Gå til innhold

Hunden bet meg - tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang. det med dominans er jeg ganske sikker på.

Ellers er jeg helt enig med deg at det finnes utallige måter å trene hund på, og det burde det være all den tid hunder er så forskjellige.

Milan gjør jo også ting som er helt greit. Som du nevner dette med å la hunden vente til man har gått ut døra selv eller vente på værsågod til maten. Men dette tror jeg handler mer om å trene hunden på impulskontroll fremfor at den blir dominant.

Er bare disse tingene som går på å strupe, sparke og gi bikkja støt for å markere hvem som er "flokklederen" jeg og mange med meg har gått bortifra. Men det skal sies at dette var helt vanlige treningsmetoder for ikke veldig mange årene tilbake. Og de funket, men det var fordi bikkjene var tuktet livredde og ikke nødvendigvis respekterte oss som ledere. De gjorde det de skulle i frykt for å få straff hvis de ikke gjorde det. Og mye av dette driver Milan med fortsatt. Eller hvertfall sist jeg så en av filmene hans.

Jeg tror ikke du gjør noe av dette selvfølgelig, siden du sier dere ønsker å ha en positiv tilnærming til treninga. Og der vil jeg legge til en ting.

Jeg som har brukt både negativ straff og positiv belønning som metode for å få frem tjenestehunder, kan bare si at de hundene jeg har hatt som er trent med fokus på positiv belønning er helt andre dyr. De gjør en bedre jobb, samarbeidet med fører er lystbetont istedet for fryktbasert, de blir familiehunder og de viser generelt en helt annen entusiasme i hverdagen. 

 

Lenke til kommentar
Juggel skrev (5 timer siden):

Ang. det med dominans er jeg ganske sikker på.

Ellers er jeg helt enig med deg at det finnes utallige måter å trene hund på, og det burde det være all den tid hunder er så forskjellige.

Milan gjør jo også ting som er helt greit. Som du nevner dette med å la hunden vente til man har gått ut døra selv eller vente på værsågod til maten. Men dette tror jeg handler mer om å trene hunden på impulskontroll fremfor at den blir dominant.

Er bare disse tingene som går på å strupe, sparke og gi bikkja støt for å markere hvem som er "flokklederen" jeg og mange med meg har gått bortifra. Men det skal sies at dette var helt vanlige treningsmetoder for ikke veldig mange årene tilbake. Og de funket, men det var fordi bikkjene var tuktet livredde og ikke nødvendigvis respekterte oss som ledere. De gjorde det de skulle i frykt for å få straff hvis de ikke gjorde det. Og mye av dette driver Milan med fortsatt. Eller hvertfall sist jeg så en av filmene hans.

Jeg tror ikke du gjør noe av dette selvfølgelig, siden du sier dere ønsker å ha en positiv tilnærming til treninga. Og der vil jeg legge til en ting.

Jeg som har brukt både negativ straff og positiv belønning som metode for å få frem tjenestehunder, kan bare si at de hundene jeg har hatt som er trent med fokus på positiv belønning er helt andre dyr. De gjør en bedre jobb, samarbeidet med fører er lystbetont istedet for fryktbasert, de blir familiehunder og de viser generelt en helt annen entusiasme i hverdagen. 

 

Jeg tror faktisk jeg er helt enig med deg. Positiv innlæring er jo akkurat det vi har drevet med hele veien. Dette lærte vi også på valpekurset som blodferske hundeeiere for 11 år siden. Men det er EN ting vi ikke klarte og få til med positiv innlæring og det var å få hunden til å gå pent i bånd. Det funket på ALT annet, men ikke på dette. Til tross for at vi lokket både med blodbiff og softis. Vår Golden Retriever er usedvanlig glad i mat og godbiter. Det har nok reddet oss i mange sotuasjoner. Men å gå pent i bånd? Ikke snakk om. Ikke en gang kursleder dikk til dette med vår hund. 

Så da gikk jeg litt hardere til verks. Noe som funket utmerket. Når jeg ble mer bestemt og sta så tok det ikke lang tid før dette med å gå pent funket som bare det. Og siden har han fått pent på kommando. Vi la til en kommando "Pent" og den skjønner han veldig godt. 

Derfor aå tror jeg de fleste av oss og kanskje spesielt Milan som stort sett får i oppgave og hjelpe problemhunder med utrente eiere enkelte ganger må gå hardere til verks. Med en valp tror jeg det er mye lettere. 

Lenke til kommentar

For å utdype litt:

Jeg er (som du leser i første post) helt enig i det du skriver med positiv innlæring. Dette bør brukes i absolutt alle situasjoner fra hunden er valp. Mener jeg. Så langt det er mulig. Dette har vi klart hele veien, bortsett fra EN episode hvor verken vi eller en proff hundetrener klarte og innøve å gå pent med positiv innlæring. 

Jeg visste jo at jeg skulle få det til, men ikke med positiv innlæring. Noen ganger så må man bruke andre metoder. Så jeg valgte å bruke Cæsar metoden hvor jeg dro båndet oppover så fort hunden begynte og dra eller gå forran meg. Det tok kanskje 10 minutter før den begynte å skjønne lunta. 

Husk at det vi ser på TV vedrørende Milan er hans metode for å "fikse" problematferd med hunder som har litt tyngre bagasje samt eiere som strengt tatt ikke burde hatt hund i utgangspunktet. Altså ofte fullstendige skakkjørte situasjoner som skal fikses på kort tid. 

I disse tilfellene synes jeg metodene hans er gode, fordi disse metodene gagner mer enn det ødelegger på langsikt. 

Lenke til kommentar

Det eneste stedet vi kanskje er litt uenige og hvor jeg skal inrømme jeg heller ikke er helt sikker, er det med dominans. Jeg ser det bare på vår egen hund. Hadde vi ikke satt grenser, så hadde den ligget i sofaen, oppå oss i sengen, den hadde spist mat fra kjøkkenbenken og den hadde trolig til slutt britt aggressiv og dominerende hvis den ikke fikk det som den ville. 

Legg til en usikker eier som ikke forstår greia, så har man plutselig på sikt en tikkende bombe. Om ikke hunden skulle angripe eller bite, så vil den i vertfall bli vanskelig å ha med å gjøre.

Å bare for å si det. Det du nevner med å strupe/sparke bikkja bør ALDRI gjøres, uansett grunn under opplæring. Eneste grunn til å bli fysisk mot en hund er hvis du evt. skulle bli angrepet og man skal forsvare seg selv. 

Selvsagt er jeg helt og holdent 100% i mot "straff" i den formen. Jeg blir faktisk sint når jeg ser slikt. 

Nå er det ikke veldig ofte jeg ser Milan utføre slike ting, men disse metodene er jeg i mot ja. men ellers så synes jeg han har mye fornuftig og komme med. Spesielt med tanke på og rette opp problematferd grunnet uvitende eiere og en hund med tung bagasje. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Men til TS:

Slik jeg har forstått ut fra hva du skriver, så beit ikke hunden deg for å skade deg. Hadde den villet det, så hadde du ikke hatt noe mer hånd igjen. Men det betyr ikke at atferden til hunden må aksepteres. En hund SKAL IKKE bite oss mennesker. Det er stor forskjell på lekebitt hvor hunden bommer litt på ballen og biter deg i fingeren og en hund som går bort til deg og småbiter deg i hånden med vilje. 

Hvorfor dette skjer kan man jo bare synse om siden vi ikke har sett hundens signaler før dette, men det SKAL ikke aksepteres og det må slås ned på med en gang. 

Skal jeg synse en del, så virker det på meg som om hunden din mangler impuls kontroll (som andre har nevnt). Han er glad og vil leke og klarer ikke å "styre seg". Han vil ha en reaksjon fra deg og dermed var det kanskje derfor han nappet deg litt i hånden. 

Derfor er min anbefaling (hvis det jeg skrev over stemmer) at dere trener SKIKKELIG på impulskontroll. Dette kan kreve MYE tålmodighet og er dere flere som eier hunden så må ALLE være med på og trene og dere må være konsekvente.

Ikke gi hunden noen tilbakemelding om den biter. Hunden må lære seg at biting medfører straff i form av at det blir kjedelig. Så hver gang hunden biter deg, så trekker du deg pent unna, setter deg ned i sofaen og ignorerer hunden 100%. Du snakker ikke til den og du ser ikke på den. Etter hvert vil den gi opp og legge seg ned. Når den ligger på gulvet og er avslappet så kan du reise deg opp og invitere til lek. 

Lek med hunden helt til den evt. blir litt for ivrig og biter deg med vilje (ikke ved at den bommer på ballen. Det kan skje). Da trekker du deg sagt bort igjen og ignorere den. 

Det samme gjelder når du feks. skal gi hunden mat i skåla. Tren på at hunden skal sitte og være avslappet før du setter ned skålen med mat. Hvis den nistirrer på skålen, så sett den ikke ned. Enten skal hunden se på deg, eller så skal den evt. legge seg ned eller titte bort. Først DA setter du ned skålen. 

Skal du ut å gå tur så sørg for at hunden ikke løper først ut døra. Husk, det er DU som bestemmer. Løper hunden ut først, så la døren stå åpen og sett deg ned i soafen eller noe til hunden kommer inn igjen. Tar det lang tid, så sett på TV'en og se en film eller noe. Når hunden kommer inn igjen så reiser du deg opp og går mot utgangsdøren rolig. Finn frem båndet etc. 

Skjer det samme igjen, så repeter det jeg skrev over. 

Hunden MÅ forstå at samme hva den gjør så klarer den ikke å påvirke deg. Den eneste gangen hunden har lov til å påvirke deg er når dere leker. Lag en kommando som betyr lek som hunden skjønner. feks. "Fri" eller noe. Dette er kjempebelønning for hunden og da er det meste lov. Men IKKE biting med vilje. Det skal du aldri akseptere. Biter den deg som eier, så vil den garantert bite andre. Om ikke hardt, så hardt nok til at du kan få problemer. 

Nå er det sikkert mange nyanser og meninger rundt det jeg har skrevet og det er ikke sikkert det er fasiten for deg, men hovedpoenget er at du skal opptre som en rolig og balansert eier som ikke lar deg rikke av pinnen. På den måten vil hunden få respekt for deg. Du vil også få en roligere og balansert hund. 

Altså hvis signalene jeg tilket rundt det du skrev stemmer. 

Hvis hunden din faktisk er aggressiv, så kan det hende det har gått for langt og at du trenger profesjonell hjelp. Men stort sett handler det om usikkerhet hos hunden, og eller dårlig oppdragelse. Det er ALDRI hunden sin feil. Det er du som eier som har ansvaret. Hele tiden. 

Derfor mener jeg man skulle innført et sertifikat for å kunne få lov til å eie en hund. Noe som legger listen litt høyere enn å hente en gratis valp på Finn. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Bjerknez skrev (På 2021-6-9 den 17.22):

Skal ikke påstå at Milan gjør alt riktig heller, men ut fra hva jeg har sett så har han da klart og fikse de aller fleste problemene/utfordringene han har fått.

På TV ja ... 

Forøvrig; dominans hos dyr som hunder handler om sex. Seksuell dominans er ikke en greie mellom hund og menneske. Tanken om at man må "dominere" hunden sin for å unngå adferdsproblemer er både feilaktig og problematisk. 

Vær en leder, for all del. Men vær en god leder, ikke en diktator og terrorist. 

Lenke til kommentar
jonlem skrev (15 timer siden):

På TV ja ... 

Forøvrig; dominans hos dyr som hunder handler om sex. Seksuell dominans er ikke en greie mellom hund og menneske. Tanken om at man må "dominere" hunden sin for å unngå adferdsproblemer er både feilaktig og problematisk. 

Vær en leder, for all del. Men vær en god leder, ikke en diktator og terrorist. 

Altså, nå er ikke jeg noen hundeekspert, selv om jeg har hatt en hund nå i snart 12 år. Jeg er enig med deg at man ikke skal "terrorisere" hunden. Vi lærte noe som heter "positiv innlæring". Altså at man bare skulle bruke positivitet under innlæringen av ny valp. Valper skjønner lunta j**** fort og i 95% av tilfellene fungerer dette utmerket. Spesielt hvis hunden elsker mat eller belønning på andre måter og setter dette forran instinkt. De fleste "myke" hunderaser vil jeg tro gjør dette. 

Nå må vi huske at hundene man ser Milan redde på TV er allerede "problemhunder" og eierne har i 99% av tillfellene gjort det meste galt. Det aller meste handler om å endre eierne i de TV seriene jeg har sett. Jeg har ikke opplevd metodene hans veldig ille, men jeg har sett noen få episoder han bruker strømhalsbånd. Det følte jeg var litt på kanten... men kanskej nødvendig i enkelte tillfeller når hunden allerede har en innlært problematferd? 

Når det gjelder min egen hund så har vi lært den det meste. Vi har skjønt poenget med positiv innlæring. Det har fungert over alt med alle øvelser. Feks. hunden forlater ALDRIG tomtegrensen. Det har aldri skjedd at han har forlatt tomten eller stukket av. Vi lærte hunden dette tidlig hvor grensen var. Han lukker skuffer og skap på ordre, han ringer på hos moren min når han vil ha ben (dvs. nesten alltid) han er rolig og selvsikker når vi møter andre hunder, er ikke redd for fyrverkeri da vi bestemte oss for at nyttårsaften ikke skulle være en dag hvor vi låste hunden inn i kjelleren og proppet han med medisiner. 

Han bryr seg ikke om raketter og høye lyder etc. 

Men det er EN ting vi ALDRI fikk til med positiv innlæring, å det var å få den til å gå pent i bånd i begynnelsen. Ikke engang de på valpekurset klarte dette. Når hunden var ett år gammel begynte den å bli stor, og madammen begynte å irritere seg over at han dro hele tiden. 

Da bestemte jeg meg for at slaget var tapt på akkurat det området og tok litt tyngre midler til bruk. Jeg ble mer bestemt og nappet båndet oppover så fort han gikk forran meg. Når han gikk pent i noen sekunder, så fikk han godbit. Han begynte og dra igjen, men da nappet jeg hardt båndet oppover og han reagerte voldsomt på denne nappingen for det var han ikke vant til. Etter fem minutter var hele problemet løst. Nå måtte jeg bare lære madammen å være mer bestemt og konsekvent. 

I dag lever han på det tolvte året og han har gått pent i bånd de siste 11 årene. Poenget er at enkelte ganger er innstinktene sterkere enn fristelsene. jeg har en Golden Retriever. Tenk deg dem som har en "sterkere" hunderase og har oppdratt den feil hele livet og sitter igjen med en aggressiv pittbull. Jeg tror neppe godsnakk er det som fikser situasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...