Gå til innhold

Kryptovaluta mining med skjermkort diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

BadCat skrev (4 minutter siden):

Snittpris for el er 24 øre kWh der jeg holder til og i dag 17,4 øre. Det er ventet kursstigning for ETH mot slutten av måneden.

Det spørs om 30-serien ble lansert med lokkepriser som var ment å bli justert opp i alle fall. Enkelte modeller ble faset ut for å slippe å levere til lanseringspris.

Det var nok ikke lokkepriser (Samsung 8nm var svært billig vs 7nm Tsmc), men flere uheldige faktorer som chipmangel, økte vram priser, logistikktrøbbel pga covid etc og ekstrem etterspørsel fra minere (steam survey viser at adaptasjon til 30-serien er elendig fremdeles så da vet vi hvor kortene havna). 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
BadCat skrev (På 24.2.2022 den 12.07):

Hvorfor dikter du opp serier som ikke eksisterer?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nvidia_graphics_processing_units

4090 er ventet å få dobbelt MSRP av 3090, altså $2999. 47k NOK har blitt nevnt som mulig pris her for Strix og diverse. Eksisterende kort vil antakelig holde seg bedre i pris enn hva som vanligvis er.

 

Går det rykter om hva 4080 vil ligge på? Vet vi noe om at 40-serien får LHR?

Lenke til kommentar
Undified skrev (8 timer siden):

Går det rykter om hva 4080 vil ligge på? Vet vi noe om at 40-serien får LHR?

Siste rykte er vell rundt 1200usd msrp så rundt 14k nok (typisk 11.5x omregning). De skal vell primært velge TSMC som leverandør og da blir brikkeprisene mye høyere enn Samsung, mer vram øker og prisen.

Om ting fortsetter som de gjør nå trengs kanskje ikke LHR-sperre da ETH går over til POS rundt juni\juli om det ikke utsettes igjen. Siden over 90% av all hashrate går til ETH nå vil alt annet bli ulønnsomt svært fort med mindre mange dropper å mine. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen som har opplevd samme problem? Jeg la inn teams og logget meg på jobb-eposten, og måtte da godkjenne noe greier - som bla innebar at jeg måtte endre PIN på PCen min. I tillegg til dette får jeg ikke T-rex til å fungere. Det KAN være en helt vill tilfeldighet, men tror ikke det. Får opp følgende feilmelding;

"'t-rex.exe' is not recognized as an internal or external command operable program or batch file." når jeg kjører ETH.bat-filen i T-rex mappen.

 

Googling har sagt jeg må endre path-navn til t-rex, men jeg skjønner ærlig talt ikke hva de prater om da det ikke er en .exe-fil i mappen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Kan være at noe ble endret med admin-rettigheter eller lokaltbrukernavn når du "godkjente" noe.

Anbefaler å prøve laste ned mineren på nytt, for det skal være en t-rex.exe i mappen, prøv også å kjør t-rex.exe som admin for å se om det hjelper

311.jpg

Endret av Garvis
Lenke til kommentar

Hei, noen som vet om det er noe lønnsomt å kjøpe asic maskin for å mine bitcoin? eller vil man bli utkonkurrert om man ikke har en hel park med minere?
Tenker man er åpenbart nødt til å pool mine og mer spesifict på denne boksen

https://sk-mining.no/products/avalon-1246-85th

Lenke til kommentar
Gresdel skrev (4 timer siden):

Hei, noen som vet om det er noe lønnsomt å kjøpe asic maskin for å mine bitcoin? eller vil man bli utkonkurrert om man ikke har en hel park med minere?
Tenker man er åpenbart nødt til å pool mine og mer spesifict på denne boksen

https://sk-mining.no/products/avalon-1246-85th

Hvis vi antar at du betaler 1.8kr kW/t med nettleie så har du en fortjeneste på toppen ~10kr per dag, noe mer enn det så er det tapsprosjekt med dagens strømpriser. Strømforbruket er på 80kW/t per dag. En slik inventering har ne betydelig høy risiko, for å ikke nevne støyen fra viftene, noe som overhode ikke er å anbefale å ha i et vanlig hus, OG spesielt ikke noen form for leilighet

10kr per dag gir en return of investment på 10 år. Hvis du renger på det så er vanlig gpu mining mer lukrativt enn å invenstere i en slik asic. Det er store usikkerheter om eth mergen skjer nå til sommeren eller ikke, hvis det skjer så er det umulig å spå inntekt på gpu mining over sommeren

Endret av Zzz.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zzz. skrev (42 minutter siden):

Hvis vi antar at du betaler 1.8kr kW/t med nettleie så har du en fortjeneste på toppen ~10kr per dag, noe mer enn det så er det tapsprosjekt med dagens strømpriser. Strømforbruket er på 80kW/t per dag. En slik inventering har ne betydelig høy risiko, for å ikke nevne støyen fra viftene, noe som overhode ikke er å anbefale å ha i et vanlig hus, OG spesielt ikke noen form for leilighet

10kr per dag gir en return of investment på 10 år. Hvis du renger på det så er vanlig gpu mining mer lukrativt enn å invenstere i en slik asic. Det er store usikkerheter om eth mergen skjer nå til sommeren eller ikke, hvis det skjer så er det umulig å spå inntekt på gpu mining over sommeren

hm, okei

så kanskje greit å avvente til over sommer? Leste at man forventer at eth prisen kommer til å stupe når de går til pos

bare av nysgjerrighet, hvordan er mattestykket ditt? :)

å bare for å skryte, bor i det kalde nord med en spotpris på 20 øre :p

Endret av Gresdel
Lenke til kommentar
Gresdel skrev (1 time siden):

hm, okei

så kanskje greit å avvente til over sommer? Leste at man forventer at eth prisen kommer til å stupe når de går til pos

bare av nysgjerrighet, hvordan er mattestykket ditt? :)

å bare for å skryte, bor i det kalde nord med en spotpris på 20 øre :p

OK da tar vi en mer grundig gjennomregning.🙂

V bruker en strømpris på 90 øre inkl. nettleie som gjennomsnittspris (sikkert noe høyt med tanke på at jeg ser fastprisavtaler på rundt 31 øre kW/h), hvor 40 øre er ren strømpris. 

Dette gir oss en strømpris i USD på $0,1 per kW/t. Legger til grunn at poolen tar 1% i avgifter. 

Raskt regnet ut ifra siste ukens verdier får vi en inntekt på $125 og $67,8 / 610kr etter strøm+nettleie per 7 dager. Dette gir oss rundt 2år inntjeningstid (580 dager). Merk at dette tallet ikke inkluderer avgift til staten på 22% av inntjening.  

Fratrekk på et år på strøm er 12 000 kr (slik jeg tolker regelverket får du ikke fratrekk for nettleien). og 15 000 for ASIC-en i fratrekk med totalt fratrekk på 27 000 kr. Inntekt på ett år ligger på ~58 600 kr i utbetaling fra pool. som gir deg en 22% skatt av 46 600kr som utgjør 10 200kr. Og du sitter igjen med 35 000 kr. Dette er selvfølgelig ikke nøyaktige tall og vil konstant bli endret. 

 

Brukte https://minerstat.com/coin/BTC med en strømpris på $0.1 og pool fee på 1%. Alle beregningene er basert på USD verdi på 9 NOK. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Zzz. skrev (43 minutter siden):

OK da tar vi en mer grundig gjennomregning.🙂

V bruker en strømpris på 90 øre inkl. nettleie som gjennomsnittspris (sikkert noe høyt med tanke på at jeg ser fastprisavtaler på rundt 31 øre kW/h), hvor 40 øre er ren strømpris. 

Dette gir oss en strømpris i USD på $0,1 per kW/t. Legger til grunn at poolen tar 1% i avgifter. 

Raskt regnet ut ifra siste ukens verdier får vi en inntekt på $125 og $67,8 / 610kr etter strøm+nettleie per 7 dager. Dette gir oss rundt 2år inntjeningstid (580 dager). Merk at dette tallet ikke inkluderer avgift til staten på 22% av inntjening.  

Fratrekk på et år på strøm er 12 000 kr (slik jeg tolker regelverket får du ikke fratrekk for nettleien). og 15 000 for ASIC-en i fratrekk med totalt fratrekk på 27 000 kr. Inntekt på ett år ligger på ~58 600 kr i utbetaling fra pool. som gir deg en 22% skatt av 46 600kr som utgjør 10 200kr. Og du sitter igjen med 35 000 kr. Dette er selvfølgelig ikke nøyaktige tall og vil konstant bli endret. 

 

Brukte https://minerstat.com/coin/BTC med en strømpris på $0.1 og pool fee på 1%. Alle beregningene er basert på USD verdi på 9 NOK. 

Det var nærmere det jeg hadde kalkulert med. Hadde regna med en strømpris på 45øre pr kwt(uten nettleie og 45 er realistist med tanke på pris i nord-norge) og ikke regnet med fratrekk( som ikke er noe krise iogmed at det ikke kommer som en uforutsett utgift, men kan få noe til å virke mindre profitabelt) så når du kom opp med ti år på å nå roi begynte jeg å lure hvordan jeg hadde regna så bortinatta galt 😂

Takk for at du gidder å ta deg tida ❤️

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.
 

Jeg ser dette er en godt innarbeidd tråd, og det finnes ikke så mange andre norske tråder om dette temaet. Derfor hopper jeg inn her og kommer med noen nybegynnerspørsmål, sletter gjerne innlegget om det ikke passer inn her, håper noen tar seg tid til å svare. 

jeg har sett litt på investering av mining-rigg og her er mine spørsmål: 

1. Har budsjett på 200-250 000kr. Er det et oppsett med til dømes 10 x RTX 3090 som er det mest fornuftige her? 
2. Spiller det noen roller hvilke betegnelse som står bak RTX 3090? Ser det er mange typer (vil ikke ha vannavkjølt). Noen typer er «non LHR», hva betyr det?
3. Vil en slik rigg gi såpass med varme at man kan erstatte strømforbruket på en til dømes 2000w panelovn, eller deler av det?
4. Hvordan er det med framtida, forstår det slik at man tjener mindre etter hvert som det blir minet mer og de matematiske oppgavene maskinene løser blir mer avanserte. Går denne prosessen raskt, eller vil det ta en god stund før det blir merkbart?
5. Regjeringen vurderer strømtiltak for kryptominere. Vil dette bety hvermannsen som har en enkel rigg i boden, eller blir det mer retta mot de som driver virksomhet med det? 
5. Dual mining er noe. Skjønner det betyr at en kan mine 2 ulike valuta, men vil det være nødvendig å mine med andre valuta enn ETH eller T.d TON med tiden? Og hva går an å mine med slike skjermkort som RTX 3090?
6. Strømregninger i dag er høye, spesielt i Sør-Norge. Har regnet litt og dersom jeg betaler 2,2 kr pr kwh i strøm og har 10 x 3090-kort vil jeg netto sitte igjen med 8000kr i ETH. Videre skatte 22 prosent og sitter netto igjen med 6240kr pr mnd. Høres dette riktig ut? Jeg vil da bruke over 3 år på å tjene inn igjen utstyret. Er det høy sannsynlighet for at utstyret fungerer fint om 3 år? Hvor mye får man igjen fra staten i fratrekk?

Hilsen nyskjerrig nybegynner. 

Lenke til kommentar
Pyrre skrev (8 timer siden):

Hei.
 

Jeg ser dette er en godt innarbeidd tråd, og det finnes ikke så mange andre norske tråder om dette temaet. Derfor hopper jeg inn her og kommer med noen nybegynnerspørsmål, sletter gjerne innlegget om det ikke passer inn her, håper noen tar seg tid til å svare. 

jeg har sett litt på investering av mining-rigg og her er mine spørsmål: 

1. Har budsjett på 200-250 000kr. Er det et oppsett med til dømes 10 x RTX 3090 som er det mest fornuftige her? 
2. Spiller det noen roller hvilke betegnelse som står bak RTX 3090? Ser det er mange typer (vil ikke ha vannavkjølt). Noen typer er «non LHR», hva betyr det?
3. Vil en slik rigg gi såpass med varme at man kan erstatte strømforbruket på en til dømes 2000w panelovn, eller deler av det?
4. Hvordan er det med framtida, forstår det slik at man tjener mindre etter hvert som det blir minet mer og de matematiske oppgavene maskinene løser blir mer avanserte. Går denne prosessen raskt, eller vil det ta en god stund før det blir merkbart?
5. Regjeringen vurderer strømtiltak for kryptominere. Vil dette bety hvermannsen som har en enkel rigg i boden, eller blir det mer retta mot de som driver virksomhet med det? 
5. Dual mining er noe. Skjønner det betyr at en kan mine 2 ulike valuta, men vil det være nødvendig å mine med andre valuta enn ETH eller T.d TON med tiden? Og hva går an å mine med slike skjermkort som RTX 3090?
6. Strømregninger i dag er høye, spesielt i Sør-Norge. Har regnet litt og dersom jeg betaler 2,2 kr pr kwh i strøm og har 10 x 3090-kort vil jeg netto sitte igjen med 8000kr i ETH. Videre skatte 22 prosent og sitter netto igjen med 6240kr pr mnd. Høres dette riktig ut? Jeg vil da bruke over 3 år på å tjene inn igjen utstyret. Er det høy sannsynlighet for at utstyret fungerer fint om 3 år? Hvor mye får man igjen fra staten i fratrekk?

Hilsen nyskjerrig nybegynner. 

Jeg ville ha ventet litt. ETH skal over på POS som betyr at det ikke kan mines lengere. Lønnsomheten vil garantert gå ned når det skjer. men hvor mye vet man ikke.

Lenke til kommentar
Pyrre skrev (18 timer siden):

Hei.
 

Jeg ser dette er en godt innarbeidd tråd, og det finnes ikke så mange andre norske tråder om dette temaet. Derfor hopper jeg inn her og kommer med noen nybegynnerspørsmål, sletter gjerne innlegget om det ikke passer inn her, håper noen tar seg tid til å svare. 

jeg har sett litt på investering av mining-rigg og her er mine spørsmål: 

1. Har budsjett på 200-250 000kr. Er det et oppsett med til dømes 10 x RTX 3090 som er det mest fornuftige her? 
2. Spiller det noen roller hvilke betegnelse som står bak RTX 3090? Ser det er mange typer (vil ikke ha vannavkjølt). Noen typer er «non LHR», hva betyr det?
3. Vil en slik rigg gi såpass med varme at man kan erstatte strømforbruket på en til dømes 2000w panelovn, eller deler av det?
4. Hvordan er det med framtida, forstår det slik at man tjener mindre etter hvert som det blir minet mer og de matematiske oppgavene maskinene løser blir mer avanserte. Går denne prosessen raskt, eller vil det ta en god stund før det blir merkbart?
5. Regjeringen vurderer strømtiltak for kryptominere. Vil dette bety hvermannsen som har en enkel rigg i boden, eller blir det mer retta mot de som driver virksomhet med det? 
5. Dual mining er noe. Skjønner det betyr at en kan mine 2 ulike valuta, men vil det være nødvendig å mine med andre valuta enn ETH eller T.d TON med tiden? Og hva går an å mine med slike skjermkort som RTX 3090?
6. Strømregninger i dag er høye, spesielt i Sør-Norge. Har regnet litt og dersom jeg betaler 2,2 kr pr kwh i strøm og har 10 x 3090-kort vil jeg netto sitte igjen med 8000kr i ETH. Videre skatte 22 prosent og sitter netto igjen med 6240kr pr mnd. Høres dette riktig ut? Jeg vil da bruke over 3 år på å tjene inn igjen utstyret. Er det høy sannsynlighet for at utstyret fungerer fint om 3 år? Hvor mye får man igjen fra staten i fratrekk?

Hilsen nyskjerrig nybegynner. 

Bruk heller 200k på å investere i krypto. 

Lenke til kommentar

Først av alt, jeg begynte å lese om mining idag så jeg har ikke peiling.

Greia er at jeg har en pc som står og ikke blir brukt til noen ting med et 3060ti i seg. Tenkte den like gjerne kan stå å jobbe litt. Har lest litt og vil Vertcoin funke greit? Eller er det samme greia som med Etherium at en kanskje burde vente?

 

Lenke til kommentar
Juggel skrev (8 minutter siden):

Først av alt, jeg begynte å lese om mining idag så jeg har ikke peiling.

Greia er at jeg har en pc som står og ikke blir brukt til noen ting med et 3060ti i seg. Tenkte den like gjerne kan stå å jobbe litt. Har lest litt og vil Vertcoin funke greit? Eller er det samme greia som med Etherium at en kanskje burde vente?

 

Nicehash... 

Lenke til kommentar
Juggel skrev (7 minutter siden):

Først av alt, jeg begynte å lese om mining idag så jeg har ikke peiling.

Greia er at jeg har en pc som står og ikke blir brukt til noen ting med et 3060ti i seg. Tenkte den like gjerne kan stå å jobbe litt. Har lest litt og vil Vertcoin funke greit? Eller er det samme greia som med Etherium at en kanskje burde vente?

 

Har du et 3060ti (non-lhr?) så er det bare å begynne :)

Jeg opprettet "lommebok" hos exodus, lastet ned t-rex, fant eth fila, redigerte denne å la inn wallet adressen min, tunet skjermkortet mitt slik at jeg fikk stor noe mininghastighet og voila! done!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...