Jump to content
Ellen Viseth

Fylkene dropper miljøkrav: 7 av 10 nye busser går på diesel [Ekstra]

Recommended Posts

brannteppe skrev (På 21.1.2021 den 4.38):

I går mente dieseltruckførern, når jeg sporte om det var biodiesel, at "nei, det er ordentlig" diesel.

Hvorfor er biodiesel ikke "ordentlig"?

Jeg flirte bare, men egentlig er dette trist...

Biodiesel er som regel befengt med flere problemer enn fossil diesel. Den er ofte mindre energitett, tar til seg vann, dårligere smøreegenskaper og kan kreve høyere temperatur. Motorene kan miste ytelse, vann og dieseldyr kan gi problemer osv.

Totalt sett ikke noe håpløst drivstoff men krever mere omtanke for dem som betjener utstyret.

Share this post


Link to post
15 minutes ago, trikola said:

Du trenger kanskje også ny lesebrille: om levetiden står det noe under fordelene, ikke ulempene - https://no.wikipedia.org/wiki/Trolleybuss

 

verdens største wikipedia sier at ulemper er: Higher capital cost of equipment - Trolleybuses are often long-lived equipment, with limited market demand. This generally leads to higher prices relative to internal combustion buses. The long equipment life may also complicate upgrades.

jeg henter mine informasjonene fra det anglofone internet.

Edited by brannteppe
  • Like 1

Share this post


Link to post
3 minutes ago, Trestein said:

Biodiesel er som regel befengt med flere problemer enn fossil diesel. Den er ofte mindre energitett, tar til seg vann, dårligere smøreegenskaper og kan kreve høyere temperatur. Motorene kan miste ytelse, vann og dieseldyr kan gi problemer osv.

Totalt sett ikke noe håpløst drivstoff men krever mere omtanke for dem som betjener utstyret.

mindre energitett, enn naturgass?

dårligere smøring, enn naturgasstilsettning?

høyere temperatur i sylindern?

vannutskillern tar ut vannet og nødfiltern tar seg av dieseldyran.

Hva med prisen da? Biodiesel er jo neppe overpriset, eller?

  • Like 1

Share this post


Link to post
brannteppe skrev (1 minutt siden):

verdens største wikipedia sier at ulemper er: Higher capital cost of equipment - Trolleybuses are often long-lived equipment, with limited market demand. This generally leads to higher prices relative to internal combustion buses. The long equipment life may also complicate upgrades.

jeg henter mine informasjonene fra det anglofile internet.

Den største fordelen med trollybusser miljøteknisk er at de ikke trenger store batterier. Det gjør klimaavtrykket lavere.

Dessuten bruker de mindre energi pga at de er minst 2 tonn lettere enn en batteribuss. Det er også bra. 

Share this post


Link to post
5 minutes ago, Trestein said:

Den største fordelen med trollybusser miljøteknisk er at de ikke trenger store batterier. Det gjør klimaavtrykket lavere.

Dessuten bruker de mindre energi pga at de er minst 2 tonn lettere enn en batteribuss. Det er også bra. 

koffor er det ikke storsatsning på trolleybusser, men hydrogen?

Share this post


Link to post
brannteppe skrev (Akkurat nå):

mindre energitett, enn naturgass?

dårligere smøring, enn naturgasstilsettning?

høyere temperatur i sylindern?

vannutskillern tar ut vannet og nødfiltern tar seg av dieseldyran.

Hva med prisen da? Biodiesel er jo neppe overpriset, eller?

Naturgass har høyere energitetthett pr kg enn diesel. Vanlig diesel ligger på 42.6MJ/kg. Naturgass på 49.3

Problemet med naturgass er at det ikke finnes effektive lastebil motorer for å bruke den. For å klare avgass krav må motorene kjøres med lambda 1 og med katalysator. Det gir drosseltap på lav belastning og store termiske tap på høy belastning. Skal motorene kjøles med biogass blir forbruk høyt.

Skipsmotorer på biogass går med magerblanding. De antenner med forkammer eller diesel. Det finnes motorer med tennplugg tenning og relativt mager blanding men ikke som lastebilmotorer.

Typisk motorer fra 1000-3000kw kjører vanlig tennplugg og mager blanding. Men de egner seg best for stasjonær drift.

  • Like 1

Share this post


Link to post
brannteppe skrev (1 minutt siden):

koffor er det ikke storsatsning på trolleybusser, men hydrogen?

Folk liker ikke kjøreledningene! 
 

Men vindturbiner er ok

Share this post


Link to post
2 minutes ago, Trestein said:

Naturgass har høyere energitetthett pr kg enn diesel. Vanlig diesel ligger på 42.6MJ/kg. Naturgass på 49.3

Problemet med naturgass er at det ikke finnes effektive lastebil motorer for å bruke den. For å klare avgass krav må motorene kjøres med lambda 1 og med katalysator. Det gir drosseltap på lav belastning og store termiske tap på høy belastning. Skal motorene kjøles med biogass blir forbruk høyt.

Skipsmotorer på biogass går med magerblanding. De antenner med forkammer eller diesel. Det finnes motorer med tennplugg tenning og relativt mager blanding men ikke som lastebilmotorer.

Typisk motorer fra 1000-3000kw kjører vanlig tennplugg og mager blanding. Men de egner seg best for stasjonær drift.

vet du noen gassmotorlevrandør i norge?

men tilbake til biodiesel.

7 av 10 fylkene droppet den pga pris. Er den så fryktelig dyrt, eller hvor får jeg kjøpt ren biodiesel til hytta eller snekken?

Share this post


Link to post
6 minutes ago, Trestein said:

Folk liker ikke kjøreledningene! 
 

Men vindturbiner er ok

ingen har sett havindpaker sim ligger mere, enn 50nm fra kysten.

folk liker ingenting som dem må tilpasse seg til og så dør dem ut og  de som gidder å tilpasse seg overlever og slik fungerer the cirkel of life .:lol:

Edited by brannteppe

Share this post


Link to post
brannteppe skrev (15 minutter siden):

vet du noen gassmotorlevrandør i norge?

men tilbake til biodiesel.

7 av 10 fylkene droppet den pga pris. Er den så fryktelig dyrt, eller hvor får jeg kjøpt ren biodiesel til hytta eller snekken?

Det blir laget gassmotorer og dieselmotorer i norge. Problemet er at de minste motorene er alt for store for en buss. De blir brukt i ferjer og litt større fartøy. 
 

Biodiesel er mulig å få kjøpt. Aner ikke prisen. Tror den stort sett blir solgt i store kvanta. 

Share this post


Link to post
13 minutes ago, Trestein said:

Det blir laget gassmotorer og dieselmotorer i norge. Problemet er at de minste motorene er alt for store for en buss. De blir brukt i ferjer og litt større fartøy. 
 

Biodiesel er mulig å få kjøpt. Aner ikke prisen. Tror den stort sett blir solgt i store kvanta. 

cummins norge selger ikke gassmotorer.

Mens alle lastebiler i sverge får biodieselevne, så får jeg ikke kjøpt den, fordi den er ikke "ordentlig"?

Folk må jo får kjøpt grønnt drivstoff.

Edited by brannteppe

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...