Gå til innhold

Waymo gjør retrett: Autonome biler skal ikke lenger kalles for «selvkjørende»


Anbefalte innlegg

oophus skrev (17 minutter siden):

Forventet når du starter å etterspørre kilder på håpløse ting som er lett tilgjengelig. Da er det rett før du stikker med halen mellom beina. Spesielt når du får dem, som nå. 

Har spurt deg om enkle spørsmål over flere sider nå, som du ikke svarer på. Det holder for min del. Halen min står rett opp den, ser en også på tomlene opp... Igjen, heidå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Har spurt deg om enkle spørsmål over flere sider nå, som du ikke svarer på. Det holder for min del. Halen min står rett opp den, ser en også på tomlene opp... Igjen, heidå!

Jeg har svart dem alle? Du fikk også videoen jeg vet du har sett tidligere, men som du bare drøyer tiden med å etterspørre. Så når videoen kom, så kaster du kortene og viser bløffen. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Jeg har svart dem alle? Du fikk også videoen jeg vet du har sett tidligere, men som du bare drøyer tiden med å etterspørre. Så når videoen kom, så kaster du kortene og viser bløffen. 

Nei du har ikke det. Hvor i video sier EM at bilen der og da er nivå 5? Ikke en eneste plass, altså bløff i fra din side. 

Og jeg har spørt deg gang på gang, hvilken annen bil ville ikke fortsatt å kjøre/styre når setebeltet var i og rattet hacket? Og hvor er dokumentasjon på dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei du har ikke det.

Jo, jeg har det. 

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Hvor i video sier EM at bilen der og da er nivå 5? Ikke en eneste plass, altså bløff i fra din side. 

Hæ? Videoen er jo for å vise at han selv kjører med hendene av rattet!  

Sitatet er for å vise et lite eksempel av utallige uttalelser om L5 autonomi, og det er mange flere der ute - som du jo har innrømmet selv ved å si at mange uttalelser er "rare" og noe du ikke helt støtter!  

Resultatet er videoen vi prater om som utgangspunkt der noen krabber bak i bilen mens bilen kjører av seg selv. Altså kombinasjonen av Elon Musk som kjører uten hendene på rattet i beste sendetid, samt uttalelser som har vist seg å være løgn gang på gang,  gjør jo det slik at folk trur at man fint skal kunne kjøre uten hendene på rattet. 

Spesielt når man har opplevd at en strekning har fungert tidligere uten menneskelige inputs. 

Hva trur du seriøst Waymo prater om? Og hva trur du formålet med Euro NCAPs nye 2020 tester omhandler? 

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

hvilken annen bil ville ikke fortsatt å kjøre/styre når setebeltet var i og rattet hacket

Det spiller jo egentlig ingen rolle og er bare avledning mot temaet vi snakker om. Ingen andre har CEO's som kjører med hendene av rattet på TV, og sier at bilene er mer eller mindre klare for L5. Det er heller ikke et marked for "hacks" til ratt i andre modeller og merker. En enorm majoritet av disse er mot Teslaer. Samt tiden du har på deg i en Tesla for å klatre bak er over 90 sekunder! I andre biler så tar det 8-15 sekunder før pipingen og "nødstopp" opplegget starter. 

Sannsynligheten er større for at folk hacker en Tesla med å feste vekt på rattet enn i andre biler, nettopp fordi Teslaer liksom skal ha HW og sensorer klare for L5 og full selvkjøring, og måten "autosteer" er implementert er slik at ADAS er første pri. Når du aktiverer autosteer, så skal bilen kjøre selv. Tar du litt over, så skrur du ALT AV ! 

Det fordrer at man i Teslaer kjører med hendene av rattet i mye større grad enn hva som er poenget innunder L2 assists, og resultatet er videoen vi prater om. 

 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Jo, jeg har det. 

Hæ? Videoen er jo for å vise at han selv kjører med hendene av rattet!  

Sitatet er for å vise et lite eksempel av utallige uttalelser om L5 autonomi, og det er mange flere der ute - som du jo har innrømmet selv ved å si at mange uttalelser er "rare" og noe du ikke helt støtter!  

Resultatet er videoen vi prater om som utgangspunkt der noen krabber bak i bilen mens bilen kjører av seg selv. Altså kombinasjonen av Elon Musk som kjører uten hendene på rattet i beste sendetid, samt uttalelser som har vist seg å være løgn gang på gang,  gjør jo det slik at folk trur at man fint skal kunne kjøre uten hendene på rattet. 

Spesielt når man har opplevd at en strekning har fungert tidligere uten menneskelige inputs. 

Hva trur du seriøst Waymo prater om? Og hva trur du formålet med Euro NCAPs nye 2020 tester omhandler? 

Det spiller jo egentlig ingen rolle og er bare avledning mot temaet vi snakker om. Ingen andre har CEO's som kjører med hendene av rattet på TV, og sier at bilene er mer eller mindre klare for L5. Det er heller ikke et marked for "hacks" til ratt i andre modeller og merker. En enorm majoritet av disse er mot Teslaer. Samt tiden du har på deg i en Tesla for å klatre bak er over 90 sekunder! I andre biler så tar det 8-15 sekunder før pipingen og "nødstopp" opplegget starter. 

Sannsynligheten er større for at folk hacker en Tesla med å feste vekt på rattet enn i andre biler, nettopp fordi Teslaer liksom skal ha HW og sensorer klare for L5 og full selvkjøring, og måten "autosteer" er implementert er slik at ADAS er første pri. Når du aktiverer autosteer, så skal bilen kjøre selv. Tar du litt over, så skrur du ALT AV ! 

Det fordrer at man i Teslaer kjører med hendene av rattet i mye større grad enn hva som er poenget innunder L2 assists, og resultatet er videoen vi prater om. 

 

Igjen klarte du ikke å svare. Rart jeg gir opp? Nei du får enten prate til deg selv videre eller noen andre, back to ignore.. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Igjen klarte du ikke å svare. Rart jeg gir opp?

Jeg gidder ikke "grasping at straws" opplegget ditt, og jeg forklarer hvorfor spørsmålet ditt bommer, og jeg kan fint illustrere dette også. 

Gå på google og søk på "Autosteer hack" - da vil du få 226,000 resultater. Hvorfor er det slik? Hvor mange slike videoer finner du til andre modeller fra andre fabrikanter?

Grunnen har jeg dog forklart. Du har en CEO som designer et system som er laget slik at systemet skal kjøre selv, med formålet i å nå L5 autonomi, samtidig som han selv kjører uten hendene på rattet, og sier at dette er tryggere enn å kjøre selv.
Sjåføren må monitorere systemet. Mens andre sørger i større grad for å gjøre opplevelsen kjip om du prøver å holde hendene av rattet ved hyppigere "masing" om å holde hendene på rattet. De sørger også for at det å kjøre aktivt er mulig mens systemtet er påslått, slik at man ikke har noe imot det å holde i rattet og justere pathingen til bilen der man selv føler for det. I en Tesla så blir det omvendt! Man ønsker ikke å justere bilen, fordi da skrur systemet seg av, og resultatet er at man tillater bilen å gjøre ting som du selv ikke ville valgt i større grad. 

Det er derfor jeg sier:

ADAS + Mennesket innunder L2 = Feil! 
Mennesket + ADAS innunder L2 = Rett! 

Samt viser til Euro NCAP! 
I tillegg har du denne tråden med uttalelser fra Waymo, og hvis du ser på CES 2021 innslaget fra Mobileye, så får Tesla stikk og kritikk der også på det samme opplegget - dog Mobileye kaster mest kritikk mot måten Tesla samler data på. Tesla får et bedre system jo flere uhell og kollisjoner som foregår som kan trenes over. Mobileye samler heller data for å bygge regler (i HD-Kartet) som systemene skal bruke. Selv om vi har våre regler på veiene, så kjører vi ikke alltids og overholder dem. Disse små nyansene må et autonomt system forstå og ta med i kalkulasjonene - og når man sammenligner trafikken i Oslo mot trafikken i f.eks Brussel, så forstår man kjapt nyansene som må inkluderes her. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...