Gå til innhold

SC Connector seiler med rotorseil - sparer 25 prosent drivstoff [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

25% av veldig mye er mye. Dette er et stort steg i reduksjon av drivstofforbruk og dertil 33% forlengelse av rekkevidden. Jeg vil bare legge til at flettner-rotor bare er en av mange typer seil som vil ha nogen lunde samme funksjon i forhold til drivstofforbruk. På samme måte finnes det flere typer framdriftssystemer for resterende framdrift. Jeg tror framtida ligger i å finne gode kombinasjoner av teknologier tilpasset ulike skipstyper og bruksmønstre.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mearsk Pelican er trolig det største skipet med Flettner rotorer, som ble installert i 2018. På Wikipedia var det en del informasjon om forsøk helt siden 1920-tallet, men svært lite om påviselige besparelser av diesel. Virker som det blir med noen år på havet, og Flettner rotorene blir tatt bort. 

Hvordan er erfaringene med Mersk Pelican?

Fant svaret selv:

"from 1 September 2018 to 1 September 2019 was 8.2% savings." 

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Det har vel vist seg at Magnus-sylindere i de fleste tilfeller ikke klarer å konkurrere med foiler. Det er grunner for at fly har vinger og ikke roterende sylindere. Jeg tror det samme vil skje her, hvis vinden skal være hovedfremdrift så har jeg har mer tro på vingemaster kombinert med rulleseil..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (På 23.1.2021 den 10.57):

Det har vel vist seg at Magnus-sylindere i de fleste tilfeller ikke klarer å konkurrere med foiler. Det er grunner for at fly har vinger og ikke roterende sylindere. Jeg tror det samme vil skje her, hvis vinden skal være hovedfremdrift så har jeg har mer tro på vingemaster kombinert med rulleseil..

Mener at på tidlig 1900 tall ble et skip testet over atlanteren med slik fremdrift.Hadde det som pensum på skolen. Vil tippe at flyvinger på høykant vil fungere bedre

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rotor_ship

Endret av Trestein
Link
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Tusse said:

Jeg mener å fostår at fly har vinger fordi flettner-rotoren trenger å rotere for å kunne gi oppdrift. Om man skulle få en feil som gjør at motorene til rotorene stopper, så faller flyttet som en stein. De er ikke fail-safe slik vinger er.

Det finnes lekefly og -drager med selvroterende vinger. Men de har en åpen S profil, jeg vet ikke om det da regnes som  Magnus-effekt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...