Gå til innhold

Selge bolig med skattefradrag


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Holder for tiden på å selge en leilighet jeg eier, den vill etter all sannsynlighet bli solgt med tap. For tiden holder jeg på å drøye tiden ved salget da jeg meldte flytting til nåværende bolig 10.03.2020. altså nærmer det seg 12 måneder med stormskritt. 

 

Det jeg nå lurer på er hvordan disse 12 månedene beregnes. Altså, om jeg tilfeldigvis skulle ha solgt boligen i dag med avtale om overtakelse 11.03.2021, ville det da blitt beregnet som mer en 12 måneder siden jeg bodde i boligen? Eller ser en på salgsdato(i dag)?

Målet er altså å oppfylle kravet om 12 måneder før jeg selger leiligheten slik at jeg kan få igjen noe av tapet samt at jeg kan være mer fleksibel på salgspris da jeg får noe igjen. Men vill absolutt ikke gå på en smell ved å forhaste meg å selge før 11.03.2021 om det kan by på problemer.

 

Linker og info tas i mot med stor takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, zanta said:

Om du leser lenger nede i linken din, under "når regnes boligen som solgt", får du svaret ditt. Dvs. budaksept er bindande, og då er boligen solgt.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 minutter siden):

Som linken til zanta viser så er det forskjell på eigetid og butid. Eigetid er dato til dato for når du formelt stod som eigar.

Butida er dato for innflytting fram til dato for utflytting.

For at salget skal bli skattefritt må du ha budd i bustaden in minst 12 månedar i løpet av dei siste 24 månedane.

Ja, så da er det når "salget" skjer som er avgjørende for min del. Har altså ikke bodd der siden 10.03.2020, offisielt endret adresse da. Flyttet vell egentlig litt før.

Forstår det slik at salget er gjort ved bud aksept, så da kan jeg altså ikke akseptere noe bud før 11.03.2021 om jeg ønsker fradrag på skatten.

 

Litt rart i grunn, normalt sett er det jo 3 mnd overtakelse. Noe det også blir her da jeg leier den ut, så leiligheten blir ikke solgt før i juli tidligst da. Men sånn er det vell bare:)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Forstår det slik at salget er gjort ved bud aksept, så da kan jeg altså ikke akseptere noe bud før 11.03.2021 om jeg ønsker fradrag på skatten.

Det må vel være overtakingsdatoen som er den viktige datoen når poenget er at du skal ha vært den formelle eigaren i minst 1 år?
Ved budaksept så er det fortsatt du som eig huset dei neste tre månedane fram til overtakinga. Det er fyrst ved overtaking at kjøparen gir deg betalinga og du overleverer nøkkelen.

Du kan fint inngå forpliktande avtale om å selge huset (ein gong i framtida) alt i dag, det som er viktig for deg er at det fortsatt er ditt navn som står på skjøtet fram til den 11 mars.

 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Det må vel være overtakingsdatoen som er den viktige datoen når poenget er at du skal ha vært den formelle eigaren i minst 1 år?
Ved budaksept så er det fortsatt du som eig huset dei neste tre månedane fram til overtakinga. Det er fyrst ved overtaking at kjøparen gir deg betalinga og du overleverer nøkkelen.

Du kan fint inngå forpliktande avtale om å selge huset (ein gong i framtida) alt i dag, det som er viktig for deg er at det fortsatt er ditt navn som står på skjøtet fram til den 11 mars.

 

Det er botid som er mitt "problem", jeg har eid leiligheten siden 2016. 

Nå ble jeg litt forvirret, vill dette også gjelde for botid? Altså at jeg gjør avtale om salg i dag men overtakelse 01.04.2021? 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (10 minutter siden):

Botid beregnes til budaksept, ikke til andre tidspunkt.

Sikker?
Butida skal vise til den tida ein har brukt bustaden som bustad. Frå linken til zanta:

Sitat
Hva er botid?

Botiden er den tiden du har bodd i boligen.

Botid regnes fra og med den dagen du flytter inn i boligen og den avbrytes enten av tidspunktet for salg (realisasjon) eller utflyttingsdagen. Selve dagen for salg (realisasjon) eller utflytting regnes også med ved beregning av botiden. Botid regnes vanligvis bare i den perioden du er eier av boligen. Er det flere botidsperioder innenfor toårsperioden, legges disse sammen.

 Tidspunktet for salg er her presisert som når salget blir realisert, altså når den nye eigaren tek over. Budaksept og salgstidspunktet kan være samme dato dersom det er avtalt umiddelbar overtaking. Med utsatt overtaking så er det utflyttinga som er datoen ein brukar for å berekne butida.

Når skatteetaten snakker om butid så er det med utgangspunkt i lov om folkeregistrering. Der er hovudregelen at ein skal reknast som busatt der ein har oftast tek sin døgnkvile (les: overnattar).
Eg klarer derfor ikkje å sjå at skattefritaket på bakgrunn av butid skal være avhengig av formelle eigarforhold og ikkje om ein faktisk har brukt huset som bustad.

Lenke til kommentar

Her var det mange misforståelser, både av juss og av faktum. Skjerpings, folkens. 

Poenget er at du flyttet ut av den solgte boligen i mars 2020. Den selges med tap, så du ønsker at transaksjonen er skattepliktig (slik at du får fradrag). Spørsmålet er da om du har bodd i boligen 12 av de siste 24 måneder på salgstidspunktet. Etter skatteetatens veileder er salgstidspunktet lik tidspunktet for avtaleslutning, ikke overtagelse, tinglysing eller annet. 

For at transaksjonen skal være utenfor unntaket om skattefritak, altså innenfor hovedreeglen og dermed fradragsberettiget, må budaksept skje tidligst 12 måneder og 1 dag etter at du flyttet ut. Det er den første dagen du Jeg er litt usikker på om tidspunktet regnes fra du faktisk flyttet eller fra du meldte flytting (man kan vente inntil 8 dager etter faktisk flytting med å sende flyttemelding), men for å være på den sikre siden ville jeg brukt meldingsdatoen. 

Megler kan for øvrig hjelpe deg med dette. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (7 minutter siden):

Her var det mange misforståelser, både av juss og av faktum. Skjerpings, folkens. 

Poenget er at du flyttet ut av den solgte boligen i mars 2020. Den selges med tap, så du ønsker at transaksjonen er skattepliktig (slik at du får fradrag). Spørsmålet er da om du har bodd i boligen 12 av de siste 24 måneder på salgstidspunktet. Etter skatteetatens veileder er salgstidspunktet lik tidspunktet for avtaleslutning, ikke overtagelse, tinglysing eller annet. 

For at transaksjonen skal være utenfor unntaket om skattefritak, altså innenfor hovedreeglen og dermed fradragsberettiget, må budaksept skje tidligst 12 måneder og 1 dag etter at du flyttet ut. Det er den første dagen du Jeg er litt usikker på om tidspunktet regnes fra du faktisk flyttet eller fra du meldte flytting (man kan vente inntil 8 dager etter faktisk flytting med å sende flyttemelding), men for å være på den sikre siden ville jeg brukt meldingsdatoen. 

Megler kan for øvrig hjelpe deg med dette. 

Supert, takk for hjelpen! Da avventer jeg med å gå ned i pris enn så lenge:)

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (30 minutter siden):

Sikker?
Butida skal vise til den tida ein har brukt bustaden som bustad. Frå linken til zanta:

 Tidspunktet for salg er her presisert som når salget blir realisert, altså når den nye eigaren tek over. Budaksept og salgstidspunktet kan være samme dato dersom det er avtalt umiddelbar overtaking. Med utsatt overtaking så er det utflyttinga som er datoen ein brukar for å berekne butida.

Når skatteetaten snakker om butid så er det med utgangspunkt i lov om folkeregistrering. Der er hovudregelen at ein skal reknast som busatt der ein har oftast tek sin døgnkvile (les: overnattar).
Eg klarer derfor ikkje å sjå at skattefritaket på bakgrunn av butid skal være avhengig av formelle eigarforhold og ikkje om ein faktisk har brukt huset som bustad.

Ja, sikker.

Du kan lese et eksempel på den nettsiden som belyser temaet noe.

Under "Når regnes boligen som solgt" lenger ned på siden, står det også at boligen regnes som realisert når budet er akseptert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...