Gå til innhold

Hvordan få ledererfaring?


Gjest 80bac...2f1

Anbefalte innlegg

Gjest 80bac...2f1

Jeg har jobbet to år i min nåværende stilling (offentlig sektor). Har en mastergrad innenfor mitt fagfelt. Jeg har nå begynt å innse at jeg nok ønsker meg en lederrolle etterhvert. Det blir nok ikke aktuelt enda, men om en 5 års tid ca. Jeg har derfor begynt på en bachelor i økonomi og administrasjon med fordypning i ledelse ved siden av 100% jobb. Synes det er kjempespennende.

Har begynt å tenke litt på hvordan jeg kan opparbeide meg ledererfaring mens jeg forbereder meg på en faktisk lederstilling. Jeg har et lederverv i forbindelse med et idrettslag, men det er ikke særlig relevant. Noen som har tips eller råd?

Anonymous poster hash: 80bac...2f1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 2f9b0...ddd

Søk på relevante lederjobber? Mulighet for å lede prosjekter i nåværende jobb? Ledervervet i idrettslag ville jeg nok uansett satt på CV-en. 

Anonymous poster hash: 2f9b0...ddd

Lenke til kommentar
Gjest 80bac...2f1 skrev (På 15.1.2021 den 10.02):

Jeg har jobbet to år i min nåværende stilling (offentlig sektor). Har en mastergrad innenfor mitt fagfelt. Jeg har nå begynt å innse at jeg nok ønsker meg en lederrolle etterhvert. Det blir nok ikke aktuelt enda, men om en 5 års tid ca. Jeg har derfor begynt på en bachelor i økonomi og administrasjon med fordypning i ledelse ved siden av 100% jobb. Synes det er kjempespennende.

Har begynt å tenke litt på hvordan jeg kan opparbeide meg ledererfaring mens jeg forbereder meg på en faktisk lederstilling. Jeg har et lederverv i forbindelse med et idrettslag, men det er ikke særlig relevant. Noen som har tips eller råd?

Anonymous poster hash: 80bac...2f1

Tja. Å være motiverende og inspirerende for kollegaer, vise initiativ. Fremstå ærlig, redelig og ryddig. Finnes det verv som kan være mer relevant opp mot det du vil være leder i? Referansene dine bygges jo allerede nå. 

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere jobbet som avdelingsleder i min hjemkommune. Liten avdeling, så hadde ikke ekstremt mange å ha personalansvar for, men det var greit sted å starte som ung og nyutdannet. I tillegg har jeg også ledererfaring fra frivillige verv, og prosjektlederrolle da jeg tidligere var innenfor forskning. 

Tror det er lurt å begynne i det små, på mindre avdelinger. Deretter sikte seg høyere. Så kan vel man vel i enkelte jobber man allerede har etterspørre mer ansvar og på den måten bygge opp ledererfaring. Være med å forme sin egen stillingsinstruks til økt ansvar, jeg tenker det skader ikke å spørre! 

Lenke til kommentar

Ta noen kurs som går på ledelse, finn ut mest mulig om hva slags leder du er, slik at du kjenner deg selv best mulig.  Å være leder handler egentlig bare om hvordan man skal behandle, lese, forstå og prate med menensker, du skal ikke lenger gjøre oppgavene, men få de du leder til å gjøre oppgavene på best mulig måte. 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...