Gå til innhold

Hjelp, jeg er amerikaner!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har havnet i en liten knipe her i Norge på grunn av at jeg er født i USA.
USA er nemlig ett av to land i hele verden som krever inn skatt fra sine innbyggere uansett hvor de befinner seg, og jeg er desverre amerikansk statsborger ettersom at jeg er født der.

Jeg fant ut av disse pliktene for ikke så veldig lenge siden, og jeg prøver å orientere meg litt før jeg bestemmer hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke så mye penger, og profesjonell hjelp er ganske dyrt.

Er det noen andre nordmenn som har eller har hatt samme problemet?

Såvidt jeg skjøner er det tre muligheter for meg:

  1. Si fra meg statsborgerskapet. Dette krever at jeg leverer selvangivelse for fem år samt noen andre dokumenter. Det kan bli dyrt å få hjelp til å gjøre disse dokumentene riktig, i tillegg så koster det litt over 20k å si fra seg statsborgerskapet.
  2. Gå gjennom et skatteamnestiprogram og begynne å levere amerikansk selvangivelse. Fordelen her er at jeg får beholde passet. Ulempen er at også dette kan bli dyrt, og jeg må betale amerikansk skatt fremover. Det kan bli veldig dyrt, særlig hvis jeg ønsker å investere i indeksfond, noe jeg selvfølgelig ønsker. Indeksfond som ikke er amerikanske skattes nemlig ekstremt hardt av IRS. Det samme gjelder potensielt pensjon.
  3. Gjøre ingenting, og satse på at norske myndigheter beskytter meg fra urimelig skatt. Når har norske myndigheter noen gang gått til kamp mot USA?

Setter utrolig pris på det dersom noen ønsker å dele sine erfaringer. Jeg heller mot å si fra meg statsborgerskapet, men jeg har veldig lite lyst til å betale 20.000kr + hjelp til regnskap kun fordi jeg ble født i feil land.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, nå kjenner jeg ikke regler rundt skatt i detalj men jeg mener at det ikke skal være mulig å betale skatt i 2 land samtidig. Derfor hvis det er altfor vanskelig og dyrt å si fra seg amerikansk statsborgerskap da burde du snakke med skatteetaten for jeg mener da at du skal slippe å betale skatt til Norge så lenge du betaler skatt til USA. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Om du har lite/ingen behov for den, så er det noe du kan vurdere. 
Pass hjelper deg med reiser, både til USA og andre land, så du slipper visum. Men det er vel ikkje SÅ mye å hente på det, om du har norsk pass også.

2. Sjekk ut muligheter for 401k plan, som du kan spare i/kutte av skatten. Eg veit veldig lite om det, men flere som drive med aksjer/fond bruker den aktivt.

3. Ikkje noe eg ville satse på. Norske myndigheter kommer IKKJE til å beskytte deg mot ulovlig skatteunndragelse i andre land. Uansett om du mener det er rimelig/urimelig. Naivt å tru noe annet.

Det er vel regler om dobbel beskatting og slikt, så om du betaler fullt til Norge, så slipper du å betale fullt til USA?
Du kan satse på å ignorere USA/ikkje rapportere noe. Det er ikkje min anbefaling, men en mulighet du kan se på. Vær klar at det er ulovlig og du risikerer straff om/når du reiser til USA og om/når det blir oppdaget.

 

Det eg mener er eneste fornuftig, er å skaffe GOD advokat, helst to. En i USA, enn i Norge som spesialiserer seg på det. De kommer til å anbefale deg den beste løysningen. Du kan evt sette opp ulike alternativer i excel, rekne med estimert inntekt (inkludert fond+++) for resten av livet, se kor mye du må betale i skatt i Norge+ ekstra i USA (i alle fall med dagens regler) og se kva som lønner seg med de ulike alternativene. Du må rekne å bruke mye tid på å sette det opp, samt du bør kunne det meste av lover og regler. Så advokat er nok det beste. Selv om det koster 5-10.000kr, så sparer du mye, mye mer i løpet av livet.

Lenke til kommentar

Som utgangspunkt skal du ikke bli skattlagt for samme inntekt (og formue) både i Norge og USA. Dobbeltbeskatningsavtalen mellom Norge og USA forebygger dette. 

Er du bosatt i Norge etter skatteavtalen mellom Norge og USA, noe de fleste med både amerikansk og norsk statsborgerskap vil være så lenge de bor i Norge, vil du avhengig av inntekten enten:

  • få fradrag for eventuelt utlignet amerikansk skatt i norsk utlignet skatt eller 
  • inntekten vil bare være skattepliktig til Norge, dette gjelder typisk for lønnsinntekter for arbeid du utfører i Norge. 

https://codex.no/personskatt/fatca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nyutvikler skrev (3 timer siden):

Indeksfond som ikke er amerikanske skattes nemlig ekstremt hardt av IRS. Det samme gjelder potensielt pensjon.

Det var litt merkelig. Finnes det andre lignende fordeler amerikanske selskaper får? 

 

Jeg har ikke personlig erfaring med dette, men har snakket med noen amerikanere som jobber i Norge. De skattet i Norge. Har du snakket med skatteetaten? 

Lenke til kommentar

Hei folkens!

Tusen takk for svar, det hjalp meg å roe tankene litt.

Jeg har bestillt time hos en advokat som jeg håper kan hjelpe meg å finne ut av veien videre.

13 hours ago, Heiti said:

Det var litt merkelig. Finnes det andre lignende fordeler amerikanske selskaper får? 

 

Jeg har ikke personlig erfaring med dette, men har snakket med noen amerikanere som jobber i Norge. De skattet i Norge. Har du snakket med skatteetaten? 

Litt usikker på hva du mener med fordeler, men her stå det litt om reglene rundt å investere i "offshore" indeksfond for amerikanske statsborgere. I tillegg til en skatt på nesten 40% følger det med en rapporteringsplikt som er enten ekstremt tidkrevende, eller veldig dyrt om man skal få hjelp til det.

 

17 hours ago, aomt said:

2. Sjekk ut muligheter for 401k plan, som du kan spare i/kutte av skatten. Eg veit veldig lite om det, men flere som drive med aksjer/fond bruker den aktivt.

Utifra det lille jeg har lest om 401k så er det noe som må skje gjennom arbeidsgiver, usikker på om det er mulig å få til i Norge. Jeg tar uansett rådet ditt om å snakke med en advokat, det er nok det beste :)

Merker jeg stresser utrolig mye med dette nå, regner med at en advokat kan få meg ned på jorden igjen. Takk!

Lenke til kommentar

Flere amerikanske meglere har vel siste året avsluttet amerikanske expats og sluttet å tilby sine tjenester til personer som ikke er bosatt i USA. Noen er tilgjengelige for norske kunder blant annet. Mulig du har muligheten til å benytte noen aktører som ellers er tilgjengelige kun for norske statsborgere. Og evt. Kommer prismessig godt ut av det. Interactive brokers har jo en ny prismodell med gratis kurtasje som stort sett kun er tilgjengelig for amerikanere. Usikkert på om det kun er amerikansk bosatte. Ellers må vel amerikanere skatte til USA for amerikanske fond eller aksjer.  Eller kanskje en kan velge og få fradrag hos ene landet. Er en kun skattemessig bosatt i Norge kan en med 8W-BEN få 15% i kildeskatt på utbytte fremfor 30% og kan få kreditfradrag i den norske skatten for de resterende 15 prosent. Irskregisterte ETF har ikke kildeskatt på utbytte men fondet blir beskattet 15% på utbytte fra amerikanske aksjer som tilfaller fondet direkte. Tror generelt for nordmenn at irskregisterte ETF generelt er mest skattemessig gunstig for europeisk hjemmehørende ETF'er. Men mulig det ikke utgjør så stor forskjell skattemessig. Og amerikanske ETF'er generelt har hatt lavere kostnader, og dollar/nok og olje også ofte korrigerer positivt ift. Euro. Men det kan jo være at amerikansk hjemmehørende ETF'er og fond kan være gunstigere for ikke amerikansk hjemmehørende aksje for en amerikansk statsborger enn en norsk statsborger som ikke er amerikansk statsborger. Vet ikke om amerikansk registrere mutual funds har skattemessige ulemper ift. EØS-registerte for norske statsborgere men fordel for amerikanske statsborgere. Mener at europeiske ETF'er og fond er ugunstige for amerikanske statsborgere som bor i USA. Men tror kanskje det også gjelder amerikanere som bor utenlands siden USA er et av få land som krever skatt fra amerikanere som er skattemessig hjemmehørende i andre land. Er vel kanskje endel av grunnene til at bankene spør om en er skattemessig hjemmehørende til USA og at noen norske meglere ikke tilbyr kontoer til amerikanske skattemessig hjemmehørende på grunn av at det blir komplisert å forholde seg til det skattemessige ved å rapportere til USA og det landet landet personen bor i og også skal skatte til...

Lenke til kommentar

Kona mi er amerikaner, hun må fylle inn selvangivelse i USA, men betaler ikke skatt der. Vi betaler begge skatt i Spania hvor vi bor. Hun har amerikansk pass.

Usikker på hvilke regler som gjelder, men kan spørre henne i kveld. 

Endret av n0mad
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei,

Jeg er Amerikansk statsborger men har aldri jobbet i USA og har ikke bodd der siden jeg var 4 år. Jeg forstår at jeg må fylle ut skattepapirer i usa, men har noen en god oversikt over hva jeg må fylle ut? Sliter med å finen og skjønne det. Håper på hjelp. 

 

Takk

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
nyutvikler skrev (På 17.1.2021 den 15.46):

Hei!

Jeg har havnet i en liten knipe her i Norge på grunn av at jeg er født i USA.
USA er nemlig ett av to land i hele verden som krever inn skatt fra sine innbyggere uansett hvor de befinner seg, og jeg er desverre amerikansk statsborger ettersom at jeg er født der.

Jeg fant ut av disse pliktene for ikke så veldig lenge siden, og jeg prøver å orientere meg litt før jeg bestemmer hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke så mye penger, og profesjonell hjelp er ganske dyrt.

Er det noen andre nordmenn som har eller har hatt samme problemet?

Såvidt jeg skjøner er det tre muligheter for meg:

  1. Si fra meg statsborgerskapet. Dette krever at jeg leverer selvangivelse for fem år samt noen andre dokumenter. Det kan bli dyrt å få hjelp til å gjøre disse dokumentene riktig, i tillegg så koster det litt over 20k å si fra seg statsborgerskapet.
  2. Gå gjennom et skatteamnestiprogram og begynne å levere amerikansk selvangivelse. Fordelen her er at jeg får beholde passet. Ulempen er at også dette kan bli dyrt, og jeg må betale amerikansk skatt fremover. Det kan bli veldig dyrt, særlig hvis jeg ønsker å investere i indeksfond, noe jeg selvfølgelig ønsker. Indeksfond som ikke er amerikanske skattes nemlig ekstremt hardt av IRS. Det samme gjelder potensielt pensjon.
  3. Gjøre ingenting, og satse på at norske myndigheter beskytter meg fra urimelig skatt. Når har norske myndigheter noen gang gått til kamp mot USA?

Setter utrolig pris på det dersom noen ønsker å dele sine erfaringer. Jeg heller mot å si fra meg statsborgerskapet, men jeg har veldig lite lyst til å betale 20.

nyutvikler skrev (På 17.1.2021 den 15.46):

Hei!

Jeg har havnet i en liten knipe her i Norge på grunn av at jeg er født i USA.
USA er nemlig ett av to land i hele verden som krever inn skatt fra sine innbyggere uansett hvor de befinner seg, og jeg er desverre amerikansk statsborger ettersom at jeg er født der.

Jeg fant ut av disse pliktene for ikke så veldig lenge siden, og jeg prøver å orientere meg litt før jeg bestemmer hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke så mye penger, og profesjonell hjelp er ganske dyrt.

Er det noen andre nordmenn som har eller har hatt samme problemet?

Såvidt jeg skjøner er det tre muligheter for meg:

  1. Si fra meg statsborgerskapet. Dette krever at jeg leverer selvangivelse for fem år samt noen andre dokumenter. Det kan bli dyrt å få hjelp til å gjøre disse dokumentene riktig, i tillegg så koster det litt over 20k å si fra seg statsborgerskapet.
  2. Gå gjennom et skatteamnestiprogram og begynne å levere amerikansk selvangivelse. Fordelen her er at jeg får beholde passet. Ulempen er at også dette kan bli dyrt, og jeg må betale amerikansk skatt fremover. Det kan bli veldig dyrt, særlig hvis jeg ønsker å investere i indeksfond, noe jeg selvfølgelig ønsker. Indeksfond som ikke er amerikanske skattes nemlig ekstremt hardt av IRS. Det samme gjelder potensielt pensjon.
  3. Gjøre ingenting, og satse på at norske myndigheter beskytter meg fra urimelig skatt. Når har norske myndigheter noen gang gått til kamp mot USA?

Setter utrolig pris på det dersom noen ønsker å dele sine erfaringer. Jeg heller mot å si fra meg statsborgerskapet, men jeg har veldig lite lyst til å betale 20.000kr + hjelp til regnskap kun fordi jeg ble født i feil land.

000kr + hjelp til regnskap kun fordi jeg ble født i feil land.

Hei.

Jeg er akkurat i samme knipe. Tenkte mye frem og tilbake på hvordan jeg skulle løse dette. Tok til slutt kontakt med advokat i USA. Har så langt betalt $ 15000 til regnskapsfører og advokat, og de er ikke ferdig enda. Trodde jeg skulle slippe å betale dobbel skatt, men kan se ut som jeg nå må betale $ 11000 i skatt til USA. Har en del forskjellige fond, men i følge norske skattemyndigheter, så slipper jeg skatt så lenge jeg ikke tar ut mer enn jeg har satt inn. Det samme gjelder tydeligvis ikke i USA. Jeg må ikke betale skatt på lønnsinntekter, siden jeg ikke tjener over beløpsgrensen for det. Det kan se ut som det ikke er tatt høyde for gjeld i selvangivelsen.

 

Jeg kommer til å si opp statsborgerskapet mitt, da det på sikt blir altfor dyrt å beholde det. Kan fint klare meg på turistvisum , siden jeg ikke har tenkt å bosette meg der. 
 

Mulig man kan gjøre en del av jobben selv, så det blir billigere. Har blitt fortalt av advokat at man trenger spesiell software for å fylle ut, hvis man har fond, aksjer ol. 
 

Tror uansett det er lurt å ordne opp i det, siden Norge og USA utleverer informasjon til hverandre. Jeg ble først klar over dette da jeg måtte oppgi ny informasjon til banken min. 
 

Lykke til. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...