Gå til innhold

Kryptovaluta mining med skjermkort diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Dragonlove said:

Det er vel regnet som hobby, men det må nok skattes fra første krone for det, er jo kapital inntekter dette her.

Hobby er skattefritt så det regnes det ikke som. Hobby er som regel heller  ikke med risiko eller egnet for å gå med særlig overskudd. Det kan hende at det er en av tusen som miner fordi han synes det er artig å se på at vifter snurrer rundt og at det lyser i mørket, men de 999 andre miner for å få profitt, derfor er det ikke hobby.

Hvis du strikker gensere eller skjerf kan du like å strikke eller det er en sosial ting blant likesinnede i strikkeklubben. Da er det hobby for profitten er ikke årsaken til at du driver.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (21 minutter siden):

Det er vel regnet som hobby, men det må nok skattes fra første krone for det, er jo kapital inntekter dette her.

Men kan jeg trekke fea innkjøp av utstyr som negativ balanse siden utstyret var det som gav meg inntekt i første omgang? Har kun minet og solgt endel av det jeg har minet, ikke kjøpt og solgt krypto. 

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Det blir vel ikke næring før du kan ta ut en anstendig lønn i forhold til innsats og risiko. Har du ansatte på lønn for å drifte miningen så har du vel fjernet det meste av tvil om at det er næring. Det spørs om man kan komme seg unna ved å spille på kort varighet, men da får man heller ikke minet i påfølgende år. Det står at varighet er en faktor, men om den kan stå for seg selv hvis andre kriterier for at det er næring er til stede, det vet jeg ikke. Jeg regner med at hvis flere faktorer er til stede så er det næring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Cowboystrekk said:

Men kan jeg trekke fea innkjøp av utstyr som negativ balanse siden utstyret var det som gav meg inntekt i første omgang? Har kun minet og solgt endel av det jeg har minet, ikke kjøpt og solgt krypto. 

Det er vel ikke annet enn å føre inntekter og utgifter og se hva resultatet blir når skatteoppgjøret er klart.

Lenke til kommentar

Prisen står til grensekostnad, altså ikke overpris.3080 Ti derimot, det faller mellom to stoler. Da kan man like gjerne kjøpe 3090.

Det går rykter om at 4090 får MSRP på det dobbelte av 3090.

 

Quote

Grensekostnad, økningen i de totale kostnadene når produksjonen økes med én enhet.

Produksjonskostnadene og distribusjon har vist seg å bli høyere enn antatt da kortene ble presentert. I tillegg har det vært mulig å kjøpe subsidierte kort i hvert lanseringsvindu for hver av de opprinnelige modellene. Da velger man selv om man vil bestille 3080 til 8-10k500 eller om man vil bestille til 14-18k Bestiller man 3060 Ti til 5500 eller venter man til prisen er 8500?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
56 minutes ago, fiskerdigg123 said:

Jeg anbefalte en kompis å kjøpe et brukt 5700xt til gaming da jeg har et selv, og alt annet er helt vilt overpriset om dagen, men det ser ut til at det ikke var verdens beste tips akkurat. 

Radeon kort virker å ha en dårligere annenhåndsverdi. Markedet er ganske lite for dem og det er rett og slett ikke så mange som er på jakt etter de.

Lenke til kommentar

Radeon mangler viktige funksjoner til vanlig bruk. Encode for eksempel har vært elendig i mer enn 6 år uten at de har tatt nok grep.

Man får bra salgspris for 4 år gamle Radeon-kort av riktig modell. Med modifisert bios og tilpasset program er det lite eller ikke noe som miner bedre eller mer effektivt. Man kan få effektivitet helt opp i 0,8 mens NVIDIA i beste fall ligger på 0,5-0.6., altså antall watt per MH/s. 3080 og 3090 ligger på 4-tallet

Jeg skal være glad hvis Ampere-kort er like attraktive 3 år frem i tid som 4-5 år gamle Radeon-kort.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
kremt skrev (55 minutter siden):

Radeon kort virker å ha en dårligere annenhåndsverdi. Markedet er ganske lite for dem og det er rett og slett ikke så mange som er på jakt etter de.

I 2017 og deler av 2018, samt høst 2020 til dags dato har de vært meget etterspurt pga mining. Har du et 5700XT, Vega 56/64 eller Radeon VII får du solgt det meget fort på finn.no. La ut et 5700XT litt før jul og makan til respons, fikk mer respons og bud på det enn 3060ti uten LHR jeg solgte i sommer. 

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...