Gå til innhold

Kryptovaluta mining med skjermkort diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sarasin skrev (11 minutter siden):

Tuner du annerledes i afterburner (eller lignende) for CFX og ETH? Hvor mange MH/s får du ca på et 3060 når du miner CFX?

core + 200 minne +1100mhz windows/2200mhz PL 125w Hive får alt fra 53-55mh/s på Conflux

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Usikker på om jeg poster riktig her.

Er litt nysgjerrig på om det er noe poeng å bruke gaming riggen min til mining.

PCen står stort sett alltid på og jeg tenker om det kan settes til mining på natt og når jeg er på jobb eller ikke hjemme

Hardware:

Asus Tuf RTX 3090 OC, Asus Strix Z490, intel 10900k, 32Gb Corsair 3600Mhz,  phanteks revolt 1200w, 

Software : windows 10 20h2

Takk for svar

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (3 minutter siden):

Med nicehash skal du føre ca 2500 excel linjer i året om du skal skatte riktig 

Nei, du trenger kun to linjer per dag (mining inntekt og mining fee). Det er samme kurs hele dagen, også på transaksjonsoversiktene til Nicehash. Man benytter dagskurs, ikke kurs for det sekundet transaksjonen gjennomføres. Dagskurs får man fra Coinmarketcap for BTC-USD og Norges Bank for USD-NOK.

Lenke til kommentar
Just now, DuffyKey said:

Nei, du trenger kun to linjer per dag (mining inntekt og mining fee). Det er samme kurs hele dagen, også på transaksjonsoversiktene til Nicehash. Man benytter dagskurs, ikke kurs for det sekundet transaksjonen gjennomføres. Dagskurs får man fra Coinmarketcap for BTC-USD og Norges Bank for USD-NOK.

Nettsiden til skattetaten er uenig, du skal føre hver gang du får en payout til wallet, det får du 6 ganger pr dag hos nicehash.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, MariusJS said:

Nettsiden til skattetaten er uenig, du skal føre hver gang du får en payout til wallet, det får du 6 ganger pr dag hos nicehash.

De bruker jo også eksempelet om at man minet 1 bitcoin på en dato og 1 bitcoin en annen dato, så viser jo litt om virkelighetsforståelsen der i gården. 

Endret av Kalle Klo
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (1 minutt siden):

Nettsiden til skattetaten er uenig, du skal føre hver gang du får en payout til wallet, det får du 6 ganger pr dag hos nicehash.

Nei, Skatteetaten sier ikke det. Skatteetaten sier at man skal oppgi hva man har minet til "forskjellige tidspunkt".

Det står også at man kan bruke Coinmarketcap og Norges Bank til å beregne BTC-USD og USD-NOK. Og de bruker ÉN kurs per dag. Derfor helt unødvendig å føre alle 6 transaksjonene, når beløpet blir akkurat det samme om man benytter én transaksjon!

 

Kalle Klo skrev (1 minutt siden):

De bruker jo også eksempelet om at man minet 1 bitcoin på en dato og 1 bitcoin en annen dato, så viser jo litt om virkelighetsforståelsen der i gården. 

Det er fordi det er én kurs som gjelder per dag, derfor er det ikke nødvendig å oppgi mer enn én transaksjon per dag.

Skatteetaten.png

Lenke til kommentar
1 minute ago, DuffyKey said:

Nei, Skatteetaten sier ikke det. Skatteetaten sier at man skal oppgi hva man har minet til "forskjellige tidspunkt".

Det står også at man kan bruke Coinmarketcap og Norges Bank til å beregne BTC-USD og USD-NOK. Og de bruker ÉN kurs per dag. Derfor helt unødvendig å føre alle 6 transaksjonene, når beløpet blir akkurat det samme om man benytter én transaksjon!

 

Det er fordi det er én kurs som gjelder per dag, derfor er det ikke nødvendig å oppgi mer enn én transaksjon per dag.

 

Det blir ikke det samme, akkurat som banken ikke mener det er det samme om du sender meg 100k ifht 10x10k

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (Akkurat nå):

Det blir ikke det samme, akkurat som banken ikke mener det er det samme om du sender meg 100k ifht 10x10k

Ærlig talt. Man skal finne VERDIEN av kryptoen, og man bruker SAMME KURS hele dagen! Så om du mottar krypto 1 eller 800 ganger per dag, så har hver transaksjon SAMME KURS. Da blir det den samme verdien. Er det så vanskelig å forstå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DuffyKey skrev (5 minutter siden):

Ærlig talt. Man skal finne VERDIEN av kryptoen, og man bruker SAMME KURS hele dagen! Så om du mottar krypto 1 eller 800 ganger per dag, så har hver transaksjon SAMME KURS. Da blir det den samme verdien. Er det så vanskelig å forstå?

Prisen på kryptovaluta kan variere 20-30% på ett døgn. Når blir dagsprisen satt eller er det snittpris? 

Lenke til kommentar

Nettopp derfor bruker man dagskurs, ikke sekundkurs. Alle valutaer endrer pris kontinuerlig. Man kan bruke kursen fra Coinmarketcap (eller annet egnet sted), den viser åpningskurs, høy og lav, og sluttkurs per dag. Jeg bruker sluttkurs per dag når jeg beregner. Norges Bank har også én kurs per dag.

Legger ved oversikten fra Nicehash, så ser man selv at de også bruker én dagskurs på alle transaksjonene per dag.

Nicehash.png

Endret av DuffyKey
Lenke til kommentar
11 minutes ago, DuffyKey said:

Ærlig talt. Man skal finne VERDIEN av kryptoen, og man bruker SAMME KURS hele dagen! Så om du mottar krypto 1 eller 800 ganger per dag, så har hver transaksjon SAMME KURS. Da blir det den samme verdien. Er det så vanskelig å forstå?

Om du velger å ta en risk ovenfor skattetaten er en ting, men du er ganske naiv om du presterer å påstå at skattefuten ikke kan finne på å mene at du har tolket feill og da vil ha dokumentasjon på alle transaksjoner. (husk at de ber om wallet info i skattemeldingen)

Uansett talentløst å bruke tid hver dag på å føre opp når man kan føre en gang annenhver uke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...