Gå til innhold

Ny rekord i Norge i dag tidlig: Aldri brukt så mye strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, mobile999 said:

Ja, det er nok åpenbart at det er mange som lader elbilen mellom kl 8 og 9 om morgenen. 👍

 

 

5 minutes ago, Lynxman said:

Hehe. Ja veldig ssannsynlig. Det måtte i så fall være de som plugger inn bilen når de har kommet på jobb og lader den lille biten de har brukt på å kjøre til jobb.

Ja, er det så usannsynlig?  Husene er blitt bedre isolert, varmepunmper blir mer utbredt, oppvarming av både private og offentlige bygg er mer effektivt i dag enn noensinne. Så hva annet enn elbiler har ført til at vi setter ny rekord i energiforbruk? Dere framstiller dette som at elbiler ikke trenger å lades. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De trenger selvsagt lading, men de fleste begynner nok ikke å lade dem kl. 0800 om morgenen. Dessuten, dersom alle personbiler i Norge var elektriske, ville strømforbruket tilsvare under 5% av produksjonskapasiteten over et år.

Selv har vi i løpet av de siste årene byttet ut en oljefyrt parafinovn med to varmepumper. Det gjør nok langt større utslag på strømforbruket vårt enn 1,5 elbil. (En elbil og en ladbar hybrid), særlig fra kl. 0800 til 0900.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om vi får ein kald vinter om 10 år vil magasinverka ikkje kunne dekke forbruket. Vi vil mangle effekt, sjølv om magasina er fulle. Nabolanda vil også mangle effekt, sjå linken under som syner att det er berre Norge som kan produsere meir enn forbruket. Solenergi vil ikkje levere i 8-9 tida på morgonen er ikkje over horisonten i Norden. Streng kulde betyr også lite vindkraft. Med andre ord må prisen opp så forbruket går ned. Truleg nivå vi aldri har sett. Ingen vil fryse om vinteren. NB-Oslo og Bergen har i tillegg planer om å forby vedfyring.https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#nordisk-kraftbalanse

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kmlund skrev (6 minutter siden):

De trenger selvsagt lading, men de fleste begynner nok ikke å lade dem kl. 0800 om morgenen. Dessuten, dersom alle personbiler i Norge var elektriske, ville strømforbruket tilsvare under 5% av produksjonskapasiteten over et år.

Selv har vi i løpet av de siste årene byttet ut en oljefyrt parafinovn med to varmepumper. Det gjør nok langt større utslag på strømforbruket vårt enn 1,5 elbil. (En elbil og en ladbar hybrid), særlig fra kl. 0800 til 0900.

Her blander du. Problemet er effekten, ikke energien som elbilene trenger. Det er det saken omhandler, høy effekt over en kort periode. 

Det er nok mye lading her, i ankomst jobb. Samt forvarming av biler osv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror nok mange plugger inn bilene sine når de kommer på jobb, inkludert meg. I tillegg er det mange elbil og hybrideiere som starter forhåndsvarming av bilen om morgenen, noe som raskt trekker 2-4kW pr bil.

Tror nok ikke varmepumpa di trekker så voldsomme menger om morgenen med mindre du skrur den helt av. Da vil jeg i så fall heller anbefale deg å nattsenke noen grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (5 minutter siden):

Forvarming er noe som gjelder alle biltyper, og plugges inn på jobb også der man har tilgang til det. Jeg har DEFA motor- og kupévarmer i min dieselbil.

Absolutt, men effektene har jo gått opp utrolig mye. Min bil kan gjerne trekke full effekt når den forvarmer(11kW) om batteriet trenger varme i tillegg. Da kan den bruke hele 7kW på batteriet og resten til kupeen. Det er ganske ekstremt..

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 time siden):

Mer sannsynlig at det var oppvarming av hjemmekontoret. 😆

Akkurat ferdigdusjet så VVB varmer opp vann (~2300W) slår man på vaskekamaskinen (~2300W) med klærne fra i går, fyrer opp brødristeren (~300W) mens man steker speilegg og bacon (~1000W) og kaffetrakteren settes i gang (~1000W). Synkront med at nattsenking på varmekablene (~500W) og varmepumpa (~2000W) opphører. Sånn, da kan arbeidsdagen starte :)

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (1 time siden):

Hehe. Ja veldig ssannsynlig. Det måtte i så fall være de som plugger inn bilen når de har kommet på jobb og lader den lille biten de har brukt på å kjøre til jobb.

Slike folk, som tar en ladeplass en hel arbeidsdag for å lade fra 80-90 til 100%, fortjener å få rutene knust, sidespeilene revet av og lakken godt nøkla. I tillegg til grisebank, selvfølgelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Olethros skrev (14 minutter siden):

Slike folk, som tar en ladeplass en hel arbeidsdag for å lade fra 80-90 til 100%, fortjener å få rutene knust, sidespeilene revet av og lakken godt nøkla. I tillegg til grisebank, selvfølgelig.

Ta deg en valium. Denne adferden løser seg fort når man får litt erfaring og drøftet det litt over junsjbordet. Det er en engangs-foreteelse for ferske elbilister.

Jeg vil si at de som har så stort batteri at de kommer seg til jobb (evnt hjem og så til jobb igjen) med 10-20% av batterikapasiteten de lader typisk en gang i uka 20-80-ish prosent. Vel og merke hvis det er billig/gratis strøm på jobben. De som har dyr jobblading og et billigere alterantiv hjemme gjør heller ladinga der.

Jeg vil heller si at PHEV-folket og de med gamle elbiler med kort rekkevidde er verstingene til å oppta ladeplasser på jobb siden de MÅ lade hver dag og de lader også svært tregt. Store batterier gir rett og slett mer effektiv bruk av ladere som deles mellom flere brukere.

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

"Absolutt, men effektene har jo gått opp utrolig mye. Min bil kan gjerne trekke full effekt når den forvarmer(11kW) om batteriet trenger varme i tillegg. Da kan den bruke hele 7kW på batteriet og resten til kupeen. Det er ganske ekstremt.."

Forutsatt at de trenger lading i tillegg til oppvarming. Den kan umulig trenge 11 kW kontinuerlig for å varme opp batteriet.

Lenke til kommentar

 

Simen1 skrev (17 minutter siden):

Ta deg en valium. Denne adferden løser seg fort når man får litt erfaring og drøftet det litt over junsjbordet. Det er en engangs-foreteelse for ferske elbilister.

Jeg vil si at de som har så stort batteri at de kommer seg til jobb (evnt hjem og så til jobb igjen) med 10-20% av batterikapasiteten de lader typisk en gang i uka 20-80-ish prosent. Vel og merke hvis det er billig/gratis strøm på jobben. De som har dyr jobblading og et billigere alterantiv hjemme gjør heller ladinga der.

Jeg vil heller si at PHEV-folket og de med gamle elbiler med kort rekkevidde er verstingene til å oppta ladeplasser på jobb siden de MÅ lade hver dag og de lader også svært tregt. Store batterier gir rett og slett mer effektiv bruk av ladere som deles mellom flere brukere.

Her på min arbeidsplass (gratis lading fra schuko) er det såvisst ikke en engangsforeteelse fra ferske elbilister. Det er 100% konsekvent kukskalleri fra folk som bare ikke gidder å lære seg god ladeskikk og/eller rett og slett driter i alle andre enn seg selv. Det er ikke flere som kjører elbil her enn at man kjenner igjen hvem det gjelder. Det er stort den samme gjengen med Nissan Leaf samt en og annen Ioniq og E-NV200 som står der med to solide og en blinkende diode på dashbordet hver eneste morgen. M.a.o. typisk folk som har kjøpt elbil uten å sette seg noe nærmere inn i hvordan man bør lade.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (23 minutter siden):

"Absolutt, men effektene har jo gått opp utrolig mye. Min bil kan gjerne trekke full effekt når den forvarmer(11kW) om batteriet trenger varme i tillegg. Da kan den bruke hele 7kW på batteriet og resten til kupeen. Det er ganske ekstremt.."

Forutsatt at de trenger lading i tillegg til oppvarming. Den kan umulig trenge 11 kW kontinuerlig for å varme opp batteriet.

Nei den trenger ikke de kontinuerlig, faktisk ikke mulig. Kan maks kjøre 3,5kW til hver motor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

0,208% høyere enn for 5 år siden er matematisk sett høyere enn før, men med et litt mer praktisk syn på det vil jeg heller kalle det en tangering av rekorden. Det er jo ikke sånn at 0,208% økning hvert 5 år utløser store investeringer akkurat. Hvis kraftnettet er  dimmensjonert for 50 års levetid og vi får økninger på 0,208% hvert 5. år blir det bare drøyt 2% økning i hele anleggets levetid.

Viktig av kraft og nettbransjen å snakke opp prisene må vite.....

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...