grunnet mulighet for god bagasjeplass til langtur, hundebur osv. Bilen har god servicehistorikk og regreim er nettopp byttet og føler jeg fikk en god deal. Ikke noe rust på bilen. Har vurdert elbil også ja, men ønsker å bruke bilen til langkjøring og da funker ikke en leaf.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Ostepop44 said:

Skrev det kanskje på en rar måte ser jeg. Mange av disse har intervaller på 120000km der partikkelfilter må byttes, poenget var at denne motoren ikke har det.

Ahh.. ikke vært borti at noen bil har intervall på partikkelfilteret men kansje det er en ting.

Men husk å ta hyppige oljeskift. Vet ikke om 2011 modellen kansje er bedre enn de modellene før men silen til turboen tetter seg veldig lett, og man må ut med motoren for å bytte den. 

Så kan spare seg mye arbeid med å være flink å skifte olje.

Kjenner flere som har eid disse bilene og alle har vært mye plaget. Står litt her:

http://www.wheelsforwomen.ie/index.php/engine-ticking-time-bomb/

Men som sakt kan det godt være at 2011 modellen er bedre. Var vel ca 2007 modeller de kjenner eide.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Ostepop44 skrev (37 minutter siden):

 Når det gjelder størrelse så vil jeg ha stasjonsvogn og ikke en småbil som golf, grunnet mulighet for god bagasjeplass til langtur, hundebur osv. 

Ikke at det betyr så mye nå, men det finnes Golf stasjonvogner som er veldig romslige, betraktelig større bagasjerom enn i V50(140 liter ca.). 

Men lykke til med bilen, får håpe den blir god følgesvenn i årene fremover! 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

Ahh.. ikke vært borti at noen bil har intervall på partikkelfilteret men kansje det er en ting.

Men husk å ta hyppige oljeskift. Vet ikke om 2011 modellen kansje er bedre enn de modellene før men silen til turboen tetter seg veldig lett, og man må ut med motoren for å bytte den. 

Så kan spare seg mye arbeid med å være flink å skifte olje.

Kjenner flere som har eid disse bilene og alle har vært mye plaget. Står litt her:

http://www.wheelsforwomen.ie/index.php/engine-ticking-time-bomb/

Men som sakt kan det godt være at 2011 modellen er bedre. Var vel ca 2007 modeller de kjenner eide.

Det stemmer veldig godt det du sier om at årsmodellen er bedre. Har funnet ut at motorene fra 2010 og nyere har fjernet flere av problemene til eldre modeller og noen av motorene har ikke samme problemet med partikkelfilteret der det må byttes. Takk for tipset, skal være flink med oljeskift.

Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (21 minutter siden):

Ikke at det betyr så mye nå, men det finnes Golf stasjonvogner som er veldig romslige, betraktelig større bagasjerom enn i V50(140 liter ca.). 

Men lykke til med bilen, får håpe den blir god følgesvenn i årene fremover! 

Det har du helt rett i, jeg har sett på volkswagen golf med god plass, og også passat, men endte likevel opp på volvo, opplevde at jeg fikk mye for pengene så får vi bare se hvilke utgifter jeg får, for jeg vet jo at det uansett blir noen :P. Foretrekker også utseende og interiøret på volvo (uten at det har så veldig mye å si), fikk meg bil med skinnseter, elektroniske seter med memory, hengerfeste og dieselvarmer på, men en stor golf kunne absolutt vært noe, men jeg satser på at jeg blir fornøyd med denne og kan ha den i flere år fremover ja, det er planen. Uansett tusen takk for gode innspill, det er svært hyggelig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...