Gå til innhold

For to år siden ville Fords elektriske Mustang blitt en bestselger. Bli med på en titt under panseret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Herr Akkar skrev (10 timer siden):

SUVer er en uting - - alle vil kjøre rudt i biler med 50% høyere luftmotstand og forbruk enn nødvendig. Burde være en differensiert nybilavgift på effektivitet når avgifter blir innført.

SUV-form har lite å si i fart opp til 70 km/h. Det er derimot endel mer å si i god fart på motorvei i 110 km/h og oppover.

Men i bunn og grunn kommer jo alt an på behovet. Mange av de som foretrekker SUV, gjør det fordi de føler de sitter bedre og det er mer behagelig å gå inn og ut av bilen. Høyden gir og bedre oversikt.

Det som mange ganger kan virke tåpelig, er t mye av høyden kommer av hevet understell, slik at man ikke nødvendigvis får mer lasteplass i en høy SUV enn i en hatchback, og man får mer plass i en stasjonsvogn.

Holder man høyden på understellet lik en stasjonsvogn, men øker høyden på karrosseriet, så er det plutselig en MPV med drøss av plass, fremdeles mulighet for høy sittestilling, men det meste er basert på varebiler, og ser derfor ikke ut til sammenligning.

Men veldig populært hos folk som trenger plass, men ikke offroad-egenskaper som 90 %(vilt gjettet) ikke utnytter uansett, og som ikke ser seg råd til en 5 -7 - 9 - seter varebil/kombibil. Disse har gjerne vært noe undermotorisert, da man (ufrivillig?) velger bort stor motor for å holde prisen nede. Og kanskje fordi det ikke tilbyes i noen større grad.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Herr Akkar skrev (15 timer siden):

SUVer er en uting - - alle vil kjøre rudt i biler med 50% høyere luftmotstand og forbruk enn nødvendig. Burde være en differensiert nybilavgift på effektivitet når avgifter blir innført.

Ser ikke helt poenget siden man da uansett må betale 50% mer for strøm, nettleie, forbruksavgift, merverdiavgift, enovaavgift og elsertifikater. Folk kjøper ikke SUV for morroskyld eller forventer like lavt forbruk som mindre biler.

Jeg mener høye biler er undervurdert. Høy sittestilling er vennlig for folk med ryggproblemer, gikt, stølhet osv. Det ville vært en overdrivelse å kalle det handicap-vennlig, men i hvert fall vennlig for folk med visse milde helseproblemer. En annen ting som er undervurdert ved høye biler er at de gir stort volum i forhold til lengde og bredde. Glimrende for folk som trenger volumet men kanskje har trang parkeringsplass. Alternativet er lengre eller bredere biler med lavere takhøyde. Det pågår en debatt om størrelsen på om parkeringsplasser bør standardiseres eller om bredde og lengde på biler bør standardiseres eller begge deler. Merk at høyde er ikke et et stort problem og dermed ikke med i debatten.

Som Snowleopard sier kommer forbruket veldig an på hastighet. Jeg synes det er flott med et mangfoldig utvalg så folk kan velge det som passer dem. Folk som kjører mye på motorveier vil kanskje velge bort biler med stor luftmotstand i motorveihastighet. Andre kjører sjeldent over 80 og da påvirker ikke høyden forbruket så mye, sånn at det blir lettere å velge. F.eks håndtverkere eller barnefamilier som stort sett kjører i byer kan ha god nytte av høyden uten at det betyr noe særlig for forbruket.

Litt mer futuristisk kan vi jo se for oss f.eks bobiler med justerbar kabinhøyde. Det hadde vært noe! God ståhøyde når man står parkert og mer flatpakket når man kjører. :) Det finnes jo allerede monster-bobiler som trekkes ut i sideretning og konseptet burde finnes og fungere i en variant som er snudd 90° også.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Litt mer futuristisk kan vi jo se for oss f.eks bobiler med justerbar kabinhøyde. Det hadde vært noe! God ståhøyde når man står parkert og mer flatpakket når man kjører. :) Det finnes jo allerede monster-bobiler som trekkes ut i sideretning og konseptet burde finnes og fungere i en variant som er snudd 90° også.

Nedkortet ref.

 

Dette finnes, men joda det koster ekstra og veg ekstra (mer vann, batterier osv er viktigere). Som regel nøyer man seg med 1 «slide - out» for å få noe ekstra gulvareal i forkant, det som utgjer stovedelen.

For noen år siden var der bygget en lavbygd med hekkmotor

https://en.wikipedia.org/wiki/Vixen_(RV)

 

«Detlef» et Italjensk billigmerke har noen lavbygde, og Trippel E med rammeverk fra Osckosh var bra lavbygd. Men slik eg forstår markedet så ønsker dei fleste en billig tett bil, og godtar at det til dømes er bygd på en lettlastebil ramme for å holde prisen på et minimum.

 

Før avgifter får man en grei Winerbago på gode 9 meter for $ 70 000,- med en «slide - out» og 360 hp saktegåendes bensiner.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er vel litt at det ikke er mangfold på feks elbiler - alle fabrikantene skal på død og liv lage "SUVer". Mitt inntrykk er at en god del av kundene dessverre ikke tenker så forferdelig mye over behovene sine, og enten dilter etter "hva alle andre kjøper", eller hører på bilselgeren, som stort sett pusher det de tjener mest penger på.

Stasjonsvogn er på vei ut, ser det dessverre ut som (amerikanerne bestemte seg allerede på 90-tallet, men nå ser det ut som om de europeiske følger etter). Her får man masse plass når det trengs, gode kjøreegenskaper og lav luftmotstand i høye hastigheter. Vil fortsatt si det er en OK sittestilling i min (setter meg "rett inn" i bilen, hverken huker meg ned eller må klatre opp).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Jeg kunne også tenkt meg bedre utvalg. Spesielt høye flerbruksbiler, stasjonsvogner, bobiler og snertne 2-setere. Både rene elbiler og PHEV.

Eg tror det kan komme mykje «nytt» etter at den «autonome» flåtebilen kommer / blir introdusert / vanlig. Dei prototypene ser allereie no annaleis ut en «vanlige» biler (ad - hock), og kommer det fristilte plattformprodusenter i tilegg kan mykje artig skje.

 

Joda det kan fort ta 10 år, men bare det at front og bakpart er identiske (modulære) på mange av prototypene viser at her skjer noe.

Tolker man denne snutten analogt seier den litt om fremtid og historie, med vekt på bruksmønster (ad - hock)

https://dntv.dn.no/m/A4D5l69Y/langt-frem-for-sjoens-tesla

Man kan si det slik, ratt, bremse, gasspedal og speil har bundet litt opp konstruksjonen, likeledes deformasjonssone. Men joda mykje kan hensyntas om man går 1 meter opp i format eller autonomt.

Kan bli en fin liten «rystelse» av merverdi for kundene, opne for litt mer fantasi.

 

Om eg skulle kjøpe Bobil i dag ville eg gått for noe over 20 år gammelt, bygd opp av tilnermet «standerkomponenter», gjerne noe Tysk.

Her noe alt for dyrt og nytt (dvs for lite for pengene):

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=310438638&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&features=ABS&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=18600&minLicensedWeight=7000&minVehicleLength=7000&pageNumber=1&scopeId=MH&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&usage=USED&action=eyeCatcher&fnai=prev&searchId=abe0ad62-cf40-db71-5ca0-3bc9da5eaa53

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

En grunn til at mange elbiler blir høye er at den enkleste måten å implementere de er å heve gulvet for å fylle det med batterier, men om ikke den innvendige seteposisjonen skal bli kompromittert må da hjele kupeen heves dermed blir hele bilen høyere uten at bakkeklaringen øker.

Skal man lage lave elektriske  biler vil man måtte tenke noe anneledes på hvordan batteriet organiseres slik at man ikke bruker av benplassen til batterier.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kajac said:

Tittelen sier "For to år siden ville Fords elektriske Mustang blitt en bestselger.". Kan vi få en forklaring på hvorfor den ikke vil bli en bestselger i dag? Det er det minste jeg hadde forventet av videoen egentlig.

Too little too late vil jeg tro.

I dag er det mange å velge mellom, det var det ikke for 2 år siden.

Varmepumpe har jo og blitt ett viktig tema før Norge, og denne bilen mangler jo det også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Too little too late vil jeg tro.

I dag er det mange å velge mellom, det var det ikke for 2 år siden.

Varmepumpe har jo og blitt ett viktig tema før Norge, og denne bilen mangler jo det også.

Tesla hadde ikke varmepumpe før nå nettopp heller, og den selger jo som bare juling. Både mtp. pris og utstyr ser jeg ingen grunn til at denne skal selge noe dårligere enn Model 3.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kajac said:

Tesla hadde ikke varmepumpe før nå nettopp heller, og den selger jo som bare juling. Både mtp. pris og utstyr ser jeg ingen grunn til at denne skal selge noe dårligere enn Model 3.

Joda, men Model 3 ble lansert i 2018..
(og jeg skulle ønske jeg hadde varmepumpe på min 😛)

Nå har man jo Polestar 2, ID.4, Skoda Enyaq, Model Y, EQC, XC40 osv som er gode alternativer man ikke kunne kjøpe for 2 år siden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 1/16/2021 at 4:20 PM, Simen1 said:

Folk kjøper ikke SUV ikke for morroskyld....

Bare kort innpå. Argument om at "folk **** ikke for morroskyld" kastes ut i mange sammenhenger, men det er stort sett bare svada. Folk gjør dummeting kun fordi naboen gjør det/ kollegaen gjør det/ venner gjør det+++

Folk flest kjører rundt med biler med laaaaangt større motor enn nødvendig, laaaaangt mer lastekapasitet enn nødvendig og et hengerfeste som bare samler støv.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...