Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om batterilading. Vinter og bare småturer


plankeby

Anbefalte innlegg

Hei kloke personer her inne.

Jeg trenger å oppdatere meg litt på tema vedlikehold og lading av bilbatteri.

Nå er det vinter med mange minusgrader, og 95% småturer med bilen innenfor 4-6 km. Slik bruk tærer jo på batterier i en moderne bil. Er påpasselig med å ikke bruke full setevarne, rattvarme osv. Men mye start og stopp og oppvarming av frontrute (varmetråder) tar jo også strøm....

Spørsmålet er bruk av batterilader: Trenger batteriet å kobles fra bilen, er det noe annet man bør tenke på?

Å koble først til pluss og deretter minus/jord på riktig merket sted i bilen vet jeg om.

Blir litt forvirret når det f.eks. på Viking sine nettsider  står: "Det kan være smart å lade opp bilbatteriet et par ganger i løpet av vinteren, men dette er veldig viktig at gjøres riktig for at det ikke skal gå galt. Det første du gjør er å ta av minuspolen på batteriet. Dette er viktig og sikre at du ikke tar knekken på andre elektroniske komponenter under ladingen av batteriet".

Jeg kan ikke helt forstå at det skal gjelde elektroniske vedlikeholdsladere på 4 ampere?

Jeg har tidligere brukt ladere fra anerkjente Ctek, har nå bare en billiglader på 4 ampere, tilsvarende det fra Jula og Biltema. Vil noen ha betenkeligheter med å bruke slike "lavkost Kinaladere".

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Du vil vel dra erfaring fra tidligere vintre og da om du trenger lade batteriet. Jeg byttet i en gammel dieselbil for noen år siden, og batteriet som ble byttet ut var over ti år og har aldri vært ladet/vedlikeholdt.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke helt forstå at det skal gjelde elektroniske vedlikeholdsladere på 4 ampere?

Det ser ut som anbefalingen om å koble fra gjentas av alle som beskriver hvordan lading skal gjøres. Jeg oppfatter det som en 'for sikkerhets skyld' anbefaling. Tror det har vært tilfeller hvor bilens elektronikk har tatt skade, både ved lading og starthjelp. Det gjelder nok ikke så mange biler, men det kan bli dyrt der det skjer.
Problemet er antagelig at det er spenningsforskjell mellom ledningen som kobles til og bilens anlegg. Det vil da gå en strømpuls for å utjevne spenningen. Slike brå strømpulser kan spre induserte spenninger i det elektriske anlegget.
Tenker at en god batterilader er spenningsløs når den er frakoblet, og ikke setter spenning på før den har målt batterispenning.

Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 time siden):

Tenker at en god batterilader er spenningsløs når den er frakoblet, og ikke setter spenning på før den har målt batterispenning.

Jeg tar overnevnte som en selvfølge på moderne ladere med intelligent styring. Derfor er jeg overrasket over anbefalingen om å koble fra også på slike ladere. Starthjelp og simple boostere ser jeg kan være noe annet...

Å koble fra all strøm gir jo andre utfordringer som at noe elektronikk i bilen må innstilles på nytt etter 100% fravær av strøm. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det er nok de gamle "trafo-laderne" de tenker på. Disse kan ha ganske høy tomgangsspenning og bruker batteriet til å "dra ned" spenningen. De har også masse støy og ganske ustabil spenning. De er veldig gode rett på batterier og i gamle biler, traktorer etc.

download.jpg.2fd18a5a98fca4d5b90ea8d54c6671f2.jpg

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

De nye "smartladerne" fra typisk ctek er veldig gode. I brukermanuael til min 2018 skoda står det jeg ikke må koble minus kabelen på - pollen på batteriet. Er istedenfor en egen jord ved siden av batteriet jeg skal bruke med vedlikelading. Dette står spesifisert til biler med webasto som min har. Laderen min kan også stå i månedsvis på uten skader. F. Eks hvis du er borte i lange perioder. Kjører da "pulse" lading for å holdere batteriet frisk. Kjører også diagnose på batteriet og lader ikke om et batteri er ødelagt. 

Viktig å vedlikelade disse nyere biler med følere som stadig kontrollerer hvor nøkelen befinner seg osv.. 

 

Ser ut som de også selger adapter hvor du kan lade gjennom 12v. Må såklart kjøpe laderen også. 

 

Screenshot_20210116_154613_com.android.chrome.jpg

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (11 timer siden):

Du vil vel dra erfaring fra tidligere vintre og da om du trenger lade batteriet. Jeg byttet i en gammel dieselbil for noen år siden, og batteriet som ble byttet ut var over ti år og har aldri vært ladet/vedlikeholdt.

Jeg har aldri hatt behov for å lade batteriet pga startvansker o.l. siste 20 år. Syntes det har vært greit å lade det forebyggende. Særlig når det er ekstra kalde vintre og mange korte turer i uken. 

Lenke til kommentar

Min Ford måtte taues to uker etter garanti gikk ut. Ikke noe ned batteri, men en elektronisk komponent som streiket. 

Spurte Ford og redningsfirma om det med lading og koble fra, begge sa at batteri trenger ikke kobles fra.

Nå har jeg bare en billig 4a lader tilsvarende det fra Biltema og Jula.

Den er fra Europris!! 😯

https://www.europris.no/p-batterilader-smart-ip65-4a-172489

Veldig usikker på om den er like pålitelig på å lade og "toppe batteriet" som ctek og defa... Slik ladestyring er vel tilgjengelig selv på Kina ladere. Holdbarhet og robusthet er noe annet... 

Kjøpte en gang sikringer fra Europris, de var solide. Dem røyk ikke og lot eller ledningene i bilen smelte av varme 😵

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

Kjøpte en gang sikringer fra Europris, de var solide. Dem røyk ikke og lot eller ledningene i bilen smelte av varme 😵

Var de rett sort?

Finnes mange forskjellige sikringer...

Hadde nok kjøpt en batterilader fra et kjent merke, som f.eks Ctek 
Mye som kan gå galt i moderne biler

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Var de rett sort?

Finnes mange forskjellige sikringer...

Hadde nok kjøpt en batterilader fra et kjent merke, som f.eks Ctek 
Mye som kan gå galt i moderne biler

Det er vel ikke ulike typer sikringer som kan byttes om, de er jo fysisk totalt ulike. Nå har jeg selv ikke erfaring med annet enn stift/bladsikringer i mine 25 år med bil. 

Batterilader av kjent merke er nok best ja. Laderen var en impulshandel på Europris for en tid tilbake. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (10 minutter siden):

Det er vel ikke ulike typer sikringer som kan byttes om, de er jo fysisk totalt ulike. Nå har jeg selv ikke erfaring med annet enn stift/bladsikringer i mine 25 år med bil. 

15 av hver sort: 3 A, 5 A, 7,5 A, 10 A, 15 A, 20 A, 25 A, 30 A.
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/flatstiftsikringer/flatstiftsikringer-120-stk-2000016459

De er alle "like", men med forskjellig styrke

Putter man inn en 30 A når man egentlig skal ha en 3 A så vil ledning brenne før sikringen løser ut

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Dubious skrev (30 minutter siden):

15 av hver sort: 3 A, 5 A, 7,5 A, 10 A, 15 A, 20 A, 25 A, 30 A.
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/flatstiftsikringer/flatstiftsikringer-120-stk-2000016459

De er alle "like", men med forskjellig styrke

Putter man inn en 30 A når man egentlig skal ha en 3 A så vil ledning brenne før sikringen løser ut

Var desverre ikke i min fantasi at du tenkte at noen ikke forholdt seg til ampere på sikringen. Derfor forstod jeg ikke hva du mente. På flatstift er det jo i tillegg ganske idiotsikkert med fargekoding også, om noen er ekstremt surrete/glemsk. Takker for gode utfyllende svar som gis fra Dubious i forumet. 

Litt avsporing av mitt tema, Europris selger mye elektrodritt. Allikevel har jeg kjøpt en lader der, pga tilbud. 

Ser litt på Ctek og Defa ladere. Økonomien er i dass, så tester Europris laderen på bilen nå (lettere nervøs..). Tviler på at den er værre en 4a lader fra Biltema. Skal følge med om det dukker opp tilbud på merkevare. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...