Gå til innhold

Samsung Galaxy s21/s21+/s21 Ultra


virea

Anbefalte innlegg

56 minutes ago, jRaz0r said:

Kjøpte nylig s21U, og jeg sliter veldig med at mobildata er svakt. Spesielt innendørs. Utendørs fungerer den utmerket, men så fort jeg befinner meg innenfor 4 vegger så svekkes den betraktelig. Noen ganger må jeg rotere eller flytte telefonen opp i været for å få meldinger til å bli sendt på både messenger og snapchat. Har finskjemmet nettet for problemet, og ser at der er flere i samme båt. Er dette et hardwareproblem tro? Skulle ønske det fantes en løsning.

Snodigt.. Har aldri lest det om S21, Ultra eller ikke.

Jeg har ikke noe problem med s21u, verken innedørs eller i parkeringskjellere med betong på alle kanter. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Axefjord skrev (20 timer siden):

Snodigt.. Har aldri lest det om S21, Ultra eller ikke.

Jeg har ikke noe problem med s21u, verken innedørs eller i parkeringskjellere med betong på alle kanter. 

Nei, leser flere på samsung sine sider at flere har slitt med samme problem. Men jeg kjørte en speedtest nylig, og den viser ekstremt lave hastigheter. Jeg mistenker at det er telenor som struper farta på nettet ditt frem til faktura er betalt. Jeg har mottatt faktura, men har ikke betalt den enda. Og når jeg fikk tenkt meg litt om, så minnes det at det kanskje har hendt meg tidligere også. Så skal gi det en sjanse frem til jeg har fått betalt den. 

Får håpe og tro at det er det som er tilfelle. Er uansett veldig sleipt av telenor.

Lenke til kommentar
6 hours ago, jRaz0r said:

Nei, leser flere på samsung sine sider at flere har slitt med samme problem. Men jeg kjørte en speedtest nylig, og den viser ekstremt lave hastigheter. Jeg mistenker at det er telenor som struper farta på nettet ditt frem til faktura er betalt. Jeg har mottatt faktura, men har ikke betalt den enda. Og når jeg fikk tenkt meg litt om, så minnes det at det kanskje har hendt meg tidligere også. Så skal gi det en sjanse frem til jeg har fått betalt den. 

Får håpe og tro at det er det som er tilfelle. Er uansett veldig sleipt av telenor.

Høres usannsynlig ut. Jeg betaler aldri før fristen på faktura, uten at det skal ha noe å si. Det ville ikke vært lovlig å gjøre det forsåvidt.

Om du betaler ETTER siste fakturafrist, så kan det jo hende de reduserer harstigheten, men da kunne de også bare kuttet nettet ditt. Noe jeg vil tro de ville gjort isåfall.

 

Kan du finne noen andre med samme nettleverandør, stå på samme sted og sammenligne hastighet? Om det er mye forskjell, så er det jo feil på telefonen din. ISåfall factory reset og i verste fall reklamasjon. Du har ikke "bulker" rundt telefonen? For antennen går jo i et bånd rundt telefonen såvidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (11 timer siden):

Høres usannsynlig ut. Jeg betaler aldri før fristen på faktura, uten at det skal ha noe å si. Det ville ikke vært lovlig å gjøre det forsåvidt.

Om du betaler ETTER siste fakturafrist, så kan det jo hende de reduserer harstigheten, men da kunne de også bare kuttet nettet ditt. Noe jeg vil tro de ville gjort isåfall.

 

Kan du finne noen andre med samme nettleverandør, stå på samme sted og sammenligne hastighet? Om det er mye forskjell, så er det jo feil på telefonen din. ISåfall factory reset og i verste fall reklamasjon. Du har ikke "bulker" rundt telefonen? For antennen går jo i et bånd rundt telefonen såvidt jeg har forstått.

Nei, alt fungerer tipp topp bortsett fra signalet, se vedlagt bilde. Alt er forsøkt, factory reset ++ og alt jeg kunne finne av ting å prøve på nett.

At telenor struper nettet høres usannsynlig ut, ja, men jeg har også snakket med et par som faktisk kan innrømme å ha opplevd det samme. Nå kjøpte jeg telefon med swap, og jeg har ikke betalt en eneste krone for den enda.

Screenshot_20220211-210947_Speedtest.jpg

Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk at signalstyrke innendørs på denne telefonen er en av de aller sterkeste kortene. Jeg har aldri hatt problemer med min og ser ofte at jeg har mye sterkere signal enn konas iPhone - begge Telenor. Men, er du for langt unna en mast i tillegg, så svikter jo alt nettverksutsyr. 
Målte nettopp signalstyrke inne i huset - har en 5G mast 250 m unna - og jeg får 907mB ned og 74mB opp. Har snakket med Telenor om hvorfor ned/opp er så assymetrisk, de svarer at de prioriterer nedlastningshastighet over opplastningshastighet foreløpig. Etterhvert vil det bli likt, sier de.

Lenke til kommentar

Symmetrisk blir det nok ikke, men carrier aggregation på uplink vil forbedres, ENDC (dual connectivity på 4G + 5G) er vel foreløpig ikke tilgjengelig på 5G, men det kommer snart.

Når det gjelder skjermbildet til jRaz0r, så viser statuslinjen relativt god dekning, 3 av 4 streker, samtidig ser jeg at Carrier Aggregation ikke er tilgjengelig, det vil si at telefonen kun er tilkoblet radionettet med ett bånd, noe som er svært begrensende på throughput. Du kan sjekke hvilket bånd telefonen er koblet på ved å slå *#0011# i telefonappen, linje nr 2: Band + Bandwidth.

Hvorfor er ikke 4G-tale aktivt? Har du slått det av i mobilnettverk-innstillingene?

Endret av mandela
Lenke til kommentar
mandela skrev (1 time siden):

Symmetrisk blir det nok ikke, men carrier aggregation på uplink vil forbedres, ENDC (dual connectivity på 4G + 5G) er vel foreløpig ikke tilgjengelig på 5G, men det kommer snart.

Når det gjelder skjermbildet til jRaz0r, så viser statuslinjen relativt god dekning, 3 av 4 streker, samtidig ser jeg at Carrier Aggregation ikke er tilgjengelig, det vil si at telefonen kun er tilkoblet radionettet med ett bånd, noe som er svært begrensende på throughput. Du kan sjekke hvilket bånd telefonen er koblet på ved å slå *#0011# i telefonappen, linje nr 2: Band + Bandwidth.

Hvorfor er ikke 4G-tale aktivt? Har du slått det av i mobilnettverk-innstillingene?

Her ser du informasjonen på band + bandwidth. Dette sier dessverre meg ingenting.

 

Men hvis du går på Google og søker etter S21 bad reception eller noe lignende, kan du se flere slite med dette rundt om i verden... Skulle ønske det fantes en løsning, for jeg må fort vekk løfte telefonen opp mot været for å få signal enkelte ganger.

4g tale har jeg slått av for å teste, bare glemt og aktivere igjen. Har ikke hatt noe for seg hverken på eller av.

Screenshot_20220213-142222_Service mode RIL.jpg

Lenke til kommentar
15 minutes ago, jRaz0r said:

Her ser du informasjonen på band + bandwidth. Dette sier dessverre meg ingenting.

 

Men hvis du går på Google og søker etter S21 bad reception eller noe lignende, kan du se flere slite med dette rundt om i verden... Skulle ønske det fantes en løsning, for jeg må fort vekk løfte telefonen opp mot været for å få signal enkelte ganger.

4g tale har jeg slått av for å teste, bare glemt og aktivere igjen. Har ikke hatt noe for seg hverken på eller av.

Screenshot_20220213-142222_Service mode RIL.jpg

Uten at jeg er en ekspert, så tipper jeg RSRP, RSRQ og RSSI er tall for signalstyrke. Lavere er bedre (mdB ellerno?). Jeg har ihvertfall tilsvarende tall innendørs hjemme.

Den eneste markante forskjellen er DL Frequency. Min ligger på 1650 [MHz]. At du ligger på 300MHz virker rart, jeg trodde ikke 4G brukte lavere enn ca 850MHz? Jeg tipper fortsatt på at det er en feil eller skade på telefonen.  Edit: UL Frequency er 18300, så dette er ikke frekvens i MHz ihvertfall...

Om du kjøpte i butikk, kanskje du kan få dem til å sjekke med et annet simkort i telefonen din?

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (10 minutter siden):

Uten at jeg er en ekspert, så tipper jeg RSRP, RSRQ og RSSI er tall for signalstyrke. Lavere er bedre (mdB ellerno?). Jeg har ihvertfall tilsvarende tall innendørs hjemme.

Den eneste markante forskjellen er DL Frequency. Min ligger på 1650 [MHz]. At du ligger på 300MHz virker rart, jeg trodde ikke 4G brukte lavere enn ca 850MHz? Jeg tipper fortsatt på at det er en feil eller skade på telefonen.  Edit: UL Frequency er 18300, så dette er ikke frekvens i MHz ihvertfall...

Om du kjøpte i butikk, kanskje du kan få dem til å sjekke med et annet simkort i telefonen din?

Prøvd 2 forskjellige simkort, samt eSim. Alt blir det samme. Og jeg prøvde å putte simkortet frem og tilbake fra S21 til min gamle Huawei Mate20 Pro, og 20Pro'en får full fart med en gang. Så ja, jeg mistenker at det er en feil med telefonen ettersom flere opplever samme feilen. 

Skal fortsatt teste det et par uker til, og hvis det ikke bedres så skal nok telenor få telefonen sin tilbake. 🙂

Lenke til kommentar
MisteRolf skrev (1 time siden):

Du visste sikkert at det ikke går med Google Phone som default - får mldg "Connection problem or invalid MMI code" - men fikk masse info da jeg satte phone app til Samsungs - takk for det, og også kommentaren om symmetri for 5G! 

I henhold til 3GPP releases, så er download og upload assymetrisk, det kan også sees gjennom hva som er teoretisk støttet i modem-hardware, som i denne oversikten av Qualcomm 4G og 5G modem:

https://en.wikipedia.org/wiki/Qualcomm_Snapdragon_LTE_modem#Table_of_Snapdragon_4G_X-series_modems

https://en.wikipedia.org/wiki/Qualcomm_Snapdragon_LTE_modem#Table_of_Snapdragon_5G_X-series_modems

Endret av mandela
Lenke til kommentar
jRaz0r skrev (1 time siden):

Prøvd 2 forskjellige simkort, samt eSim. Alt blir det samme. Og jeg prøvde å putte simkortet frem og tilbake fra S21 til min gamle Huawei Mate20 Pro, og 20Pro'en får full fart med en gang. Så ja, jeg mistenker at det er en feil med telefonen ettersom flere opplever samme feilen. 

Skal fortsatt teste det et par uker til, og hvis det ikke bedres så skal nok telenor få telefonen sin tilbake. 🙂

Service kan i alle fall utelukke om det er noen fysiske feil på radiodelen av telefonen hvis du klager. At folk med en populær modell har dekningsproblemer rundt om kring i verden er ikke rart, det kan skyldes veldig mange ting, og ikke nødvendigvis feil på telefonen.

Med røft tilsvarende mottaksforhold fikk jeg 89/10 Mbps på min S21, da med 3CA (spleising av flere bånd og bolker av samme bånd), som du kan se lenger ned i *#0011# menyen når det står 4G+ i statuslinjen.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vurderer å oppgradere fra s10+ til vanlig s21 eller 21 +

Er det så voldsom stor forskjell på disse egentlig? Er vel i hovedsak større batterikapasitet på s21+ ellers litt større !?

Har lest litt i tråden ang. labert batteri. Er det noe som dere plages med fortsatt? 

Hva med lagringsplass? Burde jeg gå for 256gb fremfor 128gb?

Jeg har idag 40gb ledig, men jeg har ett 256gb minnekort med mye bilder som jeg mister.

 

Lenke til kommentar
Scholl skrev (53 minutter siden):

Jeg vurderer å oppgradere fra s10+ til vanlig s21 eller 21 +

Er det så voldsom stor forskjell på disse egentlig? Er vel i hovedsak større batterikapasitet på s21+ ellers litt større !?

Har lest litt i tråden ang. labert batteri. Er det noe som dere plages med fortsatt? 

Hva med lagringsplass? Burde jeg gå for 256gb fremfor 128gb?

Jeg har idag 40gb ledig, men jeg har ett 256gb minnekort med mye bilder som jeg mister.

 

Har hatt s8+, s10+ og s21 Ultra. Synes egenlig at de er ganske like. Fordelen ved å gå fra s10 til s21 er at du får raskere, nyere og lengere oppdateringer, ellers ville jeg egentlig ikke byttet. S10 er jo 3 år gammel.

Vær oppmerksom på at etterfølgeren til s10+ (etter s20-generasjonen) er s21 Ultra. s21+ er en "billigvariant" med mindre arbeidsminne og skjermoppløsning enn s10+. Mange har ikke fått dette med seg. Og så mister man også hodetelefonutgang når man velger noe etter s10+.

Ellers har jo s21 ikke eksternt minne så 128GB blir raskt for lite. Har selv valgt 512GB.

 

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
robertaas skrev (3 minutter siden):

Har hatt s8+, s10+ og s21 Ultra. Synes egenlig at de er ganske like. Fordelen ved å gå fra s10 til s21 er at du får raskere, nyere og lengere oppdateringer, ellers ville jeg egentlig ikke byttet. S10 er jo 3 år gammel.

Vær oppmerksom på at etterfølgeren til s10+ (etter s20-generasjonen) er s21 Ultra. s21+ er en "billigvariant" med mindre arbeidsminne og skjermoppløsning enn s10+. Mange har ikke fått dette med seg. Og så mister man også hodetelefonutgang når man velger noe etter s10+.

Ellers har jo s21 ikke eksternt minne så 128GB blir raskt for lite. Har selv valgt 512GB.

 

Takk for innspill!

Føler s21 ultra blir i største laget.. 

Jeg er veldig fornøyd med s10+ og vil egentlig ikke bytte, men har fått ei sprekk i skjerm og føler batteriet tapper seg litt for fort. Så istedenfor å fikse den så vil jeg legge i litt ekstra til en ny telefon.

Men etter alle tester og sammenligninger så føler jeg ikke jeg får så veldig mye mer enn jeg har idag!?

Får vel kjøpt adapter til hodetelefonutgang, så det er ikke det største tapet.

Får gruble litt til å ta en tur innom en butikk å studere litt nærmere.

Lenke til kommentar
Scholl skrev (9 minutter siden):

Takk for innspill!

Føler s21 ultra blir i største laget.. 

Jeg er veldig fornøyd med s10+ og vil egentlig ikke bytte, men har fått ei sprekk i skjerm og føler batteriet tapper seg litt for fort. Så istedenfor å fikse den så vil jeg legge i litt ekstra til en ny telefon.

Men etter alle tester og sammenligninger så føler jeg ikke jeg får så veldig mye mer enn jeg har idag!?

Får vel kjøpt adapter til hodetelefonutgang, så det er ikke det største tapet.

Får gruble litt til å ta en tur innom en butikk å studere litt nærmere.

Et 3 år gammel batteri er klart et problem. Med stor belastning kunne jeg tømme min s10+ på under én time.

Adaptere eller hodeltelefoner med USB-C er noe styr som man ikke ønsker holde på med for lenge. På fly kan jeg da ikke samtidig lade og lytte til mobilen.

Jeg vurderte først S21+ da jeg trodde det var en etterfølger etter s10+ med flere forbedringer, men da jeg tittet nærmere på den så jeg at det faktisk på flere områder var et steg ned i spec. S10+ var en bra telefon og s21 Ultra har ikke gitt meg noe over dette som jeg egenlig trenger eller merker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...