Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volkswagen Jetta 2007 kjørt ca 200 000 km. Generelt noe å stole på?


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en brukt Volkswagen Jetta 2007 (bensin). Den er kjørt ca 200 000 km.

Før har jeg alltid gått for brukte Toyotaer av forskjellige utgaver, og har aldri angret på det. Selv ved godt over 200 000 km kjørt har disse alltid vært pålitelige biler etter mine erfaringer. Så det var egentlig også planen denne gangen - eller en Honda Civic. Men så ble jeg litt fristet av denne allikevel...

Prisen er en plass mellom 20.000 og 30.000 - som er ca. det jeg gidder å bruke på en bil. Det eneste som er viktig for meg er at den er pålitelig, og at slitedeler er billige når noe først må fikses på.

Sliter litt med å finne god info om pålitelighetsgraden til Jetta (etter norske forhold), da det virker som at denne ikke akkurat slo så godt an salgsmessig en gang i tiden. Kan i hvert fall ikke se at den er noen gjenganger på listene over typisk gode bruktbiler (hvor både Toyota, Honda og Audi generelt gjør det godt), og det gjør at jeg tviler litt. 

Må innrømme at jeg syns det er en veldig pen bil - ikke at det er så viktig, men det er heller ikke feil. Og størrelsen er midt i blinken for mitt bruk.

Så hva tenker ekspertene på diskusjon.no om denne modellen? Er den generelt noe å stole på, eller er sannsynligheten stor for at jeg kjøper katta i sekken?

Er medlem av NAF, så kan alltids få tatt en billig sjekk av denne spesifikke bilen. Spørsmålene jeg stiller her er mer ment generelt om ryktet til merket og modellen, hvordan de generelt står seg som bruktbiler over tid.

Endret av AntonMarkmus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kjenner jeg ikke Jetta i det hele tatt, men alle bilmerker, inklusive og kanskje spesielt FolkeVogn, har stor variasjon i kvalitet og problemer. Mens noen modeller kan være en fornøyelse å ha, er andre slik at utgiftene går helt bananas når man kommer til 200K. Kjenner til flere drosjesjåfører som velger å ha FolkeVogn i bilparken, og de alle er skjønt enige om at de bilene er tipp topp, men de må selges når de bikker 200, da begynner utfordringene. Om det gjelder Jetta har jeg null formening om.
Men. Hvilken motor er det snakk om? Og girkasse? Det er vel spesielt motor og gir som har vært veldig variabel kvalitet på hos FolkeVogn.
Sånn utenom dette så hadde jeg personlig heller sett på japansk, Koreansk eventuelt enkelte Citroen-Peugeot. Franskmennene glimrer til med noen modeller som er "idiotsikre", innimellom ting som ikke er bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jetta er i bunn og grunn en Golf ‘med rumpe’, kall det gjerne for en Golf sedan. Ser ut til at de er produsert i Mexico. Får håpe de har bedre kvalitet enn Ford Escort LX på 80-tallet 🤔😆

Det er solgt over 14 millioner Jetta i verden totalt men få i Norge; vi er et stasjonsvognelskende folk og liker ikke sedaner (biler med koffertlokk) 😆

Du bør med andre ord kunne ta utgangspunkt i Golf av samme generasjon når du skal se etter problemer. 
 

Tyske ADAC har noen ord om bilen og er vel måtelig imponert  

200K kilometer og alder. Har tidligere eier(e) vært flink(e) med service? Ut over mulige rustproblemer og evt. sinkslipp så er det en del mekanisk som kan ligge på lur. Oppheng (type fôringer, støtdempere/fjærer), bremser (kalipere som henger, slitte klosser, skiver slitt under min tykkelse). Elektrisk? Begynner å nærme seg at det kan dukke opp (mindre) ting. Drivverk (oljeskift på/oftere enn intervall tilsier? Lenge siden bytte av registerreim?, automat (DSG) er ikke feilfri VW med manuell giring er vel bedre) Tingene jeg nevner er vel ikke unike for VW-produkter men uansett greit å sjekke. Om du er vant til biler 20-30 tusen så er du vel ikke ukjent med at det dukker opp ting, selv på Toyota?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (27 minutter siden):

Jetta'er i Norge kommer nok ikke fra Mexico.

Tror den årgangen som TS ser på er fra mehico;

Sitat

Although produced in the largest volumes in Mexico, final assembly of the car also takes place in China and South Africa for those respective markets.[36] Like initial production of the second generation in China, the Asian and African plants build the car from a complete knock down (CKD) kit shipped from the factory in Puebla. Local assembly in Kaluga, Russia, started in early 2008.[37]Production also began in India in 2008.[38]Currently, the Škoda factory in Aurangabad is used for final assembly.[39] As with the previously mentioned assembly plants, CKD kits from Volkswagen de México will be used. 
Wikipedia

Uthevningen av siste avsnittet over er min; etter hva jeg kan se, så blir ikke Jetta produsert - eller satt sammen - i Europa i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...