Jump to content
Mathias Klingenberg

For to år siden ville Fords elektriske Mustang blitt en bestselger. Bli med på en titt under panseret

Recommended Posts

Model X har vel større likhetstrekk til crossovere som MB GLE/GLC, Audi Q8 og BMW X6? 22 tommer hjul, mindre takhøyde for passasjerer bak pga taket og lite fokus på offroad. Nå gjelder forsåvidt 2 av 3 for XC90 også (unødvendig store hjul og elendig offroad egenskaper). 

 

EDIT: Mulig takhøyden er bedre i Model X, aldri sittet i en. Men formen er i alle fall mye rundere enn de kantete SUVene som f.eks XC90.

Edited by SPACEDANCE

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (53 minutter siden):

Hva mener du er vesentlige forskjeller mellom XC90 og Model X?

Formfaktoren og bakdører gjør den likere en Grand Caravan enn en XC90. Er du uenig i denne påstanden?

Share this post


Link to post
SPACEDANCE skrev (33 minutter siden):

Nå gjelder forsåvidt 2 av 3 for XC90 også (unødvendig store hjul og elendig offroad egenskaper). 

Merkelig å dra frem offroad-egenskaper i Norge da dette er ulovlig.

Og skal man faktisk kjøre på ekstremt dårlig vei veldig ofte, så må man ha Landcruise, Patrol, Pajero eller Land Rover med skikkelige dekk. Man kjøper ikke en gate-SUV.

Edited by RaptorStrike

Share this post


Link to post
4 minutes ago, RaptorStrike said:

Merkelig å dra frem offroad-egenskaper i Norge da dette er ulovlig.

Og skal man faktisk kjøre på ekstremt dårlig vei veldig ofte, så må man ha Landcruise, Patrol, Pajero eller Land Rover med skikkelige dekk. Man kjøper ikke en gate-SUV.

Det er ulovelig å kjøre offroad i Norge?
Bryter veldig ofte reglene på jobb da å kjøre i skogen er en del av jobben min.
Skal sies at det som regel benyttes Pickup til dette, men har og en Subaru som har fått kjørt seg litt.

I tillegg så krever jo veiene litt bakkeklaring visse steder i Norge..

403288545_Letesvegenhullete.jpg.0647fcd645ae6a73aa34c319cc1f55e0.jpg

Har slått nedi flere ganger med min Model 3, og er nesten skremmende at Mach-e som er en mye større bil ikke har noe mere bakkeklaring enn den.

 

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
1 minute ago, RaptorStrike said:

Formfaktoren og bakdører gjør den likere en Grand Caravan enn en XC90. Er du uenig i denne påstanden?

Bakdørene er ikke like verken Grand Caravan eller XC90. Er egentlig nærmere diverse sportsbiler, eller f.eks denne konseptbilen: https://www.slashgear.com/lincoln-navigator-concept-says-gullwing-doors-are-quiet-luxury-22432818/

 

Er usikker på hva du legger i formfaktor. Hvis du mener den er litt rundere i kantene, så ja.

Share this post


Link to post
Complexity skrev (4 minutter siden):

Det er ulovelig å kjøre offroad i Norge?
Bryter veldig ofte reglene på jobb da å kjøre i skogen er en del av jobben min.
Skal sies at det som regel benyttes Pickup til dette, men har og en Subaru som har fått kjørt seg litt.

I tillegg så krever jo veiene litt bakkeklaring visse steder i Norge..

Har slått nedi flere ganger med min Model 3, og er nesten skremmende at Mach-e som er en mye større bil ikke har noe mere bakkeklaring enn den.

 

Ja, motorferdsel i utmark er som hovedregel ulovlig. At du gjør det som jobb er åpenbart et unntak. Det er også ulovlig å kjøre i 200 km/t i Norge, men politiet har likevel anledning til det.

En dårlig vei er fortsatt ikke offroad (som direkte oversatt betyr "av vei").

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Bakdørene er ikke like verken Grand Caravan eller XC90. Er egentlig nærmere diverse sportsbiler, eller f.eks denne konseptbilen: https://www.slashgear.com/lincoln-navigator-concept-says-gullwing-doors-are-quiet-luxury-22432818/

 

Er usikker på hva du legger i formfaktor. Hvis du mener den er litt rundere i kantene, så ja.

Hvorfor er så mange så sensitive på at Model X omtales som en MPV?

Share this post


Link to post
Complexity skrev (16 minutter siden):

Det er ulovelig å kjøre offroad i Norge?
Bryter veldig ofte reglene på jobb da å kjøre i skogen er en del av jobben min.
Skal sies at det som regel benyttes Pickup til dette, men har og en Subaru som har fått kjørt seg litt.

I tillegg så krever jo veiene litt bakkeklaring visse steder i Norge..

403288545_Letesvegenhullete.jpg.0647fcd645ae6a73aa34c319cc1f55e0.jpg

Har slått nedi flere ganger med min Model 3, og er nesten skremmende at Mach-e som er en mye større bil ikke har noe mere bakkeklaring enn den.

Ja det ER faktisk ulovlig å kjøre offroad i Norge. Utenom noen få godkjente offroad-løyper.

Det finnes selvfølgelig unntak, sånn som skogsdrift og bønder på egen utmark.

Det bildet er da vitterligen ON-road, selv om det er en svært dårlig road.

Edited by Hanhijnn
*unntak*
  • Like 3

Share this post


Link to post
2 minutes ago, Hanhijnn said:

Ja det ER faktisk ulovlig å kjøre offroad i Norge. Utenom noen få godkjente offroad-løyper.

Det bildet er da vitterligen ON-road, selv om det er en svært dårlig road.

Hmm.. vet du hva.. da skal jeg rapportere politiet selv til politiet..

De kjører inn i skogen her titt og ofte for å drive på med hundretrening. De kjører også utenfor traktorveien når de er her..

Skremmende at selv Politiet gjør ulovelig ting.

Share this post


Link to post
Complexity skrev (Akkurat nå):

Hmm.. vet du hva.. da skal jeg rapportere politiet selv til politiet..

De kjører inn i skogen her titt og ofte for å drive på med hundretrening. De kjører også utenfor traktorveien når de er her..

Skremmende at selv Politiet gjør ulovelig ting.

Politiet gjør ofte ulovlige ting. Det er derfor de har den avdelingen som heter Politiets Spesialenhet for Henleggelse av Politisaker😏

Enten det, eller så har de ordnet seg dispensasjon. Bøtenivået for motorisert ferdsel i utmark er på størrelsesorden 15000 kr.

  • Like 2

Share this post


Link to post
24 minutes ago, Hanhijnn said:

Politiet gjør ofte ulovlige ting. Det er derfor de har den avdelingen som heter Politiets Spesialenhet for Henleggelse av Politisaker😏

Enten det, eller så har de ordnet seg dispensasjon. Bøtenivået for motorisert ferdsel i utmark er på størrelsesorden 15000 kr.

Haha!
Tror nok bare ingen bryr seg. Når det er elgjakt kunne jo politiet tjent seg rike på å ta alle bilene som er i skogen.
Og om de hadde bøtelagt alle elgjegerne ville de kansje ikke giddet å jakte noe som resulteret i at vi får alt for mye elg.

Kan se for meg at det ville vært kela om noen drev å spølte opp Oslomarka, men her på bygda i Nordnorge er det nok litt friere.

Som igjen betyr at jeg kan forstå at noen trenger "Suv".

Edited by Complexity
  • Like 1

Share this post


Link to post
46 minutes ago, Complexity said:

Hmm.. vet du hva.. da skal jeg rapportere politiet selv til politiet..

De kjører inn i skogen her titt og ofte for å drive på med hundretrening. De kjører også utenfor traktorveien når de er her..

Skremmende at selv Politiet gjør ulovelig ting.

For å være klar: I norge er det ulovlig med motorferdsel i utmark, som hovedregel. Det gis unntak og kommunene har anledning til å gi dispensasjon.

Utenom vei er ikke det samme som utmark. Utmark er definert i friluftsloven:

"Som innmark eller like med innmark reknes i denne lov gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått og kulturbeite samt liknende område hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Udyrkete, mindre grunnstykker som ligger i dyrket mark eller engslått eller er gjerdet inn sammen med slikt område, reknes også like med innmark. Det samme gjelder område for industrielt eller annet særlig øyemed hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier, bruker eller andre.

Med utmark mener denne lov udyrket mark som etter foregående ledd ikke reknes like med innmark"

Lov om motorferdsel i utmark gir som hovedregel:
"I utmark og vassdrag er motorferdsel ikke tillatt med mindre annet følger av denne lov eller vedtak med hjemmel i loven."

Resten av loven handler i stor grad om unntakene. Bl.a. er det lov å parkere ved offentlig veg i utmark. Paragraf 4 gir også direkte unntak for politi og redningstjenester.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82

  • Like 1

Share this post


Link to post
SPACEDANCE skrev (5 timer siden):

Model X har vel større likhetstrekk til crossovere som MB GLE/GLC, Audi Q8 og BMW X6? 22 tommer hjul, mindre takhøyde for passasjerer bak pga taket og lite fokus på offroad. Nå gjelder forsåvidt 2 av 3 for XC90 også (unødvendig store hjul og elendig offroad egenskaper). 

EDIT: Mulig takhøyden er bedre i Model X, aldri sittet i en. Men formen er i alle fall mye rundere enn de kantete SUVene som f.eks XC90.

Selv jeg med mine 188cm får helt fint plass til hodet på 3.rad i en 6-seter Model X. På rad 2 er det overflod av plass. Vår X ruller forøvrig på 19" hjul, så 22" kan man fint slippe unna ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (17 timer siden):

Bryter veldig ofte reglene på jobb da å kjøre i skogen er en del av jobben min.

Du kjører vel ikke I skogen med bil? Hva slags bil og skog er det da snakk om? Den skogen jeg ferdes i er veldig langt unna farbar med bil. Det er bl.a. trær der..

Share this post


Link to post
1 hour ago, Dovreekspressen said:

Du kjører vel ikke I skogen med bil? Hva slags bil og skog er det da snakk om? Den skogen jeg ferdes i er veldig langt unna farbar med bil. Det er bl.a. trær der..

Jo er ofte i skogen med bil. Det er en del av jobben min.

Trær må ofte sages ned så man kommer seg imellom ja. Må og bruke en del traktor til å bryte bort skog.

Som oftest benyttes det pickuper da de er mest praktisk når det gjelder å få med seg utstyr og de gjerne har 4hjulstrekk med låsing som hindrer at man kjører seg fast like lett. 

Ikke alle jobber på kontor.

Men blir litt OT å snakke om jobben min i en tråd om en bil (som uansett ikke har god nok bakkeklaring til å kjøre i skogen)

Edited by Complexity
  • Like 3

Share this post


Link to post
Complexity skrev (På 18.1.2021 den 11.37):

Too little too late vil jeg tro.

I dag er det mange å velge mellom, det var det ikke for 2 år siden.

Varmepumpe har jo og blitt ett viktig tema før Norge, og denne bilen mangler jo det også.

Varmepumpe (A/C) har vært vanlig standerutstyr i sørlige strøk lenge. Og ja vi kommer jo etter US med automat også, ligg vel en 70 år etter US på dette.

 

Etter hvært som ingeniører på batteribiler får tengt seg om blir det nok mer vanlig. Men det er vel TV - spill som DOOM og fansy grafikk som har førsteprioritet. Bilkjøpere av i dag tror jo at bilen kan bli reparert over internett, som Grand Turisimo.

 

Hallooo..., putt in en pizza ovn og du får ikke dagens sjåfører ut av bilen....

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post
Complexity skrev (12 timer siden):

Jo er ofte i skogen med bil. Det er en del av jobben min.

Trær må ofte sages ned så man kommer seg imellom ja. Må og bruke en del traktor til å bryte bort skog.

Det flyter tømmerhoggerblod i årene mine. Bryter du bort mye skog med traktoren? Bruker du den til måking og, kanskje?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...