Gå til innhold

Forskere: Nesten all global oppvarming skyldes mennesker


Anbefalte innlegg

Frank Olsen skrev (43 minutter siden):

Joda, men en så stor variasjon i løpet av en måned er umulig uten at varmetilførselen reduseres eller at varmen "slippes ut".
Dersom klimagassene virker slik "forskerne" påstår ville man ikke kunnet få et 0,3 graders globalt temperaturfall i løpet av en måned. 

Har lurt på det samme. Ville ha forventet at globalt ville temperaturen fra måned til måne være innenfor hundredeler.

Driver ofte med temperatur målinger. Om jeg fikk så mye støy ville jeg vurdert tetthet på antall sensorer, repeterbarhet i målekjede, ev feil kilder. 
 

Hadde jeg overvåket energinivå i en fjernvarmetank som var noe tusen kubikk ville jeg forventet en svært sakte endring basert på omgivelsetemperatur om ikke energi ble tilført. Hadde jeg målt 17.63grader en dag 17.44 neste dag og 17.73 tredje dagen hadde jeg regnet ut hvor mye energi i kwh jeg måtte ha tilført for å få endringen. Om det ikke hadde vert en naturlig forklaring på ville jeg sagt at jeg har forhold jeg ikke forstår/ repeterbarhet er for dårlig eller følerne er feilplassert. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når vi snakker om temperatur, så ser jeg at mange på Reddit deler artikler som snakker om at Polar Vortex har flyttet på seg. Dvs. at kalde arktiske luftstrømmer skyves nedover, noe som medfører ekstrem kulde andre steder enn normalt. Spesielt synlig iom. at Spania fikk snø og andre områder i Europa lukter på kulderekorder.

Dette er, visstnok, noe som skjer fra tid til annen, og det vil gå tilbake til normalen etterhvert. Ville derfor ikke nødvendigvis brukt dette for noe som helst i hva angår å predikere klima.

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (9 timer siden):

Joda, men en så stor variasjon i løpet av en måned er umulig uten at varmetilførselen reduseres eller at varmen "slippes ut".
Dersom klimagassene virker slik "forskerne" påstår ville man ikke kunnet få et 0,3 graders globalt temperaturfall i løpet av en måned. 

Hvor er statistikken du baserer dette på?

Det er nok en god grunn til at klimavitenskapen sammenligner global temperatur med samme måned foregående år, ikke foregående måned.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (33 minutter siden):

Hvor er statistikken du baserer dette på?

Det er nok en god grunn til at klimavitenskapen sammenligner global temperatur med samme måned foregående år, ikke foregående måned.

Ja vi kan godt sammenligne med desember 2019, og også de 4 foregående desember månedene for den saks skyld:

Desember 2015: 1,16 grader over referanseperioden (1951-1980)
Desember 2016: 0,86 grader over
Desember 2017: 0,94 grader over
Desember 2018: 0,92 grader over
Desember 2019: 1,09 grader over
Desember 2020: 0,81 grader over

Slik hopper temperaturen opp og ned som en jojo med forskjeller på 0,3 grader fra måned til måned,
og med en forskjell på nesten 0,6 grader i løpet av 4 måneder, fra februar 2016 til juni 2016.
En så stor GLOBAL temperaturforandring i løpet av så kort tid er rett og slett ikke mulig.

https://data.giss.nasa.gov/gistemp/tabledata_v4/GLB.Ts+dSST.txt

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 time siden):

Ja vi kan godt sammenligne med desember 2019, og også de 4 foregående desember månedene for den saks skyld:

Desember 2015: 1,16 grader over referanseperioden (1951-1980)
Desember 2016: 0,86 grader over
Desember 2017: 0,94 grader over
Desember 2018: 0,92 grader over
Desember 2019: 1,09 grader over
Desember 2020: 0,81 grader over

Slik hopper temperaturen opp og ned som en jojo med forskjeller på 0,3 grader fra måned til måned,
og med en forskjell på nesten 0,6 grader i løpet av 4 måneder, fra februar 2016 til juni 2016.
En så stor GLOBAL temperaturforandring i løpet av så kort tid er rett og slett ikke mulig.

https://data.giss.nasa.gov/gistemp/tabledata_v4/GLB.Ts+dSST.txt

Tabellen du viser til er temperaturvariasjon mot en referanseperiode for hver enkelt måned. Det er ingen sammenligning med foregående måned i absolutt temperatur, og dermed heller ikke en kilde til din påstand om at den globale temperaturen har sunket 0,3 grader på en måned.

Hvor mye er det vanlig at den globale temperaturen endrer seg fra november til desember?

Endret av spiff42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (13 minutter siden):

Tabellen du viser til er temperaturvariasjon mot en referanseperiode for hver enkelt måned. Det er ingen sammenligning med foregående måned i absolutt temperatur, og dermed heller ikke en kilde til din påstand om at den globale temperaturen har sunket 0,3 grader på en måned.

Hvor mye er det vanlig at den globale temperaturen endrer seg fra november til desember?

Det er jo en sammenligning med foregående måned all den tid alt baserer seg på referanseperioden 1951-1980.
Når så den globale temperaturen i november 2020 var 1,11 grader over denne referanseperioden mens den i desember var 0,81 grader over så har jo temperaturen sunket med 0,3 grader.

Hvor mye som er vanlig forandring mellom november og desember er umulig å si; noen år går jo temperaturen opp, andre år går den ned fra november til desember.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (22 minutter siden):

Det er jo en sammenligning med foregående måned all den tid alt baserer seg på referanseperioden 1951-1980.
Når så den globale temperaturen i november 2020 var 1,11 grader over denne referanseperioden mens den i desember var 0,81 grader over så har jo temperaturen sunket med 0,3 grader.

Hvor mye som er vanlig forandring mellom november og desember er umulig å si; noen år går jo temperaturen opp, andre år går den ned fra november til desember.

 

Hvis hver måned har en egen referanseverdi blir en slik sammenligning feil.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pirkko Rygh skrev (19 timer siden):

Olje er olje, i hydraulikkoljen er det mye giftige tilsetninger, uten at jeg vet hva, jeg er biolog, ikke kjemiker.

https://www.linkedin.com/pulse/did-you-know-hydraulic-fluids-can-kill-j-eric-freimuth

Riktig at oljene er svært lite gunstige for miljøet i store kvanta, men selv tusenvis av liter er nesten ingenting. Til og med om man kun snakker lokalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

@Frank Olsen Helt riktig. Det er 30 års referanser som brukes, men referansen er ikke glidende fra år til år.

Meteorologenes referanseperiode for "normalt vær" ble nylig endret fra 1961-1990 til 1991-2020.

Jada, men NASA bruker altså fremdeles perioden 1951-1980....
Sannsynligvis for å synliggjøre mest mulig global oppvarming.

En rekke land, blant annet USA, England og Australia har for øvrig brukt "glidende" 10-års normaler, 1961-1990, 1971-2000, 1981-2010, 1991-2020.

Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (1 time siden):

Riktig at oljene er svært lite gunstige for miljøet i store kvanta, men selv tusenvis av liter er nesten ingenting. Til og med om man kun snakker lokalt.

På havsul 1 skal det bygges 35 turbiner, 35x2000 l hydraulikkolje, 70 000 l på området med fuglefjell Runge og gyteområde med sild, blir det større havari må det jo få betydning.

 

Lenke til kommentar
Pirkko Rygh skrev (1 minutt siden):

På havsul 1 skal det bygges 35 turbiner, 35x2000 l hydraulikkolje, 70 000 l på området med fuglefjell Runge og gyteområde med sild, blir det større havari må det jo få betydning.

70m3 er betydelig. Men ikke veldig skremmende.

Jeg vil tro at kun en brøkdel av dette faktisk renner ut selv om alle 35 vindturbinene havarerer samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (5 timer siden):

Referanseverdien går jo over en periode på 30 år, det som er vanlig innen vær- og klimareferanser.
Hva skulle man ellers sammenlignet med ?

Og en bestemt måned sammenlignes vel med referanseverdien for den samme måneden. Det vil være nødvendig for å ta høyde for naturlige variasjoner i global temperatur fra en måned til den neste. I så fall vil ikke differansen på avviket mot referanseverdien mellom to måneder være det samme som temperaturendringen mellom de samme månedene.

Uansett, det blir neppe noe mer riktig å bruke værendring over kort tid til å si noe bastant om klimaendringer selv om det gjøres på en global skala. Snarere tvert i mot.

Endret av spiff42
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Klimasaken avsløres i grundig GRATIS eBok av dr. Poyet.

Noe for Tekna-folk å lese.

The Rational Climate e-Book

https://wattsupwiththat.com/2021/01/18/the-rational-climate-e-book/

Patrice Poyet has just published a new 431-page eBook entitled, The Rational Climate e-Book, it is free to download here. Dr. Poyet studied geochemistry, remote sensing, and computer science at Ecole des Mines de Paris / Nice University. He received his doctorate in 1986. As an expert computer modeler, he spends much of the book evaluating climate computer models and uncovers their often-unstated underlying assumptions.

The Rational Climate e-Book – Watts Up With That?

 

Lenke til kommentar
P. Tuvnes skrev (På 22.1.2021 den 22.05):

Klimasaken avsløres i grundig GRATIS eBok av dr. Poyet.

Noe for Tekna-folk å lese.

The Rational Climate e-Book

https://wattsupwiththat.com/2021/01/18/the-rational-climate-e-book/

Patrice Poyet has just published a new 431-page eBook entitled, The Rational Climate e-Book, it is free to download here. Dr. Poyet studied geochemistry, remote sensing, and computer science at Ecole des Mines de Paris / Nice University. He received his doctorate in 1986. As an expert computer modeler, he spends much of the book evaluating climate computer models and uncovers their often-unstated underlying assumptions.

The Rational Climate e-Book – Watts Up With That?

 

Hva er egentlig budskapet sett i forhold til de løpende observasjonene av endringer i klimaet som pågår?  Det er vel det faktum at man ikke kjenner konsekvensene som er en av grunnene til at man ønsker å redusere dagens fosilbaserte karbonutslipp. Da gir det jo ingen mening å kritisere at man ikke kan beregne eksakt hvordan endringene vil forløpe.

Så er vel ikke dette verket gratis. Det er vel heller slik at vesentlig kunnskap og ny innsikt bør formidles, og at noen av prinsippielle grunner betaler for dette.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 22.1.2021 den 7.35):

Når vi snakker om temperatur, så ser jeg at mange på Reddit deler artikler som snakker om at Polar Vortex har flyttet på seg. Dvs. at kalde arktiske luftstrømmer skyves nedover, noe som medfører ekstrem kulde andre steder enn normalt. Spesielt synlig iom. at Spania fikk snø og andre områder i Europa lukter på kulderekorder.

Dette er, visstnok, noe som skjer fra tid til annen, og det vil gå tilbake til normalen etterhvert. Ville derfor ikke nødvendigvis brukt dette for noe som helst i hva angår å predikere klima.

Helt riktig, NAO (nord-atlantiske oscillasjonen) heter fenomenet, det var også grunnen for at temperaturen i 2020 ble over års-middeltemperaturen i Norge.

Værstat.no har en grei forklaring på dette fenomenet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...