Gå til innhold

Si opp jobb i protest og deretter kreve jobben tilbake


Anbefalte innlegg

Det var en gjeng leger i Bærum som sa opp stillingen sin samtidig. Det endte med at 34 av dem ikke fikk muligheten til å trekke tilbake oppsigelsen. 

Det virker noen ganger som at enkelte tror de er så eksklusive og viktige at man kan true arbeidsgiver med å levere oppsigelse. De tror da at arbeidsgiver vil krype og gi bedre betingelser og trygle om at dem kommer tilbake. 

Det endte med at arbeidsgiver tok i mot oppsigelsen og forholdt seg til den. Nå er flere av de som sa opp irriterte og deres fagforening mener arbeidsgiver hevner seg.

Er det ikke litt idioti å misbruke innlevering av oppsigelse, i tro på at arbeidsgiver da vil gjøre alt for å få deg tilbake? 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er den kalkulerte risikoen ein tek ved å protestere på denne måten. 

No er det sjølvsagt nokre nøyansar i saka som at dette gjeld legevaktordninga som legen ikkje kan seie opp utan å seie frå seg heile stillinga, og at dei kollektive oppseiingane var meint som ein protest. Men det er sjølvsagt alltid ein risiko for at ein ikkje lykkes i å presse arbeidsgiver og at oppseiinga fortsatt blir ståande. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 835ba...1a7

Dette var jo en meget snever og spisset måte å se på en sak som inneholder mer enn det TS later som i åpningsinnlegget. Greit å legge med en link eller to som forklarer problemet.

Det som er viktig her er egentlig om det er lov for en gruppe arbeidstakere å bruke kollektiv oppsigelse som et forhandlingsutspill i en arbeidskonflikt eller ei. Og svaret på det gir svaret på om det er greit å nekte et utvalg av ansatte å trekke oppsigelsene. 

Men for å svare på den enkle problemstillingen: Selvsagt må man forvente å faktisk måtte bytte jobb om man drar oppsigelseskortet. 

Anonymous poster hash: 835ba...1a7

Lenke til kommentar

Historien som førte til innlevering av oppsigelse er helt klart sammensatt.

Saken er at noen føler seg krenket og dårlig behandlet over at arbeidsgiver har forholdt seg til innlevert oppsigelse. Da har man misforstått kraftig, hvis man ikke så for seg å på noen måte finne seg annen jobb.

Mitt poeng er at å innlevere oppsigelse ikke gir en krav om å kunne trekke den tilbake etterpå. Man har levert inn et dokument om at man sier opp. Det virker som at noen tror man har angrerett på dette. En slik angrerett hadde sikkert vært flott å ha.

Generelt har sikkert noen angret sterkt på en oppsigelse, en stund etterpå. Det er tøffe veivalg man selv tar og må stå for selv senere.

Muntlige "trusler" om å si opp er noe annet, uansett skal man være varsom med det også. I dag har vi mange, veldig mange, høyt utdannende og sterkt kvalifiserte personer til det meste. Omtrent alle kan byttes ut, også i "statusyrker". Det er farlig å bli for høy på seg selv i arbeidslivet.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (10 timer siden):

Det var en gjeng leger i Bærum som sa opp stillingen sin samtidig. Det endte med at 34 av dem ikke fikk muligheten til å trekke tilbake oppsigelsen. 

Det virker noen ganger som at enkelte tror de er så eksklusive og viktige at man kan true arbeidsgiver med å levere oppsigelse. De tror da at arbeidsgiver vil krype og gi bedre betingelser og trygle om at dem kommer tilbake. 

Det endte med at arbeidsgiver tok i mot oppsigelsen og forholdt seg til den. Nå er flere av de som sa opp irriterte og deres fagforening mener arbeidsgiver hevner seg.

Er det ikke litt idioti å misbruke innlevering av oppsigelse, i tro på at arbeidsgiver da vil gjøre alt for å få deg tilbake? 

Personlig mener jeg disse legene bør miste lisensen sin. Å gjøre slik i en pandemi burde være en straffbar handling.

 

Jeg er all for fagforeninger og jobbe for gode og trygge vilkår. Men dette var feil tidspunkt. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Personlig mener jeg disse legene bør miste lisensen sin. Å gjøre slik i en pandemi burde være en straffbar handling.Jeg er all for fagforeninger og jobbe for gode og trygge vilkår. Men dette var feil tidspunkt. 

Tja. Vi har mange rettigheter OG forpliktelser i arbeidslivet. I 2020 har man sett at flere yrkesgrupper ikke har vist noen ekstra bidragsvilje i ett meget spesielt år. Jeg syntes flere fint kunne valgt å vente med å kjøre sine kamper ett år eller to fram. I stedet velger noen å utnytte situasjonen til å ramme ekstra når de trengs. Tenker da blant annet på vekterbransjen, som valgte storstreik i 2020.

All respekt til mange innen helse og sosialyrker som har hatt ekstremt mye mer å gjøre i denne tiden. I det hele tatt til alle som viser innsats med å yte ekstra.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (13 minutter siden):

Tja. Vi har mange rettigheter OG forpliktelser i arbeidslivet. I 2020 har man sett at flere yrkesgrupper ikke har vist noen ekstra bidragsvilje i ett meget spesielt år. Jeg syntes flere fint kunne valgt å vente med å kjøre sine kamper ett år eller to fram. I stedet velger noen å utnytte situasjonen til å ramme ekstra når de trengs. Tenker da blant annet på vekterbransjen, som valgte storstreik i 2020.

All respekt til mange innen helse og sosialyrker som har hatt ekstremt mye mer å gjøre i denne tiden. I det hele tatt til alle som viser innsats med å yte ekstra.

Absolutt, derfor mener jeg disse legene har null tiltro lengre. De har vist en forferdelig holdning og bør ikke ha ansvar for menneskeliv i fremtiden. Det er iallefall min mening. Håper folk tagger de på lege tilbakemeldinger så en iallefall får oversikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...