Gå til innhold

Her må de vente lenge på ny wifi-standard. Årsaken er dette toget [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det mest spennende etter mitt syn er jo muligheten til å dedikere mindre frekvensbolker til enhetene i 802.11ax (men det er kanskje internt i valgt frekvensbånd når jeg tenker meg om)

å ha mer tilgjengelig frekvenser er jo alltid fint, men 160 Mhz kanaler ser jeg ingen fordeler med annet enn til å kjøre "speedtest" når du er eneste bruker. Jeg foretrekker 20 Mhz båndbredde kunne vært mindre også for den saks skyld, også heller ha tettere med aksesspunkter for å spre belastningen. (Men med så mye ulisensiert ekstra båndbredde vil det jo være mye enklere og sette opp aksesspunkter tettere uten å kjøre med potensielt overlappende kanaler.

Video i seg selv eller mer tilgjengelig båndbredde vil jo ikke umiddelbart gjøre noe forskjell i de private hjem, kanskje bortsett fra midt i sentrum i store byer, men jeg tror at det likevell vil ha begrenset effekt. siden alt av utstyr som leveres ut ofte står med 80-160 Mhz bruk av 5 Ghz båndet i dag eller 40 Mhz på 2,4 også full sendestyrke slik at du får en nesten utømmelig liste med tilgjengelige SSIDer. (så med 30+ SSID så hjelper det jo lite med 3x160 bånd, blir fortsatt mye interferens)

Mye kan jo løses med å kreve lavere sendestyrke slik at signalet ikke bærer så langt, men ellers er det jo slik i dag at du kan bruke samme utstyr men i oppsette velger du land og det avgjør hvilke kanaler og sendestyrke som er tilgjengelig på forskjellige frekvenser.

Dermed burde det ikke være et stort problem at to land har forskjellige frekvenser(kanaler) det ikke er lov å bruke, for utstyret vil ikke kunne velge de når landet er valgt. Selvfølgelig kan du velge det landet som gir det flest kanaler og høyest sendestyrke men da bryter du jo med hva du har lov til og kan straffes.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...