Gå til innhold

Vurderer Altibox -noen spørsmål


Anbefalte innlegg

Vi har fått tilbud om fibernett og TV/Internett fra Altibox på hytta som vi vurderer (utbyggingen er visstnok subsidiert av kommunen), men mangler mer utfyllende info utover reklamen som står på Altibox sine nettsider.
Alt vi har hørt er at etableringsprisen inkluderer fiber til boligen og ett tilkoblingspunkt. Og så er det ulike TV og TV/internettpakker å velge mellom.

1) Oppsett -rent praktisk/teknisk?
Er det en fiberkabel som går inn til der veggkontakten og modemet settes opp på veggen, og så er det en RJ-45 ethernetkontakt som også plasseres der?

2) hvilke bokser følger med?
Er det et spesialmodem for fibertilkobling kanskje, og en ruter som gjør at man kan koble til flere enn en maskin -kablet og/eller trådløst?
Og en eller annen boks som kobles til TV (om man bestiller både TV og Internett)?

3) Leie eller kjøpe selv?
Får man disse boksene fra Altibox som en del av etableringen (og må leveres tilbake om man sier opp abonnementet), eller kjøper man de selv?

4) hvordan montere flere veggkontakter?
Hvis vi ønsker flere veggkontakter (RJ-45 ethernet) i f.eks. flere rom, gjøres dette ganske enkelt ved å kjøpe en svitsj (som fungerer som en "skjøtekontakt") og deretter legger man opp nettverksledning til disse? Eller må man ha egen installatør/elektriker da det innebærer å legge til mer fiberkabel og spesialutstyr?

5) Ekstra installering og båndbredde for TV?
Om man velger en pakke der TV er inkludert (f.eks. "80/80 Mbps Internett m/Altibox TV" som vi vurderer), bruker TV en del av denne båndbredden (isåfall hvor mye), eller er TV separate fra Internettoppkoblingen?
Og er TV et rent tjenestetilbud, eller må det legges opp ekstra fiberkabler og tilkoblinger/bokser for dette ved etablering?

6) Oppsigelse/tilkobling tilbake senere?
Hvis vi (etter at bindingstiden er over) ikke lenger ønsker Internett/TV og sier opp -vil da fiberselskapet/Altibox fysisk fjerne alt av kabler, kontakter osv. eller er det bare tjenestene som blir tatt bort (TV og/eller Internettilgang)? Hvis vi etter en stund ønsker dette tilbake, er det bare for Altibox å koble på tjenestene fra deres side (muligens med nytt etableringsgebyr og bindingstid)?

7) Fungerer det bra?
Fungerer Altbox generelt bra, eller er det noe si som potensielle kunder bør være oppmerksomme på?

Beklager mange spørsmål, men ser ikke at hverken Altibox eller fibermonteringsselskapet informerer omkring disse tingene.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  1. På de nye hjemmesentralene går fiber rett i hjemmesentral. Der har man 4 uttak i form av RJ45-plugger som kan kobles til switcher, utstyr eller TV-dekoder.
     
  2. Dekket av punkt 1. Du får en hjemmesentral med 4 porter for ditt utstyr. Trenger du mer må du ha egen switch e.l.
     
  3. Hjemmesentral følger med i abbonnement. Ønsker du noe annet enn den hjemmesentralen som medfølger må du dekke dette selv, eller kjøpe WiFi-pluss fra Altibox.
     
  4. Du kan trekke nettverkskabler (CAT6, CAT6A e.l.) direkte fra der hjemmesentralen og switch står til hvor du vil i boligen. Du trenger i hovedsak ikke elektriker (mulig det trengs hvis du skal legge skjult, altså i vegg, men forutsetter da at du har trekkerør dit du vil ha nettverkskontakt). 
     
  5. TVen (altså TV-dekoder) går på et eget VLAN og bruker ikke båndbredde fra internett. Unntaket her er om du bruker Altibox-appen på mobil, nettbrett eller nettside.
     
  6. Normalt fjernes signalet, men ikke kabel o.l. I tillegg må man ofte levere/sende inn selve hjemmesentral. Alt av kabler inne i boligen eier du selv, og blir selvfølgelig ikke fjernet. For å koble til igjen trenger man normalt ikke å betale etableringsgebyr igjen, da alt av kabler og slikt er på plass. Man kan i alle fall snakke seg utav det er min erfaring.
     
  7. Altibox fungerer strålende her hos meg. Mest stabile nettet jeg noen gang har hatt, og har vært gjennom Canal Digital, Telenor, Get og Xfiber tidligere.

Et alternativ til å trekke kabler i hele boligen er selvfølgelig å kjøre trådløst over WIFI. Altibox har også ekstrautstyr for å kunne kjøre TV-dekoderne "trådløst".

Endret av NoTrace
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eneste jeg vil kommentere er at Altibox har betydelig dårligere bilde kvalitet på vanlig tv kanaler via deres dekoder.
Har sammenlignet tidligere med både CD og GET og på min store tv er forskjellen stor.Dette har ingen ting med tv innstillinger,dekoder type (altibox har/hadde flere)  osv å gjøre men det er et eller annet med fiber og/eller dekoder teknologien som er dårligere.
Snakker om bildeskarphet generelt,skarphet på farger osv.....mere 3D følelse via feks CD og GET da jeg hadde det.På altibox er bilde veldig "flatt".....veldig vanskelig å forklare.
Men det er sikkert mange som ikke ser forskjell heller,akkurat som mange ikke hører forskjell på cd lyd og dårlig bitrate mp3.
Internett tjenesten derimot er jeg veldig godt fornøyd med.....prisen er også grei men er en del av et boretslag.
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altibox er nok hverken bedre eller dårligere enn andre.

Som nevnt så er ikke bildekvaliteten på TV så god som den kunne ha vært. Opptak kan bare gjøres i nettsky og blir enda heftigere komprimert. 

Stabilitet på dekoder er noe variabel. Stabilitet på app er faktisk bedre. 

Du har fått meget god info av andre her. 

 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 minutter siden):

Altibox er nok hverken bedre eller dårligere enn andre.

Kommer vel ann på hva man har fra før 4g eller coax eller kobberledning eller annet fiber, på bredbånd er nok altibox bedre, tror altibox dekodere er raskere å bytte kanaler en canaldigtal sine dekodere generielt særlig eldre dekodere, men telenor har vel muligens flere 4k kanaler.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, LMH1 said:

..... tror.... muligens.... 

Nyttig svar? 

Jeg har hatt både Telenor og Altibox de siste 6 årene. TV-løsningen er mye bedre fra Telenor. Jeg venter på den nye boksen med 4k, men selv den "gamle" er mye bedre enn den fra Altibox. Min erfaring er at begge har stabilt Internett, men siden jeg kun har hatt coax fra Telenor, kan jeg ikke si noe om Telenors fiberløsning. På kundeservice er min erfaring at Telenor er overlegent best. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

På kundeservice er min erfaring at Telenor er overlegent best. 

Da bør du utdype, kan være telenor har bedre dekodere, aldri testet altibox sine, har erfaringer med coax og fiber fra telenor ingen av delene ville jeg prioritert men varier fra sted til sted også, enkelte har gamle nett de ikke invister i så da deler de på kapasiteteten på flere kunder, vet coax og fiber gir ofte mindre opplasting. Uten telenor gjør mye med det. Har prøvd å sjekke med begge altibox og telenor men telenor krever ofte man er kunde for å få svar altibox svarer selv om man ikke er kunde. men finnes en annen fordel å være telenorkunde på både fiber\coax eller mobilt brebånd eller mobilavtale man får gratis datapakke til nettet er oppe igjen ulempen det er begrenset periode så man får neppe lastet ned så mye hvis det er over lengere tid. Men finnes noen som får en del GB datapakker over 1 dag. Så noen er mere heldig en andre. Synd det ikke gjelder for talkmore eller telenor leide selskaper.

Sitat

Får man disse boksene fra Altibox som en del av etableringen (og må leveres tilbake om man sier opp abonnementet), eller kjøper man de selv?

Normalsett får man bindingstid 1 år, så man må vel få noe igjen om man betaler 1 år.  Men usikker hva som gjelder av bredbånd hastighet og tvpakke at det må være minst 500 mbit?

Men står muligens i avtalen eller hør med levrandøren.

Sitat

(muligens med nytt etableringsgebyr og bindingstid)?

Det og priser (etablering kan varer fra sted til sted) vil tro altibox kobler bare ut fiberen ikke demonteren den. Ellers har de digital måte å deaktivere den.

Sitat

Hvis vi ønsker flere veggkontakter (RJ-45 ethernet) i f.eks. flere rom, gjøres dette ganske enkelt ved å kjøpe en svitsj (som fungerer som en "skjøtekontakt") og deretter legger man opp nettverksledning til disse? Eller må man ha egen installatør/elektriker da det innebærer å legge til mer fiberkabel og spesialutstyr?

Kommer ann på om det er borettslag, du har lovlig rett å gjøre det selv i enebolig, men borettslag kan styre nekte hvis det gir problemer for andre beborere eller ligdene særlig GPON er ekstra sårbart.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Kommer vel ann på hva man har fra før 4g eller coax eller kobberledning eller annet fiber, på bredbånd er nok altibox bedre, tror altibox dekodere er raskere å bytte kanaler en canaldigtal sine dekodere generielt særlig eldre dekodere, men telenor har vel muligens flere 4k kanaler.

Coax eller fiber osv. er ikke så viktig på sluttproduktet hos brukeren. 

Altibox var tidlig ute med å opphøyde fiber og selvsagt er fiber optimalt. Men det betyr ikke at tjenesten, programvaren, systemet, dekodere osv er stabilt og flott. Fiber har forøvrig også sine sårbarheter.

Forøvrig er det ikke bare Altibox som bruker fiber, også konkurrentene, avhengig av områder og regioner. 

Altibox har vært noe trege på sitt TV tilbud, først i 2019/2020 klarte de å gi likeverdig TV tilbud som sine konkurrenter!!!

Jeg startet denne tråden i 2017..

 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Coax eller fiber osv. er ikke så viktig på sluttproduktet hos brukeren. 

Altibox var tidlig ute med å opphøyde fiber og selvsagt er fiber optimalt. Men det betyr ikke at tjenesten, programvaren, systemet, dekodere osv er stabilt og flott. Fiber har forøvrig også sine sårbarheter.

Forøvrig er det ikke bare Altibox som bruker fiber, også konkurrentene, avhengig av områder og regioner. 

Det vil jeg mene er grunn for jeg dropper coax fordi opplasting hastigheten og pingen og prisene er ganske stive for bredbånd man betaler for noe på vei ut, og skal bli erstattes av 4g\5g på sikt.

Alt utstyr har sine sårbarheter fiber er jo tynt men virker ut som fiberen som teknologi er brukbart.

Er klar over altibox ikke er fremtidrettet TV platform heller ikke telia\homenet men hva forventer du deg for 100 kr ekstra i måneden? telenor tar jo 1500 kr for kun 80\10 mbit for enebolig etter 2 året men vikenfiber har pakkepris 1100 kr for 500 mbit og TV. Så ikke så rart telenor ikke er foretrekket på bredbånd selv om tv tilbudet muligens er bedre på telenor.

Sitat

Om man velger en pakke der TV er inkludert (f.eks. "80/80 Mbps Internett m/Altibox TV" som vi vurderer), bruker TV en del av denne båndbredden (isåfall hvor mye), eller er TV separate fra Internettoppkoblingen?
Og er TV et rent tjenestetilbud, eller må det legges opp ekstra fiberkabler og tilkoblinger/bokser for dette ved etablering?

Nå har jo fiberen til altibox bare SFP altså 940 mbit er mulig de med lave hastigher får egen båndbredde til TV, slik så vidt jeg vet brukes VLAN å dele opp tv\internett og slik men kan forandre seg til 10 gigabit på sikt. Ren kapasitet messig bør du kunne se tv, men er enig hvis du har 100 mbit som var det første som kom er det muligens du vil slite å se på TV og laste ned på steam samtidig. Fordi det er kun 94\94 mbit på 100 mbit omtrent så da har man kun 15 mbit å gå på.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Da bør du utdype... Har prøvd å sjekke med begge altibox og telenor men telenor krever ofte man er kunde..... får gratis datapakke til nettet er oppe igjen...

Hva mener du? Jeg sier at min erfaring med KUNDEservice er meget god hos Telenor. At du plager kundeservicen uten å være kunde, og ikke er fornøyd, får stå for din regning. Og hva har gratis datapakke med kundeservice å gjøre? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (Akkurat nå):

Hva mener du? Jeg sier at min erfaring med KUNDEservice er meget god hos Telenor. At du plager kundeservicen uten å være kunde, og ikke er fornøyd, får stå for din regning. Og hva har gratis datapakke med kundeservice å gjøre? 

Altibox og vikenfiber tilbyr ikke datapakke ved nedetid gir antakelig ikke kompensasjon hvis de i lengere tid har nedetid så enten må de fikse problemet ellers risiker kunden å tape.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Altibox og vikenfiber tilbyr ikke datapakke ved nedetid gir antakelig ikke kompensasjon hvis de i lengere tid har nedetid så enten må de fikse problemet ellers risiker kunden å tape.

Så vidt jeg vet så er verken Altibox eller Viken Fiber leverandører av mobilabonnement eller trådløst bredbånd så det er ganske naturlig at de ikke har datapakker, er man derimot kunde hos Telenor på både mobiltelefon og bredbånd så er det ja en selvfølge at de kompensere med datapakker hvis bredbåndet er nede.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (Akkurat nå):

Minner om at trådstarter skal ha dette på hytta... 

Trenger man i det hele tatt fokus på høye hasgigheter? Hva er behovet? Gaming treff på hytta?  Nedlasting i stor skala? 

Hvis bare Altibox er tema får man ta det. 

Hvis det er det? hva med mobilt brebånd må være billigere med 500 GB hvis behovet er minimalt?

Man har jo rikstv man kan vurdere og ha både hjemme og på hytta, man må regne på det hvor ofte man er der, er det normalt kun 4 uker i året eller 6 må det være billigere å kjøpe datapakke. Hvis man ikke vil bo på hytta derimot. Da 100 mbit koster fort 699,- i måneden. Men innrømmer det er få alternativer.

får man flere 100 GB datapakker om behovet er minimalt. er bare synd 5g er så tregt og prisene på datapakkene er så dårligere, særlig hvis man skal være der kort tid, da fleste tilfeller ender å betale avtale for 12 måneder eller betale urimlige priser for kontantkort. Da er begrenset hvor ofte man kan si opp og tegne ny avtale.

Man kan jo vurdere utlansk simkort problemet er vel ikke sikkert det varer særlig lenge hvis alle misbruker det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Nå har jo fiberen til altibox bare SFP altså 940 mbit er mulig de med lave hastigher får egen båndbredde til TV, slik så vidt jeg vet brukes VLAN å dele opp tv\internett og slik men kan forandre seg til 10 gigabit på sikt. Ren kapasitet messig bør du kunne se tv, men er enig hvis du har 100 mbit som var det første som kom er det muligens du vil slite å se på TV og laste ned på steam samtidig. Fordi det er kun 94\94 mbit på 100 mbit omtrent så da har man kun 15 mbit å gå på.

Nei. Jeg vil tro den har 1 Gbps båndbredde. At selve dataraten er lavere har en rekke årsaker som flere har prøvd å forklare deg flere ganger. Å gjøre den en gang til tjener vel liten hensikt.

Hvorfor skulle dette gi noe problemer med med å se på TV og "laste ned på stream" samtidig? Ja, nedlastingen på Stream vil gå tregere når du har mindre båndbredde tilgjengelig, men om det nødvendigvis er et "problem" er en annen sak. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (9 minutter siden):

Hvorfor skulle dette gi noe problemer med med å se på TV og "laste ned på stream" samtidig? Ja, nedlastingen på Stream vil gå tregere når du har mindre båndbredde tilgjengelig, men om det nødvendigvis er et "problem" er en annen sak. 

Tja vertfall for oss om tester direkte fiber til router, da får ikke man Qos å virke så da kan være tvtjenestene er helt håpløse merker med telenor coax når man bruker ukesarkiv og samtidig laster med på maks. Det går ut over bildekvalieten.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Tja vertfall for oss om tester direkte fiber til router, da får ikke man Qos å virke så da kan være tvtjenestene er helt håpløse merker med telenor coax når man bruker ukesarkiv og samtidig laster med på maks. Det går ut over bildekvalieten.

Snakker du om fiber inn til router eller fiber på hjemmenettverket etter routeren?.

Lenke til kommentar
11 hours ago, LMH1 said:

Tja vertfall for oss om tester direkte fiber til router, da får ikke man Qos å virke så da kan være tvtjenestene er helt håpløse merker med telenor coax når man bruker ukesarkiv og samtidig laster med på maks. Det går ut over bildekvalieten.

Så sett opp QoS-regler. Det er ikke det at man ikke får det, men det er fordi du ikke har satt det opp.

Hos Altibox i utgangspunktet blir det først på gigabit-hastighet at tv spiser inn i "bredbåndet". I sitt nett ellers har Altibox prioriteringsregler der live-tv-multicast har pri. At du mekker til noe med eget utstyr som er ganske forskjellig fra produktet som Altibox leverer blir mer ditt problem. For multicast mener jeg å huske at man på lag 2 kan sette QoS-klasse, som egentlig gjør "QoS-arbeidet" enklere i en del sammenhenger. I da en operatørs nett, vil man for egne tjenester som for VoIP og TV kjøre dette som trafikken med høyeste prioritet. IEEE802.1d og IEEE802.1p er vel det som er relevant her, og vil vel i fibersammenheng sikre prioriteringen fram helt til fibermodemet.

OTT-streamingtrafikk, om det er ukesarkivet-lignende tjenester eller Netflix etc, vil kjempe mot annen trafikk. Er TV-leverandøren også en internettleverandør kan for en del situasjoner legge opp at streamingtrafikken deres dette skal ha prioritet og/eller kjøres noe separert i nettet. Det gir andre konsekvenser og potensielt lavere fleksibilitet eller økt behov for spesialkonfigureringer hvis ikke leverandørens ruter etc. skal benyttes. 

Hvis QoS-muligheter man har varierer mellom ruterne, og selv en del konsumentrutere kan ha forskjellige opsjoner her som gjør at man kan tilpasse QoS forbi WAN-porten og i eget hjemmenett. En del rutere vil prøve å analysere trafikken og bruke "fornuft" til å tenke at webtrafikk - om det så er å surfe websider eller laste ned videofragmenter (det meste av streaming er webtrafikk, der videofilene ligger i typisk 2-10 sek. chunker på en webserver) er viktig å levere raskt. Så kan man her evt. se på mønster i trafikken for å anta hvorvidt det er streaming eller vanlig surfing, eller om det et en større filnedlasting, evt. om det kan tolkes som UDP torrent-trafikk som skal ha litt lavere kvalitet for å ikke "ødelegge opplevelsen av nettet ellers". 

På en vanlig ruter da snakker man om QoS på to nivåer - for WAN-grensesnittet, men også for wifi. Og her kan det være at ting nødvendigvis ikke spiller helt godt sammen på en del rutere. Noen rutere kan være satt opp til å prioritere å gi høye hastigheter på wifi, mens andre prøver å gjøre en mer rettferdig fordeling mellom klientene. Kan være store variasjoner på dette i praksis. her vil sikkert noen si at det er dårlig at en ruter bare leverer eksempelvis 400 Mbps via wifi mot en klient, men en annen leverer 500 Mbps. Men det kan være at ved bruk med flere klienter samtidig, vil den som i utgangspunktet bare levert 400 Mbps mot én klient gir en bedre opplevelse og unngår at streamingen blir dårlig på en klient, mens en annen klient har en langvarig tung nedlasting.

Eksempel hvis man går litt i dybden på Custom QoS-innstillingene på en Asus-ruter:
image.thumb.png.b33c96172ded75c5a992a0e3afae4074.png

Her kan man altså overkjøre en del av standardinnstillingene. Ikke sikkert det er det beste, men at den adaptive QoS-løsningen er det som jevnt over gjør den beste jobben. 

For brukere med helt spesielle behov, kan det være at det kan være hensiktsmessig å endre på QoS-innstillingene.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...