Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Si opp leiligheten på grunn av digital undervisning


EA.

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å studere ved universitet i Oslo i august, og ordnet derfor en leilighet som jeg bandt meg til i et år. Dette var før det ble verre igjen med coronasituasjonen og vi hadde undervisning på skolen. Dette var grunnen til at jeg skaffet meg leilighet i Oslo, nemlig at undervisningen var fysisk på campus. Da ting ble verre igjen ble det bestemt at all undervisning ville være digitalt. Vi har i tillegg praksis fra mars til mai, og den skal jeg ha i min hjemkommune. Jeg har derfor hverken behov eller råd til leiligheten videre som følge av pandemien.

Jeg fikk beskjed om at fremleie var en mulighet, men er det ingen mulighet for å kunne si opp leiligheten når det er på grunn av corona? Det er også problemer i blokken med at døren ikke går ordentlig igjen til hovedinngangen så hvem som helst kan egentlig gå inn, og det er forsøkt brutt seg inn i postkassene, så man kan jo se at folk som ikke skal være der har vært der.

Jeg fikk beskjed av utleiemegler at jeg kunne få lov til å fremleie eller finne noen som kunne lage ny kontrakt på leiligheten, men han måtte godkjenne personen. Jeg la ut annonse og forsøkte på dette. Hadde mange interesserte og videresendte de til han, men det virker ikke som at de har fått noe mer svar eller har hørt noe mer fra han. Det er en vanskelig situasjon for meg når jeg bruker tid og energi på å prøve å finne noen til å ta over leiligheten, så er ikke han videre behjelpelig, som fører til at jeg er nødt til å betale 9200 på en leilighet jeg ikke skal være i.

Jeg har tilleggsstipend på grunn av langvarig kronisk sykdom, så jeg får utbetalt litt over 11 000 fra lånekassen, og sitter da igjen med under 2 000 etter husleie og strøm. Hvis det er helt umulig å komme seg ut av kontrakten, ville en legeerklæring som viser at jeg flytter hjem til foreldrene mine fordi jeg ikke kan ha leiligheten hjelpe til med å kunne avslutte leiekontrakten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Du oversendte bare potensielle leietagere til megler?

Jeg ville tatt en interessent og krevd å få overført leieforholdet til vedkommende. Slike ting må følges opp og man må ikke tro det løser seg selv uten påtrykk fra deg og ny leietager.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt det er kjipt, men de som leier ut er ute etter inntekt og. Man kan ikke bare bli snill og selv gå i minus på grunn av corona. 

 

Nei, du har ingen spesielle rettigheter eller lignende. Du må fremleie/utleie på nytt selv eller finne nye leietagere, så kan du få slippe bindingstiden. 

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre, for å spare deg for en del måneder, er å finne en fyr som ønsker å leie leiligheten. 

Deretter, sender du forespørsel til utleier om han godkjenner denne personen. 

Sier utleier ja, så tegner du en kontrakt med person som ønsker å leie leiligheten av deg, og han betaler leien inn på din konto, mens du betaler din utleier. 

Sier utleieren nei til å godkjenne framleie uten en god grunn, lever du inn en oppsigelse på leiligheten, og henviser til en § 7-5 i Husleieloven

Sitat

Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.

§ 9-6 sier 

Sitat

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

 

Anbefaler Trådstarter å lese gjennom Husleieloven, og å ikke binde seg til lange avtaler i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Zash skrev (1 minutt siden):

Det du kan gjøre, for å spare deg for en del måneder, er å finne en fyr som ønsker å leie leiligheten. 

Deretter, sender du forespørsel til utleier om han godkjenner denne personen. 

Sier utleier ja, så tegner du en kontrakt med person som ønsker å leie leiligheten av deg, og han betaler leien inn på din konto, mens du betaler din utleier. 

Sier utleieren nei til å godkjenne framleie uten en god grunn, lever du inn en oppsigelse på leiligheten, og henviser til en § 7-5 i Husleieloven

§ 9-6 sier 

 

Anbefaler Trådstarter å lese gjennom Husleieloven, og å ikke binde seg til lange avtaler i fremtiden. 

Nå har jo utleier sagt at ny kontrakt kan lages med ny leietager om nåværende eier klarer finne noen som vil leie. Føler at dette er den beste løsningen fremfor å drive fremleie av en leilighet man ikke skal bo i selv lenger. Man er jo fortsatt ansvarlig for skader osv.

Lenke til kommentar
5 hours ago, EA. said:

Da ting ble verre igjen ble det bestemt at all undervisning ville være digitalt.

Dette i seg selv, er ikke til hinder fra å benytte leiligheten til studiene dine, som var planen når du leide den.

Om du "bare" bor der, eller om du også studerer digitalt fra leiligheten, utgjør ingen forskjell.

Når det er sagt, så forstår jeg ønsket om å flytte hjem.

Endret av BearCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur eigentleg ikkje du har krav på noko, men er vel verdt å mase på utleigar om ein betre løysning.

Viss ikkje han har brydd seg om å godkjenne eventuelle nye leigetakarar du har funne, så har han brutt tilbudet han kom med. Då har du gjort din del av jobben, derfor burde få lov til å seie opp.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
kremt skrev (13 minutter siden):

Rart det skal være slavekontrakter med ett år binding, man vet jo ikke hvordan det blir å bo der i hele tatt når man tar et kvarters titt, Område, naboer, støy, miljø osv.

Det gjør man ikke når man kjøper heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
kremt skrev (7 minutter siden):

Man leier fordi det skal være kortsiktig. 1 år er ikke kjempelenge men det er nå en stund likevel. Altfor mange hiver seg på slavekontrakter i ren desperasjon, gjerne usett. Og hushaiene gnir seg i hendene som alltid.

Hushaiene sliter med leietagere som klager på det mest åpenbare og som burde gjenspeiles av pris, alder og beskuelse. Videre en risiko for manglende betaling og trenering av leiekontrakten. 

Skal man ha toppen av kransekaken må man betale for det.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Man leier fordi det skal være kortsiktig. 1 år er ikke kjempelenge men det er nå en stund likevel. Altfor mange hiver seg på slavekontrakter i ren desperasjon, gjerne usett. Og hushaiene gnir seg i hendene som alltid.

Både og.

Mange leiger når dei ikkje planlegger å bu der så lenge, men for dei som ikkje har råd til anna enn å leige så er det viktig med minimumskrav til kor lenge leigeavtalen skal vare for å ikkje ende opp med å måtte flytte mange ganger i året. 

 

Når det gjeld trådstarter sitt problem så er det slik at koronasituasjonen også er ei utfordring for utleiger. Så det du spør om er om du kan overføre ditt tap til utleiger i staden for. 

Det du bør/må gjere er å aktivt prøve å framleige sjølv. Utleiger kjem ikkje til å løfte ein finget for å hjele deg ettersom utleiger uansett er sikra sine inntekter. 

Utleiger må ha sakleg grunn for å ikkje godkjenne ny leigetakar, så godkjenning frå utleiger er mest ein formalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som ikke er nevnt er spørsmålet om den tidsubestemte husleieavtaler er gyldig. 

Quote

§ 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...