Gå til innhold

Det er kun to kjønn, hvorfor er dette så vanskelig?


Anbefalte innlegg

Nei, kjønn defineres i dag fra utvendige kjønnsorganer og humane hensyn, av leger/jordmor, i løpet av de første dagene /ukene, før et fødselsnummer gis basert på dette kjønnet -- ikke kjønnsceller.

...hvordan er hvilke kjønnsceller som kunne vært, eller ikke finnes, i et individ viktigere enn hvordan man skal behandle og adressere et menneske, for tollere eller myndigheter I andre land..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herlighet.. 

Biologisk er det kjønnsceller som definerer kjønn. Er det så vanskelig? Når noen fødes så benytter sikkert jordmor seg, av praktiske årsaker, å bare se at det er en jente- eller guttetiss. Hva så? Når jeg fikk barn så stod det "Velkommen kjære gutt" på kortet hans i sengen vi fikk utdelt etter noen timer. Skulle jeg blitt hysterisk? I tillegg tar de blodprøve idag rett etter fødselen. Den er sikkert enda mer presis, men jeg vil tro det ikke akkurat er hensiktsmessig å begynne å analysere hvilke kjønnsceller vedkommende har rent fysiologisk rett etter fødselen. Skal man sprette den nyfødte for å undersøke? Eller ta den nyfødte med ned på en avdeling for en form for røntgen-analyse for å fastslå kjønnet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Noen ganger trengs mer enn utseende for å bekrefte det, men jeg vil tro de fleste passkontrollører ser på gyldighet av passet, samt bilde for å identfisere "there on the spot". Da kan det fort tenkes at en kontrollør vil stusse på at det står "mann" i passet idag - ihvertfall hvis også bildet fremstår som en mann. Mens vedkommende som står der fremstår som en kvinne for kontrolløren. Som du så i tråden jeg viste til så vil jeg si det også er av humant hensyn å da ha 2 punkt i passet (eller bare en ekstra notis).

Heller ett 3. alternativ som hverken er mann eller kvinne.

Nå er ikke dette aktuelt for meg, så på den måten prater jeg for andre, men mitt inntrykk er ikke at det skal være flere 10-talls alternativer som skal treffe spot-on. Det disse personene vil er at de kan leve ut kjønnsidentiteten deres uten å må assosieres til de tradisjonelle mann/kvinne kategorien. For en passkontrollør tenker jeg at det vil være 'mye bedre om fantes et 3. valg der noen kommer som ikke passer med de tradisjonelle gruppene. 

Men som andre har etterlyst er det et spørsmål om det skal benytte fysisk utseende på kjønnsorgan eller om man kan benytte kjønnsidentitet i f.eks pass.

De fleste viser ikke kjønnsorganene sine i passkontrollen, der er det mye lettere å få aksept for å vise sin kjønnsidentitet. 
Det burde med det være et bedre verktøy for identifisering. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Herlighet.. 

Biologisk er det kjønnsceller som definerer kjønn. Er det så vanskelig? Når noen fødes så benytter sikkert jordmor seg, av praktiske årsaker, å bare se at det er en jente- eller guttetiss. Hva så? Når jeg fikk barn så stod det "Velkommen kjære gutt" på kortet hans i sengen vi fikk utdelt etter noen timer. Skulle jeg blitt hysterisk? I tillegg tar de blodprøve idag rett etter fødselen. Den er sikkert enda mer presis, men jeg vil tro det ikke akkurat er hensiktsmessig å begynne å analysere hvilke kjønnsceller vedkommende har rent fysiologisk rett etter fødselen. Skal man sprette den nyfødte for å undersøke? Eller ta den nyfødte med ned på en avdeling for en form for røntgen-analyse for å fastslå kjønnet?

Gender vs Sex

Du prater om bare en av delene, vet du hvilken ?

Tråden handler om at kanskje den andre burde benyttes i større grad. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I passet kan det stå følgende.

Jeg tisser:

  • Stående
  • Liggende
  • Liggende sidelengs

Mennesker gjør det de skal. En rørlegger legger rør. Å berette i det uendelige om at man føler seg litt annerledes enn det man ser ut som. er unyttig og til last for andre. Det blir hakk i plata.

"This is a LGBT+ livestream."
"This is a LGBT+ plumbing service."

Hvorfor kan det ikke bare være livestream eller rørleggerservice slik som andre? Det blir for mye når det skal prates og flagges med kjønn hele tiden.

Folk kan gjerne være den de ønsker, men er det nødvendig å trykke den LGBT-plakaten opp i trynet på folk hele tiden?

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ribo skrev (1 time siden):

Heller ett 3. alternativ som hverken er mann eller kvinne.

Hvilken 3. kjønnscelle-type finnes?

Sitat

Det disse personene vil er at de kan leve ut kjønnsidentiteten deres uten å må assosieres til de tradisjonelle mann/kvinne kategorien.

De kan leve ut tanker om seg selv så mye de vil. De må likevel forholde seg til virkeligheten (på områder som angår andre enn kun seg selv)

Sitat

For en passkontrollør tenker jeg at det vil være 'mye bedre om fantes et 3. valg der noen kommer som ikke passer med de tradisjonelle gruppene. 

Hvorfor det? Hva er det dette 3. valget refererer til - som kan bekreftes av andre objektivt sett?

Sitat

Men som andre har etterlyst er det et spørsmål om det skal benytte fysisk utseende på kjønnsorgan eller om man kan benytte kjønnsidentitet i f.eks pass.

Det er ikke fysisk kjønnsorgan som definerer kjønn. Det har altså ingenting med saken å gjøre. 

Sitat

De fleste viser ikke kjønnsorganene sine i passkontrollen, der er det mye lettere å få aksept for å vise sin kjønnsidentitet. 
Det burde med det være et bedre verktøy for identifisering. 

Kjønnsidentitet (hvis du med det mener det subjektivt opplevde) er ikke noe som kan verfiseres objektivt. Det er helt ubrukelig som "verktøy for identifisering".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

I passet kan det stå følgende.

Jeg tisser:

  • Stående
  • Liggende
  • Liggende sidelengs

Mennesker gjør det de skal. En rørlegger legger rør. Å berette i det uendelige om at man føler seg litt annerledes enn det man ser ut som. er unyttig og til last for andre. Det blir hakk i plata.

"This is a LGBT+ livestream."
"This is a LGBT+ plumbing service."

Hvorfor kan det ikke bare være livestream eller rørleggerservice slik som andre? Det blir for mye når det skal prates og flagges med kjønn hele tiden.

Folk kan gjerne være den de ønsker, men er det nødvendig å trykke den LGBT-plakaten opp i trynet på folk hele tiden?

...

Hva tror du LGBT av den mer T-typen møter om de ikke forhåndsvarsler hvem de er, og møter på visse folk som har sterke meninger om hva transseksualitet er og hvor de hører hjemme i etterlivet..?
...

En stor del av denne debatten handler nettopp om å la mennesker være seg selv uten å krangle og stigmatisere og forsøke å tvinge dem inn i en boks de selv ikke er komfortabel med.

Det du nevner er motreaksjonen mot stigmatisering, hver av motreaksjonen og stigmatiseringen utført av de sterkeste personlighetene i motstridende miljøer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ribo skrev (1 time siden):

Gender vs Sex

Du prater om bare en av delene, vet du hvilken ?

Tråden handler om at kanskje den andre burde benyttes i større grad. 

Les hva som er skrevet. Jeg har skilt mellom biologisk kjønn og opplevd kjønn.

Tråden handler om at det kun finnes 2 kjønn. I virkeligheten finnes kun 2. Definert av kjønnsceller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (15 minutter siden):

Hvilken 3. kjønnscelle-type finnes?

De kan leve ut tanker om seg selv så mye de vil. De må likevel forholde seg til virkeligheten (på områder som angår andre enn kun seg selv)

Hvorfor det? Hva er det dette 3. valget refererer til - som kan bekreftes av andre objektivt sett?

Det er ikke fysisk kjønnsorgan som definerer kjønn. Det har altså ingenting med saken å gjøre. 

Kjønnsidentitet (hvis du med det mener det subjektivt opplevde) er ikke noe som kan verfiseres objektivt. Det er helt ubrukelig som "verktøy for identifisering".

...

Hvilken nytte har kjønn på passet, annet enn å formidle hvilke sosiale tilpasninger et menneske har behov for..?

Hvis det står mann -- så vet myndighetene i landet du besøker de skal kle deg i herreklær om du har vært i koma.

De vet at de skal tiltale deg som mister, han, og mann.
De vet at en mannlig vakt skal sjekke kroppsvisitere deg.

---

Kjønnsceller som kan eller ikke kan være fungerende er totalt ubrukelig informasjon for toll og andre myndigheter.

---
Tråden handler ikke om hvorvidt det finnes mer enn to biologisk kjønn, men opplevde kjønn, som er hva de fleste land har i passene sine, og i videoen påstås det i det lengste at mennesker som ikke har samme kjønnsidentitet som sitt biologiske kjønn lider av psykisk sykdom -- selv om det er dokumentert en rekke fakta som jeg har påpekt i denne tråden, som sammen betyr at det ikke er en psyisk sykdom.

Menn som opplever seg som kvinner har samme opplevelse av å være kvinner som kvinner -- det er ikke forvirring;
Det bevises lett av CAIS; Om kroppen ikke responderer på testosteron betyr det at menn i 100% av tilfellene har kvinnelig kjønnsidentitet ved fødselen.
Mannlig kjønnsidentitet, og tiltreknig mot kvinner, er en hormondrevet utvikling fra standardposisjonen, ikke avhengig av Y-kromosomet.

Som igjen demonstrert av XX-male syndromet, som igjen er drevet av testosteron, ikke store mutasjoner, og ofte gir mannlig kjønnsidentitet og tiltrekning mot kvinner, uten Y-kromosomet.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Red Frostraven said:

...

Hva tror du LGBT av den mer T-typen møter om de ikke forhåndsvarsler hvem de er, og møter på visse folk som har sterke meninger om hva transseksualitet er og hvor de hører hjemme i etterlivet..?
...

En stor del av denne debatten handler nettopp om å la mennesker være seg selv uten å krangle og stigmatisere og forsøke å tvinge dem inn i en boks de selv ikke er komfortabel med.

Det du nevner er motreaksjonen mot stigmatisering, hver av motreaksjonen og stigmatiseringen utført av de sterkeste personlighetene i motstridende miljøer.

Jeg retter ikke på eller kapper hodet av folk hver gang de sier han til meg. Jeg gjør det jeg skal og så får folk si hva de vil.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

...

Hvilken nytte har kjønn på passet, annet enn å formidle hvilke sosiale tilpasninger et menneske har behov for..?

Hvis det står mann -- så vet myndighetene i landet du besøker de skal kle deg i herreklær om du har vært i koma.

De vet at de skal tiltale deg som mister, han, og mann.
De vet at en mannlig vakt skal sjekke kroppsvisitere deg.

---
 

Det er sikkert flere nytteområder for hvorfor kjønn defineres i statlige dokumenter. Jeg kjenner ikke til alle slike grunner, men du nevnte jo en selv ifbm pass; å kroppsvisiteres av en av samme kjønn. Ellers vil det kunne være av betydning av medisinske årsaker for eksempel.

Gjeldende pass så er det jo ikke passkontrollører som definerer kjønnet ditt, men myndighetene som utsteder passet. Mener man seg feildefinert så kan man gå til legen og be om å få kjønn endret, men for de aller aller fleste er dette et ikke-eksisterende problem. I et pass ved grenseovergang forekommer det tilfeller hvor kontrollørene vil sjekke identiteten til vedkommende nøyere, og da er det ihvertfall mulig å kontrollere av landets myndigheter om man er mann eller kvinne så lenge man har objektive kriterier for slikt. Dermed kan man utelukke ca halvparten av jordens befolkning bare på bakgrunn av kjønn. Men for de aller fleste vil kjønn fremkomme av utseende, stemme og måten man fremstiller seg selv på. Som jeg skrev; det er få ting som er så dikotomt gjenkjennelig som kjønn på mennesker. Man kan ikke bare ta for gitt at personen snakker sant om seg selv. Skulle man gått ned den veien ville pass egentlig vært unødvendig i det hele tatt.

Sitat

Tråden handler ikke om hvorvidt det finnes mer enn to biologisk kjønn, men opplevde kjønn

Nei. Det må nesten trådstarter avgjøre, men det virker åpenbart for meg at tråden dreier seg om at det kun finnes 2 kjønn i virkeligheten, men også hvorfor det er vanskelig. Det siste opplever jeg som et retorisk spørsmål. Tatt bokstavelig er svaret at det er vanskelig pga ekstrem-radikal identitetspolitikk og aktivisme, samt radikale kjønnsforskere som bedriver pseudovitenskap, opptatt av ideologi og postmodernisme blandt annet.

Sitat

opplevde kjønn, som er hva de fleste land har i passene sine

Nei. De aller fleste har biologisk definert kjønn i passet. Kun noen ytterst få klager på det og krever at sitt subjektivt opplevde kjønn skal stå i statlige dokumenter.

Sitat

Menn som opplever seg som kvinner har samme opplevelse av å være kvinner som kvinner

Hva er det som definerer opplevelsen av å være kvinne? Sirkelargumentasjonen "jeg opplever meg som kvinne, derfor er jeg kvinne, og jeg er kvinne fordi jeg opplever det"? Dette er individuelt. Å oppleve noe er subjektivt og kan ikke verifiseres av andre enn en selv. Opplev deg som hva du vil, men man kan ikke kreve at andre skal måtte forholde seg til alt man opplever seg som. Det betyr ikke at man skal behandle folk dårlig.

Jeg gidder ikke følge dette opp mer. Kjønn defineres av kjønnsceller. Menn har ingenting i kvinneidrett og kvinnegarderober å gjøre. Så får man evt legge subjektivt opplevd kjønn til som info i pass o.l. for de det gjelder. Koster svært lite, og tar med det hensyn til deres opplevde kjønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syns det er litt forundelig at dette vekker så mye følelser på begge sider. For meg er det ganske enkelt, i offentlige dokument der kjønn anses som relevant kan man dele den store majoriteten inn i to kategorier, mann og kvinne, og de som ikke passer inn i noen av kategoriene burde få velge å kategoriesere seg som "annet" eller noe tilsvarende.

Dette vil fungere ypperlig i pass, som ikke har noen fornuftig grunn til å ha kjønn i første omgang.
Det vil fungere bra opp mot leger og medisin der vi vet at det er noen forskjeller på menn og kvinner mtp medisering og annet. De som er under "annet" trenger antagelig noe mer tilpassing i de tilfellene der kjønn er relevant uansett.
Innenfor idrett syns jeg det er mye ryddigere å operere med klasser separert fra kjønn, man har stort sett en "alle kan delta"-klasse og en beskyttet klasse, ofte kalt kvinneklasse. Her kan de som organiserer den beskytta klassen lage regler for hvem som får delta i den klassen.

I mer private sammenhenger kan man godt ha et par forhåndsvalg som mann og kvinne og la folk få fylle inn selv for min del. Jeg ser ingen grunn til å sette folk i bås, men det er veldig mange som ønsker å sette merkelapper på seg selv, det skal de få lov til etter min mening.

Rent biologisk så er det mann og kvinne som er hovedkategoriene, og en "annen" kategori der man kan definere det nærmere burde være tilstreklig helt overårdnet. Om det er ønskelig/behov så kan man gå nærmere inn på hvert enkelt tilfelle. Det er slitsomt for den det gjelder, men det er nå heller ikke sånn at det er så veldig ofte det er relevant vil jeg tro, med mindre man selv er veldig opphengt i det så klart.

Så er det dessverre sånn at vi bruker sterotyper når vi møter folk, for steortyper er lettvinte og stemmer ofte (nordmenn snakker norsk, linuxentusiaster er flinke med PC, studenter er mellom 18 og 30 år, folk i rullestol har problemer med å gå, en er enten mann eller kvinne). Når man er del av en liten minoritet må man finne måter å håndere det på, dette gjelder alle minoriteter, vi som storsamfunn bør ikke legge føringer på dette. I hvor stor grad vi som storsamfunn skal tilpasse oss minoritetene er den diskusjonen jeg syns er mer interesant, men det kan jeg diskutere i en annen tråd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Red Frostraven said:

Så, det du sier er at du selv ikke opplever problemer.
Kan du forstå at andre ikke opplever det problemfritt med dødstrusler og avvisning, manglende betaling for tjenester, feilaktige reklamasjoner og hatmeldinger -- og heller sier i fra på forhånd, heller enn å møte disse situasjonene..?

Jeg tenker at mange er som Rhino Thue. Ekstremt hårsår og mestre i å skape eller eskalere konflikter.

Prøv å jobbe i grupper i produksjon/utvikling hvor alt stopper opp for 10 deltakere fordi en må ta en timeout fordi noen sa han og ikke hen. Produktiviteten synker til null. Når man er 10 så er det meningen at man skal få synergi av det og gjøre arbeid tilsvarende mer enn 10 som jobber hver for seg. Da har man ikke tid til at alt skal stoppe opp slik at man får mindre gjort enn en deltaker alene. I et slik utviklerteam er det forventet at man skal få til arbeid tilsvarende 50 som jobber hver for seg, ikke stanse helt opp fordi det må diskuteres kjønnsidentitet om og om igjen.

Quote

Synergi betyr samspill mellom flere faktorer som forsterker hverandre slik at den kombinerte effekten blir større enn summen av de enkelte faktorenes bidrag.

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Hvilken 3. kjønnscelle-type finnes?

Og hvor har jeg nevnt det og hvorfor er det relevant.

 

Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

De må likevel forholde seg til virkeligheten (på områder som angår andre enn kun seg selv)

De forholder seg til virkeligheten, det er bare du som snakker om biologisk kjønn og bare det. Det finnes andre muligheter

 

Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Hva er det dette 3. valget refererer til - som kan bekreftes av andre objektivt sett?

Bekreftes objektivt av andre ?

Hva mener du ?

Hvordan bekrefter du kjønn ellers i f.eks passkontroll. Du SER på vedkommende. Ser personen ut som en kvinne og det står mann i passet, er ikke det litt rart ? Hvordan bekrefter du dette objektivt ?

 

Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Det er ikke fysisk kjønnsorgan som definerer kjønn. Det har altså ingenting med saken å gjøre. 

For alle som ikke har utfør medisinske/genetsike tester er det fysisk kjønnsorgan og bare det som definerer kjønn. 

 

Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Kjønnsidentitet (hvis du med det mener det subjektivt opplevde) er ikke noe som kan verfiseres objektivt. Det er helt ubrukelig som "verktøy for identifisering".

Hvorfor må det måles objektiv, hvilket instrument bruker du ?
Det handler om hvordan DU intragerer med andre, det er aldri objektivt. Det 

 

Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Tråden handler om at det kun finnes 2 kjønn. I virkeligheten finnes kun 2. Definert av kjønnsceller.

Nei, tråden handler om at det er personer som må sette et kryss i en boks som ikke stemmer. Hverken boksen for Mann eller Kvinne representer vedkommende. Du har ikke forsøkt å vurdere alternativer til dette. Det er INGEN som ønsker å brenne begrepet Mann og Kvinne og kaste det på havet. Spørsmålet er om det er dekkende eller om andre begreper kan og bør benyttes, f.eks Kjønnsidentitet. 

 

Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Jeg har skilt mellom biologisk kjønn og opplevd kjønn.

Nei,  det vil jeg på ingen måte si da du utelukkende viser til biologisk kjønn.

Lenke til kommentar
Ribo skrev (2 timer siden):

Og hvor har jeg nevnt det og hvorfor er det relevant.

Du skrev: Heller ett 3. alternativ som hverken er mann eller kvinne.

Hvis kjønn defineres av kjønnsceller så må det eksistere et 3. alternativ i virkeligheten hvis et 3. alternativ skal være meningsfullt å ha med. Hva er ellers poenget med et 3. alternativ? Hvis det kun finnes 2 alternativ i virkeligheten? Hvorfor kan vi ikke da like gjerne begynne å legge til ethvert oppdiktet alternativ (som ikke eksisterer i virkeligheten)? Da ville kjønn blitt et meningsløst begrep å ha med i det hele tatt, da det opphører å referere til noe virkelig. Det vil da være like meningsfullt å ha alternativ som trillekjønn, trallekjønn, tullekjønn, og alle andre meningsløse begreper i tillegg til mann og kvinne. Men de aller fleste vil mene at kjønn er viktig, og derfor opplyses det også om i mange sammenhenger. En nettdating-side f.eks. hvor kjønn ikke ble definert ville vært svært spesielt, da de aller fleste leter etter en partner av et spesifikt kjønn. Virkeligheten betyr noe altså. Derfor.

Sitat

De forholder seg til virkeligheten, det er bare du som snakker om biologisk kjønn og bare det. Det finnes andre muligheter

I virkeligheten finnes 2 typer kjønnsceller. Om du mener det finnes flere - har du dokumentasjon på det?

Sitat

Bekreftes objektivt av andre ?

Hva mener du ?

Hvordan bekrefter du kjønn ellers i f.eks passkontroll. Du SER på vedkommende. Ser personen ut som en kvinne og det står mann i passet, er ikke det litt rart ? Hvordan bekrefter du dette objektivt ?

Du skrev: ..et 3. valg der noen kommer som ikke passer med de tradisjonelle gruppene. 

Alle har kjønnsceller, eller? Som enten er eggceller eller sædceller? Dette er de tradisjonelle gruppene du henviser til, men du svarer ikke på spørsmålet. Hvorfor skal det være et 3. valg utenom de tradisjonelle gruppene? Hva refererer dette 3. valget til? I virkeligheten? Virkeligheten er ikke en subjektiv boble hvor alle lever i sin egen lille verden, men en objektiv virkelighet vi alle befinner oss og samhandler i. Våre kropper befinner seg i denne virkeligheten, og er av fysisk karakter. Dette definerer vi fordi det er av betydning for de aller fleste hva disse kroppene består av og er for noe. I tillegg til at det er definisjonen på sannhet; Hva som finnes i virkeligheten - og de fleste er opptatt av hva som er sant. Skulle jeg funnet en partner f.eks. så er kun ett kjønn av interesse, og skal man lage egne barn så er det av avgjørende interesse. Hvis noen forteller meg at de er av kjønnet "fadderullan" så sier det meg ingenting. Hvis noen forteller meg at de er en kvinne, men så viser det seg at vedkommende er en mann, så hadde jeg blitt forbannet for å oppdage at vedkommende løy. Den objektive virkeligheten kan ikke lyve, og forholder seg ikke til annet enn det som finnes, og det finnes kun 2 typer kjønnsceller.

Drit i passkontroll for øyeblikket. Vi kunne like gjerne pratet om kjønn i idrett eller ifht garderober, men dette er debatter på siden av temaet (og som følger som konsekvenser av forvirringen rundt kjønn). Temaet i tråden handler om hvilke kjønn som finnes. 

Sitat

For alle som ikke har utfør medisinske/genetsike tester er det fysisk kjønnsorgan og bare det som definerer kjønn. 

Tja.. de tar tester av babyer når de fødes idag, men kjønnsorgan er sammenfallende nok i de aller fleste sammenhenger, så ser ikke problemet med det så lenge det kan justeres om noe annet skulle vise seg å være tilfellet. Men er det tilfellet så må det altså referere til noe annet i virkeligheten, og der kommer kjønnsceller inn.

Sitat

Hvorfor må det måles objektiv, hvilket instrument bruker du ?

Fordi kjønn er av vesentlig betydning i en del sammenhenger. Som idrett, partner, medisin, garderober mm. På andre områder er kjønn irrelevant, men derfor må det måles objektivt, og ikke bare tas for god fisk av enhver mann som hevder seg som hunkjønn f.eks. 

Sitat

Det handler om hvordan DU intragerer med andre, det er aldri objektivt. Det 

Det handler altså ikke kun om interaksjon med andre, men om virkeligheten. Det er et eget emne i filosofi f.eks, kalt ontologi. Om jeg er en fisk, katt eller superlangbein er et spørsmål om sannhet. Dvs om det er sant, eller i samsvar med virkeligheten. Et annet område er epistemologi. Det dreier seg om kunnskap om virkeligheten, eller hvordan vi oppdager hva som er sant. Der bruker vi objektive verktøy - som vitenskap f.eks. til å komme frem til hva som er tilfellet. Vi går ikke rundt å bare spør hver enkelt om de er en fisk, katt eller superlangbein, og hvis de svarer fisk - bare godtar det.

Sitat

Nei, tråden handler om at det er personer som må sette et kryss i en boks som ikke stemmer. Hverken boksen for Mann eller Kvinne representer vedkommende. 

Nei, tråden handler om at det kun finnes 2 kryss-alternativer - som stemmer - enten/eller - mann/kvinne. Hva vedkommende mener om seg selv utenom det er uinteressant for de fleste andre, i de fleste sammenhenger.

Sitat

Du har ikke forsøkt å vurdere alternativer til dette.

Da må du først dokumentere at det finnes alternativer til dette i virkeligheten.

Sitat

Spørsmålet er om det er dekkende eller om andre begreper kan og bør benyttes, f.eks Kjønnsidentitet. 

Av hensyn til mennesker synes jeg gjerne at de kan få lagt inn opplevd kjønnsidentitet i pass o.l. ja - hvis det kan redde livet deres f.eks, men det betyr ikke at deres kjønn er noe annet enn hva virkeligheten tilsier.

Sitat

Nei,  det vil jeg på ingen måte si da du utelukkende viser til biologisk kjønn.

Jeg tror jeg nevnte det allerede i min første post i denne tråden, men jeg har nevnt det flere steder.

Er det et problem at biologisk kjønn definerer kjønn? Når man kan få lagt inn en tilleggsinfo om hva man opplever? Hvorfor det? Det er jo det som er fakta. Man er av et biologisk kjønn. I tillegg mener man seg opplevd noe annet. Det er faktisk da det mest presise. I tillegg skaper det minst problemer på andre områder - som idrett, garderober, medisin etc, koster svært lite, og utgjør nokså lite arbeid å utføre.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (22 minutter siden):

Du skrev: Heller ett 3. alternativ som hverken er mann eller kvinne.

Hvis kjønn defineres av kjønnsceller så må det eksistere et 3. alternativ i virkeligheten hvis et 3. alternativ skal være meningsfullt å ha med. Hva er ellers poenget med et 3. alternativ? Hvis det kun finnes 2 alternativ i virkeligheten? Hvorfor kan vi ikke da like gjerne begynne å legge til ethvert oppdiktet alternativ (som ikke eksisterer i virkeligheten)? Da ville kjønn blitt et meningsløst begrep å ha med i det hele tatt, da det opphører å referere til noe virkelig. Det vil da være like meningsfullt å ha alternativ som trillekjønn, trallekjønn, tullekjønn, og alle andre meningsløse begreper i tillegg til mann og kvinne. Men de aller fleste vil mene at kjønn er viktig, og derfor opplyses det også om i mange sammenhenger. En nettdating-side f.eks. hvor kjønn ikke ble definert ville vært svært spesielt, da de aller fleste leter etter en partner av et spesifikt kjønn. Virkeligheten betyr noe altså. Derfor.

 

Og her viser du at du ikke er i stand til å se hva jeg og de andre mener. INGEN her vil omdefinere det biologiske begrepet kjønn. 

Hvorfor er det så vanskelig å forstå. 

Tenk deg litt om..

hvordan oversetter du i denne sammenhengen: Gender

hvordan oversetter du i denne sammenhengen: Sex

Du er sterkt forvirret av ordet kjønn og låst deg fast i antall kromosomer. 

i den store verden brukes ordet kjønn i flere sammenhenger. Prøv å forstå dette,,.plz

Fustasjeopphengsforkobling skrev (22 minutter siden):

Alle har kjønnsceller, eller? Som enten er eggceller eller sædceller? Dette er de tradisjonelle gruppene du henviser til, men du svarer ikke på spørsmålet. Hvorfor skal det være et 3. valg utenom de tradisjonelle gruppene? Hva refererer dette 3. valget til? I virkeligheten? Virkeligheten er ikke en subjektiv boble hvor alle lever i sin egen lille verden, men en objektiv virkelighet vi alle befinner oss og samhandler i. Våre kropper befinner seg i denne virkeligheten, og er av fysisk karakter. Dette definerer vi fordi det er av betydning for de aller fleste hva disse kroppene består av og er for noe. I tillegg til at det er definisjonen på sannhet; Hva som finnes i virkeligheten - og de fleste er opptatt av hva som er sant. Skulle jeg funnet en partner f.eks. så er kun ett kjønn av interesse, og skal man lage egne barn så er det av avgjørende interesse. Hvis noen forteller meg at de er av kjønnet "fadderullan" så sier det meg ingenting. Hvis noen forteller meg at de er en kvinne, men så viser det seg at vedkommende er en mann, så hadde jeg blitt forbannet for å oppdage at vedkommende løy. Den objektive virkeligheten kan ikke lyve, og forholder seg ikke til annet enn det som finnes, og det finnes kun 2 typer kjønnsceller.

 

Det er ikke et 3.valg på kjønn som du kun greier å prate om. Les hva det 3. valget handler om. 

Og det forsetter og forsetter. Snakk om å taste til krampa tar deg uten å i det hele tatt å oppfattet poenget.Du vet vel at et ord kan ha flere betydninger. 

Endret av Ribo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...