Gå til innhold

FEATURE: Hvor mye PC får du egentlig for prisen av en PlayStation 5?


Anbefalte innlegg

Min tanke i diskusjonen rundt PS5 og PC er jo egentlig ganske enkel.

Hvis alt du stiller av krav stopper ved det PS5 kan levere så er du golden. Da får du alt du trenger til 5000 (hvis du klarer å finne en til salgs).

Siden jeg er en som har helt andre krav enn hva PS5 kan levere så er jeg nødt til å betale mer. Kravene er ikke nødvendigvis rasjonelle, eller styrt av ytelse pr krone. PS5 høres ut som en vannvittig kraftig bit med hardware ifht til hva den koster, men den er totalt ubrukelig til de tingene jeg driver med. Når jeg trikser og mikser med Minecraft-serveren til guttungen, eller spiller en eller annen obskur indie/retro-tittel så er PS5 helt ubrukelig. Hvis jeg skal ha hjemmekontor----PS5 er fremdeles totalt ubrukelig og ikke får jeg kjørt Ubuntu på den heller.

Foreløpig så betaler jeg derfor for privilegiet til å kunne spille AAA titler på min 32" Samsung G7 med RTX skrudd på, Panda-bryterne på tastaturet mitt klikker slik jeg vil at de skal, og jeg må kan tune og tweake på alle de tingene som sikker egentlig ikke trenger det.

Når jeg skulle ha lyst til å spille de siste Rockstar-spillene på release-datoen, så burde jeg nok hatt en PS5 istedet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LoveAmiga skrev (1 time siden):

Kjøpte PC til lillegutt i julegave med Ryzen 5 3600, 16 GB Ram, 1660 Super og 512 Gb SSD. Totalt 10200 kroner ferdigbygd fra Komplett.

16 GB RAM ligger mellom 800,- og 12.590,-

1660 super mellom 2.800,- og 3.400,-

512 GB SSD mellom 1.070,- og 2.200,-

Så det blir et veldig stort sprik i prisene.

 

PantZman skrev (51 minutter siden):

Blir ikke helt det samme å sammenligne mot PC komponenter da konsollene kjører på lavere frekvenser for lavere strømforbruk. Det er kanskje en 8 kjerner Zen 2 CPU, men den kjører på 3.5 GHz kontra 3700X (Zen 2 desktop) på ~4.4 GHz. Jeg vil påstå at en 5600X (~4.6+ GHz) med 6 kjerner yter generelt bedre (i både ST og MT) enn Zen 2 CPUen i PS5 (og Xbox).

Det samme gjelder også for skjermkortet. Konsollvarienten har generelt færre CU og kjører lavere frekvenser enn desktop varianten(e).

Et RTX 3070 skal normalt sett gi noen få FPS bedre ytelse i assassin's creed Valhalla enn en ps5 vil klare. (Samme oppløsning og settings) men når du kombinerer dette skjermkortet med en 5600x CPU gir det samme resultat som en ps5.

Lenke til kommentar
Iki skrev (34 minutter siden):

Et RTX 3070 skal normalt sett gi noen få FPS bedre ytelse i assassin's creed Valhalla enn en ps5 vil klare. (Samme oppløsning og settings) men når du kombinerer dette skjermkortet med en 5600x CPU gir det samme resultat som en ps5.

Navi 2x (som PS5 GPUen er basert på) gjør det generelt bra i Valhalla. Så å bruke det (Navi2x + Zen 2) til å sammenligne mot en 5600X med et 3070 blir en smule dumt.

Spoiler

974271711_AssCreedValhalla.thumb.png.3d9921667cc455c425a0a2605ebb5ea5.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PantZman skrev (8 timer siden):

Navi 2x (som PS5 GPUen er basert på) gjør det generelt bra i Valhalla. Så å bruke det (Navi2x + Zen 2) til å sammenligne mot en 5600X med et 3070 blir en smule dumt.

Jeg sammenligner ikke ps5 mot 5600x med et rtx 3070, jeg sammenligner et rtx 3070 med en annen CPU mot et rtx 3070 med 5600x.

Lenke til kommentar
Iki skrev (3 minutter siden):

Jeg sammenligner ikke ps5 mot 5600x med et rtx 3070, jeg sammenligner et rtx 3070 med en annen CPU mot et rtx 3070 med 5600x.

Ikke?

Du skrev:

Iki skrev (9 timer siden):

Et RTX 3070 skal normalt sett gi noen få FPS bedre ytelse i assassin's creed Valhalla enn en ps5 vil klare. (Samme oppløsning og settings) men når du kombinerer dette skjermkortet med en 5600x CPU gir det samme resultat som en ps5.

Hvilken CPU er den "andre"? Ser ikke noe annet enn PS5 og 5600X (med 3070) nevnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (34 minutter siden):

Jeg skriver at et 3070 i kombinasjon med en annen CPU gir høyere fps enn om du kombinerer denne med en 5600x.

Det kommer veldig an på spillet du spiller og hvilken oppløsning og grafikkinnstillinger du har. Selv med en 1600x så kan du ende opp med samme fps om du spiller i 4K og Ultra settings gitt at du har samme GPU. Men igjen så kommer det an på hvilket spill du spiller da noen spill er mere CPU intensiv enn andre.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (36 minutter siden):

Det kommer veldig an på spillet du spiller og hvilken oppløsning og grafikkinnstillinger du har. Selv med en 1600x så kan du ende opp med samme fps om du spiller i 4K og Ultra settings gitt at du har samme GPU. Men igjen så kommer det an på hvilket spill du spiller da noen spill er mere CPU intensiv enn andre.

Selvfølgelig.

Men her var det da altså snakk om å få ca 65 fps i assassin's creed Valhalla når spillet kjører i 1440p med ultra settings.

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Jeg skriver at et 3070 i kombinasjon med en annen CPU gir høyere fps enn om du kombinerer denne med en 5600x.

Ganske vag påstand når du ikke nevner en spesifikk CPU.

Du hevdet også tidligere at 5600X var dårligere enn CPUen i PS5. Nå vet jeg ikke hvordan PS5 CPUen er skrudd sammen (om den har samme minnekontroller osv som 3700X) men 5600X (6c/12t) er i snitt ca 20% raskere enn 3700X (8c/16t) i 1080p.

Her ser du at en 10900K med et 2080 TI (=3070 ytelse+-) gjør det ca 15% bedre enn PS5 med tilsvarende grafikkinnstillinger. Som sagt igjen hadde han testet med et RX 6800 hadde PC resultatet trolig vært enda bedre da 6800 var 26% (1440p) og 11% (4K) raskere enn 3070 i Valhalla ifølge HWUB sin GPU test.

Ifølge denne testen (bilde under) er det ikke noe som skiller 5600X og 10900K i Valhalla.

Techspot Valhalla CPU resultat:

Spoiler

2067135172_ValhallaCPUcomparison.thumb.png.fbb11dc3e8a2900ba441799bca89a075.png

HWUB Valhalla skjermkort resultat:

Spoiler

974271711_AssCreedValhalla.thumb.png.3d9921667cc455c425a0a2605ebb5ea5.png

Spent på å høre hvilken CPU som gjør det bedre enn 5600X i Valhalla. Er det kanskje i overklokket tilstand?


 

Sitat

Ser det ligger PS5 på Finn til 9000kr+ for Digital Edition og 10000kr+ for disk versjonen.

Ligger flere RTX 3070 kort til 8000kr. Ca 1500kr over rimeligste oppgitte butikkprisen (prisguide). Gale nok spør du meg.

Ser ikke bedre ut for de som vil ha seg en PS5... Gribbene tar seg bedre betalt der.

Endret av PantZman
Typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (På 18.1.2021 den 11.53):

Tja. Ps5'en min kom iallefall med en kontroller, og så vidt jeg vet kan den ikke kjøpes uten?

Og som dere sier ville lisensen for Windows kostet en del.

Det er veldig mange som lager slike videoer og sammenligninger på YouTube og andre nettsteder, hvor de rett og slett glemmer at det er mer til konsollen enn bare innmaten.

Som sagt er dette et tankeeksperiment fra vår side. Det betyr ikke at det er uten verdi. Som vi kan se av forumtråden skaper dette engasjement, og det er veldig mange gode tanker og perspektiver som kommer fram i kommentarene fra dere brukere.

Du har helt rett i at det er mer til dette enn innmaten. Vi kan velge å se på dette fra flere sider. Vi kan kun fokusere på ytelse, utseende, mv. Så ser vi igjen av tråden at det er mange som har flere perspektiver som kan være viktige å trekke fram, og som egentlig går mer på forretningsmodellen til Sony (og andre aktører). For det er når man begynner å tenke TCO (totalkostnader ved å eie et produkt), at det viktigste kommer fram.

For hvordan kan Sony selge Playstation 5 med tap for hver eneste konsoll? Jo, fordi de lager en kobling mellom forbruker og sitt proprietære univers. Der det handler om lisenser på spill og utstyr, abonnement, mv.

Så vi er fullstendig klar over at det er å sammenligne "epler og pærer". Grunnleggende fordi produsenter av spill, komponenter, programvare, mv. til PC må tenke helt annerledes. De har ikke på samme måte mulighet for å trekke forbrukerne inn i sitt eget avgrensede univers. En del aktører forsøker dette, som for eksempel Steam og andre spilldistribusjonsplattformer. 

Likevel tenkte vi dette kan være av interesse for våre lesere å fokusere på. Ikke først og fremst fordi vi tror at det har noe for seg å skulle skru sammen en PC til NOK 5000,- som skal kunne konkurrere med Playstation 5 (eller andre konsoller, for den saks skyld), men fordi vi får fram andre viktige perspektiver. 

Gamer.no har i mange år nå sagt at "Spill er kultur". Det var mye motstand mot dette fra etablerte kulturaktører når dette først ble frontet, men i dag ser vi at dette er en slags selvfølge. Spill er blitt mainstream, og ikke minst big business. Da vil det også passe seg å kunne trekke fram andre perspektiver ved spillbransjen. Det er bare å gløtte til den nylige og sterkt omdiskuterte lanseringen av Cyberpunk 2077 for å få et meget godt eksempel på hvordan dette henger sammen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
cocos skrev (17 timer siden):

Hvorfor ikke sammenligne med xbox series x? Bare nysgjerrig.

Hei Cocos. Takk for spørsmål.

Vi valgte i denne omgang å se nærmere på PC mot Playstation 5. Det er ingenting i veien for å se nærmere på hvordan dette kommer ut dersom vi sammenligner konsoller seg i mellom også. Vi foretok et valg, uten at det var noen spesiell grunn til at valget falt på Playstation 5.

Som sagt i forrige kommentar, så dreier det seg her om en overforenklet sammenligning av svært ulike "økosystemer" når vi sammenligner Playstation 5 og PC. Det er de mange andre tilleggsfaktorene som gjør at dette blir interessant (og som for mange, Sony og andre aktører spesielt, er det viktigste). Det går da på forretningsmodellen i bakkant her, som gjør at de på lang sikt kan legge et godt grunnlag for inntjening. 

Så vi skal vurdere om vi skal gå nærmere inn på sammenligninger også mellom ulike konsoller, da med disse tilleggsperspektivene tatt med i betraktningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Heradon skrev (21 timer siden):

Ser den. Men folk må forstå at PC og Konsoll-markedet bruker forskjellige salgsmodeller. Konsollene selges med tap, men tjener inn på andre ting. F.eks xbox elite håndkontroller til 2000 kr.-, HDD til 3000kr.- , abonnement osv. 

Som vi kan se av diskusjonen knyttet til saken, så deler den seg grovt sett inn i tre deler: De som går inn på ytelse og hardware-relaterte momenter, de som snakker om spilldistribusjon og -tilgjengelighet, samt de som har med ekstra perspektiver som det du trekker inn. Det er også andre ting som diskuteres, men dette er mitt inntrykk etter å ha lest gjennom kommentarfeltet.

Du har selvfølgelig rett i at det er helt ulike forretningsmodeller som legges til grunn her. Og at det også har en direkte og stor innvirkning på hvordan de ulike komponentene prises. 

En produsent av PC-komponenter kan ikke "binde" forbrukeren inn på sin plattform på samme måte. Det gjøres jo selvfølgelig forsøk hele tiden, og da gjerne på programvaresiden (GeForce Experience, eksempelvis, som da kan gi deg tilgang til ulike "ekstra fordeler"). 

Så disse perspektivene er det også viktig at vi forbrukere er opptatt av. Vi ønsker jo ikke å ende opp i en situasjon der vi i realiteten ikke kan ha valgfrihet, men er bundet opp av ulike "monopollignende" plattformer som låser oss inn på sin plattform uten mulighet til å velge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ymerguer skrev (28 minutter siden):

Som sagt er dette et tankeeksperiment fra vår side. Det betyr ikke at det er uten verdi. 

Kommentaren min var ikke ment som kritikk av denne artikkelen, men mer som tilleggsinformasjon.

 

Det har vel vært lagt ut noen lignende artikler her på gamer tidligere, hvor samme problemstilling kom opp i kommentarfeltet.

 

Selv synes jeg det er mer interessant med spørsmålet "hvor mye må du betale for en tilsvarende PC" heller enn "hvor god PC får du for prisen av en ps5"

Som da ser ut til å ha blitt en stor del av kommentarene her.

Lenke til kommentar
Iki skrev (Akkurat nå):

Kommentaren min var ikke ment som kritikk av denne artikkelen, men mer som tilleggsinformasjon.

Det har vel vært lagt ut noen lignende artikler her på gamer tidligere, hvor samme problemstilling kom opp i kommentarfeltet.

Selv synes jeg det er mer interessant med spørsmålet "hvor mye må du betale for en tilsvarende PC" heller enn "hvor god PC får du for prisen av en ps5"

Som da ser ut til å ha blitt en stor del av kommentarene her.

Hei igjen. Din kommentar ble ikke tatt som kritikk i det hele tatt, men som et godt innspill jeg hadde lyst til å svare på :)

Vi valgte å kjøre denne vinklingen med "hvor mye PC får du for prisen av en PS5" fordi vi synes det får fram interessante sider ved spillbransjen og hvordan produsentene velger å fronte produktene sine. 

Lenke til kommentar
Iki skrev (4 timer siden):

Med en 5800x (ikke overklokking) vil spillet kjøre betydelig bedre.

Om du så testen jeg linket til over så var det ingen nevneverdig forskjell mellom 5600X og 10900K (10c/12t). Til og med 3600X (6t/12c) leverte samme ytelsen som 3950X (16c/32t). Så det ser ikke ut som spillet (selv i 1080P) skalerer nevneverdig utover de trådene en 5600X allerede har. At 5800X er en smule bedre enn 5600X tar jeg som en selvfølge (flere kjerner og litt høyere frekvens) men i Valhalla tror jeg forskjellen er tilsvarende ikke eksisterende.

Om de har en GPU flaskehals selv på 1080p eller ikke så er 5600X generelt bedre enn 3700X som er det nermeste vi har PS5 CPUen. Jeg har til gode å se 3700X slå en 5600X i et spill. Påstanden din om at 5600X er dårligere enn PS5 CPUen faller i det minste i grus.

5600X > 3700X > underklokket PS5 variant.

Ellers må jeg si meg mye enig med Brede.

Brede_Skapstroppen skrev (22 timer siden):
Spoiler

 

Min tanke i diskusjonen rundt PS5 og PC er jo egentlig ganske enkel.

Hvis alt du stiller av krav stopper ved det PS5 kan levere så er du golden. Da får du alt du trenger til 5000 (hvis du klarer å finne en til salgs).

Siden jeg er en som har helt andre krav enn hva PS5 kan levere så er jeg nødt til å betale mer. Kravene er ikke nødvendigvis rasjonelle, eller styrt av ytelse pr krone. PS5 høres ut som en vannvittig kraftig bit med hardware ifht til hva den koster, men den er totalt ubrukelig til de tingene jeg driver med. Når jeg trikser og mikser med Minecraft-serveren til guttungen, eller spiller en eller annen obskur indie/retro-tittel så er PS5 helt ubrukelig. Hvis jeg skal ha hjemmekontor----PS5 er fremdeles totalt ubrukelig og ikke får jeg kjørt Ubuntu på den heller.

Foreløpig så betaler jeg derfor for privilegiet til å kunne spille AAA titler på min 32" Samsung G7 med RTX skrudd på, Panda-bryterne på tastaturet mitt klikker slik jeg vil at de skal, og jeg må kan tune og tweake på alle de tingene som sikker egentlig ikke trenger det.

Når jeg skulle ha lyst til å spille de siste Rockstar-spillene på release-datoen, så burde jeg nok hatt en PS5 istedet.

 

 

Konsollene denne generasjonen ser veldig gode ut, men de kommer aldri til å erstatte PCen. Blir det kjøpt en konsoll så blir det for Blu ray avspilling, split screen og noen få eksklusive.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PantZman skrev (1 time siden):

Om du så testen jeg linket til over så var det ingen nevneverdig forskjell mellom 5600X og 10900K (10c/12t). Til og med 3600X (6t/12c) leverte samme ytelsen som 3950X (16c/32t). Så det ser ikke ut som spillet (selv i 1080P) skalerer nevneverdig utover de trådene en 5600X allerede har. At 5800X er en smule bedre enn 5600X tar jeg som en selvfølge (flere kjerner og litt høyere frekvens) men i Valhalla tror jeg forskjellen er tilsvarende ikke eksisterende.

Om de har en GPU flaskehals selv på 1080p eller ikke så er 5600X generelt bedre enn 3700X som er det nermeste vi har PS5 CPUen. Jeg har til gode å se 3700X slå en 5600X i et spill. Påstanden din om at 5600X er dårligere enn PS5 CPUen faller i det minste i grus.

Ps5 sin ytelse, altså 60 fps i 1440p+ med ultra settings i assassin's creed Valhalla, er GPU begrenset.

 

Et rtx 3070 kombinert med en 5600x gir som du viser ca 64 fps med litt lavere settings i 1440p. (Man får faktisk ikke samme detaljnivå på PC versjonen av spillet, og det øker ikke oppløsningen når det kjører bedre)

 

Et rtx 3070 kombinert med en 5800x får man derimot opp mot 80 fps i samme spill, med samme settings, i 1440p.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...