Gå til innhold

Disse kontrolltårnene skal revolusjonere norske småflyplasser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle kommersielle flyplass skal ha brannmannskap det står i den internasjonale luft-loven.

Når flyplassen egen brannvesen blir kalt ut på utsiden av flyplassen, som det som skjedde på Sola. Får ingen fly lande eller lette

Små flyplass for private småfly er ikke kommersielle flyplass

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det giver nok god mening at masseproducere elementer til bygning av tårnet.

Men "off topic" så er det ikke flyveledere som bemander tårnet eller fjernbetjeningen i Bodø, det er AFIS operatør - fullmektig (Aeronautical Flight Information Service). AFIS operatøren kunne have haft flere funktioner: Koordinerende i beredskabet, meteorologiske observationer osv. Det er feil bruk av teknologi at fjernbetjene små flyvepladser, fordi distrikterne avfolkes, 1 AFIS operatør er sikkert = 1 familie med unger og diverse som flytter fra det lille samfund til Bodø. Mindre gundlag for skole, fritidsmuligheder, lokal handel, service virksomhed osv. Det er ikke ok og det er ikke god distrikspolitik. Husk lige det når der er valg næste gang.

Endret av 353HCKVA
spell error
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (7 timer siden):

Betyr det at hvis ett småfly kraslander på en ubemannet flyplass vil det nå ikke være en flygeleder som kan løpe hjelpende til? 

Hva skjer om noen skyter ut kamera linsene? 

Det vil de nok ikke gjøre på en plass med bemannet tårn heller. Det er egne brannmenn på flyplassene. 

Lenke til kommentar
heuhen skrev (1 time siden):

Alle kommersielle flyplass skal ha brannmannskap det står i den internasjonale luft-loven.

Når flyplassen egen brannvesen blir kalt ut på utsiden av flyplassen, som det som skjedde på Sola. Får ingen fly lande eller lette

Små flyplass for private småfly er ikke kommersielle flyplass

 

Håvard skrev (17 minutter siden):

Det vil de nok ikke gjøre på en plass med bemannet tårn heller. Det er egne brannmenn på flyplassene. 

Godt å høre 👍

Lenke til kommentar

Det er, som nevnt av 353HCKVA, en del feil i denne artikkelen.

Tårnene det her er snakk om er AFIS-tårn, ikke kontrolltårn.

AFIS-tårn bemannes/fjernstyres av AFIS-fullmektige, ikke flygeledere.

Forskjellen på en AFIS-fullmektig og en flygeleder er at førstnevnte gir informasjon mens sistnevnte kontrollerer trafikk. Plassene som får disse tårnene er med andre ord det man kaller ukontrollerte flyplasser. Det foreligger planer for å også fjernstyre enkelte kontrollerte flyplasser (med flygeledere) men det har ikke skjedd enda.

Endret av StianT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...