Gå til innhold

Kryptovaluta mining med skjermkort diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

Kryptodebunker skrev (34 minutter siden):

Ja det går fint så lenge du bruker kun en PSU. Edit: Men ikke skyld på meg om huset ditt brenner ned. Jeg ville heller valgt splittere til pcie kontaktene.

https://www.iwill.no/iwill-8p-pci-e-til-2-x-62p-8-pci-e-20cm-y-splitt-18awg

Eller enda bedre en PSU med nok kontakter:

https://www.iwill.no/iwill-m-2000-2000w-psu-atx

Neida, skal obv ikke skylde på noen.
Tror jeg bare starter med 1x riser pr kabel for å gjøre det simplere. Men blir mange kabler da på 8 GPU'er. Så er sikkert splittere på PCI-e veien å gå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er kanskje litt OT for denne tråden, men jeg mener å huske at noen nevnte noe om Chia-mining her. Hvis noen tenker på å mine Chia med SSD, så kan det være verdt å lese denne artikkelen først. Jeg vet ingenting om Chia-mining, eller om artikkelen er riktig, men dette er jo viktig å være klar over før en kjøper inn en haug med SSDer for mining. :)

https://www.extremetech.com/computing/323179-psa-mining-chia-on-an-ssd-will-absolutely-wreck-it-in-no-time-flat

Sitat

PSA: Mining Chia on an SSD Will Absolutely Wreck It in No Time Flat

 

Lenke til kommentar
Splitter skrev (12 minutter siden):

Dette er kanskje litt OT for denne tråden, men jeg mener å huske at noen nevnte noe om Chia-mining her. Hvis noen tenker på å mine Chia med SSD, så kan det være verdt å lese denne artikkelen først. Jeg vet ingenting om Chia-mining, eller om artikkelen er riktig, men dette er jo viktig å være klar over før en kjøper inn en haug med SSDer for mining. :)

https://www.extremetech.com/computing/323179-psa-mining-chia-on-an-ssd-will-absolutely-wreck-it-in-no-time-flat

 

Chia er helt idiotisk.

Sitat

New cryptocurrency Chia blamed for hard drive shortages

Speculators buy up vital components as demand surges for rival to bitcoin that requires huge storage space

https://www.theguardian.com/technology/2021/may/26/new-cryptocurrency-chia-blamed-for-hard-drive-shortages

 

Lenke til kommentar

Det er vel heller på sin plass å si at det har tatt litt av, mener Bran Cohen ved en anledning sa netspace var 10-100x det han på forhånd hadde trodd. Hadde pooling vært på plass, så hadde småminere også hatt en OK inntekt, men solomining er ganske brutalt.

Når det gjelder SSDer, så er det ikke lurt å bruke billige consumer-disker, nei. Jeg kjøpte meg et par Intel SSDer som kostet ca. 2x det de billigste consumer-SSDene kostet, og disse ligger fortsatt på 97% av "Estimated Life Remaining" etter å ha generert 40 TB med plott.

Men nei, anbefaler ingen å begynne med Chia nå (skulle ha startet med en gang mainnet var oppe, så hadde man antageligvis tjent ganske godt), men vente til pooling er i gang, og så se an hvordan økonomien utvikler seg. Jeg har ikke kjøpt flere disker enn at jeg skal få satt de i bruk til andre ting (forøvrig samme approach jeg har til GPU-mining). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel bare når man skal lage plottet man trenger kjappe ssd'er, er noe for @Nizzen med Optane diskene hans det 😂 lurte litt selv på å begynne men tenker kanskje jeg var litt sent i gang ja, er ikke så rett frem som mining med skjermkort heller.

En annen ting jeg ikke har skjønt heller er om man hele tiden må lage seg større plot for å henge med? Men at det kan bli penger av det, ja det tror jeg, det er jo mye mer miljøvennlig enn mining da det ikke bruker noe særlig med strøm, man kan jo styre hele farmen med en Raspberry Pi og noen vanlige Store Hdd'er

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (3 minutter siden):

Er vel bare når man skal lage plottet man trenger kjappe ssd'er, er noe for @Nizzen med Optane diskene hans det 😂 lurte litt selv på å begynne men tenker kanskje jeg var litt sent i gang ja, er ikke så rett frem som mining med skjermkort heller.

En annen ting jeg ikke har skjønt heller er om man hele tiden må lage seg større plot for å henge med? Men at det kan bli penger av det, ja det tror jeg, det er jo mye mer miljøvennlig enn mining da det ikke bruker noe særlig med strøm, man kan jo styre hele farmen med en Raspberry Pi og noen vanlige Store Hdd'er

Det er helt galematias. Fortsetter det i dette tempoet går verden tom for lagringsplass før 2022.

 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

Det er helt galematias. Fortsetter det i dette tempoet går verden tom for lagringsplass før 2022.

 

Jepp, verden er virkelig blitt helt gal, skulle handle materialer å bytte noe kledning, men neida, helt tomt der også, og nå skal prisene ennda mer opp der og, glad jeg har noen terrabyte med disker liggende, så klarer meg nok i 6-7 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dragonlove said:

Er vel bare når man skal lage plottet man trenger kjappe ssd'er, er noe for @Nizzen med Optane diskene hans det 😂 lurte litt selv på å begynne men tenker kanskje jeg var litt sent i gang ja, er ikke så rett frem som mining med skjermkort heller.

En annen ting jeg ikke har skjønt heller er om man hele tiden må lage seg større plot for å henge med? Men at det kan bli penger av det, ja det tror jeg, det er jo mye mer miljøvennlig enn mining da det ikke bruker noe særlig med strøm, man kan jo styre hele farmen med en Raspberry Pi og noen vanlige Store Hdd'er

Jo, trenger bare SSDer for å lage plottene, etterpå kan de ligge på vanlige HDDer. Men tar tid å plotte, jeg har ligget på ca. 12 i døgnet (hvert plott er 106GB) , så har ikke fylt opp 50 TB enda, selv om jeg begynte å plotte midt i April. Er faktisk mer CPU-avhengig enn diskhastighet-avhengig (noen gærninger som har prøvd å plotte på RAM-disk med servere, men det hjalp visst ikke så mye), men har ikke giddet å investere i Threadripper eller mange maskiner (jeg kjører en Ryzen 3700X). 

Alle plott er standard størrelse, men siden netspace vokser så kraftig så blir man fort akterutseilt selv om man plotter aktivt. 

Verdt å merke seg at formatet på plottene vil bli forandret når pooling blir innført, så da er det på'n igjen.

Planen min er å kjøre SW i en Docker på NASen når jeg er ferdig med å replotte for pool. Da vil hele greia bare gå for seg selv, med minimal impact på strømtrekk. Får håpe det er noe profit igjen når vi kommer så langt. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (28 minutter siden):

Det er helt galematias. Fortsetter det i dette tempoet går verden tom for lagringsplass før 2022.

 

Slik verden i praksis nå er tom for GPUer med 6gb+ vram? ;) Chia er faktisk litt mindre idiotisk enn GPU-mining da det i det minste bruker ekstremt mye mindre strøm. 

Vi får nok kjøpt disker framover og, men store disker blir dyre og ofte utsolgt, akkurat som GPUer. 

Så venter vi i spenning på RAM-mining! 

Ny PC anno 2022:

120gb ssd

GPU med 4gb vram

2x4 gb ram

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (4 minutter siden):

Slik verden i praksis nå er tom for GPUer med 6gb+ vram? ;) Chia er faktisk litt mindre idiotisk enn GPU-mining da det i det minste bruker ekstremt mye mindre strøm. 

Vi får nok kjøpt disker framover og, men store disker blir dyre og ofte utsolgt, akkurat som GPUer. 

Så venter vi i spenning på RAM-mining! 

Ny PC anno 2022:

120gb ssd

GPU med 4gb vram

2x4 gb ram

Med Chia må du stadig kjøpe inn nye harddisker for å se der hele tatt mine noen kroner. Pools finnes ikke enda. 

Med gpu mining kan du mine med ett kort og tjene penger. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (30 minutter siden):

Med Chia må du stadig kjøpe inn nye harddisker for å se der hele tatt mine noen kroner. Pools finnes ikke enda. 

Med gpu mining kan du mine med ett kort og tjene penger. 

Joda, men sånn som profitten går med gpu-mining om dagen så går utviklinga lik vei, ihvertfall på eth. Difficulty har økt mye og jeg får gradvis mindre og mindre eth pr 2 ukers intervall. 

Lenke til kommentar

Problemet er økningen i netspace, og mangelen på pools. Inntjeningen akkurat nå er 4 kr per TB per 24 timer, så hadde pools vært på plass, så hadde ROI vært OK (har i snitt betalt 400 kr /TB de siste månedene); break-even på 100 dager er bedre enn det har vært på GPUer på en stund. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (56 minutter siden):

Vurderer å bytte til ERGO.

Vurderer det samme. Miner på ezil. MEN tenker at det kan være lurt å holde seg til eth en stund til, da jeg tror og håper at prisen kommer til å komme masse opp igjen (med  eip-1559 og når POS-byttet en gang kommer..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...