Gå til innhold

Samsung Galaxy s21/s21+/s21 Ultra


virea

Anbefalte innlegg

4 hours ago, minim said:

Ja, 10Hz hadde være helt pyton. Ser du ikke forskjell på 10, 60 og 120 så fatter jeg ihvertfall ikke hvorfor du har bitt på dette markedsførings trikset. Men skrur man på refresh rate visning i dev options så ser man jo at den er nærmest spikret på 120Hz så at man mister 1.5time på å ha gimmick greiene på det skjønner jeg da når variabel refresh virker så dårlig. Så kort som batteritiden er så er det uaktuelt å ha stående på for min  del. En kan se hvorfor Apple dropper dette PR greiene om dette er den beste implementeringen de klarer å få til.

Hadde bare batteriet vart en hel dag bruk så hadde det ikke gjort noe. Lader jeg den opp før jeg legger meg og lar den stå på standby over natten så dør den i løpet av dagen med normal bruk. Når jeg lader den over natten så er det bare noen dager den må toppes i løpet av dagen, men det er irriterende å måtte tenke på dette når jeg har så mye større batteri nå enn før. Det viser vel bare igjen at specs ikke er alt. 

Frekvensen gjelder jo bare innsignalet til skjermen, ikke oppdateringsfrekvensen på skjermen i seg selv. 

Så skjermen kan "blinke" 120hz, men en sparer strøm ved at gpu bare tegner bildet 10 ganger (10hz). 

Men ja, er det er synd det ikke er bedre automatisk strømsparing på app'er. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, minim said:

Ja, 10Hz hadde være helt pyton. Ser du ikke forskjell på 10, 60 og 120 så fatter jeg ihvertfall ikke hvorfor du har bitt på dette markedsførings trikset. Men skrur man på refresh rate visning i dev options så ser man jo at den er nærmest spikret på 120Hz så at man mister 1.5time på å ha gimmick greiene på det skjønner jeg da når variabel refresh virker så dårlig. Så kort som batteritiden er så er det uaktuelt å ha stående på for min  del. En kan se hvorfor Apple dropper dette PR greiene om dette er den beste implementeringen de klarer å få til.

Hadde bare batteriet vart en hel dag bruk så hadde det ikke gjort noe. Lader jeg den opp før jeg legger meg og lar den stå på standby over natten så dør den i løpet av dagen med normal bruk. Når jeg lader den over natten så er det bare noen dager den må toppes i løpet av dagen, men det er irriterende å måtte tenke på dette når jeg har så mye større batteri nå enn før. Det viser vel bare igjen at specs ikke er alt. 

Har du i det hele tatt skjønt hvordan adaptiv frekvens fungerer? Den oppdaterer ikke i 10hz med mindre skjermbildet er helt i ro. F.eks når du leser. Hvordan skal du merke det? En TV-sending på en vanlig TV/mobil er på 24Hz. Det er nettopp derfor jeg kan se 10 timer med Netflix på fulladet batteri før den dør. 

Lenke til kommentar
Windoge skrev (5 timer siden):

Har du i det hele tatt skjønt hvordan adaptiv frekvens fungerer? Den oppdaterer ikke i 10hz med mindre skjermbildet er helt i ro. F.eks når du leser. Hvordan skal du merke det? En TV-sending på en vanlig TV/mobil er på 24Hz. Det er nettopp derfor jeg kan se 10 timer med Netflix på fulladet batteri før den dør. 

Det forklarer hvorfor det fungerer så dårlig. Det "koster" jo ikke noe energi å sende ut et nytt bilde to ganger når det ikke prosesseres på nytt så det er nok derfor man ser at det ikke spares energi, men tvert om bruker mer energi med adaptive. I følge tomsguide som jeg henviste til over her mister man hele 1.5time brukstid med adaptive på og det gir jo mening.

Nå testet jeg litt mer her og skjermen er på 120Hz i ca. 3sec før den går til 60Hz når jeg ikke bruker den. Denne oppførselen går igjen på hjem skjerm eller i browser f.eks. Ergo kan man potensielt bare bruke mer og ikke mindre strøm. Det snodige er også at den går til 120Hz direkte uavhengig av hva jeg gjør i stede for å holde den lavt nede om jeg bare skriver inn tekst. F.eks

I Netflix går den aldri under 48Hz selv om S21u skal kunne gå til 10Hz. Det samme skjer i t-we appen. YouTube går aldri under 60Hz så der bruker man igjen potensielt bare mer. 

Mao virker det som en skikkelig half assed implementering. Tenker vi først ser dette virke bra i praksis når en viss konkurrent innfører det. De har vel skjønt at det ikke er noe å hente her enda.. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, minim said:

En kan se hvorfor Apple dropper dette PR greiene om dette er den beste implementeringen de klarer å få til.

Apple kommer med 120Hz på neste modell. Men som man alltid vet vil implementeringen være mangelfull hos de som benytter den først, det gjør ikke nødvendigvis de som venter bedre. Alle vil gjøre det bedre med tid til videre utvikling og nye modeller.

Apple er godt kjent for å alltid vente med ny teknologi som selvsagt er en god strategi når man ikke ønsker  å være på "cutting edge" med de ulemper det måtte medføre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
23 hours ago, minim said:

Det forklarer hvorfor det fungerer så dårlig. Det "koster" jo ikke noe energi å sende ut et nytt bilde to ganger når det ikke prosesseres på nytt så det er nok derfor man ser at det ikke spares energi, men tvert om bruker mer energi med adaptive. I følge tomsguide som jeg henviste til over her mister man hele 1.5time brukstid med adaptive på og det gir jo mening.

Nå testet jeg litt mer her og skjermen er på 120Hz i ca. 3sec før den går til 60Hz når jeg ikke bruker den. Denne oppførselen går igjen på hjem skjerm eller i browser f.eks. Ergo kan man potensielt bare bruke mer og ikke mindre strøm. Det snodige er også at den går til 120Hz direkte uavhengig av hva jeg gjør i stede for å holde den lavt nede om jeg bare skriver inn tekst. F.eks

I Netflix går den aldri under 48Hz selv om S21u skal kunne gå til 10Hz. Det samme skjer i t-we appen. YouTube går aldri under 60Hz så der bruker man igjen potensielt bare mer. 

Mao virker det som en skikkelig half assed implementering. Tenker vi først ser dette virke bra i praksis når en viss konkurrent innfører det. De har vel skjønt at det ikke er noe å hente her enda.. 

Klart det koster energi å sende (og motta) elektriske signaler. Om en kan senke klokkehastighet (og følgende signalaktivitet) fra 120/60hz til 10hz, så er det en voldsom strømsparing (når en kun ser på denne kretsen. Om en ser på mobilen i helhet, så har jeg ikke informasjon til å si hvor mye det har å si). Hilsen en elektronikkingeniør.

 

Når vi leser av "screen refresh rate" i android, så er det ikke klart om dette er skjermens utgangssignal eller inngangssignal det er snakk om. Eller hvor det ellers er målt. Det gir mening at skjermens utgangssignal (lyset / lys-"diodene") ikke går særlig under 60hz, siden det vil vise "flickering" selv ved et statisk bilde.

Fant forsåvidt denne tråden: https://www.reddit.com/r/GalaxyS21/comments/n5l4cx/s21u_ltpo_screen_not_working_as_advertised/

 

Også, da Samsung intrododuserte 120hz i S20, så halverte den batteritiden. Med S21 sin variable refresh rate, så reduseres batteritiden mye mindre (10-15% på ultra ifølge reviews, om jeg husker riktig?). Så variabel refresh rate fungerer definitivt!

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (3 timer siden):

Klart det koster energi å sende (og motta) elektriske signaler. Om en kan senke klokkehastighet (og følgende signalaktivitet) fra 120/60hz til 10hz, så er det en voldsom strømsparing (når en kun ser på denne kretsen. Om en ser på mobilen i helhet, så har jeg ikke informasjon til å si hvor mye det har å si). Hilsen en elektronikkingeniør.

 

Når vi leser av "screen refresh rate" i android, så er det ikke klart om dette er skjermens utgangssignal eller inngangssignal det er snakk om. Eller hvor det ellers er målt. Det gir mening at skjermens utgangssignal (lyset / lys-"diodene") ikke går særlig under 60hz, siden det vil vise "flickering" selv ved et statisk bilde.

Fant forsåvidt denne tråden: https://www.reddit.com/r/GalaxyS21/comments/n5l4cx/s21u_ltpo_screen_not_working_as_advertised/

 

Også, da Samsung intrododuserte 120hz i S20, så halverte den batteritiden. Med S21 sin variable refresh rate, så reduseres batteritiden mye mindre (10-15% på ultra ifølge reviews, om jeg husker riktig?). Så variabel refresh rate fungerer definitivt!

 

Marginalt, om noe i det hele tatt. Noe tester viser.. Men å 3d rendere opp til dobbelt så mange bilder i sekundet sluker energi siden det medfører dobling i bruk av gpu/CPU resurser som jo er hoved forbrukerne sammen med skjerm i en telefon. Akkurat det å sende signalet er svært lite energikrevende, men dette vet vel en elektroingeniør ;) Når refresh kun slippes ned til 48Hz i noen få enkelt apps som ikke engang krever rendering (video med hw dekoding i cpu) så sier det vel seg selv at adaptive refresh ikke har mange fordeler. 

Nei det er omtrent like ullent som markedsføringen av denne gimmicken, men det er det beste og mest håndfaste tallet vi vil få. Dev options skiller ikke på refresh rate i skjerm og på prosessert signal. Tror det lå en video ut som filmet skjermene i 960 slowmo som viste at skjermen flimrer likt når jeg tenker meg om. 

Tester viser vel at det er marginal forbedring fra s20 til s21 mener jeg å huske. Langt i fra tallene du skisserer her. Ser du f.eks testen her så skiller det 14% og 24 minutter. Det er vel trolig der et sted det ligger på s21 ultra også ut i fra tallene jeg fant her i en tidligere post. Her vil nok bruken avgjøre mye mer hvilken tider en sitter igjen med. I 3d spill med 120hz refresh vil jeg tro en 120hz skjerm sluker strøm.. 

 

 

Edit: leste hele testen i linken din og da gir det litt mer mening at man kan hente inn noe ja. Dere sa at refresh rate på skjermen ikke gikk ned som jeg da trodde jeg hadde misforstått, men den går jo ned den så da senkes refresh raten på skjermen i tillegg til prosseseringen. Dog små innsparinger her likevel i praktisk bruk.  

Endret av minim
Lenke til kommentar
1 hour ago, minim said:

Akkurat det å sende signalet er svært lite energikrevende, men dette vet vel en elektroingeniør ;) 

Det var en ukoselig måte å diskutere, spesielt når man tar feil...

 

Det å sende et signal innebærer jo å hente data fra et minne, konvertere det til riktig format for sending til skjermen, og så mux'e det ut på et antall pinner. Samtidig må skjermen motta dette, sample (måle spenningen) pr pin, for så å konvertere data til et 2d bilde. Dette er kanskje lite i forhold til en GPU som jobber for fullt, men det er fortsatt en definitivt målbar del av strømforbruket. Hvis en kan redusere dette fra 120hz til 10hz, så sier det seg selv at strømforbruket reduseres. 

 

https://learn.pi-supply.com/make/how-to-save-power-on-your-raspberry-pi/

Her skrur man av HDMI-utgangen fra en raspberry pi (uten skjerm tilkoblet). Det sparer 30mA ved 12 V (360mW). Det er betydelig på en enhet som bruker 1-2W idle. (GPU er forsatt aktiv, man kan ha remote desktop, det er kun bilde-ut delen som er skrudd av).

Selv om S21 kanskje har et annet (enklere?) overøring mellom GPU og skjerm, så viser det at å sende bilde til skjerm tar en betydelig mengde strøm.

 

Angående batteritid:

https://www.anandtech.com/show/16488/the-samsung-galaxy-s21-ultra-s21-review/5

S21 ultra 60hz / 120hz adaptive: 15.91h / 13.98h (12.1 % reduksjon fra 60hz til 120hz)

S20 ultra 60hz / 120hz: 14.05h / 11.33h (19.4 % reduksjon fra 60hz til 120hz)

Igjen, dette er en betydelig forskjell. Men 20% er ikke halvveis, slik som jeg husket. Mulig det er forskjellig ved exonys?)

 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (1 time siden):

Det var en ukoselig måte å diskutere, spesielt når man tar feil...

 

Det å sende et signal innebærer jo å hente data fra et minne, konvertere det til riktig format for sending til skjermen, og så mux'e det ut på et antall pinner. Samtidig må skjermen motta dette, sample (måle spenningen) pr pin, for så å konvertere data til et 2d bilde. Dette er kanskje lite i forhold til en GPU som jobber for fullt, men det er fortsatt en definitivt målbar del av strømforbruket. Hvis en kan redusere dette fra 120hz til 10hz, så sier det seg selv at strømforbruket reduseres. 

 

https://learn.pi-supply.com/make/how-to-save-power-on-your-raspberry-pi/

Her skrur man av HDMI-utgangen fra en raspberry pi (uten skjerm tilkoblet). Det sparer 30mA ved 12 V (360mW). Det er betydelig på en enhet som bruker 1-2W idle. (GPU er forsatt aktiv, man kan ha remote desktop, det er kun bilde-ut delen som er skrudd av).

Selv om S21 kanskje har et annet (enklere?) overøring mellom GPU og skjerm, så viser det at å sende bilde til skjerm tar en betydelig mengde strøm.

 

Angående batteritid:

https://www.anandtech.com/show/16488/the-samsung-galaxy-s21-ultra-s21-review/5

S21 ultra 60hz / 120hz adaptive: 15.91h / 13.98h (12.1 % reduksjon fra 60hz til 120hz)

S20 ultra 60hz / 120hz: 14.05h / 11.33h (19.4 % reduksjon fra 60hz til 120hz)

Igjen, dette er en betydelig forskjell. Men 20% er ikke halvveis, slik som jeg husket. Mulig det er forskjellig ved exonys?)

 

 

Det var en lissepasning fra deg :) Feil tar jeg jo åpenbart ikke når man snakker om en total reduksjon på 7% (S20 til S21) når det inkluderer at skjermen endrer refresh rate og gpu/cpu prossessering som vi må kunne enes om er den store forskjellen her. Dette vet jo heller ingen av oss, men jeg tviler på at de endrer bus hastighet mellom de ulike enehetene uansett i forhold til 60/120Hz problematikken. Målbar er nok forskjellen, men i forbruk snakker vi nok heller promille enn prosenter. At man i det hele tatt sparer så mye som 7% gir mye mer mening nå som det ble klart at man endrer refresh rate på skjermen også å ikke bare prosesseringen som det ble gitt utrykk for her for noen poster siden. 

Det blir litt epler å bananer å sammenligne at man sparer 30mA på å skru av en hel utgangsmodul med mye fysiske komponenter som har tomgangsstrøm uansett mot å sammenligne 120 vs 48Hz og sending av signaler. 

Betydelig forskjell på 15 og 50% da 😛 Mye mer enn de 7% her.. Det er 7% ja, men så har man nyere og mer effektiv SOC og testene er sikkert ikke gjort helt likt. Som i den andre artikkelen du linket til så oppdaget jo testeren at lux nivået under testen gjorde store utslag. Han ble jo lurt av dette når han testet den på kontoret uten å å være klar over dette. Legg også merke til at batteritiden i seg selv på 60Hz er 11,5timer mot 14timer som indikerer mye mer effektiv SOC selv låst på 60Hz. Hvor mye av de 7% kan da tilskrives effektiviteten av SOC når det gjelder behandling av gpu/cpu aktivitet på 120Hz. Ikke vet jeg, men kudos til PR-avdelingen som har solgt inn dette såpass bra :)

 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, minim said:

Det var en lissepasning fra deg :) Feil tar jeg jo åpenbart ikke når man snakker om en total reduksjon på 7% (S20 til S21) når det inkluderer at skjermen endrer refresh rate og gpu/cpu prossessering som vi må kunne enes om er den store forskjellen her. Dette vet jo heller ingen av oss, men jeg tviler på at de endrer bus hastighet mellom de ulike enehetene uansett i forhold til 60/120Hz problematikken. Målbar er nok forskjellen, men i forbruk snakker vi nok heller promille enn prosenter. At man i det hele tatt sparer så mye som 7% gir mye mer mening nå som det ble klart at man endrer refresh rate på skjermen også å ikke bare prosesseringen som det ble gitt utrykk for her for noen poster siden. 

Det blir litt epler å bananer å sammenligne at man sparer 30mA på å skru av en hel utgangsmodul med mye fysiske komponenter som har tomgangsstrøm uansett mot å sammenligne 120 vs 48Hz og sending av signaler. 

Betydelig forskjell på 15 og 50% da 😛 Mye mer enn de 7% her.. Det er 7% ja, men så har man nyere og mer effektiv SOC og testene er sikkert ikke gjort helt likt. Som i den andre artikkelen du linket til så oppdaget jo testeren at lux nivået under testen gjorde store utslag. Han ble jo lurt av dette når han testet den på kontoret uten å å være klar over dette. Legg også merke til at batteritiden i seg selv på 60Hz er 11,5timer mot 14timer som indikerer mye mer effektiv SOC selv låst på 60Hz. Hvor mye av de 7% kan da tilskrives effektiviteten av SOC når det gjelder behandling av gpu/cpu aktivitet på 120Hz. Ikke vet jeg, men kudos til PR-avdelingen som har solgt inn dette såpass bra :)

 

Fair enough :)

 

Men på pi'en er altså ingenting koblet på HDMI. HDMI'en jobber likevel og sender ut bildedata (snodigt nok). Se linken. Så det er temmelig relevant, selv om det ikke er identisk.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (56 minutter siden):

Fair enough :)

 

Men på pi'en er altså ingenting koblet på HDMI. HDMI'en jobber likevel og sender ut bildedata (snodigt nok). Se linken. Så det er temmelig relevant, selv om det ikke er identisk.

Ikke at jeg har noe særlig grunnlag jeg heller utover at vi jobber innenfor samme fagfelt, men tallene peker jo i en retning.

Det sto ikke så mye detaljer der, men jeg antar at den da skrur av hele utgangs kretsen fremfor å la den ligge standby klar til å detektere en skjerm. Da tar en jo bort "tomgangs" strømtrekket (litt som en TV i standby"). På telefonen må jo alle komponenter fortsatt være på uavhengig av refresh rate, men man får en reduksjon ned 12Hz. Om de tar seg bryet med å gjøre tilpasninger på 12Hz/6bilder pr sekund på en gpu/minne/CPU bus som går fra 2-300Mhz til flere Gigahertz spørs nå :p Jeg tror det er mer å hente på lavere refresh rate på skjermen og mindre prosessering. 

Men en haug med spekulasjoner og synsing med bare noen uhøytidelige tester fra YouTube som grunnlag for min del, men morro det også. Tallene og opplevelsen med 120Hz er nok for min del til å skru det av ihvertfall. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har det vært mye finurlig teknisk oppe til diskusjon her - hva med et temaskifte til eksteriør? Har benyttet flip-deksel (Samsung LED View) de siste par årene/telefonene. Det har holdt skjermen fullstendig fri fra riper, til og med hairlines. S21U har jo fabrikk-påsatt skjermbeskytter, men nå som jeg benytter "åpent" deksel ser jo den beskyttelses filmen ut som om telefonen har sklidd på et sement-gulv, full av riper og grums (men altså bare på beskyttelsen, skjermen under er nok strøken!) 
Lar dere andre det skure og gå? Eller setter dere på ny film/beskyttelse?  I så fall hva bruker dere, Liquid Skin som originalen eller tempered glass ? 

Endret av MisteRolf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
MisteRolf skrev (2 minutter siden):

Nå har det vært mye finurlig teknisk oppe til diskusjon her - hva med et temaskifte til eksteriør? Har benyttet flip-deksel (Samsung LED View) de siste par årene/telefonene. Det har holdt skjermen fullstendig fri fra riper, til og med hairlines. S21U har jo fabrikk-påsatt skjermbeskytter, men nå som jeg benytter "åpent" deksel ser jo den beskyttelses filmen ut som om telefonen har sklidd på et sement-gulv, full av riper og grums (men altså bare på beskyttelsen, skjermen under er nok strøken!) 
Lare dere andre det skure og gå? Eller setter dere på ny film/beskyttelse?  I så fall hva bruker dere, Liquid Skin som originalen eller tempered glass ? 

Jeg liker ikke deksel eller skjermbeskytter av noe slag da jeg føler det ødelegger brukeropplevelsen i særlig stor grad. Telefonene byttes såpass ofte og har ikke som mål at de skal vare lengst mulig.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Nidar2 said:

Jeg liker ikke deksel eller skjermbeskytter av noe slag da jeg føler det ødelegger brukeropplevelsen i særlig stor grad. Telefonene byttes såpass ofte og har ikke som mål at de skal vare lengst mulig.

Ærlig svar, det! Jeg bytter årlig og får bedre betalt for en strøken tlf enn en herpa tlf på Finn - dessuten plager deg meg om jeg får riper/merker på en ny/nesten ny tlf.. skal sies at jeg tar av dekselet ganske ofte !

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt orginale deksler fra Samsung. LED VIEW cover med S Pen, Silicone cover med S Pen, Gjennomsiktig silikon deksel og nylig brunt Leather cover. DIsse S Pen dekslene er altfor store. View Coveret satt jeg på men tok det av med en gang. Flippen henger bare og slenger og får ikke godt grep. Skinn coveret er min favoritt. Noe glatt men er veldig bra ut og er kvalitet.  Beholdt skjermfilme, enda det er noen store riper på den etter at bikkja. Har i tillegg satt på shield fra Dbrand, sort skinn, så denne er som ny den dagen jeg selger :-). Får helt noia for riper

maxresdefault (1).jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Paccoo skrev (1 time siden):

Tips til å spare strøm på S21? Syntes tlf bruker mye strøm. 

Få av 120hz som en start. Ellers er det lite å hente om du ikke skal begynne å inngå kompromiss med bakgrunnsoppdateringer og sånt. Batteritiden er ikke det helt store på disse dessverre. 

 

Edit: Det er kun erfaring fra s21u. Så nå at du spurte om vanlig s21.

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Paccoo said:

Tips til å spare strøm på S21? Syntes tlf bruker mye strøm. 

Gå inn på innstillingene for hver app, velg batteri, og velg at dem ikke kan kjøre i bakgrunnen. Ikke gjør dette for de appe'en som faktisk trenger å kjøre i bakgrunnen (sms, messenger).

F.eks er det ingen grunn til at bestille-pizza-app'en din skal kjøre i bakgrunnen bare for å gi deg reklame...

 

Etter dette fikk jeg 48timers batteritid på min s21u. Jeg vil tro det er kapasitet mindre på S21.

Edit: Med 120hz, gps, BT, og annet på, full oppløsning.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (På 8.9.2021 den 9.55):

Gå inn på innstillingene for hver app, velg batteri, og velg at dem ikke kan kjøre i bakgrunnen. Ikke gjør dette for de appe'en som faktisk trenger å kjøre i bakgrunnen (sms, messenger).

F.eks er det ingen grunn til at bestille-pizza-app'en din skal kjøre i bakgrunnen bare for å gi deg reklame...

 

Etter dette fikk jeg 48timers batteritid på min s21u. Jeg vil tro det er kapasitet mindre på S21.

Edit: Med 120hz, gps, BT, og annet på, full oppløsning.

Når den lå på pulten? Jeg skal ha en god dag med å få 7timers brukstid på en dag uten at den går tom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...