Gå til innhold

Viktigheten av Gode Karakterer på Siv.ing-studier?


Pame

Anbefalte innlegg

Jeg går nå 4.året på sivilingeniørstudiet i fysikk og matematikk på NTNU. Ser ut til at jeg kommer til å ende opp med et snitt rundt D. Har hørt veldig forskjellige ting angående hvor viktig karakterene er når det kommer til å få seg jobb etter endt studiet. Noen mener at karakterer betyr omtrent ingenting mens andre sier at mange bedrifter ikke en gang vil vurdere søkere med under B i snitt. 

Ligger jeg veldig tynt an med D i snitt fra studiet? Det er jo et av de mest krevende studiene i Norge som i tillegg har svært høye opptakskrav for å komme inn. I tillegg har jeg hatt en del frivillige verv ved siden av studiene i blant annet UKA og Røde Kors som jo tok opp en del tid. Har likevel hørt fra flere i det siste at et snitt på D er nærmest en dødsdom. Er også litt bekymret for mulighetene for å få et internship i sommerferien som jo er et krav for å kunne begynne på masteroppgaven.  Vurderer nå å ta et ekstra semester for å ta opp fag og forbedre noen karakterer. Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer frå arbeidsplass til arbeidsplass. 

På dei aller mest attraktive arbeidsplassane med mange søkarar så er gode karakterar heilt avgjerande for å ikkje bli sortert ut i fyrste grovsorteringa av kandidatar. 

På dei fleste arbeidsplassar så er det slik at det viktigaste er at du har bestått og har det formelle i orden, og deretter blir du vurdert på bakgrunn av intervjuet og anna kompetanse. 

Gode karakterar opner fleire dører slik at du har fleire muligheiter, og det vil være til god hjelp for å forhandle fram ei god startlønn, men det store fleirtalet av ingeniørar har naturlegvis gjennomsnittlege eller dårlegare karakterar. 

Lenke til kommentar

Karisma og evne til å overbevise har litt å si for om du "får foten inn døra".  Interesse for faget utenom skolelærdom kan telle tungt.  Kan du vise til engasjement utenom - helst innen fagfeltet - og at det  ikke virker som du kun "sleit deg gjennom studiet" er dette langt viktigere enn karakterer.

Uansett er det først etter studiene, og etter den første jobben, hvor mulighetene for vekst virkelig viser seg.  Erfaring og bevist prestasjon teller langt mer i det lange løp.  Det du trenger nå er 'nok'.

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...