Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mann 35 med fremtredende rynker i panna.


Gjest 839c7...4e8

Anbefalte innlegg

Gjest 839c7...4e8

Dette plager meg på flere områder. Først og fremst fordi jeg rett å slett bryr meg om dette. Jeg mener folk skal være fornøyd med slik dem ser ut, at mennesker generelt sett er alt for forfengelige - og at vi generelt sett er alt for opptatt av utsendte vårt. Derfor er det et stort paradoks at jeg har fått et slikt kompleks selv. Skal jeg gi etter for mitt "indre press", eller la det være som det er?

Problemstilling 
Jeg har hatt et tøft liv. Derfor har jeg nok anstrengt muskulaturen på pannen mer enn folk flest. Jeg føler meg ofte anspent i pannen - for et år siden gikk jeg til ansiktspleier i Budapest mest for opplevelsens skyld (som mann liker jeg å gjøre ting som menn kanskje ikke alltid gjør 😜). En del av denne behandlingen var ansiktsmassasje. Da opplevde jeg hvor stiv og anstrengt pannelappen min er - og hvor fremtredende muskulatur jeg har. 

Dette er permanent synlig med en lang og markant linje, midt mellom øyenbryna - den såkalte "sinnarynken". I tillegg har jeg to-tre markante rynker over øyenbryna på hver side. Jeg er 35 år og har ikke sett noen på min alder ha så fremtredende markeringer i ansiktet. Dette er noe man kan forvente som 50-60 åring (etter mitt skjønn).

Anatomical-diagram-of-the-Procerus-Corrugator-Supercilii-and-the-periorbital-circular.png.73b6a0ce8138223e512b9800799455c1.png
Det er altså disse tre muskelgruppene som "henger" ned mot øyebryna og nesa. 

Løsning?
Jeg føler disse rynkene gjør at jeg ser irritert og "sur" ut. Sliten rett å slett. Jeg er singel og reiser ofte. Liker å møte damer og har egentlig god selvtillit og høy selvfølelse på eget utsende. Men denne "sinnarynka" plager meg såpass at det begrenser tilnærmingen jeg har ovenfor andre. Særlig damer som er litt yngre en meg selv, fordi jeg ser eldre ut enn jeg er. 😜

Har brukt fuktighetskrem og lignende produkter i håp om å "stramme opp" litt. Jeg har ikke så tro på den slags produkter. Ønsker ikke å synke ned på et "botox-nivå" med sprøyter og den type behandling. Dette handler jo kun om forfengelighet. 

Finnes det andre, litt mer alternative og normale måter å få ned spenningsmuskelaturen på? Ser for meg at rynkene forsvinner dersom jeg klare rå få pannelappen til å "slappe av" mer. Hva tenker dere om mitt flaue innlegg? 😜 

Bilde under er i "nøytralt modus" - slik jeg ser ut når jeg forsøker å slappe av. Jeg kan "strekker ut panna" ved å løfte på øyenbryna. Dette gjør jeg ofte i sosiale sammenhenger for å ikke se så "morsk" ut. Men er jeg hjemme alene foran pcen (som nå), tv eller når jeg leser. Ser det slikt ut. 

Jeg har normal kroppsvekt. Kunne nesten se ut som noen kroppsvalker dette her. 😜

IMG_20210121_145032074.thumb.jpg.9128ee78b3b1ea54a8f72ceb06f2c18a.jpg

Anonymous poster hash: 839c7...4e8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er problemet med botox når det kan løse problemet? Det er flere enn du tror som tar botox i sinnarynken. Det er ikke slik at man er på et lavere nivå enn andre fordi man tar botox?

Det er lite du ellers kan gjøre når rynken allerede er der. De kommer for å bli, for å si det slik. Enten må du legge deg under kniven, sprøyte inn noe eller leve med at den er der. Varme hender og kremer fungerer ikke på sånt. Du kan kjøpe kremer til mange tusen kroner som liksom skal hjelpe på problemet, men det er bortkasta. 

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å se skikkelig på bildet. Det var litt for nære - men det så nå ikke ut som noe unormalt?

Jeg får inntrykk av at dette virkelig er ei greie som kun er i hodet ditt 😑 no pub intended. Vi har alle våre greier som føles som en ordentlig kink i rustningen. Noen ganger kan det være en at tingene som gjør deg attraktiv.

Som ene eksen min. Hun hadde ei skjev fortann som lå foran den andre. Plagde henne voldsomt. I mine øyne så var det en av tingene som gjorde henne så søt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 839c7...4e8
Corp Por skrev (3 minutter siden):

Litt vanskelig å se skikkelig på bildet. Det var litt for nære - men det så nå ikke ut som noe unormalt?

Jeg får inntrykk av at dette virkelig er ei greie som kun er i hodet ditt 😑 no pub intended. Vi har alle våre greier som føles som en ordentlig kink i rustningen. Noen ganger kan det være en at tingene som gjør deg attraktiv.

Som ene eksen min. Hun hadde ei skjev fortann som lå foran den andre. Plagde henne voldsomt. I mine øyne så var det en av tingene som gjorde henne så søt.

Er enig i at dette er noe som har gått i hode på meg. Jeg tror alle har sine greier - og det er nettopp det uperfekte ved oss som gjør oss litt forskjellige og unike. Kanskje dette plager meg fordi jeg blir påminnet en tid med mye stress og psykisk sykdom som gjorde meg veldig anspent i lange perioder med mye smerter. At det er et synlig tegn på min fortid som jeg ønsker å ikke fokusere for mye på.

Dette med botox og lignende er nok uaktuelt. Jeg googlet prisen - og 3000 kr,- er det ikke verd. 😜 Jeg har også aldri vært en fan av å pynte på utsende på denne måten. Jeg mener at en sunn og frisk person ser naturlig pen ut - uavhengig av særegne personlige skavanker som ikke passer inn i skjønnhetsidealet. 

Et skjønnhetsideal er også kulturelt betinget. Det med å ha glatt og rynkefri hud er et tegn på vellykkethet i den forstand at man ikke har måtte anstrenge seg i forhold til arbeid eller sosialt. Man kan lese mye ved å tolke et ansikt til en eldre person der trekkene i ansiktet etter et langt liv har formet personen etter det livet vedkommende har levd. Det å studere et ansikt kan gi deg masse informasjon indirekte - og jo eldre personen er, jo lettere blir det. 

Kanskje er det denne "nakenheten" jeg føler på. At jeg avslører meg selv. Nå beveger jeg meg mer og mer på bærtur. Men dette er nok først å fremst i hodet mitt. 

Jo mer jeg tenker på det - desto mer irritert blir jeg over at jeg lar meg plage over noe som angår utsendte. Jeg har alltid vært sånn helt passe fornøyd med meg selv. Aldri tenkt så mye over det ene eller det andre. Derfor er det også litt sært at en fire cm lang "fjord" i panna skal plage meg så mye. 

Anonymous poster hash: 839c7...4e8

Lenke til kommentar
Gjest 839c7...4e8
Corp Por skrev (3 minutter siden):

Litt vanskelig å se skikkelig på bildet. Det var litt for nære - men det så nå ikke ut som noe unormalt?

Jeg får inntrykk av at dette virkelig er ei greie som kun er i hodet ditt 😑 no pub intended. Vi har alle våre greier som føles som en ordentlig kink i rustningen. Noen ganger kan det være en at tingene som gjør deg attraktiv.

Som ene eksen min. Hun hadde ei skjev fortann som lå foran den andre. Plagde henne voldsomt. I mine øyne så var det en av tingene som gjorde henne så søt.

Er enig i at dette er noe som har gått i hode på meg. Jeg tror alle har sine greier - og det er nettopp det uperfekte ved oss som gjør oss litt forskjellige og unike. Kanskje dette plager meg fordi jeg blir påminnet en tid med mye stress og psykisk sykdom som gjorde meg veldig anspent i lange perioder med mye smerter. At det er et synlig tegn på min fortid som jeg ønsker å ikke fokusere for mye på.

Dette med botox og lignende er nok uaktuelt. Jeg googlet prisen - og 3000 kr,- er det ikke verd. 😜 Jeg har også aldri vært en fan av å pynte på utsende på denne måten. Jeg mener at en sunn og frisk person ser naturlig pen ut - uavhengig av særegne personlige skavanker som ikke passer inn i skjønnhetsidealet. 

Et skjønnhetsideal er også kulturelt betinget. Det med å ha glatt og rynkefri hud er et tegn på vellykkethet i den forstand at man ikke har måtte anstrenge seg i forhold til arbeid eller sosialt. Man kan lese mye ved å tolke et ansikt til en eldre person der trekkene i ansiktet etter et langt liv har formet personen etter det livet vedkommende har levd. Det å studere et ansikt kan gi deg masse informasjon indirekte - og jo eldre personen er, jo lettere blir det. 

Kanskje er det denne "nakenheten" jeg føler på. At jeg avslører meg selv. Nå beveger jeg meg mer og mer på bærtur. Men dette er nok først å fremst i hodet mitt. 

Jo mer jeg tenker på det - desto mer irritert blir jeg over at jeg lar meg plage over noe som angår utsendte. Jeg har alltid vært sånn helt passe fornøyd med meg selv. Aldri tenkt så mye over det ene eller det andre. Derfor er det også litt sært at en fire cm lang "fjord" i panna skal plage meg så mye. 

Anonymous poster hash: 839c7...4e8

Lenke til kommentar
Gjest 839c7...4e8
Corp Por skrev (15 minutter siden):

Litt vanskelig å se skikkelig på bildet. Det var litt for nære - men det så nå ikke ut som noe unormalt?

Jeg får inntrykk av at dette virkelig er ei greie som kun er i hodet ditt 😑 no pub intended. Vi har alle våre greier som føles som en ordentlig kink i rustningen. Noen ganger kan det være en at tingene som gjør deg attraktiv.

Som ene eksen min. Hun hadde ei skjev fortann som lå foran den andre. Plagde henne voldsomt. I mine øyne så var det en av tingene som gjorde henne så søt.

Er enig i at dette er noe som har gått i hode på meg. Jeg tror alle har sine greier - og det er nettopp det uperfekte ved oss som gjør oss litt forskjellige og unike. Kanskje dette plager meg fordi jeg blir påminnet en tid med mye stress og psykisk sykdom som gjorde meg veldig anspent i lange perioder med mye smerter. At det er et synlig tegn på min fortid som jeg ønsker å ikke fokusere for mye på.

Dette med botox og lignende er nok uaktuelt. Jeg googlet prisen - og 3000 kr,- er det ikke verd. 😜 Jeg har også aldri vært en fan av å pynte på utsende på denne måten. Jeg mener at en sunn og frisk person ser naturlig pen ut - uavhengig av særegne personlige skavanker som ikke passer inn i skjønnhetsidealet. 

Et skjønnhetsideal er også kulturelt betinget. Det med å ha glatt og rynkefri hud er et tegn på vellykkethet i den forstand at man ikke har måtte anstrenge seg i forhold til arbeid eller sosialt. Man kan lese mye ved å tolke et ansikt til en eldre person der trekkene i ansiktet etter et langt liv har formet personen etter det livet vedkommende har levd. Det å studere et ansikt kan gi deg masse informasjon indirekte - og jo eldre personen er, jo lettere blir det. 

Kanskje er det denne "nakenheten" jeg føler på. At jeg avslører meg selv. Nå beveger jeg meg mer og mer på bærtur. Men dette er nok først å fremst i hodet mitt. 

Jo mer jeg tenker på det - desto mer irritert blir jeg over at jeg lar meg plage over noe som angår utsendte. Jeg har alltid vært sånn helt passe fornøyd med meg selv. Aldri tenkt så mye over det ene eller det andre. Derfor er det også litt sært at en fire cm lang "fjord" i panna skal plage meg så mye. 

Anonymous poster hash: 839c7...4e8

Lenke til kommentar
Gjest 839c7...4e8
Corp Por skrev (15 minutter siden):

Litt vanskelig å se skikkelig på bildet. Det var litt for nære - men det så nå ikke ut som noe unormalt?

Jeg får inntrykk av at dette virkelig er ei greie som kun er i hodet ditt 😑 no pub intended. Vi har alle våre greier som føles som en ordentlig kink i rustningen. Noen ganger kan det være en at tingene som gjør deg attraktiv.

Som ene eksen min. Hun hadde ei skjev fortann som lå foran den andre. Plagde henne voldsomt. I mine øyne så var det en av tingene som gjorde henne så søt.

Er enig i at dette er noe som har gått i hode på meg. Jeg tror alle har sine greier - og det er nettopp det uperfekte ved oss som gjør oss litt forskjellige og unike. Kanskje dette plager meg fordi jeg blir påminnet en tid med mye stress og psykisk sykdom som gjorde meg veldig anspent i lange perioder med mye smerter. At det er et synlig tegn på min fortid som jeg ønsker å ikke fokusere for mye på.

Dette med botox og lignende er nok uaktuelt. Jeg googlet prisen - og 3000 kr,- er det ikke verd. 😜 Jeg har også aldri vært en fan av å pynte på utsende på denne måten. Jeg mener at en sunn og frisk person ser naturlig pen ut - uavhengig av særegne personlige skavanker som ikke passer inn i skjønnhetsidealet. 

Et skjønnhetsideal er også kulturelt betinget. Det med å ha glatt og rynkefri hud er et tegn på vellykkethet i den forstand at man ikke har måtte anstrenge seg i forhold til arbeid eller sosialt. Man kan lese mye ved å tolke et ansikt til en eldre person der trekkene i ansiktet etter et langt liv har formet personen etter det livet vedkommende har levd. Det å studere et ansikt kan gi deg masse informasjon indirekte - og jo eldre personen er, jo lettere blir det. 

Kanskje er det denne "nakenheten" jeg føler på. At jeg avslører meg selv. Nå beveger jeg meg mer og mer på bærtur. Men dette er nok først å fremst i hodet mitt. 

Jo mer jeg tenker på det - desto mer irritert blir jeg over at jeg lar meg plage over noe som angår utsendte. Jeg har alltid vært sånn helt passe fornøyd med meg selv. Aldri tenkt så mye over det ene eller det andre. Derfor er det også litt sært at en fire cm lang "fjord" i panna skal plage meg så mye. 

Anonymous poster hash: 839c7...4e8

Lenke til kommentar

Bildet er vel nære ja. Tviler på at det er så mange som legger merke til dette i det daglige. Men at det plager deg er nok til å vurdere å gjøre noe med det - da dette faktisk er noe som kan løses ganske greit med minimalt inngrep og du faktisk er en 35 år gammel mann. Synes ikke det er noe galt i at folk tar et grep når de runder en viss alder. Jeg må nok ha bukplastikk selv fordi jeg går ned ganske kraftig i vekt.

Lenke til kommentar

Hei!

Det jeg hadde gjort om jeg hadde et liknende problem, er nettopp varme og dyp massasje hver dag (helst to ganger pr dag, morgen og kveld, bare husk krem etterpå). Jeg tror at du må absolutt bli kvitt spenningen. I tillegg til at den ødelegger utseende, er det absolutt ikke bra å føle det, selv om du er blitt så vant til det at du ikke merker det. 
Altså, prøv å avslappe de musklene med bevisst fokus (fokuser på pannen mentalt frem til den blir varmere), ta en varm kompress i noen minutter, masser pannen deretter med fingrene eller med en myk børste i noen minutter. Det er mulig at akupunktur kan hjelpe, det bør virke avslappende for muskler.
Prøv også å klappe med fingrene lett på pannen og de "problematiske" områdene slik at de blir litt rosa/rød, flere ganger om dagen. Da får du i hvert fall bedre blodsirkulasjon, og sunnere og friskere, "sterkere" hud. Du trenger ikke å bruke krem da, men helst vask hendene før du gjør dette. For eksempel kan dette gjøres etter hvert dobesøk.

Håper dette skal hjelpe deg (jeg er ganske sikker på det faktisk) :)

PS Jeg er litt overrasket at folk dytter deg til å få botox når du har klart sagt at dette er uaktuelt. Jeg synes heller ikke at dette er nødvendig for deg. Lykke til!
 

Lenke til kommentar
Gjest 839c7...4e8
Arundhuti skrev (3 timer siden):

Hei!

Det jeg hadde gjort om jeg hadde et liknende problem, er nettopp varme og dyp massasje hver dag (helst to ganger pr dag, morgen og kveld, bare husk krem etterpå). Jeg tror at du må absolutt bli kvitt spenningen. I tillegg til at den ødelegger utseende, er det absolutt ikke bra å føle det, selv om du er blitt så vant til det at du ikke merker det. 
Altså, prøv å avslappe de musklene med bevisst fokus (fokuser på pannen mentalt frem til den blir varmere), ta en varm kompress i noen minutter, masser pannen deretter med fingrene eller med en myk børste i noen minutter. Det er mulig at akupunktur kan hjelpe, det bør virke avslappende for muskler.
Prøv også å klappe med fingrene lett på pannen og de "problematiske" områdene slik at de blir litt rosa/rød, flere ganger om dagen. Da får du i hvert fall bedre blodsirkulasjon, og sunnere og friskere, "sterkere" hud. Du trenger ikke å bruke krem da, men helst vask hendene før du gjør dette. For eksempel kan dette gjøres etter hvert dobesøk.

Håper dette skal hjelpe deg (jeg er ganske sikker på det faktisk) :)

PS Jeg er litt overrasket at folk dytter deg til å få botox når du har klart sagt at dette er uaktuelt. Jeg synes heller ikke at dette er nødvendig for deg. Lykke til!
 

Takk for hyggelig svar. :)

Ja, jeg kjenner til at i blant store deler av Asia er ansiktsmassasje vanlig for å få bukt med spenninger i ansiktet og derav også rynker. Det var en liten oppvekker når jeg fikk en slik massasje under hudpleie i Budapest som jeg nevnte i første post. Hvor anspent jeg er - så jeg tenker også at det må finnes noe som kan "roe ned" stresset. Jeg har sett på Amazon blant annet - maskiner, type: https://www.amazon.com/s?k=Galvanic+Facial+Machines&i=beauty&rh=n%3A7792502011&s=price-asc-rank&_encoding=UTF8&c=ts&qid=1611320160&ts_id=7792502011&ref=sr_st_price-asc-rank

Men jeg er alltid skeptisk til slike dingser. Ser de ligger på ca 600 - 1000 kr,- inkl frakt og mva. Er kanskje verd å prøve.  

Anonymous poster hash: 839c7...4e8

Lenke til kommentar
Gjest 839c7...4e8 skrev (På 22.1.2021 den 13.57):

Takk for hyggelig svar. :)

Ja, jeg kjenner til at i blant store deler av Asia er ansiktsmassasje vanlig for å få bukt med spenninger i ansiktet og derav også rynker. Det var en liten oppvekker når jeg fikk en slik massasje under hudpleie i Budapest som jeg nevnte i første post. Hvor anspent jeg er - så jeg tenker også at det må finnes noe som kan "roe ned" stresset. Jeg har sett på Amazon blant annet - maskiner, type: https://www.amazon.com/s?k=Galvanic+Facial+Machines&i=beauty&rh=n%3A7792502011&s=price-asc-rank&_encoding=UTF8&c=ts&qid=1611320160&ts_id=7792502011&ref=sr_st_price-asc-rank

Men jeg er alltid skeptisk til slike dingser. Ser de ligger på ca 600 - 1000 kr,- inkl frakt og mva. Er kanskje verd å prøve.  

Anonymous poster hash: 839c7...4e8

Dette er massasje som kan virke forebyggende, uten forskning som bekrefter resultater, og som ikke vil fjerne rynker som allerede er der. Hadde det fantes kremer eller massasje eller noe som fikk rynker til å forsvinne, så hadde alle vært rynkefrie i dag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...