Gå til innhold

Waymo gjør retrett: Autonome biler skal ikke lenger kalles for «selvkjørende»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smart. Utvikling av autonomi er i praksis uregulert i USA så det er opp til aktørene selv hvor ansvarlig de opptrer. Med endring av terminologi så forsøker Waymo å distansere seg fra useriøse aktører i håp om at de og andre ikke blir dratt med i dragsuget når det smeller og myndighetene blir nødt til å reagere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det med denne "autopilotdilla"? Har folk flest glemt at det å kjøre bil faktisk er gøy? Eller er det slik at mange i dagens trådløslobotomerte onlinesamfunn heller vil sitte i baksetet og surfe på nettet og ta selfies enn å nyte selve kjøreopplevelsen?

Endret av 0AAVKDA1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morten Simonsen skrev (6 minutter siden):

Siden det er en utopi og Waymo innser det, så kan det bli et fall framover...

Waymo sier ikke at selvkjøring er utopi, de ønsker bare å distansere seg fra falske premisser og ønsker å vise til SAE J3016.  

De er nok lei av Elon Musk som bruker noe SAE definerte uten at det stemmer med det de kan få til. L5 er ei utopi, og en Tesla vil aldri havne dit. Dog L4 kan være mulig og det beviser jo Waymo til stadighet. Waymo orker bare ikke å havne i samme "pool" som de som kun tøyser med L2 assister, mens de kaller dette "selvkjøring". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (57 minutter siden):

Kommer snart. Bare unngå parkeringsplasser, uoversiklige kryss, rygging, vanskelige svinger, snø på sensorene og glatt føre.

Glemte sikkert en masse.

Det er jo faktisk en av fordelene med dette, man kan gjerne velge bedre/tryggere veier for destinasjonen da en kan være produktiv under kjøringen uansett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0AAVKDA1 skrev (10 minutter siden):

Hva er det med denne "autopilotdilla"? Har folk flest glemt at det å kjøre bil faktisk er gøy? Eller er det slik at mange i dagens trådløslobotomerte onlinesamfunn heller vil sitte i baksetet og surfe på nettet og ta selfies enn å nyte selve kjøreopplevelsen?

Produktivitet. Om min bil tar meg til jobben mens jeg bruker tid på å jobbe kan jeg redusere arbeidsuken til 4 dager mot 5 i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Produktivitet. Om min bil tar meg til jobben mens jeg bruker tid på å jobbe kan jeg redusere arbeidsuken til 4 dager mot 5 i dag.

Jeg ønsker meg veldig en selvkjørende bil. Men jeg ønsker ikke å sitte klar til å gripe inn hele tiden. Ønsker heller ikke å måtte forsvare en eller annen software feil om bilen dreper noen. Det må fabrikanten gjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 minutter siden):

Jeg ønsker meg veldig en selvkjørende bil. Men jeg ønsker ikke å sitte klar til å gripe inn hele tiden. Ønsker heller ikke å måtte forsvare en eller annen software feil om bilen dreper noen. Det må fabrikanten gjøre. 

Man er ikke produktiv om en må sitte klar til å gripe inn hele tiden. Dette starter på nivå 3. Der er det ingen kommersielle biler enda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo begrepet «autonom» som norsk presse har forelsket seg i enda verre. «Autonom» peker på selvstendighet eller uavhengighet, og er om mulig enda mer forpliktende enn begrepet selvkjørende. Det riktige begrepet er AUTOMASJON, eller enda mer korrekt nivå av automasjon som definert i SAE J3016. Vi som jobber med det teknisk/regulatoriske rundt automasjon av kjøretøy gremmes hver gang en selger eller bladfyk misinformerer publikum på denne måten.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Veldig bra at virkeligheten begynner å synke inn. Det er ikke pent å si "hva var det jeg sa", men jeg er ingen pen person så da lar jeg det stå til. Mange med meg har protokollført tilsvarende skepsis på dette forum. Disse nivåene som SAE fant opp minner om Asimovs robotlover. Flott etikk tilpasset sekstitallets science fiction, men svært lite nyttig for nåtidens bruk av informasjonsteknologi.

Men det er en myte som sitter hardt i. Du ser fremdeles folk snakke om at automatiserte biler er tryggere enn menneskelige sjåfører, også på dette forum, selv om det bare er et teoretisk konsept og som ikke er demonstrert i det hele tatt under noen omstendigheter som ligner massetrafikk. Prøv en Tesla på langtur, det er veldig komfortabelt gitt at du følger med, men ikke fortell meg at du ville satt barna i baksetet og latt bilen kjøre dem en eneste kilometer uten noen bak rattet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlaML skrev (6 minutter siden):

Veldig bra at virkeligheten begynner å synke inn. Det er ikke pent å si "hva var det jeg sa", men jeg er ingen pen person så da lar jeg det stå til. Mange med meg har protokollført tilsvarende skepsis på dette forum. Disse nivåene som SAE fant opp minner om Asimovs robotlover. Flott etikk tilpasset sekstitallets science fiction, men svært lite nyttig for nåtidens bruk av informasjonsteknologi.

Men det er en myte som sitter hardt i. Du ser fremdeles folk snakke om at automatiserte biler er tryggere enn menneskelige sjåfører, også på dette forum, selv om det bare er et teoretisk konsept og som ikke er demonstrert i det hele tatt under noen omstendigheter som ligner massetrafikk. Prøv en Tesla på langtur, det er veldig komfortabelt gitt at du følger med, men ikke fortell meg at du ville satt barna i baksetet og latt bilen kjøre dem en eneste kilometer uten noen bak rattet.

Helt korrekt. I norge må du kjøre 500 millioner kilometer for å være rimelig sikker på å bli drept i en ulykke. 
 

Har sett noen fsd videoer. De klarer vel noen km før føreren må hindre at bilen kjører rett på andre biler eller andre gjenstander. Tror rett og slett mennesket er undervurdert som førere. FSD Beta har vert testet i flere måneder nå. Maskinlæring og kunstig intelligens, 8 kameraer, radar, supercomputer.

Man kunne lært et menneske å kjøre bil like bra på et par uker. 
 

Det er faktisk dårligere enn jeg kunne ha forestilt meg. Ville ha trodd at bilen kunne ha feilet i helt uforutsette hendelser som biler som kjører på rødt lys, barn som springer ut mellom parkerte biler, eller ved situasjoner der man må velge mellom to dårlige valg. 
 

Problemet er at de feiler på helt normale trafikk situasjoner. Braser ut rett foran biler, plutselig har glemt at det er en bil i nabofila, kjører ut i veien der bilen umulig kan se nok til å ta avgjørelsen. 
 

Det er helt utrolig at teslas egne testførere ikke har klart å luke ut dette før vanlige folk skal teste dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Trestein said:

Det er helt utrolig at teslas egne testførere ikke har klart å luke ut dette før vanlige folk skal teste dette!

Det er ikke utrolig at de ikke har klart å luke det ut, for det er omtrent et uløselig problem. Du må finne opp generell AI for å få en maskin til å oppføre seg sømløst i et menneskelig miljø, som trafikken tross alt er. Det som er utrolig er at lederne til disse testførerne fortsetter å messe det hellige budskap mens de fornekter virkeligheten. Hvor lenge har Elon lovet dette? Hvor mange av hans egne frister har kommet og gått? Det er ikke en rasjonell ingeniør vi ser, det er en humbug-pusher - på dette området i alle fall. På andre områder har han levert så det smeller. Hans rolle i denne rimelig spesielle tiden kan ikke lett oppsummeres i "leverer" eller "leverer ikke". Men han kommer aldri til å levere reell selvkjøring, det påstår jeg tvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For Elon er dette bare skuddsikkert glass om igjen. Ingen ting av det han selger trenger å fungere så lenge media snakker om det og grådig viser frem alt han kommer med. Det samme gjelder nok for alle andre i markedet også. Det er fint at de jobber med dette, om ti år når alle forstår hvor vanskelig det er kan de se seg tilbake og le av hvor naive alle var i 2021.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0QE8JCM8 skrev (8 timer siden):

For Elon er dette bare skuddsikkert glass om igjen. Ingen ting av det han selger trenger å fungere så lenge media snakker om det og grådig viser frem alt han kommer med. Det samme gjelder nok for alle andre i markedet også. Det er fint at de jobber med dette, om ti år når alle forstår hvor vanskelig det er kan de se seg tilbake og le av hvor naive alle var i 2021.

Tesla har lovd selvkjøring i de fleste situasjoner, altså nivå 4. Noe de er på god vei til nå. Mange med FSD beta kjører nå hele turer uten å ta over, altså innenfor lovnaden deres. Men de er såklart langt i fra ferdig, men godt på vei. Sannsynligvis rulles det ut til mange flere i år og utviklingen vil akselerere. Jeg er mer spent på når regelverkene vill ta bransjen igjen. For der dyttes ting bare fremover uten særlig håndfaste ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...