Gå til innhold

Kryptovaluta mining med skjermkort diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 9/4/2021 at 4:14 PM, belsby said:

Noen som bruker NH her? Og hvordan blir det ifm skatt og mva?  
 

(Litt mere detaljert for de som ikke skjønner, NH (Nicehash) er ikke en ren mining pool, dvs. Bruker du nicehash så må du betale mva. av det du miner da du selger du hashpowern din og ikke miner selv) 

Men selvfølgelig kan en velge å overse dette, drite i skatten og satse på at alt går bra mht. skatteetaten. 

Eller tar jeg feil her og skatteetaten definerer dette som mining? 

Her hadde du mange rare ideer inne i bildet, hva i alle dager mener du mva har med saken å gjøre?

Du selger uansett tjenesten ut av landet, så nei, ingen MVA.........

 

De definerer det nok som mining, akkurat som de definerer staking som mining.

Lenke til kommentar

det kom seg med vannblokk og aktiv bakplate på mitt Evga 3090 XC 3, Gpu ligger på rundt 48-50 grader og Memory junction som før lå¨på 106-108 grader ligger nå på rundt 72-74 grader og nå ligger jeg på rundt 121Mh/s mens jeg før ikke kunne ha mer enn ca 90Mh/s så da fikk jeg plutselig mer inntjening, omtrent som ett 1660 Super 😁

Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 2.9.2021 den 12.12):

Litt vel optimistisk. Akkurat nå får du en 19-21 kr dag på 1080 Ti. Man kan sikkert presse kortene litt hardere og få ut 25 kr dag, men det blir mye varme og elendighet av det. Jeg hadde ikke noe god opplevelse med å kjøre mine 1080 Ti på 190W så jeg kjører de på 140. Alle er 1080 Ti Strix OC.

Hvor mange MH/s får du pr 1080 Ti på 140 watt?

Jeg får 43MH/s på mitt på 212W 😂

Skjønner ikke hvordan jeg skal overklokke 10-serien til Nvidia. har 8 kort fra 20- og 30- serien og de får jeg klokket maksimalt på et veldig fint strømforbruk, men 10-serien syntes jeg er helt umulig. Noen sier at RAM må overklokkes voldsomt, mens andre sier at ram ikke skal røres og at man skal bare overklokke kjernen. Så jeg blir aldri klok på det. Noen tips?

Lenke til kommentar

Bare kort innpå her, som en lurker:

Drev i noen år et enkeltmannsforetak. Dersom dere begynner å tenke trekke i fra utgifter dere har på mining, er jeg temmelig sikker på at dere også må ha et selskap dette er knyttet til (opprette enkeltmannsfortak, men her vil du da også få andre utgifter som feks regnskap etc etc). Som privatperson, kan man ikke begynne trekke i fra kostnader på en inntekt/penger kommer inn på konto. Du kan feks ikke trekke i fra på skatten at du bruker bilen din der du feks jobber, da er det bare feks km for pendling du kan få fratrekk for, ikke feks at du sliter ut klærne dine eller strøm pga hjemmekontor.

Og beskatning blir det ikke før dere realiserer inntekt, med andre ord selger krypto og får 'penger på konto'. Om dere bare holder på krypto, så dette er 'usynlig' / ikke realisert, så blir det eventuelt formueskatt det blir snakk om. Men dette blir nok ikke noe å tenke over før der er snakk om flere hundre tusen i verdier. Og formueskatt på krypto lommebok er nok temmelig søkt det også...

Så vær litt forsiktige med hva dere tenker dere kan trekke i fra på skatten, for det er nok temmelig sikkert nesten ingen ting så lenge dere ikke oppretter et selskap og det da blir regnet som en utgift, som stilles opp mot inntekt.

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (4 minutter siden):

Bare kort innpå her, som en lurker:

Drev i noen år et enkeltmannsforetak. Dersom dere begynner å tenke trekke i fra utgifter dere har på mining, er jeg temmelig sikker på at dere også må ha et selskap dette er knyttet til (opprette enkeltmannsfortak, men her vil du da også få andre utgifter som feks regnskap etc etc). Som privatperson, kan man ikke begynne trekke i fra kostnader på en inntekt/penger kommer inn på konto. Du kan feks ikke trekke i fra på skatten at du bruker bilen din der du feks jobber, da er det bare feks km for pendling du kan få fratrekk for, ikke feks at du sliter ut klærne dine eller strøm pga hjemmekontor.

Og beskatning blir det ikke før dere realiserer inntekt, med andre ord selger krypto og får 'penger på konto'. Om dere bare holder på krypto, så dette er 'usynlig' / ikke realisert, så blir det eventuelt formueskatt det blir snakk om. Men dette blir nok ikke noe å tenke over før der er snakk om flere hundre tusen i verdier. Og formueskatt på krypto lommebok er nok temmelig søkt det også...

Så vær litt forsiktige med hva dere tenker dere kan trekke i fra på skatten, for det er nok temmelig sikkert nesten ingen ting så lenge dere ikke oppretter et selskap og det da blir regnet som en utgift, som stilles opp mot inntekt.

Du bør kanskje gjøre litt research før du kommer med slike påstander. Er flere her inne som har drevet med mining i flere år, det står også svart på hvitt hos skatteetaten at man kan trekke fra på strømmen, som privatperson.

 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/virtuell-valuta/mining/

 

Endret av Dragonlove
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quote

Har du kjøpt maskiner og utstyr som hovedsakelig brukes til å mine, og som koster mer enn 15 000 kroner, kan du ikke fradragsføre disse kostnadene direkte i det året du kjøpte maskinen. Flere komponenter kjøpt hver for seg og satt sammen kan anses som én maskin. Du kan likevel avskrive kostnadene over flere år. Dette vil si at du får fradrag for en del av kostprisen hvert år. For maskiner og utstyr som er benyttet utenfor virksomhet, kan 30 prosent årlig avskrivning benyttes.  

Kan man ha mange maskiner under 15k eller skal alt sammen regnes som étt?

Lenke til kommentar
29 minutes ago, BadCat said:

De skrivene mangler klarhet Avskriving er for varige driftsmidler som skal brukes over 3 år.Snart går Eth PoS og hvem vet om det er noe lønnsomt etterpå.

Du kan jo fortsatt skrive det av selv om du ikke miner, slik jeg har forstått det. Så om du kjøpte masse utstyr i 2021, som kanskje ikke vil generere særlig med inntekt store deler av 2022 og kommende år, så kan du likevel skrive det av i 2022.

 

8 minutes ago, BadCat said:

Kan man ha mange maskiner under 15k eller skal alt sammen regnes som étt?

De skriver jo at løse komponenter kan ansees som én maskin, men flere maskiner kan man jo fint regne separat. Jeg mener også det blir feil at verdien på «alle GPU-er» i en rigg med 12 GPU-er skal ansees som «én maskin». Det er jo veldig flytende komponenter også; en flytter de mellom rigger, utvider rigger, osv.

Det står heller ingenting om hvor mange år en skal skrive ting av med, annet enn 30 prosent per år. I praksis vil det nesten bare være 3090-kort som må skrives av over 3 år, mens alt annet kan skrives av over 2 år (siden beløpet kommer under 15k etter første avskrivningsår, og således kan skrives av i sin helhet i det andre året). Dette gjelder jo da kun GPU-er til blodpris (15k+). Folk som kjøpte <3080 til MSRP kan vel i teorien skrive av hele beløpet første året.

edit: Det kan godt være at Skatteetaten ikke deler mitt syn på at GPU-er er separate entiteter, og ikke en del av «én og samme maskin», men de har ikke akkurat spesifisert det godt nok, så da tenker jeg det får la seg våge.

Endret av jocke
Lenke til kommentar

https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/regnskap/avskrivning/

I følge denne teksten ser det ut til at man kan føre til fradrag utgifter under 15k med en gang, men de er veldig dårlige til å få frem hva som kan utgiftsføres med det samme. Det spørs om de ikke burde ansette noen nye til å utforme disse skrivene.

Hva om jeg har alle maskinene fra før. Får jeg lov til å stappe inn deler for inntil 15k i hver og få det utgiftsført med det samme?

For eksempel: Maskinen eksisterer fra før. Stapper inn 3080 til 11k og Seasonic 1000W til 3500 kr. Fører til fradrag 14500 kr med en gang.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
2 minutes ago, BadCat said:

For eksempel: Maskinen eksisterer fra før. Stapper inn 3080 til 11k og Seasonic 1000W til 3500 kr. Utgiftsfører 14500 med det samme.

Ja, utstyr til en verdi av under 15k kan avskrives med det samme («der og da»). Det samme gjelder når verdien går under 15k. Typ at du kjøpte et 3090 til 27k i 2021. Du kan da skrive av 8.1k i 2021. I 2022 vil verdien være 18.9k, hvor du da kan skrive av 5.67k. I 2023 kan du skrive av resterende beløp (13.23k). Om man kjøper komponenter enkeltvis, som ikke er gitt at tilhører en spesifik «maskin», så har jeg tenkt som så at enkeltkomponenter kan skrives av separat, i alle fall de litt dyrere/større komponentene.

Om man bygger en vannkjølt gaming-rigg som i teorien brukes mer til mining, enn gaming, og man vil skrive av denne, så er det gjerne ikke like greit at man skriver av alle komponentene hver for seg (siden man da i teorien kan skrive av nesten hele maskinen første året). Det er gjerne det de legger i «Flere komponenter kjøpt hver for seg og satt sammen kan anses som én maskin.». Utstyr som kjøpes i rykk og napp (f.eks. GPU-er) som gjerne er flytende om hører til en spesifikk rigg eller ei, tenker jeg fint kan skrives av separat.

Lenke til kommentar

Hvis Skatteetaten mener at alle komponenter i én rigg skal regnes som «én maskin», så måtte de nesten definert min/maks GPU-er i «én maskin» eller tilsvarende. Du har rigger som kanskje bare har et par-tre GPU-er, mens andre har kanskje 12+. 

Bruk av ordet «kan» i kontekst av «kan regnes som én maskin» er ganske vagt. Jeg er usikker på om de mener at vi selv skal kunne definere det (alt etter hva som egner seg best), eller om det er visse scenarioer hvor det regnes som én maskin, og andre scenarioer hvor det ikke regnes som én maskin.

Lenke til kommentar

Her er det noen bokser til under 15k. Om det er LHR i de eller om de duger til noe annet vet jeg ikke. Man får visst kjøpe hele to bokser per kunde. Ring en venn, så har du 4, ring mor så blir det 6. Ring din venns mor, så blir det sex og åtte. Ring din tante, så blir det 10 bokser til under 15k/stk.

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc-stasjonar/308790/acer-predator-orion-3000-630-stasjonar-gaming-pc-i71610243060ti

Handlevognen påstår jeg kan kjøpe 24 stk.
image.png.707226cea4af38cbd33bc7b8cea271f9.png

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Her er det noen bokser til under 15k. Om det er LHR i de eller om de duger til noe annet vet jeg ikke. Man får visst kjøpe hele to bokser per kunde. Ring en venn, så har du 4, ring mor så blir det 6. Ring din venns mor, så blir det sex og åtte. Ring din tante, så blir det 10 bokser til under 15k/stk.

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc-stasjonar/308790/acer-predator-orion-3000-630-stasjonar-gaming-pc-i71610243060ti

Handlevognen påstår jeg kan kjøpe 24 stk.
image.png.707226cea4af38cbd33bc7b8cea271f9.png

Har kjøpt noen sånne, da med 3070 kort i og rundt 10k i pris, til den prisen der er det bare tull å kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...