Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klarer ikke å forstå hvordan tegne flerlinjeskjema


Anbefalte innlegg

Vet ikke hva slags regler man skal opprettholde eller noe. Har vært på elektro i et halvt år og skjønner fortsatt ikke bæret av det. Når skal lederne til forskjellige punkt i koblinsboksen f.eks. Er det noen som har noen faste regler jeg kan forholde meg til når det kommer til flerlinjeskjema?

Dette skjemaet (bilde) for eksempel, har ikke peiling på hvordan jeg gjør den og jeg tror ikke dette er rett i det hele tatt.

123123.PNG

Endret av veit ikkje
Trengte eksempel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer veldig an på situasjonen. Om det går an å få hele skjemaet på 1 side prøver jeg ofte på det, men hvis ikke så er det best å gjøre det så ryddig som mulig.

Ofte tar man tilførsel på venstre side, eller nede til venstre, og avganger til høyre, men ikke alltid. Kommer an på om det er sterkstrøm eller svakstrøm. Enkelte steder lager man skjema sånn at det ligner på en tegning, men det er uvanlig. Det er nokså uvanlig å lage flerlinjeskjema for boliginstallasjon slik som på tegningen over (foruten for egen del for å vite hvordan det kobles).

Prøv å ta tilførselen fra venstre, så tar du stikkontakter til høyre, så lager du en boks på midten med koblingspunkter i.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, er jeg nærmere her? (første bildet) Jeg vet ikke hvordan jeg skal få lampen inn i bildet og jeg lurer på hvordan koblingsboksen funker. Det jeg mener med er hvorfor jeg noen ganger ser flere ledninger kobles inn i et punkt og andre ganger kobles inn i forskjellige punkter? (bilde to og tre) Hva er det som bestemmer det? beklager om det er et dumt spørsmål men jeg er ikke så særlig smart.

1234.PNG

A.PNG

B.PNG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...