Gå til innhold

Bosch satser stort på hydrogen: Utviklingen går raskere enn de så for seg [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaja, en liten filleaktør som Bosch er vel ikke noe å bry seg om....

Når Guru Elon Fusk har slått fast at fuel cells er "fool cells" og hele ideen med hydrogen er "incredibly stupid", så må det jo være sånn. Den mannen kan jo umulig være inhabil med tanke på hva han driver med, og ikke kunne det falle mannen inn å lyve heller.

Meningheten til Kult Tesla er mer opptatt av å bedrive skremselspropaganda om hydrogen enn å få fossilt brennstoff ut av transportsektoren. Et merkelig, men underholdende fenomen.

Om få år så kommer det til å bli eksportert enorme mengder hydrogen og ammoniakk inn til EU. Rett og slett fordi det er mye billigere å frakte energien som molekyler enn elektroner. ( (Electricity cables can transport up to 1–2 GW, but the average gas pipeline can carry 20 GW and is 10–20 times cheaper to build)) Da kan dere tørke dere bak med effektivitetsmantraet deres. Energien ankommer altså EU som ferdig drivstoff. I tillegg så kommer mye av tungtransporten og skip til å gå på disse energibærerene.De første kontraktene er allerede skrevet for store elektrolysører som skal brukes til P2X i Europa også, nettopp for å lage syntetisk drivstoff til applikasjoner der batterier ikke er i nærheten av å ha nok energitetthet. Ren hydrogen blir også en etterspurt vare i store deler av industrien. Spesielt stålindustrien. Yara regner med å ikke bare være verdens største produsent av grønn kunstgjødsel om få år. De satser også på å være den største leverandøren av ammoniakk til alle skipene som vil gå på dette drivstoffet om få år.

Ekstra morro å være en av ytterst få som har sagt at dette ville skje i mange år her inne, til stooore protester fra mennesker som tror batterier er det eneste saliggjørende her på planeten. Dere tok feil :-)

Og om dere er uenige, så krangler dere ikke med meg. Dere krangler med de største selskapene i verden, samt land som Kina, Japan, Korea, USA og EU. Lykke til med den.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjørn Eng skrev (7 timer siden):

Jaja, en liten filleaktør som Bosch er vel ikke noe å bry seg om....

Når Guru Elon Fusk har slått fast at fuel cells er "fool cells" og hele ideen med hydrogen er "incredibly stupid", så må det jo være sånn. Den mannen kan jo umulig være inhabil med tanke på hva han driver med, og ikke kunne det falle mannen inn å lyve heller.

Meningheten til Kult Tesla er mer opptatt av å bedrive skremselspropaganda om hydrogen enn å få fossilt brennstoff ut av transportsektoren. Et merkelig, men underholdende fenomen.

Om få år så kommer det til å bli eksportert enorme mengder hydrogen og ammoniakk inn til EU. Rett og slett fordi det er mye billigere å frakte energien som molekyler enn elektroner. ( (Electricity cables can transport up to 1–2 GW, but the average gas pipeline can carry 20 GW and is 10–20 times cheaper to build)) Da kan dere tørke dere bak med effektivitetsmantraet deres. Energien ankommer altså EU som ferdig drivstoff. I tillegg så kommer mye av tungtransporten og skip til å gå på disse energibærerene.De første kontraktene er allerede skrevet for store elektrolysører som skal brukes til P2X i Europa også, nettopp for å lage syntetisk drivstoff til applikasjoner der batterier ikke er i nærheten av å ha nok energitetthet. Ren hydrogen blir også en etterspurt vare i store deler av industrien. Spesielt stålindustrien. Yara regner med å ikke bare være verdens største produsent av grønn kunstgjødsel om få år. De satser også på å være den største leverandøren av ammoniakk til alle skipene som vil gå på dette drivstoffet om få år.

Ekstra morro å være en av ytterst få som har sagt at dette ville skje i mange år her inne, til stooore protester fra mennesker som tror batterier er det eneste saliggjørende her på planeten. Dere tok feil 🙂

Og om dere er uenige, så krangler dere ikke med meg. Dere krangler med de største selskapene i verden, samt land som Kina, Japan, Korea, USA og EU. Lykke til med den.

Dette er en stor ære, vår første tidsreisende! Kor kjem du fra, 2030, 2040?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 hours ago, Bjørn Eng said:

Når Guru Elon Fusk har slått fast at fuel cells er "fool cells" og hele ideen med hydrogen er "incredibly stupid", så må det jo være sånn.

Så du påstår at Musk mener hele ideen med grunnstoffet hydrogen er "incredibly stupid", eller kan det være at du bare prater piss?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bosch er et suksessfult tysk industrikonsern med hovedsete i München. De tjener penger og mye vil selvsagt ha mer. Det er jo tross alt sånn de har klart å vokse fra ingenting til det enorme konsernet de er nå på sine 53 år. Bosch sin toppleselse har nok gode politiske forbindelser både i EU og Tyskland. EU med Tyskland i spissen har lokket med fantasilliarder i industristøtte til hydrogenløsninger. Legg sammen 2 + 2. Dette handler først og fremst om selskaper som vil tjene penger på offentlige støttemidler og jeg kan ikke komme på noen større statlige støtteordninger i fredstid hele i verdenshistorien.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Bjørn Eng skrev (9 timer siden):

Jaja, en liten filleaktør som Bosch er vel ikke noe å bry seg om....

Når Guru Elon Fusk har slått fast at fuel cells er "fool cells" og hele ideen med hydrogen er "incredibly stupid", så må det jo være sånn. Den mannen kan jo umulig være inhabil med tanke på hva han driver med, og ikke kunne det falle mannen inn å lyve heller.

Meningheten til Kult Tesla er mer opptatt av å bedrive skremselspropaganda om hydrogen enn å få fossilt brennstoff ut av transportsektoren. Et merkelig, men underholdende fenomen.

Om få år så kommer det til å bli eksportert enorme mengder hydrogen og ammoniakk inn til EU. Rett og slett fordi det er mye billigere å frakte energien som molekyler enn elektroner. ( (Electricity cables can transport up to 1–2 GW, but the average gas pipeline can carry 20 GW and is 10–20 times cheaper to build)) Da kan dere tørke dere bak med effektivitetsmantraet deres. Energien ankommer altså EU som ferdig drivstoff. I tillegg så kommer mye av tungtransporten og skip til å gå på disse energibærerene.De første kontraktene er allerede skrevet for store elektrolysører som skal brukes til P2X i Europa også, nettopp for å lage syntetisk drivstoff til applikasjoner der batterier ikke er i nærheten av å ha nok energitetthet. Ren hydrogen blir også en etterspurt vare i store deler av industrien. Spesielt stålindustrien. Yara regner med å ikke bare være verdens største produsent av grønn kunstgjødsel om få år. De satser også på å være den største leverandøren av ammoniakk til alle skipene som vil gå på dette drivstoffet om få år.

Ekstra morro å være en av ytterst få som har sagt at dette ville skje i mange år her inne, til stooore protester fra mennesker som tror batterier er det eneste saliggjørende her på planeten. Dere tok feil 🙂

Og om dere er uenige, så krangler dere ikke med meg. Dere krangler med de største selskapene i verden, samt land som Kina, Japan, Korea, USA og EU. Lykke til med den.

Ja, det blir spennende med hydrogen fremover. Batterier egner seg i transportsektoren hvor moderate mengder energi er nok, som i privatbiler. Store energimengder er markedet for hydrogen, men fordi sikkerheten er et problem for hydrogen og ammoniakk kan det godt hende metanol med CO2-fangst anlegg blir et alternativ.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Legg sammen 2 + 2. Dette handler først og fremst om selskaper som vil tjene penger på offentlige støttemidler og jeg kan ikke komme på noen større statlige støtteordninger i fredstid hele i verdenshistorien.

Inkludert elektriske kjøretøy også da regner jeg med siden Bosch er og blir store inn dit også?

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Bosch bruker også millioner på å opprette falske pr og "forskningsbyråer" som lager disse falske rapportene som påstår at elbiler er verre enn dieselbiler. 

I hemmelighet selvfølgelig, men av og til blir de avslørt...

 

https://cleantechnica.com/2020/12/01/aston-martin-linked-to-a-study-spreading-misinformation-about-evs/amp/

 

https://amp.theguardian.com/business/2020/dec/02/aston-martin-pr-firm-anti-electric-vehicle-study

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (13 minutter siden):

Bosch bruker også millioner på å opprette falske pr og "forskningsbyråer" som lager disse falske rapportene som påstår at elbiler er verre enn dieselbiler. 

Auke Hoekstra ja. Morsom skrue han der, i måten han "debunker" alt mulig rart på. Han mente til og med at Polestar ikke viste hva de drev på med innenfor sin egen analyse mot egne biler, der de sammenlignet Polestar og XC40. 

Bosch har aldri sagt at elbiler er verre en dieselbiler. De sier at elbiler må kjøre X km før de er bedre enn fossilbiler. Det er kun det tallet Auke Hoekstra reagerer på. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Auke Hoekstra ja. Morsom skrue han der, i måten han "debunker" alt mulig rart på. Han mente til og med at Polestar ikke viste hva de drev på med innenfor sin egen analyse mot egne biler, der de sammenlignet Polestar og XC40. 

Bosch har aldri sagt at elbiler er verre en dieselbiler. De sier at elbiler må kjøre X km før de er bedre enn fossilbiler. Det er kun det tallet Auke Hoekstra reagerer på. 

Ja det er bra at sånne som Auke Hoekstra følger med. 

Denne rapporten som Clarendon ga ut for å spre FUD om elbiler var jo mildt sagt omstridt i de fleste miljøer og ble "debunked" av mange da se brukte useriøse grunnlag.

Det morsomme var at Auke klarte å spore dette Clarendon selskapet tilbake til ledelsen i Aston Martin og Bosch.

 

Det blir jo nok et bevis på at Bosch sier offisielt at de bryr seg om miljø og menneskers helse, mens de bruker pengene på å motarbeide miljøvennlige biler med å spre usannheter om elbiler og lobbe for at det offentlige skal bruke opp miljøbuddsjettene på hydrogenbiler som bmir for dyre til å være noen trussel mot dieselkjøretøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (38 minutter siden):

Ja det er bra at sånne som Auke Hoekstra følger med. 

Han er flink på mye, men han bommer også på en del av det. F.eks liker han å ta et snitt for produksjon av ICEV globalt sett, mens han bruker fremtidsplaner for batteriprodusenter i Europa og liker å hente CO2 mikser derifra hvor miksen er grønnere, fremfor hvor batteriene idag faktisk kommer fra som er Kina i høyest grad. Da angriper han rapporter på feil grunnlag som tar ei snapshot av dagens situasjon. 

RJohannesen skrev (38 minutter siden):

Denne rapporten som Clarendon ga ut for å spre FUD om elbiler var jo mildt sagt omstridt i de fleste miljøer og ble "debunked" av mange da se brukte useriøse grunnlag.

Joda, det er mange rapporter som er ræva. Men alle av dem er ikke gale. F.eks satte jeg stor respekt til det Polestar gjorde med sin egen verdikjede. Jeg trur denne er en av de mest rettferdige rapportene man har, og selv der angriper Auke Hoekstra Polestar med samme logikk som han alltid bruker. Han forstår ikke poenget med å ta en "snapchot" av dagens situasjon, siden han mener at strømmiksen vil forbedres hele tiden. Dette tar jo de fleste analysene opp selv! Og en rapport er ikke FUD om den beskriver dagens realiteter. Da setter man jo bare mer fokus på problemområdene som er nettopp det å fikse utslipp ved produksjonen av batterier! 

Selv i rapporten du prater om, så skriver dem at sluttresultatet må og skal være BEV/FCEV som de to mest rene alternativene. 
image.png.2c002466c9a1e5097c016ce9de38d44e.png
 

RJohannesen skrev (38 minutter siden):

Det blir jo nok et bevis på at Bosch sier offisielt at de bryr seg om miljø og menneskers helse, mens de bruker pengene på å motarbeide miljøvennlige biler med å spre usannheter om elbiler

 Bosch er og blir en stor bidragsyter for å gi utstyr nettopp mot elbiler, så det gir lite mening. Jeg trur du har lest for mye inn mot artikler som kun har lest det Auke Hoekstra har skrevet, uten å ha lest rapporten selv. Rapporten er sikkert feil på mange punkter slik mange rapporter er, men den er ikke et angrep mot BEV slik "clickbait" overskrifter tar opp angående den. Den skriver jo faktisk om "transition from ICE to BEV", der BEV er endel av slutt-resultatet man ønsker å oppnå. 

Merkelig form for angrep mot BEV syns jeg. 

Deres argument handler om penger og investering mot sluttresultatet og hva de selv mener er best og hva som ville gitt best resultater kjappest mulig. Det må da være lov, så får man argumentere om det er galt eller ikke, men det å si at rapporten er et angrep mot BEV og FUD er skivebom. De bare sier at Bio Fuels og eFuels kan være gode alternativer mot eksistrende infrastruktur uten store kostnader innad i transisjonen, som altså ikke passer seg mot en ICE ban, ettersom ICE fint kan gjøres veldig mye renere på kortere tid mens man kjemper for å lage plass for BEV og FCEV. 

Eksempel:  Om man "bannet" ICE for å kun selge BEV/FCEV så utgjør det ca 2m biler årlig i UK som antatt ved datoen man innfører utelukkelsen av ICE. Om man istedenfor fokuserte på å gjøre brenselen mer miljøvennlig, så treffer man 40m biler øyeblikkelig. 

BEV/FCEV's salg vil innføres naturlig uansett siden de til slutt blir billigst over ICEV. 






 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (14 minutter siden):

Selv i rapporten du prater om, så skriver dem at sluttresultatet må og skal være BEV/FCEV som de to mest rene alternativene. 
image.png.2c002466c9a1e5097c016ce9de38d44e.png
 

Legg merke til følgende ting i diagrammet:

- Hydrogen gir tre ganger så høye utslipp som elektrisitet både i nåtid og 10, 20 og 30 år fram i tid

- E-fuel gir konsekvent dobbelt så høyt CO2-utslipp som det igjen

- Hydrogen gir i nåtid høyere utslipp enn både bensin, diesel, biodiesel, bioetanol, LPG og elektrisitet

- Det vil ta 20 år før hydrogen kan matche biodiesel på CO2-utslipp

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Legg merke til følgende ting i diagrammet:

- Hydrogen gir tre ganger så høye utslipp som elektrisitet både i nåtid og 10, 20 og 30 år fram i tid

- E-fuel gir konsekvent dobbelt så høyt CO2-utslipp som det igjen

- Hydrogen gir i nåtid høyere utslipp enn både bensin, diesel, biodiesel, bioetanol, LPG og elektrisitet

- Det vil ta 20 år før hydrogen kan matche biodiesel på CO2-utslipp

 

Ja, typisk "gult" hydrogen vil naturlignok ha mer fotavtrykk pga strøm fra energimiksen. Mens grønt hydrogen kan allerede være betydelig lavere enn elektrisitet enkelte plasser, noe man ikke ser her, siden man ser på hydrogen fra energimiks og ikke det man vil se i større grad når RE utbygges i storskala. 

Se f.eks på Danmarks prosjekt som heter VindØ. Hydrogen ut derifra vil være helt rent, mens strøm som skal fraktes til land og inn i en elbil, må blandes med strøm fra EU. Samme logikk følger Hydrogen fra Simens, Ørsted og Vestas forsøk i å produsere dette i foten av vindturbinen før det fraktes videre. 

Det må også taes med at "gult" hydrogen i større grad vil produsere og lagre energi når man har overskudd i nettet, som i seg selv betyr at man har høyere andel RE i nettet enn normalt. Så ei runde på et CO2 snitt i nettet fungerer ikke mot realiteten for hva CO2 innhold hydrogen typisk vil ha.  

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
4 hours ago, aanundo said:

Ja, det blir spennende med hydrogen fremover. Batterier egner seg i transportsektoren hvor moderate mengder energi er nok, som i privatbiler. Store energimengder er markedet for hydrogen, men fordi sikkerheten er et problem for hydrogen og ammoniakk kan det godt hende metanol med CO2-fangst anlegg blir et alternativ.

 

😴

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 timer siden):

Ja, typisk "gult" hydrogen vil naturlignok ha mer fotavtrykk pga strøm fra energimiksen. Mens grønt hydrogen kan allerede være betydelig lavere enn elektrisitet enkelte plasser, noe man ikke ser her, siden man ser på hydrogen fra energimiks og ikke det man vil se i større grad når RE utbygges i storskala. 

Se f.eks på Danmarks prosjekt som heter VindØ. Hydrogen ut derifra vil være helt rent, mens strøm som skal fraktes til land og inn i en elbil, må blandes med strøm fra EU. Samme logikk følger Hydrogen fra Simens, Ørsted og Vestas forsøk i å produsere dette i foten av vindturbinen før det fraktes videre. 

Det må også taes med at "gult" hydrogen i større grad vil produsere og lagre energi når man har overskudd i nettet, som i seg selv betyr at man har høyere andel RE i nettet enn normalt. Så ei runde på et CO2 snitt i nettet fungerer ikke mot realiteten for hva CO2 innhold hydrogen typisk vil ha.  

 

"Strøm må blandes med strøm fra EU" Strøm er strøm uansett kor en bruka den, en kan ikkje late som hydrogen er co2-fritt, og straum er skitnere. Dette er motsatt av virkeligheita der den dårlige virkningsgrada til hydrogen stort sett alltid gjer den til en skitten energibærer 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
HF- skrev (23 minutter siden):

"Strøm må blandes med strøm fra EU" Strøm er strøm uansett kor en bruka den, en kan ikkje late som hydrogen er co2-fritt, og straum er skitnere. Dette er motsatt av virkeligheita der den dårlige virkningsgrada til hydrogen stort sett alltid gjer den til en skitten energibærer 

Dersom Statnett hadde hatt et elektrolyseanlegg med nok kapasitet kunne 15 TWh som rant ubrukt i havet i 2020 blitt brukt for å lage hydrogen uten CO2 avtrykk.

Lenke til kommentar
aanundo skrev (6 minutter siden):

Dersom Statnett hadde hatt et elektrolyseanlegg med nok kapasitet kunne 15 TWh som rant ubrukt i havet i 2020 blitt brukt for å lage hydrogen uten CO2 avtrykk.

Sikkert billig det  med elektrolysører som kan bruke 15 TWh på et par sommermånedene, berre å starte kronerulling så står dokke klar dersom det skulle skje igjen! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
aanundo skrev (2 timer siden):

Dersom Statnett hadde hatt et elektrolyseanlegg med nok kapasitet kunne 15 TWh som rant ubrukt i havet i 2020 blitt brukt for å lage hydrogen uten CO2 avtrykk.

Men dette var tap pga strømnettet ikke hadde kapasitet til å sende kraften ut. Hadde Statnett hatt bedre kraftforbindelser til utlandet kunne disse 15TWh erstattet kullkraft. Det ville også vært mye billigere og mer miljøvennlig enn tilsvarende kapasitet i H2 produksjon.

 

Edit: Hadde vi hatt flere elbiler, elbusser, ellastebiler og elferjer kunne disse også kjørt uten CO2 avtrykk som du skriver. Eller sagt på en annen måte, elbilene i Norge kjørte uten CO2 avtrykk i sommer, bra for våre langturer i sommer.

Endret av RJohannesen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...