Gå til innhold

UPS til å drifte nettverk ved strømbrudd


Anbefalte innlegg

Hei,

Vi vurderer å skaffe oss UPS i bedriften jeg jobber for å kunne holde liv i nettverk selv om strømmen kutter. Alle bruker laptoper og så lenge nettverket er oppe og går så kan vi holde ut en stund bare med laptopene.

Jeg har dog ingen erfaring med UPSer, og den må i tilfelle stå i selve produksjonslokalet (kundesenter) så den bør helst ikke bråke for mye når den lader.

Utstyret den må holde i gang er en Cisco Meraki 48 porters Switch, 1 ruter, 3 trådløse aksesspunkt og en 4G reserveløsning.
I utgangspunktet bør det holde at den klarer å holde dette oppe i 30 min uten nettstrøm, men om den klarer det lenger så er det kjempefint.

Må sannsynligvis ha 2 slike da vi også trenger en i rommet der fibermodemet står. Er det noen dere kan anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg skal bevege meg alt for mye inn i den verdenen, mtp at jeg ikke kjenner til priser o.l, så er det nok en misforståelse at en UPS kan fortsette å gi deg god arbeidstid hvis strømmen går.

"For a few hundred dollars you'll find an entry-level UPS with a 550VA rating, supporting around a 330 Watt load, such as APC's Back-UPS Pro 550. By APC's own figures, this UPS can run 300 Watts worth of equipment for around four minutes. Even if you can get the load down closers to 150 Watts - perhaps enough to run one PC, a monitor and a some networking gear - you'll still be lucky to get more than 10 minutes before the UPS runs flat. That's not a lot of time."

https://www.bit.com.au/news/how-long-will-a-ups-keep-your-computers-on-if-the-lights-go-out-316806

Med andre ord, så vil UPSens oppgave være å gi strøm til kritisk utstyr, som f.eks servere, slik at du kan rekke å gjøre en sikker avslåing/avslutting av prosesser, uten at du mister data og arbeid. Det er nok urealistisk å tro at du kan drifte kontoret som vanlig på en ordinær UPS.

Cisco-switchen du linker drar i følge Cisco selv, men spørs jo da hvor høy load dere har på den.

  • MS225-48LP includes 370W
  • MS225-48FP includes 740W
Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Ja, målet er å kunne avslutte oppgaver og samtaler på en skikkelig måte før eventuelt nettverket og tar kvelden.
Hvis strømmen går i dag så kuttes alle samtaler umiddelbart og det blir litt mer knot å få koblet seg opp på mobilnettet for å stenge telefonkøer osv.

I dag gikk strømmen to ganger, og begge gangene var den borte mindre enn 2 minutter, så en UPS tror jeg kunne reddet oss begge gangene faktisk.

Ser switchen drar en god del mer strøm enn jeg så for meg, nå kjører den nok ikke på full load til vanlig da det er relativt lite trafikk på nettet her egentlig.

Lenke til kommentar

Husk å sjekke at Internett provider også har UPS på sitt utstyr (og estimert hvor lenge); hjelper lite om din bedrifts interne nettverk er oppe* hvis eksternt ledd mellom dere og Internett faller ut ved strømbrudd.

*forstår deg dit at dere bruker skytjenester og ikke har eks. lokal server som er viktig. 

Lenke til kommentar

Små UPS har som nevnt i tråden naturlig nok små batteribanker og dermed kort driftstid ved strømbrudd. Litt større modellen kan gjerne tilkobles ekstra batteribanker for å øke driftstiden. I tillegg vil mindre last gi lengere levetid. Ulempen med større modeller er gjerne at de krever kjøling og dermed lager litt lyd.

Sitat

BATTERITID Standard batteritid er 5-10 minutter. Hvis man bruker lenger tid på å avslutte en operasjon, eller man ønsker å være lenger i drift, kan man øke batteritiden. Det kan man oppnå ved å koble til flere batterier, eller redusere last (se dimensjonering s.4). Hvor mye batterier som kan tilkobles, avhenger av standard ladekapasitet på UPS. Man kan normalt ha batteritid ved full last på 1-2 timer uten behov for økt ladekapasitet.

Sitat

BATTERITID Standard batteritid for UPS er normalt 5-10 minutter av to grunner. Den ene er for å takle korte ”blunk” på nettet, og den andre for å ta en kontrollert nedkjøring ved lengre strømbrudd. Det finnes ingen enkle formler for å beregne batteritid som funksjon av last. Men man kan bruke enkle «tommelfingerregler». Ved redusert last, øker batteritiden etter følgende kriterier: 75% last gir batteritid ved full last x 1,5 50% last gir batteritid ved full last x 2,5 25% last gir batteritid ved full last x 5,0 Eksempel: En 1000VA UPS har 10 minutters batteritid ved full last. Ved 500VA last gir det 25 minutter, ved 250VA blir det 50 minutter.

https://coromatic.no/76786_wp-uploads/2017/03/UPS-Guiden-2017-1.pdf

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...