Jump to content
Ellen Viseth

Fylkene dropper miljøkrav: 7 av 10 nye busser går på diesel [Ekstra]

Recommended Posts

Veldig synd at det går så tregt. Bare støyreduksjonen med eldrift er jo positivt nok for lokalmiljøet til at det burde stilles som krav. Har merket en enorm forbedring i Bergen sentrum, spesielt på to ruter nært meg med bakker. Tror faktisk det kan føre til at enkelte leiligheter langs rutene stiger i verdi. Har selv vært på visninger der jeg har hørt dieselstøyen innenfra og tenkt at dette vil jeg ikke leve med til daglig.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
OlaML skrev (3 timer siden):

Veldig synd at det går så tregt. Bare støyreduksjonen med eldrift er jo positivt nok for lokalmiljøet til at det burde stilles som krav. Har merket en enorm forbedring i Bergen sentrum, spesielt på to ruter nært meg med bakker. Tror faktisk det kan føre til at enkelte leiligheter langs rutene stiger i verdi. Har selv vært på visninger der jeg har hørt dieselstøyen innenfra og tenkt at dette vil jeg ikke leve med til daglig.

Bergen har jo hatt el busser i 70år?

 

Share this post


Link to post
Bergen har jo hatt el busser i 70år?

Trolley-bussene trafikkerer kun én (eller var det to?) rute®. Fra sist høst har de også begynt å sette batteri-busser i rute. Det hjelper godt på støy-forurensningen som det sies her.

  • Like 2

Share this post


Link to post

7 av 10 er da ganske bra? Fikk nettopp 85 nye busser her, 17 elektriske. Digger de, lydløse. Passer godt når bussen passerer altanen flere ganger i timen:)

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

I går mente dieseltruckførern, når jeg sporte om det var biodiesel, at "nei, det er ordentlig" diesel.

Hvorfor er biodiesel ikke "ordentlig"?

Jeg flirte bare, men egentlig er dette trist...

Edited by brannteppe
  • Like 2

Share this post


Link to post

Fordi biodiesel er noe drit som tar opp areal som kunne ha blitt brukt til matproduksjon

Biodrivstoff var en fin ide, om de kun hadde brukt avfall

Rene elbusser på kun batteri er ikke bra nok for alle ruter og kjøreledninger lager støy 

Share this post


Link to post

@Dubious Enig i at kjøreledninger støyer (og er stygt), og at biodiesel har store negative bieffekter til tross for at det så fint kalles "bio".

Rene elbilsser på batteri er egentlig så bra nå at det kan benyttes på svært mange ruter, derfor er det skuffende å se at elbussandelen er på veldig svake 17% og at de nesten utelukkende er lokalisert i Oslo-området og Bergen. Det er ekstremt slapt i alle de resterende fylkene.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Det har nok ein del med at elbuss ikkje er like godt eigna for bruk i grisgrendte strøk utan at det medfører ytterlegare reduksjon i rutetilbodet for å legge inn ladepauser.

Eg synes likevel at fylka nok kunne våre enda flinkare til å sette miljøkrav, og at det i enkelte tilfeller nok er like mykje motvilje som praktiske behov som gjer at det blir kjøpt inn dieselbussar.

Det er også eit poeng at ein må sjå på miljøgevinsten i ein litt større samanheng. For fylka er det enkelt å oppnå sine miljøkrav, det er berre å redusere i kollektivtilbudet slik at forurensinga blir flytta over på innbyggerane som då må ordne med alternativ transport som til dømes personbil.

Share this post


Link to post
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Det har nok ein del med at elbuss ikkje er like godt eigna for bruk i grisgrendte strøk utan at det medfører ytterlegare reduksjon i rutetilbodet for å legge inn ladepauser.

Så alt utenom Oslo-området og Bergen er grisgrendte strøk? ;) Det er ekstremt slapt, for ikke å si direkte motarbeidende mot nasjonale mål.

Det samme fenomenet så vi nylig i en analyse av innkjøp av kommunale biler. Ekstremt slapt.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

De har elbusser i Trondheim, men nylig så ble de byttet ut med dieselbusser

"Bare 1 av 4 avganger på elbuss-linja ble kjørt med elbusser"

Share this post


Link to post

Det offentlige støtter jo allerede bussrutene med store summer. Kanskje burde staten gått inn og bygd ut hurtigladere på knutepunktene for bussene og innfartsårene der mange bussruter samles og tilby rimelig eller gratis lading til de busselskapene som velger rene elbusser. Da legger man til rette for både lokalbusser og langturbusser. Man kan jo også spare ganske mye på å lage mange store stasjoner når man er igang. 

 

Jeg tror litt av problemet nå er at det er 3 forskjellige hurtigladeteknologier på markedet:

1. pantograf som kommer ned på bussen fra ladestasjonen,

2. pantograf som kommer opp fra bussen til ladestasjonen

3. induksjonslader i bakken

Og i tillegg har noen bare saktelading og store batterier.

Mange er nok skeptiske til å satse på "feil" teknologi. Men her kunne kanskje staten kjørt et prosjekt for å kartlegge fordeler og ulemper med teknologiene og hjulpet å ta et nasjonalt valg. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

for masse år siden kunne folk kjøre elbusser i hele sovietunionen og de ble kallt trolleybusser. På krimhalvøya er verden lengste stekkning enda i drift, med 87km.

https://en.wikipedia.org/wiki/Krymtrolleybus

Det er ikke nødvendig å bygge opp batteriindustri i norge før å kjøre elektriske busser. Ikke heller støype induksjonssløyer i bakker eller hurtigladerer, som ikke tåler å står ute.

I trondheim har elbusser en trolleydings oppe på taket, som de bruker bare til lading. Det er bortkastet og ineffektivt. Greit, med en liten batteripakke kunne trolleybussen skifte mellom to strekkninger, eller kjøre korte turer til verksted, men hovedstrømmen bør komme fra overledningen. Bussjoførern klarer pp ladekøer og store batteripakker lager mikroplast.

E-nova vil bare selge sine batterier. Sist hadde de tom "black friday tilbud" på batteripakker. 

Ok boomer?

Edited by brannteppe
  • Like 1

Share this post


Link to post
On 1/21/2021 at 7:31 AM, Dubious said:

Fordi biodiesel er noe drit som tar opp areal som kunne ha blitt brukt til matproduksjon

Biodrivstoff var en fin ide, om de kun hadde brukt avfall

Rene elbusser på kun batteri er ikke bra nok for alle ruter og kjøreledninger lager støy 

du forveksler biodiesel med biogass. Jeg spør etter biodiesel.

Er det bare arealbruk som er ikke bra? Hva med viskositeten og forbrenningstemperaturen?

Edited by brannteppe
  • Like 1

Share this post


Link to post

Skal man legge opp masse infrastruktur og kjøre faste ruter mener jeg trikk/bybane er en bedre løsing enn trolleybuss. Mye høyere kapasitet og mye mer komfortabel tur. 

Fordelen til busser er at de er mer fleksible, den fordelen forsvinner med kjøreledning. Trolleybusser har et ganske smalt marked; ruter der det er enkelt å henge opp kjøreledning hele veien samtidig som passasjergrunnlaget ikke er stort nok til trikk/bybane. 

Batteribusser kan brukes nesten overalt. 

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
brannteppe skrev (35 minutter siden):

du forveksler biodiesel med biogass. Jeg spør etter biodiesel.

Er det bare arealbruk som er ikke bra? Hva med viskositeten og forbrenningstemperaturen?

Det er faktisk du som forveksler.
Ok boomer

  • Like 2

Share this post


Link to post
18 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Skal man legge opp masse infrastruktur og kjøre faste ruter mener jeg trikk/bybane er en bedre løsing enn trolleybuss. Mye høyere kapasitet og mye mer komfortabel tur. 

Fordelen til busser er at de er mer fleksible, den fordelen forsvinner med kjøreledning. Trolleybusser har et ganske smalt marked; ruter der det er enkelt å henge opp kjøreledning hele veien samtidig som passasjergrunnlaget ikke er stort nok til trikk/bybane. 

Batteribusser kan brukes nesten overalt. 

på wikipedia står bl.a., at ulempen med trolleybussen er, at den varer for lenge. :rofl:

E-nova får vel ikke solgt nok batterier da. De må jo skiftes hvert 10 år...

Samtidlig utvider trolleysystemet rekkevidden. De skal ikke går bare på trolleysystemet, men også 15min på batteri. Slik går vedlikeholdskostnader enda ned.

Men noen må jo tjene på batterisalget her. Alt skal jo gå på batteri, det har tordengudene i trondheim havna bestemt seg for.

Edited by brannteppe

Share this post


Link to post
brannteppe skrev (3 minutter siden):

på wikipedia står bl.a., at ulempen med trolleybussen er, at den varer for lenge.

E-nova får vel ikke solgt nok batterier da. De må jo skiftes hvert 10 år...

Samtidlig utvider trolleysystemet rekkevidden. De skal ikke går bare på trolleysystemet, men også 15min på batteri. Slik går vedlikeholdskostnader enda ned.

Men noen må jo tjene på batterisalget her. Alt skal jo gå på batteri, det har tordengudene i trondheim havna bestemt seg for.

Kjære boomer. Siden du nå har lært datamaskin på eldresenteret ditt bra nok til at du klarer å bruke wikipedia, så burde du også søke på enova på samme nettsiden. Det gjør du ved å gå helt øverst i høyre hjørne og skrive inn "enova" i søkefeltet. Ja, du må først trykke på der det står søk med den venstre musepekerknappen din.

  • Like 1

Share this post


Link to post
1 minute ago, Dudeliduu said:

Kjære boomer. Siden du nå har lært datamaskin på eldresenteret ditt bra nok til at du klarer å bruke wikipedia, så burde du også søke på enova på samme nettsiden. Det gjør du ved å gå helt øverst i høyre hjørne og skrive inn "enova" i søkefeltet. Ja, du må først trykke på der det står søk med den venstre musepekerknappen din.

og poenget ditt er...?;)

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...