Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg tenker å ta i bruk Trading212 plattformen for aksjehandel, da det er "zero fees", altså null kurtasje. Problemet er at det er britisk så jeg må melde inn gevinst/tap selv. Jeg lurer på hvordan jeg rapporterer dette inn?
Det hadde vært ønskelig om de som tar i bruk denne plattformen kan dele erfaringen de har med Trading212.

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold deg laaaaaaaaaangt unna CFD trading.

De har kanskje ikke kurtasje. Men de tjener penger på dette:

2__L2__004.png.c1c5120bc5397a81e7ebc671ecfc6848.png
Bid-Ask Spread finner du også på tradisjonell aksjehandel. Men normalt finnes det (nesten) alltid selgere som lar deg kjøpe aksjen til nøyaktig markedspris; slik at du ikke trenger å betale noe overpris. 

CFD er som kjent ikke tradisjonell aksjehandel. Så da kan de selv bestemme spread - altså hva som skal være "kjøp" og hva som skal være "selg". Den differansen er ofte på flere prosenter. Dersom du i tillegg girer. Kan du fort oppleve å miste mye av innskuddet ditt umiddelbart etter kjøp. Så det du "sparer" på kurtasje/avgifter/gebyrer, blir spist opp gjennom Bid-Ask Spread.

Normalt har også selskap som tilbyr CFD ganske heftige regulereringer, der de nærmest når som helst kan tvangssalget posisjonen din uten grunn. Noe som skjer relativt ofte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Kris85 said:

Hold deg laaaaaaaaaangt unna CFD trading.

De har kanskje ikke kurtasje. Men de tjener penger på dette:

2__L2__004.png.c1c5120bc5397a81e7ebc671ecfc6848.png
Bid-Ask Spread finner du også på tradisjonell aksjehandel. Men normalt finnes det (nesten) alltid selgere som lar deg kjøpe aksjen til nøyaktig markedspris; slik at du ikke trenger å betale noe overpris. 

CFD er som kjent ikke tradisjonell aksjehandel. Så da kan de selv bestemme spread - altså hva som skal være "kjøp" og hva som skal være "selg". Den differansen er ofte på flere prosenter. Dersom du i tillegg girer. Kan du fort oppleve å miste mye av innskuddet ditt umiddelbart etter kjøp. Så det du "sparer" på kurtasje/avgifter/gebyrer, blir spist opp gjennom Bid-Ask Spread.

Normalt har også selskap som tilbyr CFD ganske heftige regulereringer, der de nærmest når som helst kan tvangssalget posisjonen din uten grunn. Noe som skjer relativt ofte. 


Ja, tenker å holde meg unna CFD trading. Er mer interessert i Trading212 Invest, som er akkurat det samme som Nordnet og DNB aksjehandel. Lurer på om andre folk har noe erfaring med dette.
 

Er selv student, så har ikke råd på å tape så mye. Normal aksjehandel er mer sikker enn CFD, så CFD blir det ikke noe av. Takk for at du tok tiden til å svare og gi god informasjon om CFD!

Lenke til kommentar
xitimes864 skrev (6 timer siden):

Kunne du gi mer informasjon angående dette "kaoset"? Har ikke hørt noe om dette, men kjenner til Etoro (Bruker det ikke).

https://www.trustpilot.com/review/www.etoro.com

https://cryptonews.com/news/lawyers-claim-they-intend-to-file-motion-to-revoke-etoro-s-l-8873.htm

 

Etoro har den fine evnen med få "tekniske" problemer ganske ofte når ting går bra oppover eller nedover.

 

 

Lenke til kommentar
41 minutes ago, DaniNichi said:

https://www.trustpilot.com/review/www.etoro.com

https://cryptonews.com/news/lawyers-claim-they-intend-to-file-motion-to-revoke-etoro-s-l-8873.htm

 

Etoro har den fine evnen med få "tekniske" problemer ganske ofte når ting går bra oppover eller nedover.

 

 

Damn det er dårlig. Skal holde meg langt unna dem. Så også på tilbakemeldingene Trading212.com fikk, men alle er jo nesten bare bots (både de med 1 stjerne og de med 5 stjerner). Ser ikke bra ut 😅

Lenke til kommentar

Trading 212 invest er ikke CFD. Bra app og også webløsning. Fungerer bra den. Sies at de jobber med mulighet for å kunne flytte aksjer inn og ut. Amerikanske meglere kan jo være fordelaktig for langsiktige investeringer med tanke på ACATS, som er foretrukket flyttemetode mellom amerikanske meglere. Som norsk skattemessig tilhørende kan en velge å opprette konto i €, $ og NOK. Jeg valgte € pga. Overføring fra N26 som gir en forhåndsbetalt mastergrad tilknyttet en tysk eurokonto. Pr. Nå må en avslutte konto om en ønsker å ha kontoen i annen valuta. Er en veldig liten spread ved veksling (Er vel snakk om 1 promille eller noe. Veldig liten prosent sammenlignet med Nordnet (0,25%) og hva som er vanlig ved handel av fond i annen valuta enn NOK hos norske aktører. En kan finne det ved å google seg fram til forumet til Trading 212. Men da jeg handler mest amerikanske aksjer i $ vurderer jeg å endre til $ konto med tiden. Endel europeiske etf'er handles også i $ og noen europeiske aksjer. Da vil jeg nok bruker transfewise og transferwise forhåndsbetalte MasterCardet til innskudd og uttak av $.

Innskudd fra kort skjer fortløpende. Sepaoverføring fra bank tok noen dager. Har ikke gjort uttak enda. Fra begynnelsen av året har de satt et maks innskuddstak på ca. 10000 NOK eller var det 50000 NOK? eller tilsvarende tror jeg det var på som de ikke belaster gebyr på. Mulig det kun gjelder fra kort da det som regel er gebyrer som MasterCard pålegger tilbydere, tsom de hittil har dekket for kundene ubegrenset. Ved overføring av NOK vil jeg mistenke at de fleste norske banker tar gebyr da det er vanlig at norske banker krever det ved utenlandsoverføring. Kan se ut som danskebank ikke tar dette ved overføring ut samt Nordea Direct om en er del av et YS fagforening kundeprogram. Men kan jo være greit å bruke $ eller € så kan en bruke det til overføring til andre megler eller varekjøp uten å veksle tilbake til NOK igjen eller potensielt bli berørt av gebyr banker tar for mottak av penger fra utlandet og veksling til bankers ugunstige kurser. Bruker også Revolut i kombinasjon med transferwise og N26 til veksling og overføring. Noen meglere lar en også overføre fra Revolut gratis eller til en lav kostnad fra Revolut sin side ($). Får kontodetaljer i NOK, $ og £ som i praksis blir som som å overføring til en vanlig bank. Mens andre kontodetaljer vil medføre SWIFT overføring. Nylig ble det også gjort slik at bankoverføring i NOK, SEK, DKK ut fra Revolut blir gjort som SWIFT hvor de fleste norske banker tar gebyr ved mottak av penger. Om dette er foreløpig eller om det vil bli som det var hvor overføringer ble gjort fra samarbeidsbanker med konto basert i samme land er usikkert. Tror det har med Brexit og flytting av ansvar for kunder som ikke er britiske ut av Storbritannia til Litauen å gjøre. Er også snakk om de har banklisens i noen land.

Trading 212 er vel både registrert i UK og Bulgaria. Så tror de er forberedt i tilfelle Brexit vil få konsekvenser for kunder som ikke britiske. Bulgaria er vel endel av EU. Ved handel får en iløpet av dagen en mail med sluttseddel samt månedlig oversikt tiksendt.

Har også lest at en ved avslutning av konto vil kunne få en skatterapport. Muligens ved forespørsel. Eller kanskje en får det uansett og må forespørre det om en ikke avslutter konto.

Trading212 tilbyr jo handel av fraksjoner. Så det har jo blitt mye trading og mindre beløper daglig og kortsiktig. Så blir nok til at jeg må bruke litt tid i forbindelse med skatteoppgaven og rapportering. Rimelig sikker på at Trading 212 ikke rapporterer på kundenes vegne.

I Storbritannia brukes ikke FIFO men en average cost modell ved aksjehandel. Men nordmenn og personer fra land som bruker FIFO må nok ta utgangspunkt i FIFO. Evt. Om en har solgt deler av en posisjon så tar en utgangspunkt i hva som rapporteres som GAIN eller LOSS og hvilken rekkefølge, slik at det blir en kombinasjon på en måte.

Norske aktører rapporterer jo det en eier direkte på aksje og fondskonto/handelskonto/ASK i årsoppgaven selv om feil kan forekomme. Tidligere har gjerne utenlandske papir ikke blitt rapportert i samme grad. Og feil kan forekomme. Har lest at det med ny skatteoppgave skal bli mer vanlig at ihvertfall norske aktører rapportere utenlandske papir. Iogmed at feil kan forekomme og det er lurt å gå over det selv så trenger det jo ikke være så problematisk at en må stå for all rapporteringen selv. Kanskje litt mer jobb siden en ikke bare skal se at det forhåndsrapporterte er riktig. Men en må jo også fylle ut RF-1147 for utenlandske aksjer en har mottatt utbytte fra eid gjennom norske meglere om en ønsker kredittfradrag for kildeskatt som har blitt trukket til kildestaten om en har rett på det om en ønsker å unngå å bli beskattet mer enn en skal. (Dobbeltbeskatning, dividend tax leakage). Ved åpning av konto har jeg forstått det slik at Trading 212 formidler W8-BEN skjema for deres kunder slik at utbytte fra amerikanske aksjer kun blir trukket med 15% og ikke 30% og hvor en kan få kreditfradrag de resterende 15% mot skatten en betaler til Norge. Er vel tilsvarende det samme som skjer hos Nordnet og norske aktører når en eier verdipapirer direkte. Trading 212 har også Bull og bear sertifikat /ETF'er med giring som betraktes som syntetiske og vanlige syntetiske ETF'er. Har forstått det slik at slike verdipapirer (andre finansprodukter) beskattes tilsvarende rentefond. 22% og ikke blir Oppjustert med faktor 1,44 slik at effektiv skatt blir blir 31,68%. Da vil ikke slike papirer heller kunne gi grunnlag for skjermingsfradrag. Men en har vel vel rett på skjermingsfradrag fra verdipapirer som beskattes som aksjeinntekt uavhengig om det er amerikanske aksjer og ETF, europeiske eller om de handles gjennom norsk megler eller utenlandsk megler.

Så da skal en vel kunne få skjermingsfradrag fra aksjer fra Trading 212. Blir kanskje mer knotene om en har realisert mange posisjoner med skjerming (Tok i bruk  Trading 212 rundt august og posisjoner en ikke har eid 31.12 over et årskifte gir grunnlag for skjermingsfradrag, så blir ikke noe en må forholde seg til før skatteoppgjøret for 2021) Vil tro at fraksjoner også gir grunnlag for skjerming. En må bare beregne kostprisen pr. 31.12 tillagt evt. Ubenyttet skjerming fra tidligere år, men må nok undersøke dette nærmere siden Trading 212 bruker cost average modellen. Men iogmed at jeg i skatteoppgjøret skal skatte for det som betraktes som realisert gevinst, tenker at jeg skal trekke fra det som betraktes som realisert gevinst, og evt. Urealisert gevinst for å finne kostpris og gjenstående skjermingsgrunnlag. Men mulig det blir litt utfordrende om noe av det som har blitt realisert er kostpris, men burde kanskje da kunne finne ut hva av det gjenstående som er kostpris og hva som er gevinst. Mulig cost average er litt tilsvarende gjennomsnittsmmetoden på Zerokonto/fondskonto på kontonivå, men bare på verdipapirnivå. Kanskje det egentlig er ganske rett fram om det er FIFO prinsippet jeg skal gå etter i forbindelse med skatterapporteringen og det kommer tydelig fram hva som er avkastning/tap, om det da ikke har noe praksis betydning om det er hele aksjer eller deler/fraksjoner av aksjer som legges til grunn for beregningen (om det blir tilsvarende beregning som ved akjer innenfor samme posisjon (samme aksjer) med ulik kursstigning/tap. (En rapporterer vel kjøpstidspunkt og salgstidspunkt)

Mener at jeg ved tidligere selvangivelser har etterkontrollert og evt. Beregnet og ført inn skjermingsfradrag selv. Har ikke mottatt den nye typen skatteoppgave enda da jeg tror de med mer kompleks skatteoppgave (endel aksjer og utenlandske aksjer) ikke mottok det det første året (ifjor) hvor den nye skatteoppgaven ble lansert. Har forstått slik det skal mer oversiktlig og lettere å gjøre korreksjoner fram til fristen. Skal visst også være mulig å gjøre korrigeringer på skatteoppgjør inntil 3 år tilbake i tid men er nok mest ment for om nye opplysninger oppstår og eller banker, meglere har rapportert feil. Er nok å foretrekke å få et mest korrekt skatteoppgjør for det gjeldene året når en sender inn skatteoppgjøret slik at en kan legge det bak seg og fokusere på foregående skatteår når skatten melding for det neste året kommer. Leste vel nylig at aksjeoppgaven blir tilgjengelig i mars. Så da kan en kanskje begynne å føre opp tall for utenlandske aksjer og verdipapirer før den generelle skattemessige blir tilgjengelig i begynnelsen av april..

Endret av x-ray-cat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Misforsto litt. Med en gang man går inn på Trading212.com sin nettsider og scroller nederst - så kommer den vanlige ansvarsfraskrivelsen på CFD-trading. Men nå ser jeg at de har to plattformer. Både Invest (med lav spread) og CFD (med skyhøy spread). 

Bare for gøy hev jeg inn 1000 kr,- for å teste litt. Innskuddet kom umiddelbart på konto, og verifisering med pass + selfie var veldig enkelt. Kontoen min ble godkjent på under 5 minutter. 

Men må innrømme at de største beløpene vil jeg putte på Nordnet - føler innskudd står sikrere der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Blir to ulike plattformer/kontoer. De har vel opprinnelig kun en CFD tilbyder. Virket som invest med gratis kurtasje i utgangspunktet var ment for å trekke til seg CFD kunder. Men nå har jo plattformen blitt ganske bra. Mulighet for pies / sette sammen egen ETF hvor innskudd/penger fordeles prosentvis eks, DRIP osv. Samt det arbeidet kommentarer endel aktører med gratis kurtasje. For britiske innbyggere tilbys også ISA som er Englands var på akjsesparekonto. Har ikke brukt eller registrer meg for CFD. Blir jo til en viss grad fremhevet om en besøker nettsiden eller installerer appen. Ikke benyttet CFD men har inntrykk av at det fungerer relativt likt som Bull og Bear sertifikat som Nordnet Markets tilbyr f.eks. Bare det er bankenes innpakning. Og har lest at en med CFD f.eks kan gire høyere til lavere innsats ift. Mange av produktene bankene tilbyr. Er nok risky og tror nok det er stor forskjell på hvordan tilbydere kommer ut ift. Kostnader. Men er jo slikt med Bull og Bear også. Er ment for trading og å kortsiktig, produkter kan knockes. Kan ha suksess med høy avkastning over lengre tid også. Men tar jo risiko i tilfelle det knokkes om det plutselig blir store bevegelser i markedet. Samt motpartsrisiko. Så er litt mer gamblingprodukter fremfor fond og solide aksjer en eier direkte. 22 % skattesats. Fremfor 31,68 som er litt mer fordelaktig om det er produkter en lettere taper mer på i lengden...

Går kjapt å registrere seg også. Opplevd noen få ganger at appen har hengt seg ved ordlegging for salg og det ikke har løst seg ved å logge ut og logge inn via app. Har ordnet seg av seg selv seinere på handelsdagen. Dette har gjerne vært aksjer de tilbyr gjennom OTC markedet. Ikke fått respons fra kundeservice på mail heller. Mulig det var på grunn det var etter normal arbeidstid. I begynnelsen i forbindelse med noen generelle spørsmål kom jeg i kontakt med kundeservice via. Chat i appen. Men de to gangene ordren har hengt seg slik jeg ikke fikk endret den fant jeg ikke igjen chatløsningen. Vet ikke om den er fjernet eller deaktivert fordi de har hatt stor pågang eller noe. Problemene løste seg av seg selv. Men hadde vært bra kundeservice om de fulgte opp henvendelsene likevel. Var mindre beløp. Men tapte jo litt ved at jeg ikke fikk realisert til ønsket gevinst. Men tekniske problemer er det jo også hos Nordnet, DNB, Nordea osv. Fra tid til annen.. Tror aksjene teknisk sett står i en pooled konto i Trading 212 sitt navn hos Interactive brokers. Mulig det er eller blir EU dekningssregler som gjelder fremfor britiske FDIC. Føler aksjene også står trygt hos TD Ameritrade. Men i USA med cash account tror jeg en må vente to dager etter salg før en kan gjøre nye investeringer. T+2. Og en må ha større beløp på konto for å kunne ha margin account. Er også strenge regler for day trading om en ikke har en stor sum på konto /margin konto. Husker ikke helt hva som gjelder. Og føles litt mindre tilgjengelig da noen meglere tar gebyr for WIRE til Europa da ACH overføring egentlig er ment for overføring innenlands i USA selv om noen meglere støtter uttak til transferwise Borderless med US konto detaljer f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
x-ray-cat skrev (16 minutter siden):

Ja. Blir to ulike plattformer/kontoer. De har vel opprinnelig kun en CFD tilbyder. Virket som invest med gratis kurtasje i utgangspunktet var ment for å trekke til seg CFD kunder.

Det jeg også tenker. Invest-kontoen passer perfekt for daytrading. Og de som daytrader er ofte litt mer impulsive enn vanlige investorer. Man bytter veldig enkelt mellom invest og cfd-kontoen på trading plattformen med et enkelt tastetrykk.

Jeg bruker laptop og ikke appen. Jeg syns det var litt for lett å handle. Dvs, jeg fikk ikke en bekreftelses-forespørsel - kjøpet ble gjennomført med et klikk alene. Trykker man feil - kan det fort bli dyrt. Det samme om man tror man er på invest-kontoen men så er man på cfd. Layout og design er helt likt. Lutt usikker på hva jeg mener om det. Litt amatørmessig kanskje. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, x-ray-cat said:

 

Innskudd fra kort skjer fortløpende. Sepaoverføring fra bank tok noen dager. Har ikke gjort uttak enda. Fra begynnelsen av året har de satt et maks innskuddstak på ca. 10000 NOK eller var det 50000 NOK? eller tilsvarende tror jeg det var på som de ikke belaster gebyr på. Mulig det kun gjelder fra kort da det som regel er gebyrer som MasterCard pålegger tilbydere, tsom de hittil har dekket for kundene ubegrenset. Ved overføring av NOK vil jeg mistenke at de fleste norske banker tar gebyr da det er vanlig at norske banker krever det ved utenlandsoverføring. Kan se ut som danskebank ikke tar dette ved overføring ut samt Nordea Direct om en er del av et YS fagforening kundeprogram. Men kan jo være greit å bruke $ eller € så kan en bruke det til overføring til andre megler eller varekjøp uten å veksle tilbake til NOK igjen eller potensielt bli berørt av gebyr banker tar for mottak av penger fra utlandet og veksling til bankers ugunstige kurser. Bruker også Revolut i kombinasjon med transferwise og N26 til veksling og overføring. Noen meglere lar en også overføre fra Revolut gratis eller til en lav kostnad fra Revolut sin side ($). Får kontodetaljer i NOK, $ og £ som i praksis blir som som å overføring til en vanlig bank. Mens andre kontodetaljer vil medføre SWIFT overføring. Nylig ble det også gjort slik at bankoverføring i NOK, SEK, DKK ut fra Revolut blir gjort som SWIFT hvor de fleste norske banker tar gebyr ved mottak av penger. Om dette er foreløpig eller om det vil bli som det var hvor overføringer ble gjort fra samarbeidsbanker med konto basert i samme land er usikkert. Tror det har med Brexit og flytting av ansvar for kunder som ikke er britiske ut av Storbritannia til Litauen å gjøre. Er også snakk om de har banklisens i noen land.

Norske aktører rapporterer jo det en eier direkte på aksje og fondskonto/handelskonto/ASK i årsoppgaven selv om feil kan forekomme. Tidligere har gjerne utenlandske papir ikke blitt rapportert i samme grad. Og feil kan forekomme. Har lest at det med ny skatteoppgave skal bli mer vanlig at ihvertfall norske aktører rapportere utenlandske papir. Iogmed at feil kan forekomme og det er lurt å gå over det selv så trenger det jo ikke være så problematisk at en må stå for all rapporteringen selv. Kanskje litt mer jobb siden en ikke bare skal se at det forhåndsrapporterte er riktig. Men en må jo også fylle ut RF-1147 for utenlandske aksjer en har mottatt utbytte fra eid gjennom norske meglere om en ønsker kredittfradrag for kildeskatt som har blitt trukket til kildestaten om en har rett på det om en ønsker å unngå å bli beskattet mer enn en skal. (Dobbeltbeskatning, dividend tax leakage). Ved åpning av konto har jeg forstått det slik at Trading 212 formidler W8-BEN skjema for deres kunder slik at utbytte fra amerikanske aksjer kun blir trukket med 15% og ikke 30% og hvor en kan få kreditfradrag de resterende 15% mot skatten en betaler til Norge. Er vel tilsvarende det samme som skjer hos Nordnet og norske aktører når en eier verdipapirer direkte. Trading 212 har også Bull og bear sertifikat /ETF'er med giring som betraktes som syntetiske og vanlige syntetiske ETF'er. Har forstått det slik at slike verdipapirer (andre finansprodukter) beskattes tilsvarende rentefond. 22% og ikke blir Oppjustert med faktor 1,44 slik at effektiv skatt blir blir 31,68%. Da vil ikke slike papirer heller kunne gi grunnlag for skjermingsfradrag. Men en har vel vel rett på skjermingsfradrag fra verdipapirer som beskattes som aksjeinntekt uavhengig om det er amerikanske aksjer og ETF, europeiske eller om de handles gjennom norsk megler eller utenlandsk megler.

Tusen takk for at du tok tiden til å dele dine erfaringer!

Jeg har spørsmål til de to avsnittene ovenfor:

1) Hvordan benytter du deg av Revolut og Transferwise for kjøp/salg av aksjer i $/€? Er det slik at gebyret for veksling mellom NOK og $ blir minimal?

2) Ble litt satt ut av andre avsnitt, men dersom jeg realiserer gevinsten/tapet (sender det til banken), vil jeg da skattes 22% eller 32% med giring? Eller siden jeg alltid handler amerikanske aksjer i $, vil jeg bare skatte 15%?
 

 

Edit: Satte inn 400$ istad for å prøve det ut. Er på 430$ nå, og synes det er toppers med null kurtasje!

Endret av xitimes864
Lenke til kommentar

Har vel blitt kritiert for det på Trustpilot. Var nok i utgangspunktet bevisst for å markedsføre seg og få CFD kunder. Nordnet hadde jo superfondene som en en markedsførings gimmick uten forvaltningshonorar. Men de var vel ganske åpne om det. Jeg hadde jo lest om det. Så jeg var vel bevisst og forberedt på det. Og iogmed at jeg ikke har opprettet CFD konto skal det litt mer til for å velge feil. Men mener at jeg i begynnelsen lett havnet inn på CFD, nesten som om jeg ble vei/villedet. Det er jo CFD de tenker de kan hente inn inntekter og dekke inn kostnader. Mener jeg har sett at det har vært snakk om å tilby mer fordeler på invest for kunder som velger å betale litt. Premium versjon. Men kanskje jeg blander med freetrade og andre nyere tjenester som har kommet som har startet med app og evt kommer med webløsning etterhvert. Er vel endel land hvor CFD ikke er tillatt å tilbys. Så lenge en blir informert om kostnader og risiko og ikke regelrett svindlet burde det vel være greit. Kan jo potensielt gi høy avkastning på kort tid eller om en better på nedgang i underliggende. Bedre konkurranse ift. Kurtasje og vekslingskostnader blant norske aktører er etterlengtet. Billigste kostnaden for amerikanske aksjer blant norske aktører er vel 49 kr + vekslingskostnad på 0,075%/0,25%. Det blir jo endel penger en potensielt sett kunne fått avkastning på istedenfor ved å velge aktører med gratis eller tilnærmet gratis kurtasje. I USA har det vært priskrig siste årene. Sverige har lenge hatt gunstige priser ift. Norge blant annet på grunn av bedre konkurranse mellom Nordnet, Avanza og bankene der, og i Europa har jo Degiro og endel av nye mobil app meglerne også kommet med kurtssjefrie eller tilnærmet kostnadsfrie tilbud.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, xitimes864 said:

Tusen takk for at du tok tiden til å dele dine erfaringer!

Jeg har spørsmål til de to avsnittene ovenfor:

1) Hvordan benytter du deg av Revolut og Transferwise for kjøp/salg av aksjer i $/€? Er det slik at gebyret for veksling mellom NOK og $ blir minimal?

2) Ble litt satt ut av andre avsnitt, men dersom jeg realiserer gevinsten/tapet (sender det til banken), vil jeg da skattes 22% eller 32% med giring? Eller siden jeg alltid handler amerikanske aksjer i $, vil jeg bare skatte 15%?
 

 

Edit: Satte inn 400$ istad for å prøve det ut. Er på 430$ nå, og synes det er toppers med null kurtasje!

Ja. Minimal eller tilnærmet gratis. Revolut til veksling til markedskurs eller tilnærmet det samme en får når en googlet NOK og valuta det skal vekses til. Samt noen amerikanske meglere aksepterer overføring fra Revolut. Slik at det blir ACH på beløp under 5000 kr fremfor WIRE/Swift. Før var det gratis med gratis prismodellen til Revolut. Nå er det en gratis dollaroverføring til USA/annet land i måneden og gebyr på 20-40 kr utover det. Overføring fra vanlig bank til USA kommer lett på ihvertfall 300 kr. Ellers er også transferwise gunstige på overføring til USA eller andre land. Transferwise tilbyr cross border slik at en kan opprette kontodetaljer i $, €, £ og 2-3 til som en kan motta penger i gjeldene kostnadsfritt på. Så kan en f.eks. Tope up Revolut med transferwise MasterCardet i aktuelle valuta til tilsvarende balanse i Revolut appen og veksle til NOK, annen valuta eller bruke fra Revolut. Eller overføre til N26 som kan brukes om en ønsker å opprette Degiro i et land som bruker € for rimelig kurtasje for ETF/kurtssjefrie månedsparing eller Degiros gunstige lånerenter for verdipapirbelåning. Evt. Andre meglere hvor en eurokonto kan være fordelaktig. Norske banker tar jo 30-50- kr for å sende euro og 20-100 kr for å motta € N26 er en faktisk bank med en virkelig eurokonto. Revolut/Transferwise er ikke 100% bank. Selv om eurokontoen på Revolut fungerer ganske likt som N26 selv om det er endel forskjeller, men også likheter. Og en del tilfeller hvor disse tjenestene supplementerer hverandre.

Det er salget som utløser den skattemessige relasjonen på trading 212, aksje og fondskonto i motsetning til aksjesparekonto eller Zerokonto. Så uttak til bankonto har lite å si. Tror kurs mot NOK skal baseres på vekslingskurs når kjøp og salg ble utført eller dagskursen til f.eks norske bank om en skal rapportere slik skatteetaten beskriver. Men det ved skatteoppgjøret det påfølgende året en får skatterett ingen som kunne ha blitt utsatt om en handlet på aksjesparekonto eller fondskonto Zero evt. Får fradrag for realisert tap. Produkter som er giret, CFD, syntetiske verdipapir og såkalte andre finansprodukter skal vel beskattes med 22% og gir derfor ikke skjermingsfradrag, kan virke som at det er noen unntak, f.eks Nordnet sine nye indeksfond som er syntetiske da jeg tror de kan handles på aksjesparekonto og derfor får 31,68 % i skatt. På vanlige aksjer, aksjesparekonto, ETF'er og fond som eier aksjene fysisk er det 31,68% (22%*1.44) og da vil også verdipapirene danne grunnlag for skjermingsfradrag. Enten direkte, på aksjesparekonto eller fondskonto om fordelingen mellom andre finansprodukter/rentepapir ikke er for lav. På utenlandske aksjer og ETF'er blir en trukket kildeskatt. Ulike land trekker ulik skatt avhengig av skatteavtaler. Og noen land kan en også søke direkte til om de trekker mer en det skatteavtalen tilsier (15% ofte). F.eks. Utbytte fra danske askjer trekkes med 27%. Så kan en få fradrag for 15% i den norske skatten og søke danske skat.dk om refusjon av de ytterligere 12% om en gidder. Kan ta lang tid før en mottar refusjon. Er snakk om at de skal lansere nytt system hvor megler/banker kan registrere på vegne av aksjonærer slik at at Danmark ikke trekker for mye på utbytte til utenlandske aksjonærerer men riktig sats med en gang. Blir vel ganske likt 8W-BEN. En dokumenter på forhånd at en er utenlandsk slik at en kun blir trukket det skatteavtalen ditt land har med kildestaten som gjerne er 15% og som du har rett på å søke fradrag for i den norske skatten på. Ihvertfall på aksje og fondskonto. Er litt usikkerhet hvordan det praksiske ift. Utbytte fra utenlandske verdipapir blir på aksjesparekonto og fondskonto Zero. Så på amerikanske aksjer kan du søke refusjon på 15% av utbytte som du blir trukket i kupongskatt når du mottar utbyttet. Slik at du ender opp med å skatte 22% eller 31,68% på utbyttet. Ikke 22%+15% eller 31,68%+15% (nesten 50% på utbyttet) 15 % er kun del av amerikansk kildeskatt du kan søke fradrag for. Om megler har formidlet 8W-BEN skjema blir du på forhånd trukket 15% fremfor 30% og dermed allerede inngått halvdelen av inntektsskatten som amerikansk skattemessig hjemmehørende skal skatte til landet de er skattemessig hjemmehørende i (USA).

 

Hva har du handlet? 

Gjorde du innskudd fra bankkort?

Lenke til kommentar
1 hour ago, x-ray-cat said:

Hva har du handlet? 

Gjorde du innskudd fra bankkort?

 

Satte inn via MoneyBookers, og brukte ikke innskudd fra bankkort. Kjøpte aksjer i TLSS og BB, og er oppe med 10% allerede. Har ikke realisert dem ennå.

Vil det si at dersom jeg selger de med profitt, så blir jeg skattet med en gang? Trodde jeg måtte bare rapportere inn skatt den dagen jeg tok dem ut, siden jeg tenker at Trading212 kontoen på en måte er aksjesparekonto?

 

Lenke til kommentar

Jeg brukte Revolute - et fungerte knirkefritt.

Med Nordnet har jeg erfart problemer med OTC-aksjer. 

Tror jeg skal gamle litt på Hertz Global Holdings Inc. De er på 1,22 USD nå.
To ganger det siste halve året har de hatt en økning på 400% på en enkelt dag - basert på rykter om at kunkursforhandlingene har lykkes. Sjansen er nok veldig lite. Så her er det vinn eller forsvinn. 

Men hvorfor ikke.... litt spenning i hverdagen må man jo ha. 😁

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kris85 said:

Jeg brukte Revolute - et fungerte knirkefritt.

Med Nordnet har jeg erfart problemer med OTC-aksjer. 

Tror jeg skal gamle litt på Hertz Global Holdings Inc. De er på 1,22 USD nå.
To ganger det siste halve året har de hatt en økning på 400% på en enkelt dag - basert på rykter om at kunkursforhandlingene har lykkes. Sjansen er nok veldig lite. Så her er det vinn eller forsvinn. 

Men hvorfor ikke.... litt spenning i hverdagen må man jo ha. 😁

 

Hh hvis du vil gamble på høy nivå så bør du se på CCIV. Ryktene har de skal gå sammen med LUCID. Prisen per aksje akkurat nå er litt høy, men hvis det ser til å stemme så vil du tjene minst 2x. Hvis ikke, så taper du sikkert 30-40%. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse to bildene er tatt med få sekunders mellomrom. 
Samme aksje.


Trading212 InvestSkjermbilde.thumb.PNG.f5ce055bba3f997904427a09d41b2455.PNG


Trading212 CFD

Skjermbilde2.thumb.PNG.fc7aa844561ea5a1b9ac0ec3a6c3e3e2.PNG

 

Spread på CFD er på nesten 10% 

Det åpner for et lite artig regnestykke.

Gitt at du med Invest handler for 1000 kr,- og oppnår 10% avkastning = 100 kr profit. 
Med CFD. 1000 kr,- giret med 5, altså 5000 kr,- i handel. Du mister umiddelbart 500 kr,- Du må da ha minst 12% oppgang for å tjene 100 kr,- Men straks kursen går ned med 5% taper du alt. 😜 

Edit: Slå denne... spread på 50% (!)
Hertz.... CFD

Skjermbilde.PNG.e60b41ae5fd0633bb946a5dc8b4109a1.PNG

Endret av Kris85
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kris85 said:

Disse to bildene er tatt med få sekunders mellomrom. 
Samme aksje.


Trading212 InvestSkjermbilde.thumb.PNG.f5ce055bba3f997904427a09d41b2455.PNG


Trading212 CFD

Skjermbilde2.thumb.PNG.fc7aa844561ea5a1b9ac0ec3a6c3e3e2.PNG

 

Spread på CFD er på nesten 10% 

Det åpner for et lite artig regnestykke.

Gitt at du med Invest handler for 1000 kr,- og oppnår 10% avkastning = 100 kr profit. 
Med CFD. 1000 kr,- giret med 5, altså 5000 kr,- i handel. Du mister umiddelbart 500 kr,- Du må da ha minst 12% oppgang for å tjene 100 kr,- Men straks kursen går ned med 5% taper du alt. 😜 

Edit: Slå denne... spread på 50% (!)
Hertz.... CFD

Skjermbilde.PNG.e60b41ae5fd0633bb946a5dc8b4109a1.PNG

Det er sykt! Best å ikke gå inn på CFD >_<

Tenker at FCEL og Blackberry er smarte investeringer for dette kvartalet, men må se. Investerte også litt i TLSS, ser ut som det spratt opp med hele 25% i dag.
Noen aksjer jeg bør ha øynene åpne for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...